tuning frequency ??
Moderator: Beheerdersteam
tuning frequency ??
Ik heb een paar vragen over de tuning frequency. Hierover heb ik gegoogled en het valt me op dat iedereen er vanuit gaat dat je al weet wat het is.
Kan iemand hierover de vragen beantwoorden:
Wat is de tuning frequency?
Oke, het is iets met afstellen, wat houd dat afstellen in? wat en hoe?
+ al het andere dat je erover weet
alvast bedankt.
Kan iemand hierover de vragen beantwoorden:
Wat is de tuning frequency?
Oke, het is iets met afstellen, wat houd dat afstellen in? wat en hoe?
+ al het andere dat je erover weet
alvast bedankt.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
De tuningsfrequentie is een relatie (bij een BR-kast) tussen het doorsnee-oppervlak van de pijp, de lengte van de pijp en de inhoud van de kast. Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
Deze frequentie word dus aangeduid met tuningsfrequentie.
Deze frequentie word dus aangeduid met tuningsfrequentie.
dat is nog eens duidelijk thnxInterficior schreef:De tuningsfrequentie is een relatie (bij een BR-kast) tussen het doorsnee-oppervlak van de pijp, de lengte van de pijp en de inhoud van de kast. Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
Deze frequentie word dus aangeduid met tuningsfrequentie.
waarom 90 graden?Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
Als ik bijvoorbeeld een passieve radiator neem (ik heb het hier over een praktijk voorbeeld) voor een 15liter kast met de Dayton RS-150 dan kan ik aan de uitslag van de passieve radiator en de uitslag van de woofer zien wat de tuning frequentie is. Dit is op de frequentie waar de passieve radiator de meeste uitslag maakt en de woofer de minste uitslag maakt.
Deze zijn dan echt niet 90 graden uit fase maar juist in fase. op deze frequentie is ook de impedantie het laagst en de winst in het laag het hoogst.
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Dat mag je me dan uitleggen
Als de woofer naar achter gaat, gaat de radiator naar voren dus volledig uit fase. Wat vering en gewicht kunnen dit waarschijnlijk weer voor een freq gebied in fase krijgen maar een periode later dat is toch ook niet wenselijk?
Ik ben een noob wat dit betreft dus ik ben erg benieuwd hoe het zit.
Ik ben een noob wat dit betreft dus ik ben erg benieuwd hoe het zit.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Och, als ik het zo zie ga ik me er al buiten houden, maar eenieder die met een gewichtje en een veertje heeft gespeeld weet dat als het geheel in resonantie is, dat het dan 90 graden uit fase staat.arjank schreef:waarom 90 graden?Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
Als ik bijvoorbeeld een passieve radiator neem (ik heb het hier over een praktijk voorbeeld) voor een 15liter kast met de Dayton RS-150 dan kan ik aan de uitslag van de passieve radiator en de uitslag van de woofer zien wat de tuning frequentie is. Dit is op de frequentie waar de passieve radiator de meeste uitslag maakt en de woofer de minste uitslag maakt.
Deze zijn dan echt niet 90 graden uit fase maar juist in fase. op deze frequentie is ook de impedantie het laagst en de winst in het laag het hoogst.

