[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
in de middentoner behuizing, dus ipv wol
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Inmiddels ook al een reactie van Tony Gee mogen ontvangen op het resonantie-verhaal van de topkast:
Hij mailt mij:
“De trechtervorm (in combinatie met dempingswol) is zeer effectief voor het tegengaan van de "back-wave" en staande golven in het volume.
Ik denk dat Montana bedoelt het trillen van de behuizing zelf - ik zou me hier geen zorgen over maken, om de massa van de "kop" aan het trillen te krijgen moet je wel heel veel energie erin stoppen. Dat zou met een woofer misschien wel lukken, maar met een middentoner praktisch niet. Het extra dempen van de "kop" door tussen een aantal lagen wat loodbitumen te plakken is in ieder geen slecht plan, het kan in ieder geval geen kwaad - baat het niet, dan schaadt het niet zal ik maar zeggen.”
Omdat ik toch nog een tijdje zal moeten wachten op de PHL1130’s denk ik dat het onderzoeken van extra demping middels loodbitumen lonend is. Ik wil graag de volgende opzet dan ook graag aan jullie voorleggen, deze wijkt af van een eerder gepost alternatief (linkje).
Het plan is om de zijkanten en de achterzijde te voorzien van één 4mm loodbitumenlaag. Ik frees hiervoor dus een verdieping uit waar het loodbitumen in wordt geplakt. Hier overheen zal dan weer een MDF afdekplaat komen om weer een vlakke afwerking te verkrijgen voor het verlijmen van het HPL-fineer.
Ik verwachtte al dat door de trechtervorm resonanties door de voorzijde al zo goed als verwaarloosbaar te beschouwen zijn, dus er zal geen loodbitumen aan de voorzijde komen maar correct me if i’m wrong. Door de facetten heb ik hier ook erg weinig plek of ik zou tussen schijf 4 en 5 het bitumen moeten plaatsen. Ik heb het wel ingetekend voor de zekerheid.
e.e.a zal er, schematisch zo uit gaan zien :
Ik zie graag jullie reacties hierop
Hij mailt mij:
“De trechtervorm (in combinatie met dempingswol) is zeer effectief voor het tegengaan van de "back-wave" en staande golven in het volume.
Ik denk dat Montana bedoelt het trillen van de behuizing zelf - ik zou me hier geen zorgen over maken, om de massa van de "kop" aan het trillen te krijgen moet je wel heel veel energie erin stoppen. Dat zou met een woofer misschien wel lukken, maar met een middentoner praktisch niet. Het extra dempen van de "kop" door tussen een aantal lagen wat loodbitumen te plakken is in ieder geen slecht plan, het kan in ieder geval geen kwaad - baat het niet, dan schaadt het niet zal ik maar zeggen.”
Omdat ik toch nog een tijdje zal moeten wachten op de PHL1130’s denk ik dat het onderzoeken van extra demping middels loodbitumen lonend is. Ik wil graag de volgende opzet dan ook graag aan jullie voorleggen, deze wijkt af van een eerder gepost alternatief (linkje).
Het plan is om de zijkanten en de achterzijde te voorzien van één 4mm loodbitumenlaag. Ik frees hiervoor dus een verdieping uit waar het loodbitumen in wordt geplakt. Hier overheen zal dan weer een MDF afdekplaat komen om weer een vlakke afwerking te verkrijgen voor het verlijmen van het HPL-fineer.
Ik verwachtte al dat door de trechtervorm resonanties door de voorzijde al zo goed als verwaarloosbaar te beschouwen zijn, dus er zal geen loodbitumen aan de voorzijde komen maar correct me if i’m wrong. Door de facetten heb ik hier ook erg weinig plek of ik zou tussen schijf 4 en 5 het bitumen moeten plaatsen. Ik heb het wel ingetekend voor de zekerheid.
e.e.a zal er, schematisch zo uit gaan zien :
Ik zie graag jullie reacties hierop
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Even voor de duidelijkheid: Ik heb het dus over paneelresonanties en niet over interne staande golven. Paneelresonanties spreek je aan als de units frequenties weergeven die de eigenresonantie van het materiaal aanspreken.
Ik denk dat wat je nu voorstelt niet de beste manier is om mogelijke resonanties te dempen.. De verhouding MDF-bitumen klopt niet helemaal lekker. De manier van per plaat ruimte frezen en voorzien van bitumen zal een stuk effectiever zijn, omdat je dan een sandwich krijgt en resonanties die ontstaan om de zoveel mm weer "ontkoppelt en dempt", zodat ze niet verder lopen. Je kan steeds 2*4mm= 8mm mdf plakken, zodat je nog beter een gelijke verhouding mdf/bitumen krijgt.
