aangegeven kastvollume op lautsprechershop.de??
Moderator: Beheerdersteam
aangegeven kastvollume op lautsprechershop.de??
Dag mede forumers.
Zoals de titel aan aangeeft ben ik eigenlijk wel benieuwd of de aangegeven kastvollume's op lautsprechershop.de betrouwbaar zijn. Ik heb daar een paar Dayton units gezien en daar worden twee kastvollumes bij aan gegeven, gesloten en BR. Als ik alle parameters in winisd zet kom ik toch op andere kast en br poort gegevens. Wat kan ik beter doen de site van lautsprechershop aanhouden of winISD??
linkje: http://lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm
Al vast bedankt voor de reacties,
groetjes Thijs
Zoals de titel aan aangeeft ben ik eigenlijk wel benieuwd of de aangegeven kastvollume's op lautsprechershop.de betrouwbaar zijn. Ik heb daar een paar Dayton units gezien en daar worden twee kastvollumes bij aan gegeven, gesloten en BR. Als ik alle parameters in winisd zet kom ik toch op andere kast en br poort gegevens. Wat kan ik beter doen de site van lautsprechershop aanhouden of winISD??
linkje: http://lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm
Al vast bedankt voor de reacties,
groetjes Thijs
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: aangegeven kastvollume op lautsprechershop.de??
Ze houden de kast inhoud altijd erg klein aan , is mogelijk wat ze zeggen maar is niet DE optimalen groote die ze opgeven.
Een soort verkoop techniek natuurlijk , zo van jij kijkt , ziet iets , kijkt naar kast inhoud , jij denkt lekker klein .
Een soort verkoop techniek natuurlijk , zo van jij kijkt , ziet iets , kijkt naar kast inhoud , jij denkt lekker klein .
nou eerder andersom, zij geven grooter aan als waar winISD mee komt. scheelt ongeveer 20 ltr. pijplengte kan afwijken. zij maken gebruik van een trechterpijp.
zij komen voor een bepaalde basdriver 56 liter inhoud. winISD komt met 36 liter voor een SBB4 kast
zij komen voor een bepaalde basdriver 56 liter inhoud. winISD komt met 36 liter voor een SBB4 kast
- Tom Magchielse
Als je de T-S parameters van de drivers die je op het oog hebt hier even doorgeeft, dan kan men hier misschien een advies geven.
groet,
Tom M
groet,
Tom M
dat kan, dat is deze. lekker budget 
dayton classic dc200-8 http://www.daytonaudio.com/lspeakers/im ... 95-310.pdf
Ik kan de kastvolume wel naar 56 liter maken, maar zit dan wel met een hogere group delay.
dit melden onze duiste vrienden:
recommended cabinet 1:
closed cabinet with 14,8 L volume
from 61/38 Hz (-3dB/-8dB)
recommended cabinet 2:
56 L volume bass reflex cabinet
with HP70 reflex tube, 14 cm long.
from 30/24 Hz (-3dB/-8dB).
dayton classic dc200-8 http://www.daytonaudio.com/lspeakers/im ... 95-310.pdf
Ik kan de kastvolume wel naar 56 liter maken, maar zit dan wel met een hogere group delay.
dit melden onze duiste vrienden:
recommended cabinet 1:
closed cabinet with 14,8 L volume
from 61/38 Hz (-3dB/-8dB)
recommended cabinet 2:
56 L volume bass reflex cabinet
with HP70 reflex tube, 14 cm long.
from 30/24 Hz (-3dB/-8dB).
Laatst gewijzigd door thijs5653 op wo 20 okt 2010, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Linkje werkt niet.
Althans, hij gaat naar de hoofdpagina.
Althans, hij gaat naar de hoofdpagina.
hmz vaag moment doen we het zo:
Dayton DC200-8
19 cm bass-midrange driver with paper cone.
