Switching powersupply voor Buizen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Switching powersupply voor Buizen
Dat kwam ik tegen op het WWW.
Lijkt me op zich nog helemaal niet zo slecht.
Wat vinden jullie techneuten ervan?
Switching power supply:
Velen van u zullen naar dit stukje het eerst gescrold hebben !
Ik zal u eerst vertellen wat ik daarvoor gebruikt heb.
Het is een kleine schakelende voeding op een smal printje
bedoeld voor halogeen lampen tot eenvermogen van 100 Watt.
Tot nog toe te koop bij Baco voor 2,50 euro !
Vier stuks EL 34 verbruiken een gloeidraad vermogen van een
kleine 38 Watt, dus dit printje kan dit op zijn slofjes leveren zonder ook maar noemenswaardig warm te worden.
Twee EL34's worden in serie op het printje aangesloten, de andere twee evenzo.
Het printje voldoet aan de veiligheidsnormen en aan alle EMC storings eisen, dus dat zit wel goed.
De uitgangsspanning is GEEN gelijkstroom maar HF spanning van 125KHz gemoduleerd met 50 Hz.
Maar nu krijgen we het..... absurd, vertelde een audio liefhebber aan mij, dat hoor je absoluut !!!!
Hij is bij mij geweest, en hij heeft geluisterd, en nog eens, en nog eens..... en ik heb zelfs de bovenkant van de
versterker verwijdert om hem te overtuigen dat er werkelijk gevoed werd door dit printje, en hij kon het niet begrijpen.........
Hij was altijd voorgehouden dat een buizenversterker met een beetje klasse met gelijkspanning op de gloeidraden gevoed moest worden...... Ja,ja.........
Ik heb hem verteld dat dit in mijn geval toch wat genuanceerder lag, en dat de praktijk dat overduidelijk bewees, mits men weet wat men doet.
Schakelende voedingen van vandaag zijn zeer goed ontstoort, en werken met schakelfrequenties van 100KHz en hoger.
De gloeidraad en kathode van een EL34 (en van ander buizen) is van een zodanige konstruktie dat een freq. van 50Hz niet van invloed is, laat staan de freq van 125KHz.
Ook de capaciteit van gloeidraad naar kathode (in de orde van een paar pF) is zo laag dat het geen problemen kan opleveren, kathodeweerstanden met hun bedrading en eventuele kathode ontkoppel condensatoren overtreffen die paar pF in ieder geval in ruime mate.
Probeert u het maar eens op deze manier.
Als u toch niet bent te overtuigen, is er nog een andere oplossing i.p.v. vast te houden aan een zware transformator.
In de handel zijn prachtige kleine schakelende voedingen te koop, die 12Volt gelijkspanning met voldoende stroom leveren.
Vaak ook nog ingekapseld in een mooi metalen doosje, prachtig weg te werken onder het chassis van uw versterker. Daar kunt u zelfs uw ingangs buisjes mee voeden !
Het spreekt vanzelf dat in de door mij gebruikte oplossing, ik de bedrading naar de EL34's goed getwist en zo kort als mogelijk gehouden heb.
Je legt deze getwiste bedrading bij voorkeur natuurlijk niet over de ingangs tulpstekkers of over de roosters van de ingangs buisjes, ik zeg het toch maar even........
Lijkt me op zich nog helemaal niet zo slecht.
Wat vinden jullie techneuten ervan?
Switching power supply:
Velen van u zullen naar dit stukje het eerst gescrold hebben !
Ik zal u eerst vertellen wat ik daarvoor gebruikt heb.
Het is een kleine schakelende voeding op een smal printje
bedoeld voor halogeen lampen tot eenvermogen van 100 Watt.
Tot nog toe te koop bij Baco voor 2,50 euro !
Vier stuks EL 34 verbruiken een gloeidraad vermogen van een
kleine 38 Watt, dus dit printje kan dit op zijn slofjes leveren zonder ook maar noemenswaardig warm te worden.
Twee EL34's worden in serie op het printje aangesloten, de andere twee evenzo.
Het printje voldoet aan de veiligheidsnormen en aan alle EMC storings eisen, dus dat zit wel goed.
De uitgangsspanning is GEEN gelijkstroom maar HF spanning van 125KHz gemoduleerd met 50 Hz.
Maar nu krijgen we het..... absurd, vertelde een audio liefhebber aan mij, dat hoor je absoluut !!!!
Hij is bij mij geweest, en hij heeft geluisterd, en nog eens, en nog eens..... en ik heb zelfs de bovenkant van de
versterker verwijdert om hem te overtuigen dat er werkelijk gevoed werd door dit printje, en hij kon het niet begrijpen.........
Hij was altijd voorgehouden dat een buizenversterker met een beetje klasse met gelijkspanning op de gloeidraden gevoed moest worden...... Ja,ja.........
