wat is mogelijk ???

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
heroism50

wat is mogelijk ???

Bericht door heroism50 »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en zal me binnenkort voorstellen.

Vandaag heb ik een nieuwe lcd TV gekocht. Het is een philips 5405.
Wat me ontzettend stoort is het geluid. Deze krijg ik middels de instellingen op de TV niet goed.
Ik snap niet dat philps zoiets verkoopt !!!
Ik heb geen home cinema set en ben ook niet van plan dit aan te schaffen. Wel heb ik een versterker met luidsprekers die ik aan kan sluiten, maar deze staan op een andere plaats. De luidsprekers zou ik wel kunnen gebruiken in combinatie met de TV, maar wat is hier mogelijk ?
De TV beschikt over een Digital audio out aansluiting. Is deze te gebruiken zonder versterker ?
Misschien heeft iemand hetzelfe probleem gehad en dit opgrlost ?

groet,

Harold
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: wat is mogelijk ???

Bericht door Henkjan »

heroism50 schreef:
Vandaag heb ik een nieuwe lcd TV gekocht. Het is een philips 5405.
Wat me ontzettend stoort is het geluid. Deze krijg ik middels de instellingen op de TV niet goed.
Ik snap niet dat philps zoiets verkoopt !!!
idd, dat was ook mijn gedachte toen ik mijn Philips LCD TV had... op die van mij (en ik gok op die van jou ook) zit een gewone cinch uitgang, die ik op de aux ingang van m'n versterker heb gezet. het geluid van de TV gebruik ik nooit meer. enige nadeel is dat je dan het volume niet meer met de AB kan regelen.

als je niet je audio set wil of kan verplaatsen, dan zou je kunnen proberen de TV open te schroeven, de draadjes die naar de luidsprekers gaan aftakken en naar een stel fatsoenlijke speakers leidt die je naast de TV zet. mss moet je dan wat bas terugnemen, want ik gok dat er wel wat eq gedaan is in het geluid om t de illusie van laag mee te geven.
Forza

Bericht door Forza »

Bij de 5405 zijn je enigste opties coaxiaal digitaal of via de hoofdtelefoonuitgang. Dus met versterker. Of je moet creatief worden en de speakers aftappen en leuke breedbandertjes naast je tv zetten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoofdetelefoon kan je tenminste (met veel moeite, vandaar dat ik er toch maar van ben afgestapt) met de AB het volume bedienen. klein T-ampje en een paar leuke breedbandertjes (zoek bv eens op "Paasproject" hier op t forum) en je bent klaar voor de prijs van een tank super.
heroism50

Bericht door heroism50 »

Bedankt voor de reacties.

Ik zal vanmiddag eens kijken of de TV makkelijk te openen is.Als dit het geval is dan sluit ik hier de boxen direkt op aan.....
Dan heb ik geen gedoe met het volume regelen op een versterker.
Er is waarschijnlijk niks mogelijk met de Digital audio out aansluiting? Ik dacht dat hier misschien de luidsprekers middels een extra schakeling (zelfbouw) direkt aan te sluiten zijn.

Groet,

Harold
heroism50

Bericht door heroism50 »

Ik heb de achterkant los gemaakt. Dit ging heel eenvoudig.
Vanaf de printplaat gaan 4 kabels naar de onderste luidspreker.Vanaf deze luidspreker gaan 2 draden naar de linkse kleine speaker en 2 draden naar de rechtse speaker. (zie beide foto's)

Mijn vraag : Waar moet ik aftappen ?
Bijlagen
DSCF3322.JPG
DSCF3323.JPG
heroism50

Bericht door heroism50 »

Op de grote speaker staat 20 Ohm en op de beide kleine staat 6 Ohm.
Op de luidsprekers die ik wil aansluiten staat 4-8 Ohm.
Is dit wel mogelijk ?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Waarom niet een setje PC speakers met ingebouwde versterker?
Daar komt vaak nog een heel fatsoenlijk geluid uit, zeker in vergelijking met het TV geluid.

Gaan rommelen in je nieuwe tv kost je je garantie.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Je kunt natuurlijk zelf aan de slag gaan. Je zit hier tenslotte op ZBA. Maar ik zou gewoon een setje Logitech Z2300 (2.1 THX, €120) op de koptelefoon-uitgang aansluiten. Onder het motto: 'kleine moeite, groot plezier'.
Afbeelding
Logitech Z2300 €120

Ik gebruik al jaren de Z550 (4.1 THX) voor film kijken en telkens weer denken mensen dat ik m'n grote speakers gebruik. De verstaanbaarheid met de kleine tangband fullrangertjes is erg goed en het geluid is gewoon goed en vol. Ik kan er als audiofiel heel goed mee leven. Ook de versterker die er in zit vind ik erg goed.