Dit lijkt mij een vrij simpele manier en je hoeft niks te veranderen aan je zaagplan, behalve dan wat ruimte frezen. Nu is dit wat ik zelf zou doen en anderen zullen het waarschijnlijk weer anders doen, dus kijk ook goed voor jezelf wat je wil..
Breng je bovenop de verschillende lagen een laag van 4mm mdf aan als de panelen op elkaar gelijmd zijn?
Ik heb ook nog wat 5mm bitumen liggen voor je
Ik denk dat wat je nu voorstelt niet de beste manier is om mogelijke resonanties te dempen.. De verhouding MDF-bitumen klopt niet helemaal lekker. De manier van per plaat ruimte frezen en voorzien van bitumen zal een stuk effectiever zijn, omdat je dan een sandwich krijgt en resonanties die ontstaan om de zoveel mm weer "ontkoppelt en dempt", zodat ze niet verder lopen. Je kan steeds 2*4mm= 8mm mdf plakken, zodat je nog beter een gelijke verhouding mdf/bitumen krijgt.
Dit lijkt mij een vrij simpele manier en je hoeft niks te veranderen aan je zaagplan, behalve dan wat ruimte frezen. Nu is dit wat ik zelf zou doen en anderen zullen het waarschijnlijk weer anders doen, dus kijk ook goed voor jezelf wat je wil..
Breng je bovenop de verschillende lagen een laag van 4mm mdf aan als de panelen op elkaar gelijmd zijn?
Ik heb ook nog wat 5mm bitumen liggen voor je
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Hoi,
Het gaat wel ten koste van de stijfheid en cohesie van de constructie, zou dit geen overkill zijn om die reden?
Mvg Reinder
Het gaat wel ten koste van de stijfheid en cohesie van de constructie, zou dit geen overkill zijn om die reden?
Mvg Reinder
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
De stijfheid wil je juist doorbreken.. Hoe stijver hoe hoger de frequentie van paneelresonanties. Bij een midkast wil je de eigenfrequentie om die reden naar beneden brengen.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
De midrange werkt van circa 250Hz tot 2200Hz. Het zal lastig zijn van te voren te bepalen of de midkast daar onder of daarboven zijn eigen resonantie heeft. 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Deels waar.Montana schreef:De stijfheid wil je juist doorbreken.. Hoe stijver hoe hoger de frequentie van paneelresonanties. Bij een midkast wil je de eigenfrequentie om die reden naar beneden brengen.
Je krijgt namelijk bij een lage resonantie natuurlijk ook weer last van de hogere harmonischen.
Echter denk ik dat het bij een echt mid wel mee zou vallen. Zeker met dempingsmateriaal aan de wanden. (loodbitumen lijkt me dan ook totaal overbodig)
Bij een mid-woofer dit bv tot 50Hz moet is het veel lastiger.
Tony, jij hebt het meer over de staande golf in de kast zelf.
Bij zo'n ontwerp is het inderdaad lastig. Wel kun je een grove voorspelling doen.
Uiteindelijk kun je ook zeggen dat deze staandegolf in de kast hoger zal zijn en wellicht veel meer uitgesmeerd (en minder hoog qua niveau)
Vanaf zo'n 500Hz werkt pritex/wol heel erg goed, dus als je er voor zou kunnen zorgen dat de staande golf daar in de buurt zit, is het al vrij aardig op te lossen
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Staande golven in de kast ben ik niet zo bang voor, die tapse vorm + wat wol doet het heel goed.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
ff naast de demping-discussie:
[juich]
zaterdagavond kan ik al bij Tony in Monnickedam de PHL1130's en de Seas T29CF001 halen
[/juich]
Toppertje Tony, dat is nog 's vlot gelevert
.
[juich]
[/juich]
Toppertje Tony, dat is nog 's vlot gelevert
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Je ging het in ieder geval toch eerst zelf proberen? 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
aha,gezellig zo!Arno schreef:Je ging het in ieder geval toch eerst zelf proberen?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Uiteraard wil je de resonantie frequentie liefst buiten het bereik van de driver houden, als ik die kast plannen zo bekijk zie ik echter een flinke hoeveelheid verlijmd mdf (goede dempende eigenschappen) met genoeg massa. Denk daarom dat meetrillen geen issue is en de bitumen platen een oplossing zijn voor een niet bestaand probleem terwijl de stevigheid van de constructie er wel onder lijdt.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
zo, drukke week gehad! maar ook leuk:
Allereerst maandagavond ritje naar Dalfsen samen met mijn vriendin waar we drie uurtjes een workshop frezen hebben gevolgd bij Toolworkshop.nl. We kregen les van Titus Kamphuis (Festool productspecialist) in een werkplaats waar je steil van achterover slaat, wat een spullen
.
