Lijkt qua korf op de balanced drive van wavecor:

Exodus Anarchy 6,5" Mid Woofer
http://www.audiomarketplace.com.au/comp ... /vmcchk,1/
http://www.youtube.com/watch?v=RRSdoHis ... r_embedded
12,5 mm Xmax (one way)
Moderator: Beheerdersteam

Nou, de gevoeligheid van de driver is wel lekker laag.So what is the catch? What did we trade to achieve all of these attributes? The answer is nothing, it is just the result of good design, experience and effort. The pricing reflects a introductory special so don't wait. After the first production run we are lowering the hammer and it will jump up to some sort of sustainable long-term pricing.
Martin is al weer een tijdje uit de speakers... Speakerworld is van iemand anders...wouter schreef:Och, bij Martin zelfsMis de goeie ouwe tijd dat ik in de studententijd de deur nog kon platlopen bij S&Co Groningen.
Maar met 90,- een leuke unit. Misschien dat de Adire Audio Extremis 6.8 ontwerpen hier mee ge-evolueerd kunnen worden...
Je bedoelt het rendemant , die komt bij mij op ongeveer 84db gesimuleerd , is niet slecht voor een 6,5 inch speaker.jantje-secuur schreef:Nou, de gevoeligheid van de driver is wel lekker laag.
Een gevoeligheid wordt altijd nog uitgedrukt in meerdere grootheden.Casper schreef:Rendement en gevoeligheid mogen allebei (en zijn wel twee verschillende dingen, bij rendement kijk je naar hoeveel geluid er in totaal wordt geproduceerd en bij gevoeligheid kijk je naar hoeveel geluid je recht voor de speaker hebt). Rendement wordt uitgedrukt in procenten en gevoeligheid in dB, meestal gemeten bij 1W op 1 meter afstand.
Ja. Dus mogen ze niet allebei voor één ding.Casper schreef:Rendement en gevoeligheid mogen allebei (en zijn wel twee verschillende dingen, [...]
Vraagje , de metingen die ik in hobbyhifi - klang und ton zie , zijn die half-space of full-space.Casper schreef:Die 84,7dB is trouwens half-space, full-space houd je in theorie nog maar 78,7dB over.
half space (ook wel 2pi genoemd) is op een oneindige baffle, zeg maar midden in een muur. full-space oftewel 4pi is compleet in de vrije lucht.bas focal m180 schreef:Vraagje , de metingen die ik in hobbyhifi - klang und ton zie , zijn die half-space of full-space. Half-space is in een kamer , en full-space in de open lucht , of ben ik nu echt de weg kwijt??Casper schreef:Die 84,7dB is trouwens half-space, full-space houd je in theorie nog maar 78,7dB over.
lekkere speculatie, waar baseer je dat nou weer op dan? heb je zelf een Klippel test gedaan van die driver ofzo? ik zie dat t ding (net als bv de Adire en de CSS SDX7) XBL² gebruikt, en dat is nou net erg goed in het zorgen voor een lange lineaire slag. en daar kan je de ophanging wel voor ontwerpen hoor. wel moet je bij XBL² driver niet te ver boven de Xmax uit komen, daar is minder 'ruimte' dan bij traditionele aandrijvingen. ik lees in de documentatie dat "Xmax: 12 mm 30% Down Point on simulated BL curve (from model)" dus ja, dan vervormt die, maar dat zullen alle drivers doen op Xmax...Ronkel schreef:Die 12,5 mm one way is leuk, maar natuurlijk echt NIET lineair. De surround en spider zijn dan al lang buiten hun lineaire gebied. Ik denk dat ie tot 6 a 7 mm niet veel vervormt, maar daar boven gegarandeerd. Bovendien vergeet iedereen hoe belachelijk veel vermogen het kost om dat ding z'n xmax te laten halen.
Klopt. Ik heb ook niks gezegd over de motor. Maar een ophanging met zo'n minimale surround gaat gewoon locken voordat de motor niet meer lineair is. Zie ook Zaph's ervaringen met de Adire Extremis. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n smalle surround zo soepel kunnen maken dat ie lineair blijft tot zulke uitslagen en tegelijk ervoor kunnen zorgen dat de centrering e.d. stabiel blijft. Als ze dat wel hebben gedaan is dat absoluut uniek.Henkjan schreef:lekkere speculatie, waar baseer je dat nou weer op dan? heb je zelf een Klippel test gedaan van die driver ofzo? ik zie dat t ding (net als bv de Adire en de CSS SDX7) XBL² gebruikt, en dat is nou net erg goed in het zorgen voor een lange lineaire slag. en daar kan je de ophanging wel voor ontwerpen hoor. wel moet je bij XBL² driver niet te ver boven de Xmax uit komen, daar is minder 'ruimte' dan bij traditionele aandrijvingen. ik lees in de documentatie dat "Xmax: 12 mm 30% Down Point on simulated BL curve (from model)" dus ja, dan vervormt die, maar dat zullen alle drivers doen op Xmax...Ronkel schreef:Die 12,5 mm one way is leuk, maar natuurlijk echt NIET lineair. De surround en spider zijn dan al lang buiten hun lineaire gebied. Ik denk dat ie tot 6 a 7 mm niet veel vervormt, maar daar boven gegarandeerd. Bovendien vergeet iedereen hoe belachelijk veel vermogen het kost om dat ding z'n xmax te laten halen.

Ik heb niet gezegd dat ie die uitslag niet haalt. Ik zeg alleen dat de ophanging absoluut niet lineair zal zijn vanaf een milimeter of zeven. Bovendien heeft die TIW200XS een veel grotere surround en spider dan dit dingetje.wouter schreef:Ik heb zelf bijvoorbeeld een TIW 200 XS, een 8" woofer met 12mm Xmax. Geloof me, dat haal je makkelijk!!!
Wouter geeft aan dat niet altijd belachelijk veel vermogen nodig is om de conus tot het uiterste te drijven. In die context krijgt de gequotte zin een andere inhoud.Ronkel schreef:Ik heb niet gezegd dat ie die uitslag niet haalt.
Goed punt! Excuses, ik moet beter lezen...Marp schreef:Wouter geeft aan dat niet altijd belachelijk veel vermogen nodig is om de conus tot het uiterste te drijven. In die context krijgt de gequotte zin een andere inhoud.Ronkel schreef:Ik heb niet gezegd dat ie die uitslag niet haalt.
Hoe zit dat eigenlijk? Dat bedrijf doet ook in paardenvoer, uitlaatsystemen en andere zaken die verder niets met audio te maken hebben.Leeuwarden schreef:Martin is al weer een tijdje uit de speakers... Speakerworld is van iemand anders...wouter schreef:Och, bij Martin zelfsMis de goeie ouwe tijd dat ik in de studententijd de deur nog kon platlopen bij S&Co Groningen.
Ik zelf ga vrijwel altijd uit van luidsprekers die passief ingezet worden, zeker bij basmid's. Daarom zie ik een open behuizing als erg realistisch en het gedrag onder de afstemming speelt zeker mee omdat vrijwel niemand een subsonic/highpass filter voor een passieve box zet. Voor mij zijn de kenmerken van deze driver dus dat ie diep kan zonder al te veel aan dynamiek of robuustheid in te leveren... verder niet.Ronkel schreef:Daarnaast is een basreflexbehuizing slechts één van de mogelijke toepassingen en is een driver vermogen voeren onder z'n poortfrequentie sowieso een slecht idee, aangezien het geen hoorbare output oplevert maar wel veel vervorming toevoegt en in extreme gevallen zelfs de driver kan beschadigen.