Clarity Cap VS Mundorf
Moderator: Beheerdersteam
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Clarity Cap VS Mundorf
Oke dit moet ik ff kwijt.
Ik heb voor de grap een keer mijn condensatoren verwisseld in mijn Lancetta's.
Er zat in: "Mundorf M-Cap MKP 400VDC" met een "Mundorf Supreme Cap MKP 800VDC".
En ik ging naar een: "Clarity Cap PX MKP 250VDC" met een "Clarity Cap SA MKP 630VDC".
Het verschil was voor mij zo goed te horen dat ik na 2 cd's de Clarity Cap combi direkt er uit heb getrokken.
Het was voor mij zo irritant dat het hele plezier van de speakers weg was.
Met alleen de PX werd het nog erger.
Het is jammer dat ik niet de juiste SA had om alleen dit er in te doen.
Ik ben nl. erg weg van het uitproberen met de SA in verschillende speakernetwerken.
Maar dit, ....!
Het mooie is nl. dat ik een irritatie van mij opmerkte die ik ook bij een ander projekt had met een Dynaudio-Recital ombouw, ...
Waarbij ik de PX op de midrange had.
Het hoog had SA en dat klonk zo als ik het wil horen.
Maar het midden (en ook het laag, maar da´s ff een ander verhaal), werd ik erg geirriteerd van.
Ik moet dat oude project uit de kast trekken, en alleen SA´s gebruiken of overstappen naar een Mundorf Supreme combi, maar da´s te duur voor mij.
Uiteindelijk heb ik in mijn Lancetta´s de Mundorf combi terug gezet.
En dat was weer een hele opluchting.
Later heb ik er nog by-pass condensator's over gezet.
En die dingen werken ook wel, je hoort het bv. bij de gitaar aanslagen bij Jeff Buckely.
Maar wat een ontdekking, niet verwacht.
Moet misschien meer expirimenteren met andere merken.
Nooit gedacht dat componenten zo veel invloed konden hebben.
Ik heb nu ook heel erg het idee dat deze Lancetta's echt dit netwerk moeten hebben, omdat ze anders als goedkope bagger gaan klinken.
Dus voor mensen die Lancetta's hebben/bouwen, neem de mudorf combi.
Heeft iemand hier iets op te zeggen (ben benieuwt)?
Ik heb voor de grap een keer mijn condensatoren verwisseld in mijn Lancetta's.
Er zat in: "Mundorf M-Cap MKP 400VDC" met een "Mundorf Supreme Cap MKP 800VDC".
En ik ging naar een: "Clarity Cap PX MKP 250VDC" met een "Clarity Cap SA MKP 630VDC".
Het verschil was voor mij zo goed te horen dat ik na 2 cd's de Clarity Cap combi direkt er uit heb getrokken.
Het was voor mij zo irritant dat het hele plezier van de speakers weg was.
Met alleen de PX werd het nog erger.
Het is jammer dat ik niet de juiste SA had om alleen dit er in te doen.
Ik ben nl. erg weg van het uitproberen met de SA in verschillende speakernetwerken.
Maar dit, ....!
Het mooie is nl. dat ik een irritatie van mij opmerkte die ik ook bij een ander projekt had met een Dynaudio-Recital ombouw, ...
Waarbij ik de PX op de midrange had.
Het hoog had SA en dat klonk zo als ik het wil horen.
Maar het midden (en ook het laag, maar da´s ff een ander verhaal), werd ik erg geirriteerd van.
Ik moet dat oude project uit de kast trekken, en alleen SA´s gebruiken of overstappen naar een Mundorf Supreme combi, maar da´s te duur voor mij.
Uiteindelijk heb ik in mijn Lancetta´s de Mundorf combi terug gezet.
En dat was weer een hele opluchting.
Later heb ik er nog by-pass condensator's over gezet.
En die dingen werken ook wel, je hoort het bv. bij de gitaar aanslagen bij Jeff Buckely.
Maar wat een ontdekking, niet verwacht.
Moet misschien meer expirimenteren met andere merken.
Nooit gedacht dat componenten zo veel invloed konden hebben.
Ik heb nu ook heel erg het idee dat deze Lancetta's echt dit netwerk moeten hebben, omdat ze anders als goedkope bagger gaan klinken.
Dus voor mensen die Lancetta's hebben/bouwen, neem de mudorf combi.
