@borkaenjo: is 199,5 uur niet wat lang?
Humble Statement
Moderator: Beheerdersteam
Re: Humble Statement
zoals B-force zegt is het 100% waar dat gordijnen op het plafon tegen galmen en reflecties helpen. Hier op werk hebben wij een grote punt zolder dus een relflectieramp maar dat is met zeker 200% terug gedrongen door wat gordijntjes aan het plafon.
@borkaenjo: is 199,5 uur niet wat lang?
na 2 week is het zooitje wel los hoor 
@borkaenjo: is 199,5 uur niet wat lang?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Statement
De waarde van die weerstand hangt af van de Rdc waarde van spoel die in dat netwerkje zit. Wat is de Rdc van die spoel?borkaenjo schreef:.........Ik heb de elco vervangen door een bipolair en een weerstandje wat DIYParadiso niet in 1,8 ohm maar 1,5 ohm had. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
Re: Humble Statement
rdc=0,47 ohm.
Alleen die weerstand van 1,5 ohm en de elco weken af van jouw lijst
met filteronderdelen.
Alleen die weerstand van 1,5 ohm en de elco weken af van jouw lijst
met filteronderdelen.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Ik bedoel de 10mH spoel L2 die in serie staat met de 820uF elco die is vervangen. De Rdc van die spoel moet 3,62 ohm zijn, zodat de totale weerstand in dat LCR-netwerkje uitkomt op 3,62 + 1,5 ohm = 5,12 ohm.borkaenjo schreef:rdc=0,47 ohm.
Alleen die weerstand van 1,5 ohm en de elco weken af van jouw lijst
met filteronderdelen.
De 0,33mH spoel met 0,47 ohm Rdc zit in het netwerkje samen met de 1,8 ohm weerstand en een condensator van 4,7uF. Die 1,8 ohm moet je dus niet vervangen.
Re: Humble Statement
Die bedoel ik ook.Geenius schreef:
De 0,33mH spoel met 0,47 ohm Rdc zit in het netwerkje samen met de 1,8 ohm weerstand en een condensator van 4,7uF. Die 1,8 ohm moet je dus niet vervangen.
Daar zat een 1,5 ohm weerstandje.
Die heb ik vervangen voor de juiste 1,8 ohm.
De rest was idem aan jouw filtercomponenten lijst met juiste rdc waarde.
Nu ook de tweede luidspreker spelend.
Het klinkt al erg lekker, maar denk wel dat het nog veel beter kan gaan klinken.
Als ze gespoten zijn worden ze compleet opgebouwd incl. voetjes en alles
gesoldeert.
Dan eens kijken naar de akoustiek en demping en LS kabels.
Re: Humble Statement
Ik kwam nog een leerzaam filmpje op youtube tegen over hoe je de akoestiek in een kamer kunt aanpakken.
Volgens mij zijn er ook nog gerelateerde filmpjes waar hij laat zien hoe je sommige dingen zelf makkelijk zelf kunt maken.This 14-minute video explains the basics of room layout and acoustic treatment, and presents practical solutions to many common problems. The focus is on home theaters, but all of the information applies equally to professional recording studios and mastering rooms.
Re: Humble Statement
In dit geval lijkt het me wel de moeite om ze eens na te meten als alles af is. Dan kan je zien of ze naar behoren presteren.. (impedantie, simpele vervormingsmeting en freq respons)
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Om maar een cliché te gebruiken die: de belangrijkste component van een hifi-installatie is de ruimte waarin het speelt. Dit is niet overdreven, ik doe regelmatig metingen bij klanten thuis en je komt soms hele dure systemen tegen in van die modern ingerichte nieuwbouw woningen die gewoon slecht klinken en vrij standaard systemen maar waarbij veel aandacht aan de ruimte is besteedt, die gewoon lekker klinken.
Hierbij een voorbeeld van Room Averaged Response van een paar commerciele speakers van rond de de EUR. 10.000,- in een woning met betonnen wanden, vloer en plafond. De inrichting was zelfs redelijk gedempt (wat terug te zien is in een rustig aflopend hoog) en de verstaanbaarheid van de ruimte was goed. Maar als je ziet wat er gebeurt in het laag en het midden! De uitsterftijd in het midden en hoog was prima (circa 0,3 - 0,4 seconden) maar in het laag bedroeg het 1,5 tot 2 seconden. Het geluidsbeeld werd dus gemaskeerd door het rommelige one-note bass. Bovendien was door de grote dip in het gebied van 200-400Hz geen punch of drive meer.
Nu is het zo dat het verkrijgen van een liniaal vlak respons op de luisterplek in een woonkamer bijna onmogelijk is, maar het diffusors, absorbers en bass-traps kun je een heel eind komen.