•power handling (continuous/programme) = 60 W
•frequency range = 29-3000 Hz
•resonance frequency fs = 31,0 Hz
•impedance R = 8 Ohm
•sound pressure level SPL = 88,0 dB (2,83V; 1m)
•DC resistance Re = 6,4 Ohm
•force factor BL = 9,35 N/A
•voice coil inductance L = 1,79 mH
•effective piston radiating area Sd = 211,2 cm2
•effective mechanical mass incl. air load mms = 32,82 g
•equivalent volume of compliance Vas = 50,48 l
•total Q factor Qts = 0,41 (Qms=2,96, Qes=0,47)
•voice coil diameter = 35 mm
•mounting diameter d = 183 mm
•overall diameter d = 205 mm
•mounting depth (not countersunk) t = 93,5 mm

Dayton DC200-8
19 cm bass-midrange driver with paper cone.
•power handling (continuous/programme) = 60 W
•frequency range = 29-3000 Hz
•resonance frequency fs = 31,0 Hz
•impedance R = 8 Ohm
•sound pressure level SPL = 88,0 dB (2,83V; 1m)
•DC resistance Re = 6,4 Ohm
•force factor BL = 9,35 N/A
•voice coil inductance L = 1,79 mH
•effective piston radiating area Sd = 211,2 cm2
•effective mechanical mass incl. air load mms = 32,82 g
•equivalent volume of compliance Vas = 50,48 l
•total Q factor Qts = 0,41 (Qms=2,96, Qes=0,47)
•voice coil diameter = 35 mm
•mounting diameter d = 183 mm
•overall diameter d = 205 mm
•mounting depth (not countersunk) t = 93,5 mm

Wat betreft je initiële vraag, ze raden voor de peerles sls 10" een bass reflex behuizing aan.. Niet echt de juiste keuze. Op de site staat vermeld dat deze info er alleen bij staat als hulp bij het vergelijken van units en niet is bedoeld als bouwadvies. Vind het persoonlijk nergens toe bijdragen en eerder verwarrend.
Ik kom uit op 51L @ 31Hz bij C4/SC4, dit geeft WinISD uit zichzelf aan. Of als ik handmatig voor BB4/SBB4 kies op 37L @ 31Hz.
En onderaan de pagina op Lautsprechershop staat:
En onderaan de pagina op Lautsprechershop staat:
wat betekent dat de kast nog wat groter moet zijn dan WinISD aangeeft (dat verklaart het verschil tussen 51 en 56L).The cabinet volume calculations are executed considering an external resistance of 0.3 Ohm.
In het algemeen: absoluut niet. Ze stoppen de parameters in een standaard berekening, en nemen klakkeloos over wat er uit komt. In het verleden kwam er nog wel eens een leuke combinatie als een inhoud van 3.3L en 185cm pijp te voorschijn. Ik heb ze destijds gewezen op de nutteloosheid van dergelijke getallen, en dat ze beter een echte berekening konden maken. Daar hadden ze echter niet veel zin in....benieuwd of de aangegeven kastvollume's op lautsprechershop.de betrouwbaar zijn
ik heb inderdaat handmatig sbb4 gekozen. de berekenig zou dus wel aardig kunnen kloppen.Casper schreef:Ik kom uit op 51L @ 31Hz bij C4/SC4, dit geeft WinISD uit zichzelf aan. Of als ik handmatig voor BB4/SBB4 kies op 37L @ 31Hz.
En onderaan de pagina op Lautsprechershop staat:wat betekent dat de kast nog wat groter moet zijn dan WinISD aangeeft (dat verklaart het verschil tussen 51 en 56L).The cabinet volume calculations are executed considering an external resistance of 0.3 Ohm.
Toch ben ik ook wel benieuwd wat er gebeurt met een PR. even weer wat klooien.
edit: nou om eerlijk te zijn zie ik pr niet zo zitten, volgens winisd kom ik met een br veel lager. Als ik de gegevens invoer en kies voor sc4 kom ik op bijna 48 liter uit.
