aflopende 6 hoekige kast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

aflopende 6 hoekige kast

Bericht door supernova »

hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en dit is m'n eerste post. Ik heb rond gekeken en ik heb misschien een leuk idee voor een driewegs systeem.

Met sketchup heb ik het ontworpen:


Afbeelding

en

Afbeelding

Zoals je ziet begint hij horizontaal en eindigt hij vertikaal.
Mijn kamer is ongeveer 4 bij 4 en aangezien de boxen redelijk dicht op me te komen staan leek me dit een leuk idee.
Bij dit model heeft de bovenste box heeft 5/3 liter. De middelste 8.4 en de onderste 27.7
Deze waarden heb ik nomen, omdat ik speakers had gevonden die deze hoeveelheid aan liters nodig hadden.

Voor het verband met de hoek (30 graden), de breedte van een van de 6 kanten (X) aan de voorkant en de inhoud heb ik de volgende formule samengesteld:
inhoud = (27*0.75^0.5*X^3)/(48tanY)
De Y moet de helft van de hoek zijn die de punt maakt dus nu 15 graden.


Graag uw mening hierover.

Dan nog een vraag:
Ik liet me verteleln dat de bovenste 2 zijn kunnen, maar de onderste waarschijnlijk een BR moet worden om de bas er goed uit te laten komen. Hoe zou je dat kunnen oplossen zonder dat het er heel anders uit gaat zien?
Laatst gewijzigd door supernova op zo 23 nov 2008, 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hoi Supernova,

Welkom hier!

Heb je meer gegevens over de units die je wil gebruiken?..

Misschien lukt het wel als je de plaatjes opslaat met paint als .jpeg en dan gewoon uploaden met de add attachement.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: aflopende 6 hoekige kast

Bericht door anonamemouse »

supernova schreef:
edit: waarom doen de plaatjes het niet??
hoi! welkom!

je fotos doen het niet omdat ze opgeslagen zijn als tif, en dat is een professioneel fotoformaat, een beetje groot (4.3 mb is een tikkie overdreven). als je ze als png, gif of jpg opslaat gaat het werken.

ik persoonlijk vind het wel een gaaf model!
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

Bericht door supernova »

Hierbij de drivers die ik had gevonden.
Hierop had ik het gebaseerd.

tweater:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=6814

midrange
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5614

woofer:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5773

De inhoud op het plaatje is een factor 1.5^(1/3) keer zo klein, door een klein foutje in de berekening.
Gelukkig zie je dat niet op het plaatje aangezien de verhoudingen juist waren.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zou je aub in je eeste post nog even de foto's willen oploaden met de add attachement? Dan raken we de plaatjes niet kwijt over een paar maanden.

(waarom)Wil je de tweeter bijna helemaal omhoog laten stralen? De output van een unit neemt af als je er onder een hoek naar luistert. Is het een idee om de tweeter en mid allbei in de middelste kast te plaatsen?

Wat wordt ongeveer de luisterafstand en luisterhoogte?

De inwendige vorm is gunstig tegen staande golven in de kast.

Mooie drivers, maar ik ben zelf "shocked" van de kwaliteiten van deze: http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386 tweeter. Zeer lage vervorming en een gunstig freq verloop. Maar dat kan ook een smaakkwestie zijn natuurlijk..
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

Bericht door supernova »

Ik wilde hem omhoog stralen puur omdat ik het heel goed eruit vond zien. Hoe erg neemt het geluid af met de hoek. Ik zit in een kleine kamer, dus waarschijnlijk zal het geluid mij dan bij het plafond berijken.

Hoewel ik dit het leukste model vond, heb je toch gelijk. Ik zal over oplossingen nadenken. Zou het een goed idee zijn de bas om te draaien zodat die naar achteren wijst en de anderen met een nette hoek naar mij wijzen?Je hebt wel gelijk. De luisterhoogte is ongeveer (als ik zit) 1m20. De luisterafstand zal tussen de 1.5 en 2 meter zijn.
Dan zou een hoek tussen de 30 en 40 ideaal zijn.


Bedankt voor de tip van die tweeters.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kijk naar de datasheet van bijv de door jouw gelinkte tweeter. Je ziet de respons onder verschillende hoeken. Dat voorspelt het al ongeveer..

Met de tweeter ongeveer op luisterhoogte is een 10 graden helling van de baffle vaakt gewenst, zodat je de fase beter kan krijgen bij het maken van een filter. De tweeter moet dus een fractie verder wegstaan dan de mid. De woofer naar achteren laten richten, zou niet optimaal zijn.

