Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Het schema uit de link in de Poll http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT88/ geeft de juiste verbinding tussen stuurbuis en eindbuis weer.
Is dat wat je bedoelde?
Wat betreft de buisvoeten: Als de buis maar goed contact maakt met de contacten in het voetje, dan zit het wel goed.
De contacten in een buisvoetje zullen altijd een beetje moeten kunnen bewegen, wanneer er een pennetje een beetje scheef aan de buis zit, dan komt het contactje tenminste wel goed om de pen heen.
Ik heb zelf een paar voetjes waarbij de contacten vrij vast in de voet zitten. Het is daarbij net of de buis weer uit de voet gedrukt wordt. Ik heb dus liever dat de contactjes een beetje losjes in het voetje zitten.
Is dat wat je bedoelde?
Wat betreft de buisvoeten: Als de buis maar goed contact maakt met de contacten in het voetje, dan zit het wel goed.
De contacten in een buisvoetje zullen altijd een beetje moeten kunnen bewegen, wanneer er een pennetje een beetje scheef aan de buis zit, dan komt het contactje tenminste wel goed om de pen heen.
Ik heb zelf een paar voetjes waarbij de contacten vrij vast in de voet zitten. Het is daarbij net of de buis weer uit de voet gedrukt wordt. Ik heb dus liever dat de contactjes een beetje losjes in het voetje zitten.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Vind ik ook, dan maar het pennetje scheef aan de buis.PA4URK schreef:Bah!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Weer eens een kleine update:
Het chassis voor de KT88 (versterkerdeel) is nu ook "klaar". Deze is ook van binnen van een mooi laklaagje voorzien om het nog iets minder DIY te laten lijken. Het alu hoekprofieltje is om de kast wat meer stevigheid te geven. Vooral wanneer je de buizen plaatst/verwijderd komt er behoorlijk veel druk te staan op het aluminium. Door dit kleine profieltje te plaatsen is het lekker stevig.
Op de 3de foto zie je vlnr: KT88, miniDSP met display en GainClone.
Het hout heeft een prachtige tekening en ben er dus ook heel erg blij mee. Stiekem ben ik ook bezig geweest om een bijpassend meubel te ontwerpen (foto 4). Deze zal ook bestaan uit een notenhout frame (30mm dik) met glazen planken (moet nog uitzoeken hoe dik ze moeten zijn om het gewicht te dragen maar ik gok op 10mm). De onderste plank zal waarschijnlijk bestaan uit MDF (30mm) met erop ook weer een glazen plaat. De achterkant bied ruimte aan alle kabels.
Het chassis voor de KT88 (versterkerdeel) is nu ook "klaar". Deze is ook van binnen van een mooi laklaagje voorzien om het nog iets minder DIY te laten lijken. Het alu hoekprofieltje is om de kast wat meer stevigheid te geven. Vooral wanneer je de buizen plaatst/verwijderd komt er behoorlijk veel druk te staan op het aluminium. Door dit kleine profieltje te plaatsen is het lekker stevig.
Op de 3de foto zie je vlnr: KT88, miniDSP met display en GainClone.
Het hout heeft een prachtige tekening en ben er dus ook heel erg blij mee. Stiekem ben ik ook bezig geweest om een bijpassend meubel te ontwerpen (foto 4). Deze zal ook bestaan uit een notenhout frame (30mm dik) met glazen planken (moet nog uitzoeken hoe dik ze moeten zijn om het gewicht te dragen maar ik gok op 10mm). De onderste plank zal waarschijnlijk bestaan uit MDF (30mm) met erop ook weer een glazen plaat. De achterkant bied ruimte aan alle kabels.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik vind het persoonlijk heel bijzonder, maar dat je bij een zo sterke horizontale belijning in het totaal van het interieur, nu komt met een tegendraadse verticale opzet begrijp ik niet helemaal.
Als je het in een horizontale opzet maakt komt het naar ik het ervaar mooier in balans,
Een alternatief zou kunnen zijn dat je er 2 lijnen van maakt met bijvoorbeeld 2 op een plank en 3 op een plank eronder.
Maar waar bemoei ik mij mee
Als je het in een horizontale opzet maakt komt het naar ik het ervaar mooier in balans,
Een alternatief zou kunnen zijn dat je er 2 lijnen van maakt met bijvoorbeeld 2 op een plank en 3 op een plank eronder.
Maar waar bemoei ik mij mee
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik dacht precies hetzelfde. Zo'n smal verticaal zuiltje ineens. Ik zou die mooie kastjes veel liever naast elkaar zetten, vooral omdat de klok nu bijna op de grond staat.hannesie schreef:Ik vind het persoonlijk heel bijzonder, maar dat je bij een zo sterke horizontale belijning in het totaal van het interieur, nu komt met een tegendraadse verticale opzet begrijp ik niet helemaal.
