Mini monitor 2 liter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Ik heb interesse om een luidsprekertje te maken in een behuizing van ongeveer 2,5 liter, buitenmaten 13*11*24 cm. Nu is het doel om met een klein budget van zeg max 80 euro aan drivers een luidsprekertje te maken wat "verrassend goed klinkt voor het formaat". Nu zijn er genoeg luidsprekerontwerpen die voldoen aan die wens wat betreft klank, maar geen van deze zijn/lijken te verwezelijken in een dermate kleine behuizing.

De opties;
3 inch fullrange;
Omnes audio BB 3.01
Fostex FE83En
Hivi M3N
Monacor SPH-30X/4
Tangband W3-1285SG
Tangband W3-316SC
Tangband W3-593SF
Tangband W3-871
Visaton FRS8
Vifa TG9FD10/04

4inch fullrang;
Fostex FE103En
Dayton RS100-4
Tangband W4-655C
Tangband W4-657D
Omnes audio BB 4 AL
Markaudio CHR 70

2-weg
Woofer;
Peerless 830992
HiVi B4N
HiVi M4N
Visaton W100S-4
Tangband W4-656
Tangband W4-792SJ
Tweeter;
Dayton ND20FB-4
HiVi K1
HiVi SD1.1A
HiVi SS1II
HiVi TN25
Visaton DT94

Visaton DTW72-8

Met andere woorden, er zijn zoveel opties en zoveel lovende woorden over veel van deze drivers geschreven, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De vet gedrukte drivers zijn de modellen waarvan ik heb gelezen dat ze leuk presteren, maar wie kan op een op ervaring gebaseerde manier mij helpen met het wegstrepen van opties? Al het filterwerk wil ik actief voor de eindtrap verrichten.

Er is in principe geen mogelijkheid om de behuizing groter te kiezen en het plaatsen van een subwoofer is ook niet gewenst. Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

80 euro voor stereo?

Ik mis zeker nog een paar toppers hoor. :wink:
Mag een litertje meer of minder ook?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door Henkjan »

mijn paasproject 2009 kan ook in minder dan 4 liter, gaat wel ten koste van wat laag

en voor 2 weg zou ik die 3" coax van TB willen toevoegen, die heeft me toch wel positief verrast
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Een liter minder wel, meer is niet gewenst/mogelijk. En die 80 euro is voor drivers alleen voor stereo. Vandaar de fullrange 20-40 euro per driver selectie en de woofer+tweeter 30-40 euro/combo selectie
mijn paasproject 2009 kan ook in minder dan 4 liter, gaat wel ten koste van wat laag
Nu is het probleem dat ik niet weet hoe ze in jouw 4 liter presteren. Ik weet alleen dat men erg te spreken is over je ontwerp. Een -3dB van 70 80 Hertz lijkt me leuk/voldoende, of is dat dagdromen als ik het over dergelijk kleine behuizingen heb?
De 3inch coax
Dan bedoel je deze neem ik aan, de Tangband W3-1723. Past in het budget en is wat betreft afmeting ook te plaatsen, dus een toevoeging in het rijtje met opties ipv een optie minder :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Fountek FR88EX in 2 liter BR is erg leuk, samen met een Dayton tweetertje

Als we toch richting de 4 liter gaan, is een Dayton RS100-4 ook leuk in 3,3L BR (ook weer samen met een kleine Dayton tweeter). -3dB van 65Hz ongeveer.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Ik wil dus eigenlijk niet naar die 4 liter, dat is het probleem/de uitdaging juist. Die in mijn OP gegeven dimensies zijn in principe de maximale dimensies en daarmee +/-2,5 liter.
PS. Die Fountek heb ik bij mijn OP over het hoofd gezien terwijl hij met zijn mooie x-max toch erg interessant lijkt
Laatst gewijzigd door SuperR op do 11 nov 2010, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door Henkjan »

nee hoor, dat is goed haalbaar, maar niet me al je kandidaten. De W3-1285 bv is daar een voorbeeld van, zelfs in de Needle was t laag daarvan veel te dun; die is dus een voorbeeld van een breedbander die eigenlijk meer een midhoog is. ik zou zeggen, voorseectie maken, dan datasheets printen en een paar uur simulaties draaien en je weet wat ongeveer mogelijk is. voor GHP is wat betreft de waarde van de condensator de calculator op de site van forumlid Bertje (http://www.12vhifi.nl) een zeer goed startpunt; wat betreft volume voor GHP: neem als qtb een waarde van 1.0 - 0.9.

hier de sim van de CHR-70 in GHP:
vergelijk 2liter, 2literGHP, 4 literGHP.png
wbt buitenmaten: is dat 13 breed, 24 hoog, 11 diep?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Ok, dan zou mijn keuze die Fountek zijn denk ik. Zit je -3dB op ongeveer 75Hz
Of een Peerless 3 inch.