Heeft iemand hier iets op te zeggen (ben benieuwt)?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Absoluut!! 't is me al opgevallen dat Sander altijd slap uit zijn nek lult.. Zit al jaren naar een setje van 100 euro te luisteren, heeft daar met viltstift KRELL op gezet en toen klonk het meteen een stuk beter..Martijn M schreef:Waarschijnlijk is hier sprake van inbeelding.
Maar goed, die gast is er happy mee.. dus als ie nou denkt dat Clarity Caps in zijn setje bagger klinken.. Laat 'm er dan lekker van die Mundorf's in zetten... Van mij mag ie..
Breem heeft weer gelijk.....
Onzin natuurlijk...
Die Clarity Caps zijn prima, maar ik denk dat bepaalde condensatoren, net als andere componenten op specifieke plaatsen gewoon niet tot hun recht komen.. Dit is mogelijk zo'n geval..
Het is ook niet te zeggen welke condensator je waar het beste kan gebruiken... best mogelijk dat een C van 30 cent in deze situatie gewoonweg fijner klinkt.. De onderdelen zijn te te duur om ze allemaal aan te schaffen en dan eens uit te proberen.. Er zijn al heel veel dingen over geschreven, gemeten en blind getest.. en toch heb ik nog nooit een duidelijk overzicht gekregen.. Metingen zijn kennelijk niet analoog aan onze belevingen...
Waarom klinkt een buis lekkerder dan een halfgeleider? omdat ie meer vervormt??
Kees
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Is het nou nodig om zo lullig te reageren. En ik heb gewoon niet meer geld voor een stereo maar deze comp's had ik nog liggen dus ik dacht, ...
Ik merkdat dit bericht in het verkeerde keelgat schiet. Als ik het weg kon halen deed ik het wel. K'zal wel stoppen met posten als m'n commentaar zo onterecht is of niet klopt, maar ze zijn wel oprecht.
Ik merkdat dit bericht in het verkeerde keelgat schiet. Als ik het weg kon halen deed ik het wel. K'zal wel stoppen met posten als m'n commentaar zo onterecht is of niet klopt, maar ze zijn wel oprecht.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Sander, jou bericht kan toch niet in een verkeerd keelgat schieten? goed en helder verteld wat je gehoord hebt. Martijn z'n reactie wel, die was (laten we t maar zo noemen) wat kort ...
on topic: als het voor jou zo duidelijk te horen was in dit geval, dan lijkt me dit een perfect item voor op een DDIY of luisterdag. laten we een soort van schakelbord maken met daarop een aantal caps van 6.8uF (is een gangbare waarde, ik denk dat er bij de leden veel soorten in de bak liggen... ik heb er minstens 4 verschillende in huis: Clarity SA, IT MKT, MKP, MKP+) en dan met de Lancetta vergelijken. want een zo eenvoudig systeem maakt het vergelijken wel erg makkelijk.
on topic: als het voor jou zo duidelijk te horen was in dit geval, dan lijkt me dit een perfect item voor op een DDIY of luisterdag. laten we een soort van schakelbord maken met daarop een aantal caps van 6.8uF (is een gangbare waarde, ik denk dat er bij de leden veel soorten in de bak liggen... ik heb er minstens 4 verschillende in huis: Clarity SA, IT MKT, MKP, MKP+) en dan met de Lancetta vergelijken. want een zo eenvoudig systeem maakt het vergelijken wel erg makkelijk.
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Ik kan me ook levendig indenken dat verschillende C's verschillend klinken. Met luidsprekerfilters heb ik niet zoveel ervaring, maar koppelcondensatoren in een buizenversterker geven soms een heel ander klankbeeld.
Wat mij alleen verbaasde is dat je het spul er al na twee cd's hebt uitgehaald. Nieuwe condensatoren hebben veel meer tijd nodig om ingespeeld te raken. Ze je installatie eens aan met de cd-speler op repeat, of gewoon op de radio, ga naar je werk en luister dan 's avonds nog eens....
In zo'n vergelijkende test moeten dus ook wel ingespeelde condensatoren gebruikt worden.
Leuk onderwerp, ben benieuwd of er al een DIY dag gepland is...
