Hypex 180HG met electrostaten probleem
Moderator: Beheerdersteam
Hypex 180HG met electrostaten probleem
Hallo allen, dit is mijn eerste post, dus ik ben benieuwd of iemand deze fanatieke audio freak een tip kan geven.
Ik heb een Klasse D hypex 180HG opgebouwd, totaal L/R gescheiden. En klink echt heel goed en strak moet ik zeggen.
Nu heb ik er een paar Final electrostaten erop aangesloten, en bij wat harder spelen, en bijvoorbeeld met een hoge constante opera stem, gaat het rechter kanaal eruit, en sprint weer in. Links blijft netjes spelen. Versterker compleet nagekeken, snoeren etc.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Zijn de 180HG modules vanuit de fabriek ingeregeld?
Bedankt alvast voor de reacties.
Ik heb een Klasse D hypex 180HG opgebouwd, totaal L/R gescheiden. En klink echt heel goed en strak moet ik zeggen.
Nu heb ik er een paar Final electrostaten erop aangesloten, en bij wat harder spelen, en bijvoorbeeld met een hoge constante opera stem, gaat het rechter kanaal eruit, en sprint weer in. Links blijft netjes spelen. Versterker compleet nagekeken, snoeren etc.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Zijn de 180HG modules vanuit de fabriek ingeregeld?
Bedankt alvast voor de reacties.
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
De panelen heb ik omgedraaid, de modules ook eens? om het uit te sluiten bedoel je.
Ik was eerder bang dat de Hypex met 2 a 3 ohm belasting het moeilijk heeft.
Aangezien het gebeurd bij een lange uithaal van een hoge stem, bepaalde freq. heb ik het idee.
Ik zal de kanten eens omwisselen in de kast, iets meer werk
thx!
Ik was eerder bang dat de Hypex met 2 a 3 ohm belasting het moeilijk heeft.
Aangezien het gebeurd bij een lange uithaal van een hoge stem, bepaalde freq. heb ik het idee.
Ik zal de kanten eens omwisselen in de kast, iets meer werk
thx!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
moeilijk is t verkeerde woord, maar hij schiet gewoon eerder de stroombeveiliging in.hansms schreef:Ik was eerder bang dat de Hypex met 2 a 3 ohm belasting het moeilijk heeft.
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Dat hoeft natuurlijk niet. Wissel gewoon de R+L invoerstekkers om. Als je probleem meeverhuist dan zit het waarschijnlijk in de belasting, verhuist het niet mee dan kun je een probleem hebben met 1 module.Ik zal de kanten eens omwisselen in de kast, iets meer werk
De 180 levert "maar" 10A, bij 2 ohm is dat veel sneller bereikt dan bij 4 of 8 ohm.Ik was eerder bang dat de Hypex met 2 a 3 ohm belasting het moeilijk heeft.
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Ik dacht dat ze bij clippen gewoon minder stroom leverden voor een paar seconden?
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Als ik het goed lees staat er in de handleiding dat de versterker stopt. Let wel, het staat er wel wat cryptisch omschreven maar volgens mij bedoelen ze dat bij een overbelasting de module steeds 40ms stopgelegd wordt tot er minder dan 10A gevraagd wordt.
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Zal het helpen als ik de 400HG modules neem, of blijf ik dan hetzelfde probleem van die 10A houden.
Is die 10A het max dat ze kunnen?
Alvast bedankt voor alle respons.
Ik moet ze nog omwisselen, maar even vandaag naar de AV NU beurs geweest
gr,
HansM.
Is die 10A het max dat ze kunnen?
Alvast bedankt voor alle respons.
Ik moet ze nog omwisselen, maar even vandaag naar de AV NU beurs geweest
gr,
HansM.
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Ik zie dat de 400HG modules inderdaad 20Ampere aankunnen, dus das inderdaad de optie, dan moeten ze het trekken bij een behoorlijk volume. Met de 180HG stond het al vrij hard hoor......
Allen Bedankt voor de reacties, we gaan weer even wat ping ping opzij zetten.
Moet het toch maar meteen een 5.1 versterker worden, doe ik de 180HG wel voor de achter kanalen, dat zijn gewoon Vifa/Seas conus speakers....
Allen Bedankt voor de reacties, we gaan weer even wat ping ping opzij zetten.
Moet het toch maar meteen een 5.1 versterker worden, doe ik de 180HG wel voor de achter kanalen, dat zijn gewoon Vifa/Seas conus speakers....
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Ik heb de grote panelen van Final en sinds vrij recent een eind versterker van Passlabs de X350.5 Zelfs die krijgt het zwaar. Op deze versterker zit zo'n grote meter in het midden dat aangeeft hoeveel vermogen geleverd wordt. Nou, die staat flink te wapperen bij hoog vermogen. Komt niet vaak voor, want ik heb ook buren. En wat ik ook herkenbaar vind is de vermogen eis bij hoge tonen. Vooral daarbij gaat de meter te keer. Aangezien jij een wat gering vermogende versterker gebruikt (zeker in relatie tot esl's), zou ik je 'uitdaging' daar aan wijten. Mijn vorige versterker klom vrolijk in de beveiliging. Wel heb ik nu wat last van als het een tijd erg hard gespeeld heb, dat er een ionisatie geur te bekennen is. En nee, de vliezen zijn dan niet tegen de platen gekomen. Dat hoor je echt wel, als dat gebeurt. Anderzijds zou jezelf kunnen beheersen met de volumes. Ik weet het, dat is hardstikke lastig bij mooie muziek. Ze maken echt de emotie los.