Als je het in een horizontale opzet maakt komt het naar ik het ervaar mooier in balans,
Een alternatief zou kunnen zijn dat je er 2 lijnen van maakt met bijvoorbeeld 2 op een plank en 3 op een plank eronder.
Maar waar bemoei ik mij mee
Let je er bij de buizenversterker op dat je wel één plek hebt waar je goed elektrisch contact maakt met het chassis? Ik denk dat je ergens een klein beetje lak moet wegkrassen voor het centrale massa punt.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
@RobertD: Weet ik.
De bedoeling was om een klein rond stickertje te plakken op de plek van de massa-aansluiting voor ik zou gaan spuiten. Helaas ben ik in mijn enthousiasme het stickertje vergeten... Komt goed!
@Hannesie & RobertD:
Tja dat klopt. Mijn eerste idee was ook om het geheel horizontaal te doen. De initiële ontwerpen waren alleen voor mijn gevoel nog niet "je van het". Ik dacht juist als contrast om dit verticaal te doen. Ook vond ik dit ontwerp wat compacter en minder massaal. Het nadeel van een horizontale opzet is dat je snel weer een heel meubel krijgt of je moet het aan de wand hangen wat het weer erg permanent maakt. Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoor. Dit zal toch pas spelen als ik verhuisd ben dus dan kan ik ook beter inschatten hoeveel ruimte ik dadelijk beschikbaar heb. Maar ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!
@Hannesie & RobertD:
Tja dat klopt. Mijn eerste idee was ook om het geheel horizontaal te doen. De initiële ontwerpen waren alleen voor mijn gevoel nog niet "je van het". Ik dacht juist als contrast om dit verticaal te doen. Ook vond ik dit ontwerp wat compacter en minder massaal. Het nadeel van een horizontale opzet is dat je snel weer een heel meubel krijgt of je moet het aan de wand hangen wat het weer erg permanent maakt. Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoor. Dit zal toch pas spelen als ik verhuisd ben dus dan kan ik ook beter inschatten hoeveel ruimte ik dadelijk beschikbaar heb. Maar ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Zoiets bedoel je? Dit is even heel snel zonder kabel management want daar zit bij een dergelijke montage nu net de clue...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Deze vind ik (persoonlijk) vééééééél mooier.Vinculum schreef:Zoiets bedoel je? Dit is even heel snel zonder kabel management want daar zit bij een dergelijke montage nu net de clue...
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik vind de verticale opstelling fraaier.
Komt er nog een ir-sensor en volumeknop op de dsp-kast?
Komt er nog een ir-sensor en volumeknop op de dsp-kast?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ja en nee. De sensor komt uit het zicht, net onder de alu plaat. Verder komen er nergens knoppen op de kasten.knuisje schreef:Ik vind de verticale opstelling fraaier.![]()
Komt er nog een ir-sensor en volumeknop op de dsp-kast?
@HenkJan
Zullen we er een poll van maken?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik zou thuis een Poll houden, je woont toch niet alleen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Dat laatste plaatje is echt veel beter
Eerste plaatje is echt een mis-match qua lijnen (met TV enzo)
Eerste plaatje is echt een mis-match qua lijnen (met TV enzo)
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik heb even heel snel een ideetje gemaaktVinculum schreef:Maar ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Waarom trouwens niet die woofers ook stak tegen de muur en die Rapides met armen aan de muur?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Dat is ook makkelijker stofzuigenb_force schreef:Waarom trouwens niet die woofers ook stak tegen de muur en die Rapides met armen aan de muur?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
precieshannesie schreef:Dat is ook makkelijker stofzuigenb_force schreef:Waarom trouwens niet die woofers ook stak tegen de muur en die Rapides met armen aan de muur?![]()
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Wordt je TV aandacht zo niet afgeleidt door al die KT88 buizen en andere lichtjes?
Niet dat dat erg is, want al die bagger die tegenwoordig over ons heen gestort wordt...
Niet dat dat erg is, want al die bagger die tegenwoordig over ons heen gestort wordt...
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik zou voor de verticale opzet gaan.
Combineert beter met de luidsprekervorm.
En ook omdat je allemaal verschillende componenten (gainclone, minidsp, kt88) hebt is
er ook geen mooie symmetrie in de horizontale opstelling.
De vorm van alle notenhouten fronten loopt in de verticale opstelling ook mooi door.
Jim
Combineert beter met de luidsprekervorm.
En ook omdat je allemaal verschillende componenten (gainclone, minidsp, kt88) hebt is
er ook geen mooie symmetrie in de horizontale opstelling.
De vorm van alle notenhouten fronten loopt in de verticale opstelling ook mooi door.
Jim
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Hier nog even een foto van het massapunt om eerdere twijfel weg te nemen.
Wat betreft het meubel: ik denk dat ik dat maar ga afsplitsen van het versterkertopic om het niet teveel off-topic te laten gaan.
Wat betreft het meubel: ik denk dat ik dat maar ga afsplitsen van het versterkertopic om het niet teveel off-topic te laten gaan.