Wat mij alleen verbaasde is dat je het spul er al na twee cd's hebt uitgehaald. Nieuwe condensatoren hebben veel meer tijd nodig om ingespeeld te raken. Ze je installatie eens aan met de cd-speler op repeat, of gewoon op de radio, ga naar je werk en luister dan 's avonds nog eens....
In zo'n vergelijkende test moeten dus ook wel ingespeelde condensatoren gebruikt worden.
Leuk onderwerp, ben benieuwd of er al een DIY dag gepland is...
Heb zelf ook recent met verschillende spoelen en caps zitten experimenteren. Hoezeer het je zelf ook verbaasd een verschil te horen, en of dat nou inbeelding is of iets anders, ik zou domweg dat gebruiken dat in de specifieke toepassing in jouw oren het beste klinkt.
Een bypass heeft IMO ook vaak een 'opruwende'/afbrokkelende/'uiteentrekkende' uitwerking op het totaal geluid. Maar vindt je een toepassing met bypasses die lekker klinkt, zou ik die zoals gezegd gewoon gaan gebruiken.
Sommige caps hebben idd. een lange inspeel tijd (bv. PIO's), dus voor het experimenteren zou ik zeker ruim te tijd nemen.
succes
Wolf
Een bypass heeft IMO ook vaak een 'opruwende'/afbrokkelende/'uiteentrekkende' uitwerking op het totaal geluid. Maar vindt je een toepassing met bypasses die lekker klinkt, zou ik die zoals gezegd gewoon gaan gebruiken.
Sommige caps hebben idd. een lange inspeel tijd (bv. PIO's), dus voor het experimenteren zou ik zeker ruim te tijd nemen.
succes
Wolf
Jeroen_d heeft onlangs geluidsbestanden op het forum gezet waarmee je de invloed van condensatoren kon beluisteren. Niemand kon statistisch betrouwbaar een hoorbaar verschil aantonen! Zelf heb ik het meerdere keren geprobeerd, echter zonder een enkel resultaat. Uiteraard heb ik ook in een bestaand wisselfilter condensatoren vergeleken. Ook hier kon ik geen verschil horen.
Als in een goede, gecontroleerde test geen enkel aantoonbaar klankverschil gevonden kan worden, dan krijg ik de kriebels als iemand beweert dat een luidspreker totaal ruk klinkt met een andere condensator.
Sander is in zijn post heel netjes en positief ingesteld. Met mijn post wilde ik hem niet voor de borst stoten, maar ik begrijp het als dat wel gebeurd is. Door dit soort topics worden misverstanden omtrent condensatoren in leven gehouden. Ik reageerde puur om wat tegenwicht te bieden tegen al te subjectieve, niet op feiten gebaseerde uitspraken.
Als in een goede, gecontroleerde test geen enkel aantoonbaar klankverschil gevonden kan worden, dan krijg ik de kriebels als iemand beweert dat een luidspreker totaal ruk klinkt met een andere condensator.
Sander is in zijn post heel netjes en positief ingesteld. Met mijn post wilde ik hem niet voor de borst stoten, maar ik begrijp het als dat wel gebeurd is. Door dit soort topics worden misverstanden omtrent condensatoren in leven gehouden. Ik reageerde puur om wat tegenwicht te bieden tegen al te subjectieve, niet op feiten gebaseerde uitspraken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
En toch zijn er nog steeds mensen die honderden euri per condensator uitgeven omdat de klank dan beter is....
Naar mijn gevoel is dat ook wel overdreven, maar dat er verschillen zijn lijkt me best aannemelijk. Alleen het verschil tussen "Volkomen ruk" en "de sterren van de hemel" zul je niet meemaken bij condensatoren van een gelijke samenstelling en daarmee samenhangende prijsklasse.
Toch zal geen enkele speakerbouwer een bipolaire elco gebruiken, maar altijd een MKP of MKT type van dezelfde waarde toepassen.
Qua meting waarschijnlijk geen enkel verschil, maar klankmatig een heel groot verschil.
De test die HenkJan voorstelde lijkt me wel leuk.
Naar mijn gevoel is dat ook wel overdreven, maar dat er verschillen zijn lijkt me best aannemelijk. Alleen het verschil tussen "Volkomen ruk" en "de sterren van de hemel" zul je niet meemaken bij condensatoren van een gelijke samenstelling en daarmee samenhangende prijsklasse.