Of je een br nodig hebt voor de wooferkast hangt af van de behoefte aan sublaag. Je haalt iets meer lage bas. Aan de andere kant ontstaat door een br poort altijd wat traagheid in de lage bas. Dat is de prijs die je voor diepgang betaalt..
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door vinnie411 »

misschien is het een verbetering als je boven de tweater een kegel of bal laat zweven zodat je het geluid laat rondstralen. (denk aan het omni systeem van mirage) anders zullen je hoge tonen vooral richting plafond gaan.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

vinnie411 schreef:
misschien is het een verbetering als je boven de tweater een kegel of bal laat zweven zodat je het geluid laat rondstralen. (denk aan het omni systeem van mirage) anders zullen je hoge tonen vooral richting plafond gaan.
Visaton Fontana
Afbeelding
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

kunnen de afbeeldingen ook op wat kleiner, dan blijft het topic een beetje overzichtelijk
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

veranderde vorm

Bericht door supernova »

Door de punt werd hij wel erg lang. Te lang voor m'n kamer. Het laatste 1/3 gedeelte zorgde maar voor 1/27 van de inhoud. Daarom een aangepast ontwerp:

Afbeelding
en deze
Afbeelding

Het idee van het kegeltje was erg goed, maar die is er nog niet in gesketchupt.

Ik had ook een foutje in de formule gemaakt die ik had opgesteld.
De formule voor de inhoud uitgedruk in de breedte de hoek en het stuk dat je eraf hebt 'gezaagd' is:
inhoud= (1-Y^3)*((3*B^3)/(4tan(0.5*X)))

Met X is de hoek die de box maakt, Y het 'afgezaagde' deel en B de breedte van een 6 hoekje.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

het ziet er wel goed uit:D
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Misschien kan je de tweeter-kast langs de zijkant plaatsen tussen bas en mid. Ik zou ze dan aan de buitenzijde zetten, zo krijg je een linkse en een rechtse speaker.

Je kunt het geheel ook op een voet plaatsen en de woofer schuin naar beneden laten afstralen, zo is de hoek omhopog van de tweeter veel minder.
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

hoe te maken

Bericht door supernova »

K wil die eigenlijk heel graag maken, maar hoe en waar kan ik het hout zo zagen?
Iemand ideeen of suggesties?

kan je zo'n hoek ook zagen met een handcirkelzaag?
Laatst gewijzigd door supernova op di 25 nov 2008, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

in acad Zetten, en dan reken je zo de hoeken uit welke de panelen moeten hebben.
Dan naar een goede houthandel gaan die zagen vanaf CAD tekening?
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Krijg je zo niet enorme problemen rond de overname frequenties?
Zie het verhaal over de curved center
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

t zagen:
- de hoek idd of in CAD, maar mss kom je er al met de zaaghoekcalculator van onze man op mambo beach...
- handzaag kan, maar dan zal je wel wat proefstukjes moeten opofferen om de instelling goed genoeg te krijgen. de bouwmarkt kan je vergeten (de meeste doen al geneens 45° verstek), de betere houthandel of een meubelfabriek lijken me wel in staat moeilijke hoeken te doen (ik heb mijn pentawoofer ook zelf gezaagd met de blek&dekker; die octaëder heb ik laten doen)
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

zagen

Bericht door supernova »

Dat kan inderdaad, maar het liefst zou ik het zelf willen doen. Is er een alternatief voor het iemand anders laten doen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat ik zeg, zelf met de cirkelzaag. wat proefstukjes zal dan wel noodzakelijk zijn
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

Bericht door supernova »

k had de nieuwe nog niet gelezen.
Waarschijnlijk vergeten te refreshen

curved center? link?


Nog een ander vraagje.
De moet de driver precies in het gat erin passen? Want om aan de juiste aantal liters te komen moet hij wel groter zijn.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Nee, je kan er gewoon een plankje voor zetten met daarin de driver.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

Bericht door supernova »

ik dacht dat het idee van het kegeltje dit tegen ging.


Wat vinden jullie van dit idee:
Als ik aan de achterkant van de grote box een vent zet die naar binnen gaat, naar de box toe, zodat het een br word, heb ik meer bas:D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

supernova schreef:
ik dacht dat het idee van het kegeltje dit tegen ging.


Wat vinden jullie van dit idee:
Als ik aan de achterkant van de grote box een vent zet die naar binnen gaat, naar de box toe, zodat het een br word, heb ik meer bas:D
Het is voor het ontwerp van belang dat alle tonen ongeveer dezelfde hoeveelheid energie afstralen in een bepaalde richting. In het laag lukt dat nooit, waardoor het plaatsing van een luidspreker vooral in het laag veranderingen laat horen.

Dat idee met de diffuser lijkt me dus niet optimaal als je hetzelfde niet ook voor de middentoner doet. Wel een leuk concept trouwens en het klinkt ook heel ruimtelijk.

Als je geen subwoofer wil gebruiken dan is zo een br poort de oplossing voor extra subbas. Ik had al gezegd dat bas uit een br iets trager klinkt dan bas uit een gesloten kast, maar zonder sub heb je vrij weinig keuze als je bas wil.
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

Bericht door supernova »

Als ik dit heb gemaakt is het geld op^^
Ik 'zaag' dan ook wel een stukje van het midden af waardoor er ook een vent bij kan.

1 ding. De vent komt niet heel ver van de driver zelf af (hij moet erg lang zijn). Maakt dat uit?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”