zelfbouw phonopre voor mc

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Miniwatt

Re: zelfbouw phonopre voor mc

Bericht door Miniwatt »

Kappa7 schreef:
Pjotr schreef:
Dat schema zou ik toch niet nemen voor een MC,
Nu speelt Dre met een High output MC en is deze extra trap niet nodig en kan je direct de buis in.

@Dre
Op welk niveau de trap met de ecc83 buis speelt weet ik nog niet maar die zou beter moeten zijn als de dude.
Ik hoop het met een week of wat klaar te hebben dan ben je welkom voor een vergelijk met de Phono Dude.

Het schema dat jij poste ken ik niet en kan daar dus niets over zeggen.

Groetjes George
Hoi George,
dat ecc83-trapje speelt wel een stuk zachter dan de Phonodude hè? ;)

Grts Bart
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Miniwatt schreef:
Kappa7 schreef:
Pjotr schreef:
Dat schema zou ik toch niet nemen voor een MC,
Nu speelt Dre met een High output MC en is deze extra trap niet nodig en kan je direct de buis in.

@Dre
Op welk niveau de trap met de ecc83 buis speelt weet ik nog niet maar die zou beter moeten zijn als de dude.
Ik hoop het met een week of wat klaar te hebben dan ben je welkom voor een vergelijk met de Phono Dude.

Het schema dat jij poste ken ik niet en kan daar dus niets over zeggen.

Groetjes George
Hoi George,
dat ecc83-trapje speelt wel een stuk zachter dan de Phonodude hè? ;)

Grts Bart
Hoi Bart

Zonder het topic te willen kapen.
Ik heb nog wel wat Dbtjes over in de VV dus dat moet nog wel lukken.
Hij zou een gain hebben van 40Db dat scheelt ongeveer 5 Db met de dude dus dat moet wel lukken.

Groetjes George
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Een voor de hand liggende oplossing is het gebruik van een instrumentatie versterker IC zoals de INA 103. Dergelijke IC's hebben een eigen ruis van ongeveer 1 nV/wortel Hz, wat zelfs voor een low output element als de Ortofon MC20 toereikend is. Bijkomend voordeel is dat er een symmetrische ingang ontstaat, waardoor bromproblemen een stuk minder heftig worden. Je moet het element dan wel symmetrisch aansluiten. In mijn ervaring was de brom en het oppikken van korte-golfzenders een veel lastiger probleem dan de ruis, bij een totale versterking van meer dan 60 dB. Het bleek nodig een symmetrisch hoog-frequent filter te gebruiken, dus een LC lowpass in elke ader, waarbij de twee spoelen zijn gerealiseerd door een bifilaire wikkeling op een ferriet ringkern. Twee losse spoelen pikken weer heel gemakelijk brom op, bij een bifilaire wikkeling middelt de brom uit.
groeten, Tom M.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik zou voor het ontwerp van Pass gaan, zeker het eerste gedeelte is interessant. met die 4 parallel geschakelde Fets bereik je een voldoende laag ruisnivo, ik zou nog wel overwegen om met een stroomspiegel het signaal naar de groun te kaatsen met die 499E weerstand. Dat maakt de schakeling wat minder gevoelig voor de voedingspanning, nu moet je ervoor zorgen dat de voedingspanning net zo schoon is als je het signaal zelf wilt hebben (kan wel).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
Ik zou voor het ontwerp van Pass gaan, zeker het eerste gedeelte is interessant. met die 4 parallel geschakelde Fets bereik je een voldoende laag ruisnivo, ik zou nog wel overwegen om met een stroomspiegel het signaal naar de groun te kaatsen met die 499E weerstand. Dat maakt de schakeling wat minder gevoelig voor de voedingspanning, nu moet je ervoor zorgen dat de voedingspanning net zo schoon is als je het signaal zelf wilt hebben (kan wel).
Dit is idd een fraai ontwerp en redelijk overzichtelijk. Bovendien is er een print van te bestellen wat ook wel prettig is.

W.b.t. die stroomspiegel heb je gelijk maar of het ook verbetering geeft betwijfel ik. Het voedingspunt is daar al nog een extra zorgvuldig afgefilterd. Je krijgt dan toch behoorlijke wijzigingen die lastig op de bestaande print te verwezenlijken zijn en de kans op succesvol nabouwen kleiner maken.

Je kunt hier nog aan ruis winnen door de fets van de ingang niet op 12V zetten zoals nu het geval is maar op 7V a 8V.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Inderdaad is de voeding daar al heel goed afgefilterd, zou het inderdaad niet op een bestaand printontwerp willen veranderen. Bij een nieuw printontwerp zou ik het wel doen, je kan ook de ingangschakeling gebruiken in combinatie met een buizen schakeling of iets met anders.
gervenja

Bericht door gervenja »

Ik hoop het binnen 14 daag af te hebben.
Natuurlijk eerst op een plank want de kast moet nog uit Italië kom.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 45&start=0
Plaats reactie