Toch zal geen enkele speakerbouwer een bipolaire elco gebruiken, maar altijd een MKP of MKT type van dezelfde waarde toepassen.
Qua meting waarschijnlijk geen enkel verschil, maar klankmatig een heel groot verschil.
De test die HenkJan voorstelde lijkt me wel leuk.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik sluit me bij Martijn aan,
Naast de test van Jeroen heb ik zelf ook nog eens metingen gedaan aan diverse condensatoren. (die kan ik anders wel een keer posten)
(ik heb die opnames van Jeroen eens stiekem door Adobe Audition gehaald en je kunt dan ook nauwelijks verschil ontdekken)
Het was duidelijk te zien dat een elco last heeft van meer interne weerstand, die was soms max 1,5dB zachter dan een MKT/MKP.
MKT/MKP waren gelijk in SPL.
Qua vervorming kon ik geen verschil zien tussen ELCO, MKT en MKP (getest op 2,83V en 10V !)
Dat betekent iig dat mijn versterker meer vervormd dan deze condensators (mijn versterker zit op de 0,001%), of te wel heeeel erg laag.
Ik wil de testen nog eens over doen met meerdere condensatoren en een betere versterker (lees, die nog minder vervormt) om concrete resultaten te krijgen.
Maar uit de metingen die ik en jeroen hebben gedaan kan gezegd worden dat de verschillen sowieso minimaal zullen zijn.
Of te wel geen wereld van verschil.
Naast de test van Jeroen heb ik zelf ook nog eens metingen gedaan aan diverse condensatoren. (die kan ik anders wel een keer posten)
(ik heb die opnames van Jeroen eens stiekem door Adobe Audition gehaald en je kunt dan ook nauwelijks verschil ontdekken)
Het was duidelijk te zien dat een elco last heeft van meer interne weerstand, die was soms max 1,5dB zachter dan een MKT/MKP.
MKT/MKP waren gelijk in SPL.
Qua vervorming kon ik geen verschil zien tussen ELCO, MKT en MKP (getest op 2,83V en 10V !)
Dat betekent iig dat mijn versterker meer vervormd dan deze condensators (mijn versterker zit op de 0,001%), of te wel heeeel erg laag.
Ik wil de testen nog eens over doen met meerdere condensatoren en een betere versterker (lees, die nog minder vervormt) om concrete resultaten te krijgen.
Maar uit de metingen die ik en jeroen hebben gedaan kan gezegd worden dat de verschillen sowieso minimaal zullen zijn.
Of te wel geen wereld van verschil.
Met een inhoud en toonzetting als dit, is een reactie altijd opbouwend, ongeacht of de boodschap positief of negatief is.Martijn M schreef:Jeroen_d heeft onlangs geluidsbestanden op het forum gezet waarmee je de invloed van condensatoren kon beluisteren. Niemand kon statistisch betrouwbaar een hoorbaar verschil aantonen! Zelf heb ik het meerdere keren geprobeerd, echter zonder een enkel resultaat. Uiteraard heb ik ook in een bestaand wisselfilter condensatoren vergeleken. Ook hier kon ik geen verschil horen.
Als in een goede, gecontroleerde test geen enkel aantoonbaar klankverschil gevonden kan worden, dan krijg ik de kriebels als iemand beweert dat een luidspreker totaal ruk klinkt met een andere condensator.
Sander is in zijn post heel netjes en positief ingesteld. Met mijn post wilde ik hem niet voor de borst stoten, maar ik begrijp het als dat wel gebeurd is. Door dit soort topics worden misverstanden omtrent condensatoren in leven gehouden. Ik reageerde puur om wat tegenwicht te bieden tegen al te subjectieve, niet op feiten gebaseerde uitspraken.
'k Heb net voor totaal bijna € 600 twee Xo'tjes samengesteld: 'k had enkele onderdelen al in huis, heb op basis daarvan filters gebouwd en vergeleken, en ben nu bezig bij te bestellen om twee filters te kunnen bezetten.
Heb lang zitten vergelijken tussen de verschillende onderdelen, mijn oren staan zonder enige twijfel achter deze keuze. Ik zal daarom nooit stellen dat 'cap X' alle andere verslaat period, maar wel dat mijn oren in mijn omstandigheden 'cap X' beter vonden.
En in die zin denk ik dat we best met elkaar op een lijn zitten...
Wolf