Na een kleine introductie kregen we alle ins&outs van de OF1010 te zien (instellingen etcetera) en alle accesoires en deden we een stukje kanten frezen, sleufje frezen, cirkeltje frezen en uitvlakken. Ik had zelf al wat meters gemaakt met de OF1010 maar zo'n cursus is echt waardevol als beginner om alles uit je machine te kunnen halen. Zeker in combinatie met de verkrijgbare onderdelen.
Ook mochten we nog even aan de slag met een 1400 watt en een 2200 watt bovenfrees, allemachtig
Al met al een hele leuke workshop met een bevlogen instructeur die zelfs met maar 2 aanmeldingen de avondcursus liet doorgaan. Aanradertje hoor zoiets
Allereerst maandagavond ritje naar Dalfsen samen met mijn vriendin waar we drie uurtjes een workshop frezen hebben gevolgd bij Toolworkshop.nl. We kregen les van Titus Kamphuis (Festool productspecialist) in een werkplaats waar je steil van achterover slaat, wat een spullen
Na een kleine introductie kregen we alle ins&outs van de OF1010 te zien (instellingen etcetera) en alle accesoires en deden we een stukje kanten frezen, sleufje frezen, cirkeltje frezen en uitvlakken. Ik had zelf al wat meters gemaakt met de OF1010 maar zo'n cursus is echt waardevol als beginner om alles uit je machine te kunnen halen. Zeker in combinatie met de verkrijgbare onderdelen.
Ook mochten we nog even aan de slag met een 1400 watt en een 2200 watt bovenfrees, allemachtig
Al met al een hele leuke workshop met een bevlogen instructeur die zelfs met maar 2 aanmeldingen de avondcursus liet doorgaan. Aanradertje hoor zoiets
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Klinkt ontzettend gaaf zo'n cursus man!!!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
...en vervolgens zaterdagavond op de koffie bij Tony Gee
Ik was wat verlaat doordat Rijkswaterstaat mij vriendelijk doch dringend verzocht mijn weg op de A1 niet te vervolgen maar de grote gele pijl richting Utreggggg te volgen. Dus ff stukje om via de A2, gelukkig maar want op de terugweg stond het nog steeds over ki-lo-meters vast aan de andere kant.
Bij Tony lekker aan de koffie gezeten en heerlijk geluisterd naar zowel zijn set als naar hem
.
Er stond een set Avalon-achtige zuilen met 2 passieve radatiors, een "simpel 2-wegje" zoals Tony ze omschreef, in te spelen voor 1 van zijn klanten. Prachtig!
Ook leuk was de sneakpreview van de HHH-kits en de Solo-201 in "levende lijve". Vooral die 201 vond ik een plaatje om te zien. De kits zullen het vast ook wel erg goed doen.
What's Cooking volgens zijn site:
"Solo-201: a Mass-Loaded TQWT with the Ciare HX-201 full-range driver. Just about finished."
"Complete loudspeaker kits containing everything down to the last screw! First available is the Humble Kit 1D: A two-way loudspeaker using an 18cm Scanspeak midwoofer and the Jantzen Audio diamond tweeter. Release date end of 2010."
Tony, het was leuk je te ontmoeten en bedankt voor je ontvangst op je vrije zaterdagavond, alle uitleg en natuurlijk het leveren van de SEAS'en en PHL's.
Ik was wat verlaat doordat Rijkswaterstaat mij vriendelijk doch dringend verzocht mijn weg op de A1 niet te vervolgen maar de grote gele pijl richting Utreggggg te volgen. Dus ff stukje om via de A2, gelukkig maar want op de terugweg stond het nog steeds over ki-lo-meters vast aan de andere kant.
Bij Tony lekker aan de koffie gezeten en heerlijk geluisterd naar zowel zijn set als naar hem
Er stond een set Avalon-achtige zuilen met 2 passieve radatiors, een "simpel 2-wegje" zoals Tony ze omschreef, in te spelen voor 1 van zijn klanten. Prachtig!
Ook leuk was de sneakpreview van de HHH-kits en de Solo-201 in "levende lijve". Vooral die 201 vond ik een plaatje om te zien. De kits zullen het vast ook wel erg goed doen.
What's Cooking volgens zijn site:
"Solo-201: a Mass-Loaded TQWT with the Ciare HX-201 full-range driver. Just about finished."
"Complete loudspeaker kits containing everything down to the last screw! First available is the Humble Kit 1D: A two-way loudspeaker using an 18cm Scanspeak midwoofer and the Jantzen Audio diamond tweeter. Release date end of 2010."
