Retro speakers Philips info gevraagd

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg

Retro speakers Philips info gevraagd

Bericht door Pcdg »

Beste mensen,

Ik zet mijn Fostex bouwplannen even in de ijskast omdat ik een leuk setje Philips units heb bemachtigd te weten:

Tweeter: AD0160/T8
Middentoner: AD5060/SQ8
Woofer: AD8065/W8

Alles uiteraard per twee en oh ja: ik ga ook nog even kijken naar twee passieve resonators (co-woofers in het Philips handboek) AD8000.

Dit is een leuke start voor een retro driewegsysteem. Ik ben altijd al benieuwd geweest hoe de philips units zich gedragen in een fatsoenlijke kast. Ik ga uit van een 30/35 liter zuil van 18mm mdf met de drie speakers in lijn en de resonator aan de achterkant tegenover de woofer.

Zit ik alleen met het filter. Ik kan natuurlijk een paar filters scoren van een Philips 22RH426 of 427 (met hier en daar betere componenten) of een heel recht toe - recht aan filter bouwen rond de originele kantelfrequenties van 500 en 5000 hz. Probleem is dat ik niet alle informatie over de units voorhanden heb. De gevoeligheid kan ik bijvoorbeeld niet vinden.

Iemand enige suggestie over het filter (of het hele plan)?

groet, paul
sietse

Bericht door sietse »

Het is raar, want ik heb echt wel een aardig archief van Philips speakers, maar kom die types niet tegen. Terwijl ze me wel bekend voorkomen. Wat ik wel heb gezien is dat ze de cross over freq. meestal op 500 - 5000 en 700 - 5000 Hz hebben zitten in de destijds verkrijgbare bouwpakketten.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Deze units zijn veelvuldig gebruikt in de duurdere Philips kant en klaar speakers uit begin jaren '70. Alleen ging het dan om de vier ohm versie. Er zijn on line aardig wat folders en specs ingescand onder andere op het MFB forum. Informatie over individuele luidsprekers heb ik onder meer gevonden op de site van John Hupse http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm? ... ntentFrame

Kijk onder het kopje luidsprekers, letter A.

Over de gevoeligheid in db vind ik echter niets en daar was ik nou juist wel benieuwd naar...
sietse

Bericht door sietse »

Over de gevoeligheid in db vind ik echter niets
Wordt ook niet in de boekjes van Philips vermeld. Stom genoeg. :roll:
Wat ik wel zie, is dat de dome mids niet worden gekorrigeerd qua afgegeven vermogen. De tweets meestal wel. En dat klopt wel met m'n eigen bevindingen met Philips units.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

sietse schreef:
Wordt ook niet in de boekjes van Philips vermeld. Stom genoeg. :roll:
Wat ik wel zie, is dat de dome mids niet worden gekorrigeerd qua afgegeven vermogen. De tweets meestal wel. En dat klopt wel met m'n eigen bevindingen met Philips units.
Het is iets wat ik wel vaker hoor als het om Philips gaat; de kwaliteit van de componenten is beter dan die van het geheel. Maar het mooie van zelfbouw is dat dit soort fouten kunnen worden vermeden! :)
Salamander

Bericht door Salamander »

Afbeelding
Shot at 2008-11-28

Afbeelding
Shot at 2008-11-28

Afbeelding
Shot at 2008-11-28

Afbeelding
Shot at 2008-11-28

Afbeelding
Shot at 2008-11-28

Afbeelding
Shot at 2008-11-28
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Dankjewel Sander, dat is hele nuttige informatie!

Ik geloof dat ik nog twee 'universele tweewegfilters' van Philips in een la heb liggen, ik ga er eens naar op zoek....

Groet, Paul
Pcdg

Re: Retro speakers Philips info gevraagd

Bericht door Pcdg »

Ik heb de oorspronkelijke tekst van dit bericht verplaatst naar 'algemeen luidsprekerbouw' omdat het feitelijk niets meer met filters te doen had.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”