Build topic MiniDSP kit

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

We zijn toch geen vrouwen? :mrgreen:
Gewoon laten zien die binnenkant!!

Wah kosdah, dat laten frezen en graveren?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Waarschijnlijk is het frezen gedaan door Schaeffer zo te zien.
Wat voor display heb jij er in zitten? Mooi hoor!
knuisje

Bericht door knuisje »

Het freeswerk is inderdaad van Schaeffer. Niet goedkoop maar wel eersteklas vakwerk.
Het display had ik nog liggen van een ander project maar is hier ook te koop.
De IR-sensor is trouwens onwaarschijnlijk gevoelig. Hij is verzonken in het frontpaneel gebouwd maar reageert zelfs als ik de afstandsbediening gebruik onder de tafel waar de dsp op staat. :P
Zal vanavond een fotootje schieten van het interieur.
daniel

Bericht door daniel »

Mooi werk!

Ik ben ook geinteresseerd naar het binnenwerk. Met name naar hoe je de bekabeling gedaan hebt. Met name de optische analoge ingangen. Ik kwam zelf niet verder in mijn zoektocht dan de aansluitingen van het mini-digi bordje zelf te gebruiken. Ik ben namelijk geen panel-mount 'verlengdingen' tegengekomen voor optische verbindingen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik loop tegen een stom probleempje aan met één van de IV-omzetters. Ik kwam er achter dat ik alleen nog maar enkelvoudige opampjes heb. Snel een paar dubbele opampjes (LME49720) besteld die ik deze week binnen krijg.
Dus op de foto ontbreekt nog één printje.

Verklaring van de onderdelen:
1. Trafo 2 x 18V voor voeding 5.
2. Trafo 2 x 9V voor voeding 4.
3. Voedinkje voor de stuurprint, display etc.
4. Voeding voor de 2 dacs en de minidsp/digi.
5. Symmetrische voeding tbv. de IV-omzetters.
6. De stuurprint voor bron- en volumekeuze.
7. De minidisp & digi.
8&9. PCM1794 dacs.
10&11. IV-omzetters.
12. usb verloopprintje.

Behalve 6, 7 en 11 had ik alles nog liggen van een ander project dat niet doorging.

De optische receivers op de minidigi heb ik uitgeschakeld door de 2 smd inductors te verwijderen. Aan de kast heb ik 2 nieuwe receivers gezet en aangesloten op de desbetreffende punten op de minidigi.

Het is dus nog een flinke draden warboel wat nog enigszins gefatsoeneerd moet worden. Toch werkte alles na de inbouw in één keer goed. \:D/
Bijlagen
dsp-internals-small.jpg
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

daniel schreef:
Ik ben namelijk geen panel-mount 'verlengdingen' tegengekomen voor optische verbindingen.
Volgens mij zijn de Toshiba toslink recievers hiervoor wel bruikbaar: http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... allpartial
knuisje

Bericht door knuisje »

Klopt, ik heb de TORX147 gebruikt.
knuisje

Bericht door knuisje »

De LME49720 opampjes zijn vandaag al gearriveerd dus snel het laatste printje afgemaakt. De dsp is nu helemaal gereed en speelt naar tevredenheid.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
De LME49720 opampjes zijn vandaag al gearriveerd dus snel het laatste printje afgemaakt. De dsp is nu helemaal gereed en speelt naar tevredenheid.
Dat lijkt mij niet voldoende :mrgreen: :mrgreen:

Het moet toch verschrikkelijk lekker klinken na al die moeite, zeg dan het klinkt naar de hoog gespannen verwachting, ontzettend lekker ofzo :D

Of valt het tegen :oops: ?, jij kunt in ieder geval door de opzet ook nog andere DAC's kiezen of proberen die dan een ander, of verfijnder beeld geven.
knuisje

Bericht door knuisje »

Haha, nee hoor ik ben echt spinnend tevreden maar ben niet iemand die snel allerlei superlatieven gebruikt voor mijn eigen bouwsels. :wink:

Het klinkt echt heel goed en durf het vergelijk aan met elk (commercieel) produkt, misschien leuk bij een volgende luisterdag. De PCM1794 is een van de beste dacs die op de markt zijn. Niet voor niets vinden de mensen van Twisted Pear deze heel dicht in de buurt van de Sabre dac komen, mits voorzien van de juiste IV-omzetter (op basis van de gebalanceerde opamp OPA1632 en zonder analoge filtering).