Tony, het was leuk je te ontmoeten en bedankt voor je ontvangst op je vrije zaterdagavond, alle uitleg en natuurlijk het leveren van de SEAS'en en PHL's.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
JanWowly schreef:Klinkt ontzettend gaaf zo'n cursus man!!!
Er zijn ook verschillende andere dagcursussen waarin je bijvoorbeeld een kistje met maakt zodat je in 1 project eigenlijk alle voorkomende technieken met de bovenfrees uitvoert. Van kantenbewerkingen tot keukendeurscharniertjes.
Als je nou een keer verlegen zit om een verjaardagskado, denk dan eens aan zo'n cursusje, kan het iedereen aanraden die hobbymatig een frees in zijn handen houdt maar daar bij lange na niet het uiterste uit haalt.
Ik denk eraan om de cursus te volgen waarin je een zelfbouw-tafelfrees maakt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Resonanties, staande golven, loodbitumen en al wat dies meer zij.....
Tijdens mijn bezoek aan Tony heb ik natuurlijk even het al dan niet in de weer gaan met loodbitumen e.d. ter sprake gebracht.
Mijn conclusie is dat ik de topkast laat zoals Toto het origineel ook gebouwd heeft. Op Tony zijn opmerking dat de laagkast wel enigzins zou kunnen trillen door de vrij eenvoudige vorm en, verhoudingsgewijs, het grote wooferoppervlakte dat in die kast te keer gaat kwamen we al gauw op het ontkoppelen van de topkast van de laagkast.
De Galactica heeft tussen topkast en laagkast een 22 mm MDF plaat. Als de boel klaar is (........
) dan ga ik eens kijken naar het verschil tussen die massieve plaat, spikes en natuurlijk aan de slag met dempers. Ik schat zo in dat daar de meeste winst valt te halen.
Ik heb al eens iemand in de weer zien gaan met ijblokjesvormen en elastische kit
. Ik denk aan een cirkelvormig malletje en mooie schijven maken. T.z.t maar eens zien wat we gaan ZBA-en
Tevens kan er natuurlijk de genoemde producten van Eltim (angel hair, twaron longhair of twaron elves hair) in plaats van wol ook zeker een experimentje waard zal zijn.
Daarbij denk ik ook nog dat er qua "eindgebruik" een groot verschil zal zijn tussen het op je luisterplek aandachtig luisteren naar een violiste, jazzcombo of een zeldzaam stuk klassiek op SACD of dat ik de vaatwasser uitruim met behulp van een aan vocale ADHD lijdende Phil Anselmo van Pantera
Tijdens mijn bezoek aan Tony heb ik natuurlijk even het al dan niet in de weer gaan met loodbitumen e.d. ter sprake gebracht.
Mijn conclusie is dat ik de topkast laat zoals Toto het origineel ook gebouwd heeft. Op Tony zijn opmerking dat de laagkast wel enigzins zou kunnen trillen door de vrij eenvoudige vorm en, verhoudingsgewijs, het grote wooferoppervlakte dat in die kast te keer gaat kwamen we al gauw op het ontkoppelen van de topkast van de laagkast.
De Galactica heeft tussen topkast en laagkast een 22 mm MDF plaat. Als de boel klaar is (........
Ik heb al eens iemand in de weer zien gaan met ijblokjesvormen en elastische kit
Tevens kan er natuurlijk de genoemde producten van Eltim (angel hair, twaron longhair of twaron elves hair) in plaats van wol ook zeker een experimentje waard zal zijn.
Daarbij denk ik ook nog dat er qua "eindgebruik" een groot verschil zal zijn tussen het op je luisterplek aandachtig luisteren naar een violiste, jazzcombo of een zeldzaam stuk klassiek op SACD of dat ik de vaatwasser uitruim met behulp van een aan vocale ADHD lijdende Phil Anselmo van Pantera
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
ja,welke twaron moet je nou nemen?
ik zit toevallig net ook te kijken....
ik zit toevallig net ook te kijken....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
alles proberen is t beste natuurlijk
voor t mid zou ik toch (puur op gevoel) voor t angelhair gaan (hint: in t midkastje van Nescio zat t ook... met wat vilt op de wanden)
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
maar voor achter de woofers .....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ed had daar meen ik ooit wat mee geëxperimenteerd (was alleen in een IHA iirc), en toen was dat langharige twaron als beste uit de bus gekomen.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
dus angelhair in de mid en longhair in het laagcompariment!
hoef ik daar ook niet meer over na te denken
hoef ik daar ook niet meer over na te denken
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
ff onthouden: DIY-silicone-dempersMechanicalAnimal schreef:Ik heb al eens iemand in de weer zien gaan met ijblokjesvormen en elastische kit. Ik denk aan een cirkelvormig malletje en mooie schijven maken. T.z.t maar eens zien wat we gaan ZBA-en
![]()