Ik denk dat ik maar gewoon doe. wat onze duitse vrienden vertellen. Het komt wel in de buurt namelijk.
Maakt de positie van de BR poort nog veel uit? ten opzichte van de driver?
Niet echt, maar het maakt wel uit of de poort tegen een wand aan zit. Als dat zo is wordt de afstemfrequentie iets lager.
- Tom Magchielse
Ik kom op 3 mogelijke afstemmingen:
groet, Tom M.
- ...... Hoge ......... Bullock...........ButCompromis
Vb ........ 62.8.......... 57.8...............40 ........ L
F3...........27.4............29.7..............32...........Hz
Fb...........28.7............30.................32...........Hz
groet, Tom M.
Tom Magchielse schreef:Ik kom op 3 mogelijke afstemmingen:De grotere kasten (Hoge en Bullock) geven een Chebishev-achtige karakteristiek met een piekje van 1 dB bij ongeveer 30 Hz en een steile overgang onder 30 Hz. De compromis afstemming komt vrijwel even laag met een lagere piek-uitwijking en een iets beter uitslingergedrag.
- ...... Hoge ......... Bullock...........ButCompromis
Vb ........ 62.8.......... 57.8...............40 ........ L
F3...........27.4............29.7..............32...........Hz
Fb...........28.7............30.................32...........Hz
groet, Tom M.
hey Tom, ja zoveel verstand heb ik er ook niet van, over wat voor poortdiameter en lengte praat jij dan?? de compromis afstemming lijkt me wel wat. Zijn trouwens netto vollume's? waar dus de driver en poortinhoud nog bij moeten.
Verder vind ik het wel fijn van de mensen die met mij mee willen denken, mijn dank daar alvast voor.
gr Thijs
- Tom Magchielse
Hallo,
De berekening geeft aan dat met een netto kastvolume van 40 liter en een afstemming van de poort op 32 Hz een zeer acceptabele karakteristiek mogelijk is. Het volume van de poort en de driver zou daar nog bij moeten komen, maar het aanbrengen van dempend materiaal vergroot het netto kastvolume ook weer wat, zodat een "leeg" kastvolume van 40 liter wel zal voldoen. Om dat op 32 Hz af te stemmen heb je een poort nodig met een doorsnede van 5 cm bij een lengte van 10.7 cm (minimale oplossing) of een poort van 7 cm doorsnede bij een lengte van 23 cm (beter als Xmax > 3mm).
Het beste is het natuurlijk de afstemming te checken door na te gaan op welke frequentie de minimale impedantie ligt. Maar de opgegeven maat moet redelijk kloppen.
Succes,
Tom
De berekening geeft aan dat met een netto kastvolume van 40 liter en een afstemming van de poort op 32 Hz een zeer acceptabele karakteristiek mogelijk is. Het volume van de poort en de driver zou daar nog bij moeten komen, maar het aanbrengen van dempend materiaal vergroot het netto kastvolume ook weer wat, zodat een "leeg" kastvolume van 40 liter wel zal voldoen. Om dat op 32 Hz af te stemmen heb je een poort nodig met een doorsnede van 5 cm bij een lengte van 10.7 cm (minimale oplossing) of een poort van 7 cm doorsnede bij een lengte van 23 cm (beter als Xmax > 3mm).
Het beste is het natuurlijk de afstemming te checken door na te gaan op welke frequentie de minimale impedantie ligt. Maar de opgegeven maat moet redelijk kloppen.
Succes,
Tom
Dag Tom, Hartelijk dank voor het mee denken, rekenen en de uitleg, iedereen trouwens. Ik heb deze gegevens in winisd geploft en zie ook dat dit zou moeten werken. Volgens winisd licht op 31,77 Hz de laagste weerstand van 7.28 ohm. Ik denk dat dit een goede berekening is. Binnenkort maar eens beginnen met de kasten.
Groetjes Thijs.
Groetjes Thijs.