yamaha versterkers

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie

cx-1 & mx-1 of as-1000

cx1 mx1 houden
5
45%
as-1000 kopen
6
55%

Totaal aantal stemmen: 11

bas focal m180
Contacteer:

yamaha versterkers

Bericht door bas focal m180 »

IK ben in het bezit van de yamaha CX-1 en de MX-1
http://usa.yamaha.com/products/audio-vi ... mode=model
http://usa.yamaha.com/product_archive/a ... mode=model
Nu kan ik die verkopen waardoor ik de mogelijkheid heb om een yamaha as-1000 te kopen http://nl.yamaha.com/nl/products/audio- ... mode=model
Weet nu echt even niet wat ik moet doen , de recenties zijn over beide versterkers zeer goed.
De cx1 - mx1 combinatie is denk ik wel beter dan de as-1000 .
Maar de as-1000 is splinter nieuw en de cx1 mx1 zijn gebruikt.
Ik wil het bij yamaha houden omdat ik ook een yamaha cdr hd recorder heb.
De speakers die ze gaan aansturen worden de bookshelf bs1
Een gesloten 3weg met seas excel speakers 82-83db 2.83volt.

Graag raad en advies bij het maken van mijn keuze.
Foto's zijn van de WWW
Bijlagen
cx1 en mx1.jpg
cx1 en mx1.jpg (8.59 KiB) 3119 keer bekeken
cx1.jpg
mx1a.jpg
as1000.jpg
a-s1000_Interior jpg.jpg
Vuurkat

Re: yamaha versterkers

Bericht door Vuurkat »

In mijn ogen doet een versterker niet zo veel met het geluid (afgezien van buizenversterkers) en kan je het geld beter in je luidsprekers stoppen. Dus ik zou voor de goedkoopste optie gaan.
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Ik zou bij de voor/eind combi blijven. Ik denk dat je gaat schrikken van het verschil met de AS-1000 in negatieve zin. De eindversterker ziet er toch behoorlijk uit, en lijkt me stabieler als de AS-1000. Wat over het algemeen toch een bepaalde rust over een luidspreker brengt. Daarbij is je sensitiviteit van de luidspreker behoorlijk laag, dus een versterker met redelijk vermogen is niet echt overbodig.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

De opbouw van de CX1 en MX1 zien er veel dergelijke uit als de AS-1000. Ik zou zeker voor de combi gaan, ben je ook flexibeler.
bas focal m180
Contacteer:

Bedankt voor de info,blijfd enigste reden over om de set eventueel weg te doen is om er een nieuwe voor terug te kunnen kopen.
Aangezien dat dat altijd nog kan behoud ik mijn set.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Mocht je de set nog hebben en er alsnog van af willen dan verneem ik dat graag
dre

Bericht door dre »

ik vind de as1000 wel erg fraai! 8)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De MX-1 is een hele bijzondere eindtrap, deze heeft een andere opbouw als de meeste eindtrappen en het geluid is erg goed, bijzonder warm en open.
Ik heb er hier reeds 1 staan maar wil er graag 1 bij hebben.
bas focal m180
Contacteer:

Olaf Markus schreef:
De MX-1 is een hele bijzondere eindtrap, deze heeft een andere opbouw als de meeste eindtrappen en het geluid is erg goed, bijzonder warm en open.
Je hebt de mx630 voorbij laten gaan en een mx-1 genomen ?

Ze zijn echt dubbel mono gebouwd en niet zoals je vaak leest bij veel merken of adventeerders ''dubbel mono gebouwd '' etc terwijl ze zowel voeding als elco's moeten delen.
of het ook symetrisch opgebouwde eindrappen zijn weet ik niet + en - in spiegelbeeld gebouwd bedoel ik .

De mx-1 staat ver boven de M serie's met VU meters , niet alleen volgens yamaha maar ook in de tests uit de jaren 80 die ik via ebay heb gekocht .

Ik heb er hier reeds 1 staan maar wil er graag 1 bij hebben.
Wil je gaan bi-ampen ? :mrgreen:

Een stille hint om iets te willen overnemen ?

De mx-1 is zeer goed in te zetten in elke configuratie , stand alone of bi-amp mx-1 voor het laag , en zelfs met een reckhorn b1 b2 of s1 en mini-dsp niet te vergeten uitermate geschikt om een aantal subs erop te zetten en op 2ohm te gaan spelen , 2x400W .

gr Bas
scanspeakman

Bericht door scanspeakman »

Casper schreef:
In mijn ogen doet een versterker niet zo veel met het geluid (afgezien van buizenversterkers) en kan je het geld beter in je luidsprekers stoppen. Dus ik zou voor de goedkoopste optie gaan.
Zonder in een overloze "wellis-nietis" discussie te willen belanden ben ik dat ab-so-luut niet met je eens. De controle over je speaker valt of staat met je versterker, zeker als je een niet zo makkelijk aan te sturen model hebt met flink lage impedantie bij bepaalde frequenties. Dat je versterker wel degelijk verschil maakt kom ik nu wederom achter nu ik mijn elektuur lfa50 heb vervangen door een ExtremA.