Ik heb hem verteld dat dit in mijn geval toch wat genuanceerder lag, en dat de praktijk dat overduidelijk bewees, mits men weet wat men doet.
Schakelende voedingen van vandaag zijn zeer goed ontstoort, en werken met schakelfrequenties van 100KHz en hoger.
De gloeidraad en kathode van een EL34 (en van ander buizen) is van een zodanige konstruktie dat een freq. van 50Hz niet van invloed is, laat staan de freq van 125KHz.
Ook de capaciteit van gloeidraad naar kathode (in de orde van een paar pF) is zo laag dat het geen problemen kan opleveren, kathodeweerstanden met hun bedrading en eventuele kathode ontkoppel condensatoren overtreffen die paar pF in ieder geval in ruime mate.
Probeert u het maar eens op deze manier.
Als u toch niet bent te overtuigen, is er nog een andere oplossing i.p.v. vast te houden aan een zware transformator.
In de handel zijn prachtige kleine schakelende voedingen te koop, die 12Volt gelijkspanning met voldoende stroom leveren.
Vaak ook nog ingekapseld in een mooi metalen doosje, prachtig weg te werken onder het chassis van uw versterker. Daar kunt u zelfs uw ingangs buisjes mee voeden !
Het spreekt vanzelf dat in de door mij gebruikte oplossing, ik de bedrading naar de EL34's goed getwist en zo kort als mogelijk gehouden heb.
Je legt deze getwiste bedrading bij voorkeur natuurlijk niet over de ingangs tulpstekkers of over de roosters van de ingangs buisjes, ik zeg het toch maar even........
Laatst gewijzigd door TheoK op vr 12 nov 2010, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Contacteer:
Re: Switching powersupply
Kun je ook de bronlink plaatsen? Dan kunnen we ook zien om welk printje het gaat.
Re: Switching powersupply voor Buizen
SMPS' worden zelfs voor de hoogspanning gebruikt..
Wel het typisch soort 'liefhebber' dat meent dat alle (?) buizen met DC gestookt moeten worden. Wordt een leuke voeding met 4x EL34
Ik vind het wel een leuk idee, en goedkoop
Wel het typisch soort 'liefhebber' dat meent dat alle (?) buizen met DC gestookt moeten worden. Wordt een leuke voeding met 4x EL34
Ik vind het wel een leuk idee, en goedkoop
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zoiets wordt al eeuwen gedaan bij Nixie-buizen.
Overigens heb ik hier thuis ook ergens nog een schakelende voeding in elkaar geknutseld voor een buizen pre-amp.
Werkt best goed. Waar ligt die ook alweer......?
Overigens heb ik hier thuis ook ergens nog een schakelende voeding in elkaar geknutseld voor een buizen pre-amp.
Maar da's geen audio hè?b_force schreef:Zoiets wordt al eeuwen gedaan bij Nixie-buizen.
Ik ben wel van plan om dit te gaan proberen op mijn versterker.
Ben benieuwd.
Ben benieuwd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Volgens mij kwam ik destijds tot de conclusie dat het qua kosten niet heel veel uitmaakt.
Een redelijke trafo voor buizen kost ongeveer 20-30 euro (zie tube-town .de)
Het loont dan bijna niet de moeite om voor een schakelende voeding te gaan.
Wel is het erg interessant voor bv een kleine preamp waar ruimte schaars is.
Een redelijke trafo voor buizen kost ongeveer 20-30 euro (zie tube-town .de)
Het loont dan bijna niet de moeite om voor een schakelende voeding te gaan.
Wel is het erg interessant voor bv een kleine preamp waar ruimte schaars is.
Maar stralen die dingen dan niet teveel rotzooi uit, of ben ik nu heel onnozel?b_force schreef:Wel is het erg interessant voor bv een kleine preamp waar ruimte schaars is.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Rotzooi?Miniwatt schreef:Maar stralen die dingen dan niet teveel rotzooi uit, of ben ik nu heel onnozel?b_force schreef:Wel is het erg interessant voor bv een kleine preamp waar ruimte schaars is.
Waarom zou het veel rotzooi moeten uitstralen?
Een dikke trafo is ook niet echt heel fijn wat rotzooi betreft
De uitgang van zo'n voeding is ook niet meer dan een wikkeling op een HF-trafo.Dus ook hier één kan aarden of een antibrom-potje,in dit geval een anti onhoorbaar fluitje, gebruiken.('t is niet omdat je het niet hoort dat het geen vermogen gebruikt)
Dat serieschakelen van EL34en zit niet helemaal snor.Die buizen zijn daar niet voor gemaakt.Ze branden op 6,3V en gebruiken dan ,ik meen,1,6A... ONGEVEER.Bij serieschakelen is het niet ondenkbaar dat de een 11V krijgt en be ander 13V.
Toch even nazien!