Die Dayton RS100-4 kan ook nog wel, maar minder lekker dan die Fountek in 2,5L.

Fountek FR89EX ook een leuke driver.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Henkjan schreef:
nee hoor, dat is goed haalbaar, maar niet me al je kandidaten. Ik zou zeggen, voorselectie maken, dan datasheets printen en een paar uur simulaties draaien en je weet wat ongeveer mogelijk is. wbt buitenmaten: is dat 13 breed, 24 hoog, 11 diep?
De behuizing wordt bij voorkeur neergezet op de volgende manier; 24 hoog, 11 diep 13 breed zoals je zegt.
Aan de ene kant kan ik gewoon een aantal van de "favorieten" kiezen en die simuleren, maar het probleem is juist, er zijn zoveel opties. Als ik een quick and dirty selectie maak gebaseerd op wat ik afgelopen jaren op het i'net heb gelezen zou ik de volgende drivers eens beter bekijken;

Omnes audio BB 3.01
3inch;
Monacor SPH-30X/4
Tangband W3-871
4inch;
Fostex FE103En
Dayton RS100-4
Omnes audio BB 4 AL
Markaudio CHR 70
Fountek FR88EX

Maarja, dan gooi ik de mini-2weg al overboord wat mij ook interessant lijkt;
Woofer;
HiVi M4N
Visaton W100S-4
Tweeter;
Dayton ND20FB-4
Visaton DT94

En dan zijn we weer terug bij af, wederom een selectie van 12 drivers.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Full-rangers (hoewel sommigen dat nou niet bepaald zijn :? ) kun je ook combineren met een tweeter heh!
Omnes Audio 3" is idd ook nog een aardige

Kijk ik naar je keuzes, dan zouden bij mij sowieso een aantal afvallen.
Zoals:

Monacor SPH-30X/4
Tangband W3-871

De laatste heeft echt geen xmax, gaat snel over zijn nek en klinkt erg zompig (-> vervorming)
De monacor zag er niet al te best uit in Hobby hifi metingen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Grappig, andere topics binnen zelfbouwaudio hebben het over die monacor als een van de betere 3inchers. viewtopic.php?f=4&t=5511

Edit; Als iemand een setje RS100, FR88EX, of CHR-70 in de aanbieding heeft voor een leuk bedrag wordt de keuze natuurlijk eenvoudiger :)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door arjank »

Kijk ook effe naar mijn micro minitor 8)
viewtopic.php?f=15&t=11621

Is iets groter maar waarschijnlijk wel om te bouwen.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door Lieuwe »

Ik blijf dit topic wel even volgen, ik ben toch niet helemaal lekker te spreken over mijn fr10 monitortjes.
En ik zit ook aan een beperkte maat vast (al mag het wel ietsjes hoger zijn bij mij).
Ik ben benieuwd wat het gaat worden :D
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door k.p. »

Een dergelijke tweeter lijkt me uitermate geschikt als je een 2 weg wilt maken:
Dayton ND20FA-6
Er zijn ook wat andere types van dayton, maar deze lijkt mij het niet te complex om netjes in te bouwen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Die andere is veel makkelijker.
Daar heb je enkel een speedboor nodig.

Deze mooi strak infrezen is een ramp

(ik heb ervaring met beiden :P)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
ik ben toch niet helemaal lekker te spreken over mijn fr10 monitortjes.
Terwijl die toch erg fraai uit WinISD kwam toch? Dat is een beetje mijn probleem. Simulatie software is vast heel goed bruikbaar, maar pas als je je product in gebruik neemt kun je beoordelen of hij ook presteert als verwacht. Vandaar dat ik het in dit topic gooide op de ervaring van gebruikers.
B_force lijkt erg te spreken over de Fountek en Dayton drivers, misschien dat ik die twee modellen maar als uitgangspunt moet gaan gebruiken.

