Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik keek nog even naar je opstelling met de KT88's Vinculum, heb jij toch gekozen voor twee stuurbuisjes in plaats van die ene 6N1P? Ik neig daar namelijk ook naar, dat is wel handiger mocht er ooit in de toekomst een ander schema tevoorschijn komen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ja klopt. Ten eerste vind ik het ook mooier om het optisch gelijk te houden maar ook om het electrisch te scheiden en feitelijk een dual mono versterker te maken. Voor de prijs van de 6n1p's hoef je het niet te laten. Het maakt het ook iets minder druk om die ene buisvoet.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Inderdaad, het oogt mooier. Ik denk er zelfs over om nog een extra buisvoet te plaatsen, ook weer met het oog op de toekomst. Om het naderhand te moeten doen, geeft alleen maar extra kans op beschadigingen van bijvoorbeeld de lak.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
groot gelijk heb je, en dan een mooi kapje ofzo maken voor eroverheenPA4URK schreef:Ik denk er zelfs over om nog een extra buisvoet te plaatsen....
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Nou je kunt daar ook en oud buisje inzetten en daar gewoon
de gloeispanning erop aansluiten.
Dan lijkt het dat hij toch wat doet.
de gloeispanning erop aansluiten.
Dan lijkt het dat hij toch wat doet.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Mensen mensen wat een nepperij zeg! 
Dit verwacht ik wel van de geldwolven en marketingmensen in de audiowereld maar toch niet van de eerlijke zelfbouwert.
Alle gekheid op een stokje, een 6n1p kost 1,5 euro en minder gepiel aan 1 buisvoet. Als je het mooier vind dan die je toch gewoon 2 voorbuizen ipv 1? Nog een voordeel als je ze gespiegeld aansluit is dat je kan wisselen als de ene kant versleten is. Kun je dubbel zo lang doen met je voorbuisjes.
Dit verwacht ik wel van de geldwolven en marketingmensen in de audiowereld maar toch niet van de eerlijke zelfbouwert.
Alle gekheid op een stokje, een 6n1p kost 1,5 euro en minder gepiel aan 1 buisvoet. Als je het mooier vind dan die je toch gewoon 2 voorbuizen ipv 1? Nog een voordeel als je ze gespiegeld aansluit is dat je kan wisselen als de ene kant versleten is. Kun je dubbel zo lang doen met je voorbuisjes.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Nog even een vraag on-topic:
Ik zit nog met 1 weerstand namelijk de 220 ohm weerstand van 3 watt. Ik ga voor alles de 2W Kiwame weerstanden gebruiken van AE. Kan ik ook een 2W model gebruiken voor deze want er is geen 3W of hogere variant.
Ik zit nog met 1 weerstand namelijk de 220 ohm weerstand van 3 watt. Ik ga voor alles de 2W Kiwame weerstanden gebruiken van AE. Kan ik ook een 2W model gebruiken voor deze want er is geen 3W of hogere variant.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt kan berekenen welke stroom daar nu gaat lopen (of ik moet diep in de boeken duiken), maar tlijkt me dat er 3W staat voor iets.
Wat je kan doen is 2 weerstanden van 470ohm / 2W parallel zetten ..
Wat je kan doen is 2 weerstanden van 470ohm / 2W parallel zetten ..
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ach wat stom! Natuurlijk kan dat. Ik kom dan op 235 maar dat is geen punt lijkt me.xbake schreef:Wat je kan doen is 2 weerstanden van 470ohm / 2W parallel zetten ..
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Weer eens een foto van de laatste vorderingen. We zijn er nog lang niet maar het begin is er...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Het werk vordert aardig. Het is nog wachten op de laatste onderdelen. Ik ben nog op zoek naar een aantal dingen.
In de voeding zou een 10uF bipolaire condensator moeten zitten van 630V. Nu is mijn enige optie volgens mij de ClarityCap SA a 11,75 bij Rumoh. Nu kwam ik net bij DickBest deze tegen. Kan die ook gebruikt worden?
Ook nog even over de 47nF X2 condensatoren: Is dat deze van Conrad?
En de laatste is de 33nf condensator: Deze bij Conrad?