Anne
Dat serieschakelen van EL34en zit niet helemaal snor.Die buizen zijn daar niet voor gemaakt.Ze branden op 6,3V en gebruiken dan ,ik meen,1,6A... ONGEVEER.Bij serieschakelen is het niet ondenkbaar dat de een 11V krijgt en be ander 13V.
Toch even nazien!
Anne
Hoezo? U solliciteert naar mod?b_force schreef:Verkeerde topic???
Ah!buis heeft een goed punt met het in serie schakelen van de gloeidraden. Wat ook een een punt is is dat die voedinkjes voor halogeen lampjes vaak maar 11,5V leveren en dan zit je toch wel erg krap voor eindbuizen als de EL34.
- sterremuur
- Contacteer:
Voor kortegolfmensen zijn die goedkope voedinkjes een ramp.
Ik had er ook eentje aan mijn set en ik kon luisteren op de amateurbanden wel vergeten.
Ik heb hem vervangen door een discrete voeding.
O ja, hij kwam van Baco en was 2,50...
Voor audio kunnen die dingen best goed zijn, maar je zendamateurbuurman kan je vier huizen verder nog horen: ruisbulten om de 25 kHz of daaromtrent.
PS: er zijn wel goede, stille smpssen, maar die kosten wel 20x zoveel als die Chinese dingen.
Ik had er ook eentje aan mijn set en ik kon luisteren op de amateurbanden wel vergeten.
Ik heb hem vervangen door een discrete voeding.
O ja, hij kwam van Baco en was 2,50...
Voor audio kunnen die dingen best goed zijn, maar je zendamateurbuurman kan je vier huizen verder nog horen: ruisbulten om de 25 kHz of daaromtrent.
PS: er zijn wel goede, stille smpssen, maar die kosten wel 20x zoveel als die Chinese dingen.
Wat nu? Die halogeenvoedinkjes, ook wel verkocht als elektronische transformator, zijn toch algemeen goed? Wat in een spaarlamp zit, zit niet heel veel anders in elkaar.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ow, wacht, het betreft op die halogeen voeding.
Ik had het meer algemeen over SMPS voedingen voor buizen. (vanwege de topic titel).
Om nog meer te verduidelijken, ik heb thuis dus een zelfgemaakte/ontwikkelde SMPS (op gaatjes print) en niet zo'n halogeen voeding ofzo.
Over het algemeen moet je met die halogeen dingen ook "oppassen".
Er kan namelijk ook meuk tussen zitten, wat voor buizen -> audio niet echt handig is.
Bruikbare gloeispanning ligt zo ongeveer tussen de 5,7V en 6,9V per buis (10% tolerantie), maar serie schakelen is nooit echt heel handig met die dingen.
edit:
Mijn printje was trouwens voor de hoogspanning en niet voor de gloeispanning.
Het idee was namelijk om een standaard trafo te pakken voor de gloeispanning en die dan met een step-up convertor te brengen naar bv 250V. Zo ben je niet gebonden aan dure en vooral grote buizen trafo's.
Er zijn trouwens wel betere (en nog redelijk goedkope) SMPS voedingen van bv Meanwell die wel op 6,75V kunnen.
Dat moet nog wel kunnen (= 7.1% hoger). Anders een iets hogere spanning nemen en naar beneden brengen met een torretje ofzo.
Ik had het meer algemeen over SMPS voedingen voor buizen. (vanwege de topic titel).
Om nog meer te verduidelijken, ik heb thuis dus een zelfgemaakte/ontwikkelde SMPS (op gaatjes print) en niet zo'n halogeen voeding ofzo.
Over het algemeen moet je met die halogeen dingen ook "oppassen".
Er kan namelijk ook meuk tussen zitten, wat voor buizen -> audio niet echt handig is.
Bruikbare gloeispanning ligt zo ongeveer tussen de 5,7V en 6,9V per buis (10% tolerantie), maar serie schakelen is nooit echt heel handig met die dingen.
edit:
Mijn printje was trouwens voor de hoogspanning en niet voor de gloeispanning.
Het idee was namelijk om een standaard trafo te pakken voor de gloeispanning en die dan met een step-up convertor te brengen naar bv 250V. Zo ben je niet gebonden aan dure en vooral grote buizen trafo's.
Er zijn trouwens wel betere (en nog redelijk goedkope) SMPS voedingen van bv Meanwell die wel op 6,75V kunnen.
Dat moet nog wel kunnen (= 7.1% hoger). Anders een iets hogere spanning nemen en naar beneden brengen met een torretje ofzo.
- sterremuur
- Contacteer:
Daar zijn veel radioamateurs ook niet zo blij mee. Sommige storen nauwelijks, anderen zijn een ramp.Pjotr schreef:Wat nu? Die halogeenvoedinkjes, ook wel verkocht als elektronische transformator, zijn toch algemeen goed? Wat in een spaarlamp zit, zit niet heel veel anders in elkaar.
Heeft met frequentie en filtering te maken.