Het enige 'minpunt' vind ik de (overgang naar de) subwoofer. Dat zit gewoon in het principe, daar doe je niet veel aan. Je hoort het 'gat' tussen de kleine speakertjes en de sub; het verschil tussen snel en strak en los en flodderig. Voor film kijken niet echt een probleem. De speakertjes zien er mooi klein en strak uit en vallen totaal niet op.
Je kunt ook evt de Z5500 Digital (5.1 THX, €250) nemen, dan heb je diverse ingangen, ook digitaal coax, met ingebouwde digitale decoder en een afstandbediening. Dan heb je echt goed geluid rondom, met een centrespeaker voor onder je tv.
Afbeelding
Logitech Z-5500 Digital
Afbeelding
De andere satellietjes kun je ook heel makkelijk aan de muur hangen door het voetje om te draaien.
Drivers:
Satellites: 3” polished aluminum phase plug drivers
Subwoofer: 10” high-excursion ported driver with 6th order bass reflex enclosure
Surround sound effects
Hardware decoding:
Dolby® Digital, DTS®, and DTS®, 96/24 soundtracks
Dolby Pro Logic II (Movie and Music modes)
6 Channel Direct
Stereo x2
Stereo
Supported digital formats:
Dolby Digital
DTS and DTS 96/24
PCM (uncompressed stereo): 44.1 kHz / 16 bit through 96 kHz / 24 bit
Source Inputs:
Digital optical for DVD or CD players, PlayStation®2, Xbox®**
Digital coaxial for DVD or CD players or PC sound cards (requires coaxial cable, sold separately)
6 channel direct (3 stereo-mini connectors) for 2, 4, or 6 channel PC sound cards OR
6 channel direct (3 stereo-mini connectors) for 3 stereo analog mini audio sources, like CD and DVD players, Playstation 2, Xbox, or 2 channel PC sound cards (somedevices may require stereo mini to dual RCA adapter, sold separately)
Analog stereo-mini (on side panel of control center) for portable CD, MP3,or MiniDisc® players
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ]eep op zo 07 nov 2010, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Volgens mij is de ts meer op zoek naar een simpele dac.
Zodat hij zijn versterker kan aansluiten op zijn tv.
Of een simpel versterkertje met ingebouwde dac.
Ik heb er alleen geen verstand van wat er (en waar) deze te koop zijn.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik denk het niet:
Wel heb ik een versterker met luidsprekers die ik aan kan sluiten, maar deze staan op een andere plaats.
Dan moet ie de hele kamer gaan ombouwen en het volume steeds gaan regelen met de versterker ipv met de AB van de TV. Maar dat mag Harold zelf zeggen natuurlijk.

Ik heb wel linkjes voor een leuke goedkope DAC, of een versterkertje met ingebouwde DAC, maar dan zit je ook al direct boven de €100. En dan nog speakers erbij maken...

De vraag is natuurlijk zoals bij bijna elk topic: wat is het beste? Wat je wilt, of wat goed voor je is? :mrgreen:

Ik bedenk me ineens dat je wel meer dingen aan moet zetten als je tv wilt gaan kijken. Dat kan wennen, maar ook een ergernis worden. Je zou daarvoor een master-slave stopcontact kunnen gebruiken: als je dan de tv aanzet gaan meteen de speakers, mediabox etc aan.
heroism50

Bericht door heroism50 »

]eep schreef:
Dan moet ie de hele kamer gaan ombouwen en het volume steeds gaan regelen met de versterker ipv met de AB van de TV. Maar dat mag Harold zelf zeggen natuurlijk.
Bovenstaande klopt helemaal.
Ik heb ondertussen de luidsprekers aangesloten, maar er komt niet echt het gewenste geluid.De ingebouwde versterker is dus ook niet alles. Volgend weekend ga ik het weer omzetten naar de originele luidsprekers van de TV.

Ik denk idd dat zo'n setje logitech wel het gewenste geluid brengt, alleen het regelen van het volume moet dan weer met een extra AB gebeuren. Hier heb ik er al 3 van !!!!!! :(
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Dat kàn, maar het moet natuurlijk niet. Je kunt ook gewoon de koptelefoon uit gebruiken voor stereo. Dan laat je het volume van de Logitech-set gewoon halfopen staan. Die hoef je dan alleen maar aan en uit te zetten (wel doen want de versterker is ..W klasse-A en gebruikt niet verwaarloosbaar stroom).
Wil je echt surround dan schakel je gewoon de bron, kabels blijven gewoon in de koptel. en coax.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Martijn v schreef:
Zodat hij zijn versterker kan aansluiten op zijn tv.
zoiets?
Afbeelding

gebruik ik ook en kan mijn geluid makkelijk met tv afstellen.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Nee, je kunt gewoon ingang 1 nemen. De groene mini-jack. Dus minijack-minijack. Die zit er gewoon bij.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Dudes...dat kan toch allemaal veel makkelijker?

Harold, ik neem aan dat jij een digitale decoder hebt van UPC ofzo......je koopt toch geen LCD tv met een analoog signaal toch?

Achter op je UPC decoder zit toch 2xRCA voor audio out?
audio out.jpg
als je dan zorgt voor een klein versterkertje zet je die audio out op de versterker die 2 kleine speakertjes aanstuurt die je naast de TV zet of in je audiomeubel ofzo.

Als je dan die speakers wilt gebruiken dan zet je simpelweg alleen je TV nog maar op MUTE en klaar ben je!

Zo heb ik de boel ook aangesloten.
heroism50

Bericht door heroism50 »

Zo,

ik heb vandaag een paar winkels bezocht om een en ander te vergelijken en heb uiteindelijk een philips 5.1 home setje gekocht waar ook meteen een DVD en een tuner inzit.

Met dit setje vervang ik al het (verouderde) apparatuur (versterker,tuner, cd-speler,dvd-speler en luidsprekers).

Helaas lukt het mij niet om nu alles aan te sluiten daar ik niet de gewenste aansluitkabels (HDMI) heb..... :(
Ik wil het setje via een HDMI kabel aan de TV aansluiten.
Heb ik dan hiermee eigenlijk ook meteen het geluid over het 5.1 setje of moet ik alsnog dit aansluiten via de digital audio out van de TV naar de digital audio in van het 5.1 setje ?
Forza

Bericht door Forza »

De 5405 heeft geen HDMI 1.4 en dus geen ARC (Audio return channel). Daar komt bij dat heel waarschijnlijk je 5.1 setje geen HDMI 1.4 heeft en dus ook geen ARC ondersteund. Je zult het met een DigiCoax moeten aansluiten.
Plaats reactie