Kleinste Klasse D amp ooit ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door TubeHead »

Kwam via DealExtreme dit ongelovelijk kleine versterkertje tegen. Zou het wat zijn ?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44125
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door Marp »

Die is inderdaad ongelooflijk klein met 6,1 x 3,5 x 2,3 cm, maar met 2 chips en 1 elco is hij ook ongelooflijk minimalistisch.

Of het iets is zou ik niet durven zeggen. Op DiyAudio heeft men daar schijnbaar ook wat moeite mee.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door TubeHead »

Ja inderdaad. Vond ook bijster weinig op DiyAudio.

Misschien keer leuk om te experimenteren met cheap azz 2inchers.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door teacher »

die is leuk!

Instelbare gain.. kan die ook op "high input" ? Zo kan ik mijn antieke becker autoradio een beetje... helpen :)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door daniel »

zo zonder uitgangsfilter.... waarschijnlijk niet zo goed voor de radioontvangst in de omgeving? maar daarentegen met hele korte luidsprekerkabels, wie weet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door Pjotr »

Hier is de web site van die modules: http://v-module.com/ De moduultjes zijn van Chinese makelij. Van de datasheet wordt je iig niet veel wijzer anders dan hoe je ze aansluit.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door Fokko »

Er staat een schema op de site van DealExtreme. Wel geinig bedacht, ben benieuwd wat voor geluid ze produceren.
Bijlagen
sku_44125_3.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door b_force »

daniel schreef:
zo zonder uitgangsfilter.... waarschijnlijk niet zo goed voor de radioontvangst in de omgeving? maar daarentegen met hele korte luidsprekerkabels, wie weet.
Volgens mij zit zoiets in de chip ofzo.
Ik heb ooit weleens meer Class-d chips gezien zonder filter componenten (die waren iets van 1-3W ofzo)
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door jcgv »

Als electro student wordt ik hier zenuwachting van.
Geen uitgangsfilter, geen (zichtbare) ontkoppel condensator over de voeding. Maar dat is ongeveer standaard van low budget chinees spul.

Aan de anderekant, ik zou graag een paar van die ICs hebben om te kijken wat ze nu echt kunnen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door RobertD »

In het schema staat een 470uF / 25V elco over de voeding, dus die ontkoppel-C is er wel.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door daniel »

b_force schreef:
daniel schreef:
zo zonder uitgangsfilter.... waarschijnlijk niet zo goed voor de radioontvangst in de omgeving? maar daarentegen met hele korte luidsprekerkabels, wie weet.
Volgens mij zit zoiets in de chip ofzo.
Ik heb ooit weleens meer Class-d chips gezien zonder filter componenten (die waren iets van 1-3W ofzo)
er zijn wel meer filterloze klasse-D designs, volgens mij heeft TI er dan een paar. Heeft ook eens een artikeltje over in de elektor gestaan. Twee trucs worden gebruikt dacht ik, een varierende pwm-frequentie, waardoor de hf energie over een groter frequentiebereik verdeeld wordt, en ze schrijven een maximale lengte van de speakerkabels voor, waardoor de emissie onder controle blijft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door Pjotr »

Die versterkertjes zijn van laag vermogen, ca 1 W max. Meer bedoeld voor draagbare sets met ingebouwde speaker waarbij de draden kort zijn en "binnen" blijven.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Hier is de web site van die modules: http://v-module.com/ De moduultjes zijn van Chinese makelij. Van de datasheet wordt je iig niet veel wijzer anders dan hoe je ze aansluit.
Op die diyaudio link staat de link naar pdfje
http://v-module.com/file/20100702110642-DS_VMA2015.pdf

Valt me nog best mee eigenlijk qua specs :lol:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44123
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Pjotr schreef:
Hier is de web site van die modules: http://v-module.com/ De moduultjes zijn van Chinese makelij. Van de datasheet wordt je iig niet veel wijzer anders dan hoe je ze aansluit.
Op die diyaudio link staat de link naar pdfje
http://v-module.com/file/20100702110642-DS_VMA2015.pdf
Wat bedoel je? Die is toch niet anders dan de PDF op de link die ik gaf ???
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: Kleinste Klasse D amp ooit ?

Bericht door Àadjo »

ik zie ook geen ingangs-ontkoppel C's ?
Hebben we hier te maken met een DC koppeling op de ingangssignaal? of zit de ontkoppeling in de chip. Als dat mogelijk is, vraag ik me af waarom andere Class-D chips (TA2024 etc) dat niet ook doen, scheelt weer een paat 500V Condensoters
Plaats reactie