Ook de angst van sommigen voor een volumeregeling in het digitale domein vind ik nu echt ongegrond. Verder is het verschil tussen de digitale en analoge ingang hoorbaar maar er zit geen wereld van verschil in. De adc op de minidsp is kennelijk goed genoeg.

Nu kan het inregelen van mijn dipool sub en integreren met de monitors beginnen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zie nu pas de nieuwe Excel sheet versie.
Jeetje daar zit wel veel in zeg :wink: :lol: 8) :goedzo:

Ook die RIAA curve.
Heeft iemand dat al geprobeerd?

edit:
Direct muziek vanaf de pc kan inmiddels ook:
http://www.minidsp.com/onlinestore/deta ... nistreamer

Als ze nu nog eens de software beter maken...........
knuisje

Bericht door knuisje »

Deze versie is nog uitgebreider.
Bijlagen
All-digital-coefs v1.2.xls
(635.5 KiB) 228 keer gedownload
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb eens even zitten zoeken, en kijkend naar de topics over de MINIdsp en minidigi, en constateer dat wat betreft de voeding voor mij het een en ander niet duidelijk is.

Ik dacht dus, beter vragen als in de fout gaan =P~ :roll:

Ik heb dus nu zo een setje en wil dus daar een voeding voor maken.
Maaaaaaaaaaaaaaar, bij de HK DAC is het duidelijk geworden dat een schone stabiele voeding heel veel scheelt, en gezien het feit dat het hier weer gaat een een soortgelijke constructie, (Digitale domein) is het niet goed dat ik die spanningsregelaar die ik hier nog heb liggen van Guido Tent daarvoor gebruik, en welke trafo moet ik dan gebruiken, hoe zwaar, hoeveel trekt de combinatie??

Is bijvoorbeeld 5 volt genoeg of kan ik beter een 9 volt pakken.

Ik kon het andere topic niet vinden, en dacht ik gooi het hier maar even op.
knuisje

Bericht door knuisje »

Lees even dit documentje waarin eea. staat beschreven.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Je hebt gelijk, ik was een beetje in twijfel omdat ik de nieuwe versie al heb met daarop alleen een aanduiding van + en - en op het Minidigi was wel een aansluiting met de duiding van 24 volt, ik ging twijfelen en had de verwijzing voor externe voeding dus niet gelezen.

Ik begrijp dat hij dus 5 Volt 250 mA nodig heeft, dat kan dus een kleine trafo zijn, ik had hier nog van die ringkerntrafos 2x 6V/1,25 A dat is dus veel te pittig.

Waar zou ik een mooie kunnen vinden, Dick Best ??

Bij die Guido Tent spanningsregelaar moet ik dus niet meer als 6V hebben.

Misschien heeft de lokale radioman nog wat.
Of dit?, http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=710330
TTS

Bericht door TTS »

knuisje schreef:
Lees even dit documentje waarin eea. staat beschreven.
hannesie schreef:
Je hebt gelijk, ik was een beetje in twijfel omdat ik de nieuwe versie al heb met daarop alleen een aanduiding van + en - en op het Minidigi was wel een aansluiting met de duiding van 24 volt, ik ging twijfelen en had de verwijzing voor externe voeding dus niet gelezen.
Important note: This application note only applies for the Rev.0 (purchased before May 2010) of the miniDSP Kits. If you miniDSP does not look like the picture below, then you have a rev1 and this note does not apply. Please refer to the miniDSP user manual for more info.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ronald_1 schreef:
daniel schreef:
Ik ben namelijk geen panel-mount 'verlengdingen' tegengekomen voor optische verbindingen.
Volgens mij zijn de Toshiba toslink recievers hiervoor wel bruikbaar: http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... allpartial
Ik kwam nog wel deze tegen om het optische signaal door te voeren in een kast: (SWITCHCRAFT EHTL2)

Zelf probeer ik ook een oplossing te vinden om de optische connectors net aan te sluiten in de kast. Het verlengen dan de connectoren zoals Knuisje doet gaat alleen mijn kennis teboven.
Opzich lijkt het een mooie oplossing maar 10 euro per aansluiting is nogal wat als je er 4 nodig hebt voor 2 minidigi's.