Hierbij een voorbeeld van Room Averaged Response van een paar commerciele speakers van rond de de EUR. 10.000,- in een woning met betonnen wanden, vloer en plafond. De inrichting was zelfs redelijk gedempt (wat terug te zien is in een rustig aflopend hoog) en de verstaanbaarheid van de ruimte was goed. Maar als je ziet wat er gebeurt in het laag en het midden! De uitsterftijd in het midden en hoog was prima (circa 0,3 - 0,4 seconden) maar in het laag bedroeg het 1,5 tot 2 seconden. Het geluidsbeeld werd dus gemaskeerd door het rommelige one-note bass. Bovendien was door de grote dip in het gebied van 200-400Hz geen punch of drive meer.
Nu is het zo dat het verkrijgen van een liniaal vlak respons op de luisterplek in een woonkamer bijna onmogelijk is, maar het diffusors, absorbers en bass-traps kun je een heel eind komen.
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 18 okt 2010, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Humble Statement
Kan je dat elektronisch oplossen?
(Edit: ik zie dat je er nog een stukje bijschrijft over absorbers e.d.
Ik kan me voorstellen dat dat op WAF-bezwaren stuit...)
(Edit: ik zie dat je er nog een stukje bijschrijft over absorbers e.d.
Ik kan me voorstellen dat dat op WAF-bezwaren stuit...)
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Pieken in het laag zijn (in de meeste gevallen) met een flexibele parametrische EQ aan te pakken - frequentie opzoeken, bandbreedte instellen en het aantal dB's reductie bepalen. Grote dalen in het laag zijn bijna niet "op te vullen", dat zijn een soort "zwarte gaten" in de ruimte, je kunt vaak boosten wat je wilt en dan wordt een -20dB dip misschien -18dB maar je belast je speakers wel enorm daarmee. Het midden en hoog is veel makkelijker aan te pakken d.m.v. diffusors en / of absorbers, ook omdat je daarmee de uitsterftijd terug brengt, met een EQ pas je alleen de amplitude aan.Leeuwarden schreef:Kan je dat elektronisch oplossen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Wat me ineens te binnenschiet.
Je hebt ook bepaalde dempingsmaterialen waar je mooie hippe decoratieve figuren van kunt krijgen.
Misschien is dat wat?
Ook kun je echt een print mooie krijgen van bv 1 bij 1 meter.
Moet je wel even zo'n 700-800 euro neertellen
Je hebt ook bepaalde dempingsmaterialen waar je mooie hippe decoratieve figuren van kunt krijgen.
Misschien is dat wat?
Ook kun je echt een print mooie krijgen van bv 1 bij 1 meter.
Moet je wel even zo'n 700-800 euro neertellen
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
Re: Humble Statement
De laatste tijd ben ik me ook aan het verdiepen in de wereld van dempingsmaterialen tbv het dempen van voornamelijk spraakreflecties.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit deels professioneel is voor een dergelijk product zoals Bart bedoeld.
Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met het meten van geluidsreductie in sabin?
Misschien ook iets voor een nieuwe thread?
Edit, zeer relevant artikel:
(misschien zoiezo een goed basisartikel voor dit forum?)
http://www.pispeakers.com/ssdm_99.pdf
Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit deels professioneel is voor een dergelijk product zoals Bart bedoeld.
Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met het meten van geluidsreductie in sabin?
Misschien ook iets voor een nieuwe thread?
Edit, zeer relevant artikel:
(misschien zoiezo een goed basisartikel voor dit forum?)
http://www.pispeakers.com/ssdm_99.pdf
Re: Humble Statement
http://www.noisecontrol.nl/soundwave.htmlb_force schreef:Wat me ineens te binnenschiet.
Je hebt ook bepaalde dempingsmaterialen waar je mooie hippe decoratieve figuren van kunt krijgen.
Misschien is dat wat?
Ook kun je echt een print mooie krijgen van bv 1 bij 1 meter.
Moet je wel even zo'n 700-800 euro neertellen
Is dit het spul wat je bedoelt??
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Absorptie wordt officieel gemeten volgens ISO 354:2003 (of EN 354:2003).
Deze wordt uitgedrukt in de geluidabsorptie-coëfficiënt (van 0-1 of in %) en is in principe afhankelijk van het "equivalente geluidabsorptie-oppervlak" en het oppervlak van het monster. (nagalmtijd etc komt ook mo de hoek kijken)
Wel moet je oppassen met vergelijkingen. Het resultaat hangt namelijk volledig af van de manier waarop het getest is en met name hoe het materiaal gemonteerd is (tegen een oppervlak of vrij in de lucht). Direct vergelijken met anderen kan niet zomaar (indicatief wel, maar niet absolute waardes). Vergelijken met materialen in dezelfde testopstelling kan wel.
