tuning frequency ??

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

tuning frequency ??

Bericht door supernova »

Ik heb een paar vragen over de tuning frequency. Hierover heb ik gegoogled en het valt me op dat iedereen er vanuit gaat dat je al weet wat het is.

Kan iemand hierover de vragen beantwoorden:
Wat is de tuning frequency?
Oke, het is iets met afstellen, wat houd dat afstellen in? wat en hoe?

+ al het andere dat je erover weet

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Tuning frequency? van een bepaald kasttype?
Of bedoel je iets anders.

tuning frequency = afstem frequentie :D

Bijvoorbeeld een bassreflexkast afgestemd op 36hz.
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

Bericht door supernova »

ja van bijv een Br.

Wat houd dat afstellen precies in?
Als ik met winISD iets invul komt er een waarde uit die ik kan veranderen. En dan veranerd de grafiek ook, maar wat moet ik ermee doen?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

De tuningsfrequentie is een relatie (bij een BR-kast) tussen het doorsnee-oppervlak van de pijp, de lengte van de pijp en de inhoud van de kast. Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.

Deze frequentie word dus aangeduid met tuningsfrequentie.
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

Bericht door supernova »

Interficior schreef:
De tuningsfrequentie is een relatie (bij een BR-kast) tussen het doorsnee-oppervlak van de pijp, de lengte van de pijp en de inhoud van de kast. Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.

Deze frequentie word dus aangeduid met tuningsfrequentie.
dat is nog eens duidelijk thnx :D
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
waarom 90 graden?

Als ik bijvoorbeeld een passieve radiator neem (ik heb het hier over een praktijk voorbeeld) voor een 15liter kast met de Dayton RS-150 dan kan ik aan de uitslag van de passieve radiator en de uitslag van de woofer zien wat de tuning frequentie is. Dit is op de frequentie waar de passieve radiator de meeste uitslag maakt en de woofer de minste uitslag maakt.
Deze zijn dan echt niet 90 graden uit fase maar juist in fase. op deze frequentie is ook de impedantie het laagst en de winst in het laag het hoogst.
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Dat mag je me dan uitleggen :shock: Als de woofer naar achter gaat, gaat de radiator naar voren dus volledig uit fase. Wat vering en gewicht kunnen dit waarschijnlijk weer voor een freq gebied in fase krijgen maar een periode later dat is toch ook niet wenselijk?

Ik ben een noob wat dit betreft dus ik ben erg benieuwd hoe het zit.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

arjank schreef:
Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
waarom 90 graden?

Als ik bijvoorbeeld een passieve radiator neem (ik heb het hier over een praktijk voorbeeld) voor een 15liter kast met de Dayton RS-150 dan kan ik aan de uitslag van de passieve radiator en de uitslag van de woofer zien wat de tuning frequentie is. Dit is op de frequentie waar de passieve radiator de meeste uitslag maakt en de woofer de minste uitslag maakt.
Deze zijn dan echt niet 90 graden uit fase maar juist in fase. op deze frequentie is ook de impedantie het laagst en de winst in het laag het hoogst.
Och, als ik het zo zie ga ik me er al buiten houden, maar eenieder die met een gewichtje en een veertje heeft gespeeld weet dat als het geheel in resonantie is, dat het dan 90 graden uit fase staat.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Je hebt helemaal gelijk Interficior, stom van me :D
De fasedraaing zit tussen de 0 en 180 graden en bij 90graden ligt inderdaad de resonantiefrequentie.
Toch handig die boeken, al is het maar voor de theorie :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”