Afbeelding

http://www.canford.co.uk/Products/46-41 ... gh-coupler
knuisje

Bericht door knuisje »

cobaltjeh schreef:
Zelf probeer ik ook een oplossing te vinden om de optische connectors net aan te sluiten in de kast. Het verlengen dan de connectoren zoals Knuisje doet gaat alleen mijn kennis teboven.
Je verwijdert op de Minidigi bij elke toslink-connector de smd-inductor met het opschrift "470". Hiermee zijn de toslinks spanningloos. Je kunt de TORX147 als nieuwe receiver nemen. Sluit deze aan cf. de datasheet met een 47uH inductor een een 100nF capje. De 3.3V voedingsspanning haal je van het soldeereilandje van de verwijderde smd inductor. De uitgang van de nieuwe receivers sluit je aan op de uitgangspin van de bestaande toslink-connectors aan de onderkant van de Minidigi (de juiste pin vind je door de printsporen te volgen). Natuurlijk ook de massa aansluiten op de nieuwe receivers.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ok ik ga de datasheet even doornemen, en even kijken waar ik deze TORX147 eventueel kan bestellen.

Het lijkt niet super moeilijk. :), bedankt voor de uitleg!
knuisje

Bericht door knuisje »

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Schaamteloze crosspost :P

Tweede tip:
http://www.samenkopen.net/action_products/927767

Zijn de meeste componenten wel te krijgen voor weinig.
Ik zal vragen of hij eventueel extra kan toevoegen
daniel

Bericht door daniel »

Ik heb inmiddels een aantal Torx47 laten bestellen bij de lokale onderdelenboer (Brigatti in Eindhoven). Ik heb weliswaar wat meer betaald dan ik bij Farnell betaald zou hebben, maar heb niet voor de minimale 50 euro hoeven bestellen.

Digikey heeft ze ook voor een goede prijs, maar hier betaal je redelijk veel verzendkosten. Tenzij je natuurlijk meer spullen nodig hebt, dan kan dat weer interessant zijn.

Die doorvoerkoppelingen zijn trouwens wel mooi zeg. Dat zou heel goed matchen met Neutrik connectoren. Als je die dan ook voor je RCA gebruikt en de USB. Wordt wat lastig om dan een compact rear panel op te bouwen, dat wel. Maar zou dan wel mooi worden!
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik zit ook nog te twijfelen over de doorvoer koppelingen, heeft natuurlijk wel het voordeel dat je je bordje origineel kan houden.
Nadeel is weer dat er volgensmij geen optische kabels zijn van korter dan een halve meter.

In de specs hebben ze het over 1DB verlies wanneer je deze gebruikt, is dit veel/weinig?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Weet iemand toevallig wat voor type stroom connector er op de uitsparing past op het minidsp/minidigi bordje?

Op onderstaand plaatje is deze te zien.
Bijlagen
PC214421.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

cobaltjeh schreef:
Weet iemand toevallig wat voor type stroom connector er op de uitsparing past op het minidsp/minidigi bordje?

Op onderstaand plaatje is deze te zien.
Dat is een zelfde als van het minidigi boardje, ik heb nu de voeding via dat minidigi lopen, werkt prima.
Ik heb pas de situatie uitgeprobeerd, de voeding via minidigi en de de aansturing USB tegelijkertijd gebruikt voor het wijzigen van de instellingen.

Staat trouwens ook in het manuel, en het klopt. Ik heb de Tube heater Supply van Guido tent gebruikt voor de voeding.
Ik had hem toch liggen 8)

Ik zit nog even te kijken, het lijkt dat je een ander boardje hebt als ik :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”