Misschien een domme vraag maar ik stel m toch maar.
In vrijwel alle speakerontwerpen die ik tegen kom zie ik dat er MDF gebruikt wordt voor de kast. Daarna wordt de speaker afgelakt of gefineerd met een houtsoort. Nu is mijn vraag, is het niet mogelijk om direct de kast te bouwen van het hout dat ik mooi vind? Heeft MDF bijzondere eigenschappen die ik niet weet of heeft het meer te maken met de bewerkbaarheid of prijs?
Kan iemand wat duidelijkheid hierin scheppen?
Alvast bedankt.
Andere houtsoort dan MDF voor speakerbouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Andere houtsoort dan MDF voor speakerbouw
MDF bewerkt erg makkelijk, en is bovendien goedkoop.Jordi schreef:Misschien een domme vraag maar ik stel m toch maar.
In vrijwel alle speakerontwerpen die ik tegen kom zie ik dat er MDF gebruikt wordt voor de kast. Daarna wordt de speaker afgelakt of gefineerd met een houtsoort. Nu is mijn vraag, is het niet mogelijk om direct de kast te bouwen van het hout dat ik mooi vind? Heeft MDF bijzondere eigenschappen die ik niet weet of heeft het meer te maken met de bewerkbaarheid of prijs?
Kan iemand wat duidelijkheid hierin scheppen?
Alvast bedankt.
Tuurlijk kan je je speakers direct in de juiste houtsoort gaan afwerken, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Volhout is duur, maar heeft wel als eigenschap dat het minder meegeeft dan mdf bijvoorbeeld.
Triplex wordt ook wel veel gebruikt.
Echt hout 'werkt' erger en minder gelijkmatig dan MDF waardoor je kasten kunnen scheuren en volgens mij is MDF ook 'doder' (dat het minder meetrilt).
Zie ook dit topic:
Echt hout; voor- en nadelen
Zie ook dit topic:
Echt hout; voor- en nadelen
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Het werken van hout was iets dat mij ook zorgen baarde. Nu weet ik wel dat er tropische houtsoort zijn die dit nauwelijks doen maar wat kan een speaker wel of niet hebben.
Heb net snel de genoemde topic doorgelezen. Blijkbaar zijn er mensen met slechte ervaringen. Even uitzoeken welke houtsoorten dit waren.
Het werken van hout was iets dat mij ook zorgen baarde. Nu weet ik wel dat er tropische houtsoort zijn die dit nauwelijks doen maar wat kan een speaker wel of niet hebben.
Heb net snel de genoemde topic doorgelezen. Blijkbaar zijn er mensen met slechte ervaringen. Even uitzoeken welke houtsoorten dit waren.
Het zit hem niet alleen in de houtsoort. De constructie speelt een nog belangrijkere rol.
Wat je eigenlijk altijd moet proberen te vermijden is kopshout tegen langshout over een wat langere lengte:
Wat je eigenlijk altijd moet proberen te vermijden is kopshout tegen langshout over een wat langere lengte:
Beter zoiets, en dan met een voorkant en achterkant van een materiaal wat niet in lengte/breedte werkt, mdf bijvoorbeeld