Arie
Arie
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Final electrostaten zijn zwaar capacitief. Vooral bij hoge tonen daalt de impedantie drastisch. Een 180HG is dan gewoon te krap gedimensioneerd en schiet de beveiliging in.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Eens, feitelijk zou je met een correctienetwerk de impedantie weer Ohms kunnen maken.jeroen_d schreef:Final electrostaten zijn zwaar capacitief. Vooral bij hoge tonen daalt de impedantie drastisch. Een 180HG is dan gewoon te krap gedimensioneerd en schiet de beveiliging in.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gepassioneerd cone-breakup bezweerder
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
- In essentie ís een elektrostaat een condensator.SSassen schreef:Eens, feitelijk zou je met een correctienetwerk de impedantie weer Ohms kunnen maken.jeroen_d schreef:Final electrostaten zijn zwaar capacitief. Vooral bij hoge tonen daalt de impedantie drastisch. Een 180HG is dan gewoon te krap gedimensioneerd en schiet de beveiliging in.
- Ik ben wel nieuwsgierig naar zo'n correctienetwerk.
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Ik ook. Lijkt me onmogelijk om dat te doen zonder de respons van de ESL aan te tasten.markbakk schreef:- Ik ben wel nieuwsgierig naar zo'n correctienetwerk.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
jeroen_d schreef:Ik ook. Lijkt me onmogelijk om dat te doen zonder de respons van de ESL aan te tasten.markbakk schreef:- Ik ben wel nieuwsgierig naar zo'n correctienetwerk.
Ach, ik denk dat het wel meevalt, je zal uiteraard wel eerst moeten meten en simuleren. Uiteraard is er een verschil tussen Ohms en minder capacitief. Je zal gewoon op zoek moeten naar een compromis.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Het enige wat ik kan bedenken is een parallelschakeling van een kleine spoel met weerstand. Je stuurt de ESL aan via dit netwerk. De spoel laat dan het gehele spectrum door behalve de hoogste tonen die door de weerstand moeten. Maar dat geeft altijd enigszins verlies van hoge tonen. Met een kleine spoel (0,1mH) en een weerstand van 1 ohm kan het hoge tonen verlies beperkt blijven. De 1 ohm zou voldoende moeten zijn om te voorkomen dat de UcD in zijn beveiliging schiet.
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Passief filteren gaat volgens mij niet veel opleveren. Je kunt wel actief alles boven 20k weghalen (als je bron dat niet al doet). Ik weet er te weinig van om het te kunnen stellen, daarom de vraag maar: is klasse D een gelukkige match met een elektrostaat? (Ja, uiteraard wel wanneer 'ie goed in elkaar wordt gestoken...)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Het heeft niet zozeer met klasse D in algemene zin te maken maar meer met het ontwerp van de elektrostaten die je gebruikt, die zijn kennelijk nogal capacitief kwa belasting voor een versterker. Daar zal menig versterker een kluif aan hebben. Ik vind dit laksheid aan de kant van de fabrikant van de elektrostaten, er is geen reden om ze zo capacitief te maken, met de juiste ontwerpkeuzes betekent dit dat je én kwaliteitsweergave én goede aanstuurbaarheid kunt garanderen, nu leg je indirect het probleem bij de fabrikant van de versterker. Maar goed, daar heb jij nu niks aan.markbakk schreef:Passief filteren gaat volgens mij niet veel opleveren. Je kunt wel actief alles boven 20k weghalen (als je bron dat niet al doet). Ik weet er te weinig van om het te kunnen stellen, daarom de vraag maar: is klasse D een gelukkige match met een elektrostaat? (Ja, uiteraard wel wanneer 'ie goed in elkaar wordt gestoken...)
Ik heb in 't verleden gestoeid met de aansturing van elektrostaten direct vanaf de anodes van de push-pull eindtrap van een buizenversterker, ook daar loop je tegen dit probleem aan, alleen daar is het eenvoudiger te verhelpen omdat je direct de elektrostaten aanstuurt. In jouw geval zit er nog een stepup trafo tussen (normaliter iets van 1:150) die hier duidelijk meeweegt in de vergelijking. Je zou eens Final kunnen benaderen met de vraag of er mogelijkheden zijn om de impedantie Ohmser te maken en dan vooral bij hoge frequenties.
Vaak kan je door een goede segmentering en koppeling van de diverse elementen in een elektrostaat de totale capaciteit aardig terugdringen, het kan heel goed zijn dat men dat hier niet, of in onvoldoende mate, gedaan heeft.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Hypex 180HG met electrostaten probleem
Uhhm volgens mij is Final Sound vorig jaar op de fles gegaan...
http://www.curatoren.nl/fo/verslag_fail ... ?id=123960
http://www.curatoren.nl/fo/verslag_fail ... ?id=123960