Scanspeakman
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

scanspeakman schreef:
Zonder in een overloze "wellis-nietis" discussie te willen belanden ben ik dat ab-so-luut .....
Dat risico lóóp je uiteraard wel, wanneer je desondanks toch en vanuit een andere context iemands standpunt weerlegt. :)

Zonder eraan te twijfelen of een Extrema beter klinkt als een 22 jaar oud Klasse A ontwerp: het gegeven advies was in reactie op de keuze tussen een CX/MX-1 of een AS-1000. Twee vrij moderne consumentenversterkers van dezelfde fabrikant, van een niet onbehoorlijke kwaliteit, en niet vallend in de categorie buizen, MyFi, enz. Er werd niet gezegd dat zo'n versterker helemaal niets doet met het geluid. Tevens valt niet te ontkennen dat investeren in luidsprekers dan zeer waarschijnlijk veel grotere verschillen laat horen.

Zo bezien was Casper's standpunt zo gek nog niet, en vanuit die invalshoek ook niet bijzonder discutabel. Het kan dan hooguit zijn dat Bas er geen argument in ziet om zijn combinatie te verruilen voor de (toen nog) nieuwe AS-1000, want dit was waarvoor hij destijds om raad en advies vroeg.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik volg niet helemaal wat bas bedoelt met " de MX 630 laten gaan" ik heb deze eindtrap ook in mijn collectie, samen met de MX 830, de M 60, de MX 50, de MX 70 en de MX 1 en de MX 2.
Maar van die MX 1 wil ik er dus nog 1 bij hebben, het geluidsverschil tussen versterkers is groot, onederling verschillen de mx 50, de mx 70 , de m 60, de mx 630 en de mx 830 niet veel, ze lijken allemaal erg op elkaar qua geluid, als er al verschillen zijn dan zijn deze heel klein, de MX 1 en de MX 2 echter , dat is een totaal andere klasse versterker die je luidsprekers laten werken op een open en autoritaire manier dat je zit te kwijlen op de bank, daar is geen A-B vergelijk voor nodig.
Dus Bas, verkopen die hap, (aan mij) :)
bas focal m180
Contacteer:

Olaf Markus schreef:
Ik volg niet helemaal wat bas bedoelt met " de MX 630 laten gaan" ik heb deze eindtrap ook in mijn collectie,
Ik meen vorige maand op marktplaats had je ook geboden op een yamaha , ik meen de 630 .
En daarvoor in de plaats een mx-1 had genomen , maar nu ik het onderstaande lees had je die al in je collectie .
samen met de MX 830, de M 60, de MX 50, de MX 70 en de MX 1 en de MX 2.
Maar van die MX 1 wil ik er dus nog 1 bij hebben, het geluidsverschil tussen versterkers is groot, onederling verschillen de mx 50, de mx 70 , de m 60, de mx 630 en de mx 830 niet veel, ze lijken allemaal erg op elkaar qua geluid, als er al verschillen zijn dan zijn deze heel klein, de MX 1 en de MX 2 echter , dat is een totaal andere klasse versterker die je luidsprekers laten werken op een open en autoritaire manier dat je zit te kwijlen op de bank, daar is geen A-B vergelijk voor nodig.
Dus Bas, verkopen die hap, (aan mij) :)
Mooie collectie Olaf , helaas kan ik je niet blij maken met mijn MX-1 .
Zoals ik al zei deze eindrap is multifunctioneel .

Maar mx1 en mx-2 heb je , ook toevallig de cx 1 of 2 .

gr Bas
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Bas.
Het is inderdaad die MX-630 welke ik toen ook gekocht heb.
Ik heb verders geen voorversterkers van Yamaha.
Heb je de MX-1 zelf wel eens vergeleken met andere eindtrappen? ik zou wel benieuwd zijn naar je eventuele bevindingen.
bas focal m180
Contacteer:

Olaf Markus schreef:
Heb je de MX-1 zelf wel eens vergeleken met andere eindtrappen? ik zou wel benieuwd zijn naar je eventuele bevindingen.
ja en Nee , het was geen eerlijke vergelijking , en speakers van matige kwaliteit .
Dan kan je moeilijk echt vergelijken .

Er is ook nooit een 1 op 1 vergelijking geweest , iets kwam de ander ging zowel versterker als speaker .

akai'tje voor vifa 26wr laag redelijk tot goed , mede door acoustic van de ruimte maar voor fullrange koud en kil op focal speakers .
marantz 2226 erg goed op focal mid-hoog , philips 2 weg en 12inch breedband erg goed , idem voor de 4300 reciever van marantz op de philips'en.

De mx-1 op philips 2 weg best goed , de focal set was er toen niet meer was een te grote speaker voor mijn huidige kamer .
Vandaar ja en nee ..

De mx-1 moet op een echte speaker , zolang die er niet is wacht ie netjes in de kast .

Waarmee stuur je jouw yamaha's aan .
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Eerlijk gezegd stuur ik ze aan met een media pc met daarin de Asus Xinar DS geluidskaart met op-amp upgrade.
Voor sommigen is dat uiteraard not done om geluid vanaf een pc te halen maar de Xonar geluidskaart doet een erg goede job. Ik gebruik als software Xbmc mediacenter om de muziek af te spelen, deze staat ingesteld op "wasapi" waarmee hij de geluidskaart direct aanspreekt voor een bit-perfect weergave in stereo (2 kanaals)
Alle muziek staat als WAV formaat op de pc, uiteraard geen MP3.
Ik moet zeggen dat ik hiermee toendertijd ook met gemengde verwachtingen mee gestart ben maar de combinatie klinkt gewoon rete goed en ik heb er erg veel gemak van dat mijn complete cd collectie lekker makkelijk en snel aanspreekbaar is via het tv scherm.
Plaats reactie