Als ik een tip mag geven, kijk eens bij Merford.
Deze wordt uitgedrukt in de geluidabsorptie-coëfficiënt (van 0-1 of in %) en is in principe afhankelijk van het "equivalente geluidabsorptie-oppervlak" en het oppervlak van het monster. (nagalmtijd etc komt ook mo de hoek kijken)
Wel moet je oppassen met vergelijkingen. Het resultaat hangt namelijk volledig af van de manier waarop het getest is en met name hoe het materiaal gemonteerd is (tegen een oppervlak of vrij in de lucht). Direct vergelijken met anderen kan niet zomaar (indicatief wel, maar niet absolute waardes). Vergelijken met materialen in dezelfde testopstelling kan wel.
Als ik een tip mag geven, kijk eens bij Merford.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Humble Statement
@ hannesie
Ik bedoelde eigenlijk deze:
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... kuart.html
Overigens is de OFFECCT - Soundwave Luna wel extreem goed.
(ik heb betrouwbare bronnen, ssst)
Ik bedoelde eigenlijk deze:
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... kuart.html
Overigens is de OFFECCT - Soundwave Luna wel extreem goed.
(ik heb betrouwbare bronnen, ssst)
Re: Humble Statement
Zijn inderdaad allemaal erg mooie panelen, maar 155 euro per stuk en minimale afname van 4 stuksb_force schreef:@ hannesie
Ik bedoelde eigenlijk deze:
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... kuart.html
Overigens is de OFFECCT - Soundwave Luna wel extreem goed.
(ik heb betrouwbare bronnen, ssst)
Dat is toch niet echt weggelegd voor iedereen. En komt denk ik pas redelijk in verhouding bij een erg 'dure' geluidsset.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Ben ik zeker met je eens. Het was meer om aan te geven dat er wel middelen zijn, maar dat daar natuurlijk ook een prijskaartje aanhangt.
Wellicht met creatief knutselen kun je toch nog wat anders maken.
Zeker die Akotherm Basic platen zijn niet duur, en best goed (veel beter dan noppenschuim iig)
Wellicht met creatief knutselen kun je toch nog wat anders maken.
Zeker die Akotherm Basic platen zijn niet duur, en best goed (veel beter dan noppenschuim iig)
Re: Humble Statement
Weet je ook of dit materiaal gelijkmatig alle frequenties dempt? Ik wil ooit eens wat demping gaan toepassen en dacht zelf aan wat flaswol, maar dit ziet er ook aantrekkelijk uit.b_force schreef:Ben ik zeker met je eens. Het was meer om aan te geven dat er wel middelen zijn, maar dat daar natuurlijk ook een prijskaartje aanhangt.
Wellicht met creatief knutselen kun je toch nog wat anders maken.
Zeker die Akotherm Basic platen zijn niet duur, en best goed (veel beter dan noppenschuim iig)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Akothem bedoel je?
Op de website zijn een aantal grafieken te downloaden.
Die kloppen er redelijk volgens mij.
Op de website zijn een aantal grafieken te downloaden.
Die kloppen er redelijk volgens mij.
Re: Humble Statement
Deze week worden de speakers gespoten.
Beetje dom, maar helemaal vergeten dat we binnen ons bedrijf
ook een autospuitcabine hebben.
Dus voor een paar tientjes ben ik klaar.
Donderdag 1ste laag, vrijdag 2de laag, maandag definitief opbouwen.
Beetje dom, maar helemaal vergeten dat we binnen ons bedrijf
ook een autospuitcabine hebben.
Dus voor een paar tientjes ben ik klaar.
Donderdag 1ste laag, vrijdag 2de laag, maandag definitief opbouwen.
Re: Humble Statement
zoiets zou ik niet vergeten!borkaenjo schreef:Deze week worden de speakers gespoten.
Beetje dom, maar helemaal vergeten dat we binnen ons bedrijf
ook een autospuitcabine hebben.![]()
Dus voor een paar tientjes ben ik klaar.![]()
Donderdag 1ste laag, vrijdag 2de laag, maandag definitief opbouwen.
ben benieuwd naar het eindresutaat.
Re: Humble Statement
Nu de Statements weer zijn afgebouwd ben ik nog eens aan het nadenken
over de interne bekabeling.
Zou de Kimber 4pr een mooie optie zijn voor de interne bekabeling?
Of zijn er andere alternatieven in hetzelfde prijsnivo?
over de interne bekabeling.
Zou de Kimber 4pr een mooie optie zijn voor de interne bekabeling?
Of zijn er andere alternatieven in hetzelfde prijsnivo?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