B_force raadt ook het gebruik van een extra tweeter aan bij het gebruik van de Dayton. Dan denk ik; als ik toch het hoog overlaat aan een losse tweeter, kan ik dan niet beter een mid-bass nemen ipv een fullrange. Dan kom ik op een iets kleinere variant van dit terecht;
http://img1.imageshack.us/img1/940/dscn0017dh7.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Ik adviseer niet dat je perse een tweeter moet hebben hoor :lol:

Het is net waar je van houdt natuurlijk.
Daarnaast kun je ook gewoon een full-range nemen als mid-woofer.
Je betaalt er niet meer voor ofzo. Feit is dat je ernstig beperkt als je enkel naar mid-woofers kijkt.

Goeie opties wat mij betreft:

- Dayton
- Fountek
- Peerless
- Omnes Audio

Mark Audio kan volgens mij niet in zo'n kleine behuizing.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Mark Audio kan volgens mij niet in zo'n kleine behuizing.
wat dacht je nou dat er in dat paasproject voor driver zit :roll:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Mark Audio kan volgens mij niet in zo'n kleine behuizing.
wat dacht je nou dat er in dat paasproject voor driver zit :roll:
Kom je dan nog tot ongeveer 70-80Hz?
En die zit sowieso in 4 liter.
Dat is te groot.

Sorry, ik zit even te tukken :lol:
80Hz halen ze misschien net.
Is idd ook een optie.

Ik heb even met SuperR gesproken en ze moeten toch redelijk als "main-speakers" fungeren.
(misschien was dat handig om er bij te zetten). Je wil dan toch wel maximaal 70-80Hz hebben, anders hou je weinig bas over.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Als wat ik wil onmogelijk is, is de optie met een mini subwoofertje misschien ook wel mogelijk, maar als er een leuk muziekje te halen valt uit de behuizing die ik voor ogen heb, doe ik dat liever.

ps. Hebben jullie misschien een wdr file van die CHR70 zodat ik zelf wat kan simuleren?
Eddie
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 21:26
Locatie: eindhoven

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door Eddie »

Hallo SuperR,

80 Euro per box neem ik aan? Afgelopen zomer heb ik luidsprekers gemaakt bij onze LED-tv, zie:
http://www.phys.tue.nl/EPG/veldhuizen/d ... ipment.htm

De Fostex FE103n's waren 35 Euro/stuk en de Monacor SPH-170C's 45 Euro/stuk (2e hands). Het geluid bevalt me prima, ik ben wel een fan van Fostex, Tangband is niet mijn smaak.

M.vr.gr.
Eddie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door Henkjan »

SuperR schreef:
ps. Hebben jullie misschien een wdr file van die CHR70 zodat ik zelf wat kan simuleren?
wat is een wdr file?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Henkjan schreef:
SuperR schreef:
ps. Hebben jullie misschien een wdr file van die CHR70 zodat ik zelf wat kan simuleren?
wat is een wdr file?
Een "WiniSD Driver File". Ik was al aan de slag gegaan met de RS100, maar WinISD vroeg meer data dan dat ik uit de sheet kon halen. Vandaar dat ik dacht, als jullie correcte data hebben, dan modelleren we tenminste met dezelfde driverdata. Of gebruikt de meerderheid boxsim?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door wouter »

In de laatste Hobby Hifi stond een leuke:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/femto.htm

Afbeelding

Ook als "5" versie die 1 liter groter is en een 5e orde afval heeft in het laag.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/femto5.htm

Nieuwe high tech driver:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door Henkjan »

SuperR schreef:
Henkjan schreef:
SuperR schreef:
ps. Hebben jullie misschien een wdr file van die CHR70 zodat ik zelf wat kan simuleren?
wat is een wdr file?
Een "WiniSD Driver File". Ik was al aan de slag gegaan met de RS100, maar WinISD vroeg meer data dan dat ik uit de sheet kon halen. Vandaar dat ik dacht, als jullie correcte data hebben, dan modelleren we tenminste met dezelfde driverdata. Of gebruikt de meerderheid boxsim?
ik gebruik LspCAD :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”