In de voeding zou een 10uF bipolaire condensator moeten zitten van 630V. Nu is mijn enige optie volgens mij de ClarityCap SA a 11,75 bij Rumoh. Nu kwam ik net bij DickBest deze tegen. Kan die ook gebruikt worden?
Ook nog even over de 47nF X2 condensatoren: Is dat deze van Conrad?
En de laatste is de 33nf condensator: Deze bij Conrad?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Het is geen bipolaire condensator toch?
De motoraanloopcondensator is een zeer goede optie, alleen houd er rekening mee dat deze vrij groot is. Past die nog wel onder de kap?
Waar zitten de 33nF en 47nF condensatoren? Die vind ik in het schema niet terug.
De motoraanloopcondensator is een zeer goede optie, alleen houd er rekening mee dat deze vrij groot is. Past die nog wel onder de kap?
Waar zitten de 33nF en 47nF condensatoren? Die vind ik in het schema niet terug.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Hier even voor de volledigheid het schema...
De condensator heeft een diameter van 35mm en mijn binnenruimte is 40. Moet dus passen.
De condensator heeft een diameter van 35mm en mijn binnenruimte is 40. Moet dus passen.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Moet niet zo moeilijk zijn om te bouwen dacht ik.
Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken.
Krijg steeds meer zin in de KT88
Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken.
Krijg steeds meer zin in de KT88
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
O, die ja... was ik even uit het oog verloren.
Dat zijn kleine ontstoor C-tjes:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1446
Daar kun je de juiste waarde kiezen.
Dat zijn kleine ontstoor C-tjes:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1446
Daar kun je de juiste waarde kiezen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Wat is er eigenlijk anders aan zo'n aanloopcondensator of motorcondensator? Zijn ze geschikt voor dit doel of kan ik beter een ClarityCap SA nemen? Of heeft iemand nog iets liggen? 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik gebruik vaak oliegevulde motoraanloop condensatoren.
Die kun je nog wel eens vinden op Ebay. Zoek eens op "Motor run capacitor".
Triode Dick gebruikt dit soort condensatoren ook weleens en haalt ze dan bij Conrad. Volgens mij van een italiaans fabrikaat.
Een clarity cap van 10uF kan nogal eens in de papieren lopen denk ik zo.
Je kunt ook nog eens kijken bij http://www.baco-army-goods.nl die hebben die motor condensatoren ook.
Deze voldoen in elk geval prima in deze situatie.
Die kun je nog wel eens vinden op Ebay. Zoek eens op "Motor run capacitor".
Triode Dick gebruikt dit soort condensatoren ook weleens en haalt ze dan bij Conrad. Volgens mij van een italiaans fabrikaat.
Een clarity cap van 10uF kan nogal eens in de papieren lopen denk ik zo.
Je kunt ook nog eens kijken bij http://www.baco-army-goods.nl die hebben die motor condensatoren ook.
Deze voldoen in elk geval prima in deze situatie.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik heb ze ook al gebruikt in m'n versterkers, inderdaad van 'een' italiaans merk: 'ICAR'.
Ben er erg tevreden over, dus prima te gebruiken
Ben er erg tevreden over, dus prima te gebruiken
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Grappig dat dezelfde condensator bij Dickbest 2,95 kost en bij Conrad 8,95... Inderdaad ICAR.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Vandaag eindelijk het pakketje uit Rusland ontvangen!
Nu nog even kijken welke van deze caps de koppeling tussen voor en eindbuis gaan verzorgen... Iemand nog een tip?
Nu nog even kijken welke van deze caps de koppeling tussen voor en eindbuis gaan verzorgen... Iemand nog een tip?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Maak het zo dat je ze eenvoudig kunt wisselen. Dat is misschien wel het leukst, dan kun je nagaan of er verschillen zijn.
Die groene PIO's zijn gewoon erg goed, zeker gezien de prijs.
Zie metaalkleurige; wat voor waarde hebben die?
Die groene PIO's zijn gewoon erg goed, zeker gezien de prijs.
Zie metaalkleurige; wat voor waarde hebben die?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ze hebben allemaal dezelfde waarde, 0.1uF. Het is inderdaad zo gemaakt dat ik ze makkelijk kan wisselen.
