Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Humble Statement

Bericht door DragoSz »

zoals B-force zegt is het 100% waar dat gordijnen op het plafon tegen galmen en reflecties helpen. Hier op werk hebben wij een grote punt zolder dus een relflectieramp maar dat is met zeker 200% terug gedrongen door wat gordijntjes aan het plafon.

@borkaenjo: is 199,5 uur niet wat lang? :-s na 2 week is het zooitje wel los hoor :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Geenius »

borkaenjo schreef:
.........Ik heb de elco vervangen door een bipolair en een weerstandje wat DIYParadiso niet in 1,8 ohm maar 1,5 ohm had. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
De waarde van die weerstand hangt af van de Rdc waarde van spoel die in dat netwerkje zit. Wat is de Rdc van die spoel?
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

rdc=0,47 ohm.
Alleen die weerstand van 1,5 ohm en de elco weken af van jouw lijst
met filteronderdelen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Geenius »

borkaenjo schreef:
rdc=0,47 ohm.
Alleen die weerstand van 1,5 ohm en de elco weken af van jouw lijst
met filteronderdelen.
Ik bedoel de 10mH spoel L2 die in serie staat met de 820uF elco die is vervangen. De Rdc van die spoel moet 3,62 ohm zijn, zodat de totale weerstand in dat LCR-netwerkje uitkomt op 3,62 + 1,5 ohm = 5,12 ohm.

De 0,33mH spoel met 0,47 ohm Rdc zit in het netwerkje samen met de 1,8 ohm weerstand en een condensator van 4,7uF. Die 1,8 ohm moet je dus niet vervangen. :wink:
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Geenius schreef:

De 0,33mH spoel met 0,47 ohm Rdc zit in het netwerkje samen met de 1,8 ohm weerstand en een condensator van 4,7uF. Die 1,8 ohm moet je dus niet vervangen. :wink:
Die bedoel ik ook.
Daar zat een 1,5 ohm weerstandje.
Die heb ik vervangen voor de juiste 1,8 ohm.

De rest was idem aan jouw filtercomponenten lijst met juiste rdc waarde.

Nu ook de tweede luidspreker spelend. :D
Het klinkt al erg lekker, maar denk wel dat het nog veel beter kan gaan klinken.
Als ze gespoten zijn worden ze compleet opgebouwd incl. voetjes en alles
gesoldeert.
Dan eens kijken naar de akoustiek en demping en LS kabels.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door ]eep »

Ik kwam nog een leerzaam filmpje op youtube tegen over hoe je de akoestiek in een kamer kunt aanpakken.
This 14-minute video explains the basics of room layout and acoustic treatment, and presents practical solutions to many common problems. The focus is on home theaters, but all of the information applies equally to professional recording studios and mastering rooms.
Volgens mij zijn er ook nog gerelateerde filmpjes waar hij laat zien hoe je sommige dingen zelf makkelijk zelf kunt maken.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Humble Statement

Bericht door Martijn H »

In dit geval lijkt het me wel de moeite om ze eens na te meten als alles af is. Dan kan je zien of ze naar behoren presteren.. (impedantie, simpele vervormingsmeting en freq respons)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Geenius »

Om maar een cliché te gebruiken die: de belangrijkste component van een hifi-installatie is de ruimte waarin het speelt. Dit is niet overdreven, ik doe regelmatig metingen bij klanten thuis en je komt soms hele dure systemen tegen in van die modern ingerichte nieuwbouw woningen die gewoon slecht klinken en vrij standaard systemen maar waarbij veel aandacht aan de ruimte is besteedt, die gewoon lekker klinken.

Hierbij een voorbeeld van Room Averaged Response van een paar commerciele speakers van rond de de EUR. 10.000,- in een woning met betonnen wanden, vloer en plafond. De inrichting was zelfs redelijk gedempt (wat terug te zien is in een rustig aflopend hoog) en de verstaanbaarheid van de ruimte was goed. Maar als je ziet wat er gebeurt in het laag en het midden! De uitsterftijd in het midden en hoog was prima (circa 0,3 - 0,4 seconden) maar in het laag bedroeg het 1,5 tot 2 seconden. Het geluidsbeeld werd dus gemaskeerd door het rommelige one-note bass. Bovendien was door de grote dip in het gebied van 200-400Hz geen punch of drive meer.

Nu is het zo dat het verkrijgen van een liniaal vlak respons op de luisterplek in een woonkamer bijna onmogelijk is, maar het diffusors, absorbers en bass-traps kun je een heel eind komen.
Bijlagen
Room Averaged Response.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 18 okt 2010, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Humble Statement

Bericht door Leeuwarden »

Kan je dat elektronisch oplossen?

(Edit: ik zie dat je er nog een stukje bijschrijft over absorbers e.d.
Ik kan me voorstellen dat dat op WAF-bezwaren stuit...)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Geenius »

Leeuwarden schreef:
Kan je dat elektronisch oplossen?
Pieken in het laag zijn (in de meeste gevallen) met een flexibele parametrische EQ aan te pakken - frequentie opzoeken, bandbreedte instellen en het aantal dB's reductie bepalen. Grote dalen in het laag zijn bijna niet "op te vullen", dat zijn een soort "zwarte gaten" in de ruimte, je kunt vaak boosten wat je wilt en dan wordt een -20dB dip misschien -18dB maar je belast je speakers wel enorm daarmee. Het midden en hoog is veel makkelijker aan te pakken d.m.v. diffusors en / of absorbers, ook omdat je daarmee de uitsterftijd terug brengt, met een EQ pas je alleen de amplitude aan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door b_force »

Wat me ineens te binnenschiet.
Je hebt ook bepaalde dempingsmaterialen waar je mooie hippe decoratieve figuren van kunt krijgen.
Misschien is dat wat?

Ook kun je echt een print mooie krijgen van bv 1 bij 1 meter.
Moet je wel even zo'n 700-800 euro neertellen :P
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: Humble Statement

Bericht door MBG Verhoeven »

De laatste tijd ben ik me ook aan het verdiepen in de wereld van dempingsmaterialen tbv het dempen van voornamelijk spraakreflecties.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit deels professioneel is voor een dergelijk product zoals Bart bedoeld.

Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met het meten van geluidsreductie in sabin?

Misschien ook iets voor een nieuwe thread?

Edit, zeer relevant artikel:
(misschien zoiezo een goed basisartikel voor dit forum?)
http://www.pispeakers.com/ssdm_99.pdf
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Wat me ineens te binnenschiet.
Je hebt ook bepaalde dempingsmaterialen waar je mooie hippe decoratieve figuren van kunt krijgen.
Misschien is dat wat?

Ook kun je echt een print mooie krijgen van bv 1 bij 1 meter.
Moet je wel even zo'n 700-800 euro neertellen :P
http://www.noisecontrol.nl/soundwave.html

Is dit het spul wat je bedoelt??
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door b_force »

Absorptie wordt officieel gemeten volgens ISO 354:2003 (of EN 354:2003).

Deze wordt uitgedrukt in de geluidabsorptie-coëfficiënt (van 0-1 of in %) en is in principe afhankelijk van het "equivalente geluidabsorptie-oppervlak" en het oppervlak van het monster. (nagalmtijd etc komt ook mo de hoek kijken)

Wel moet je oppassen met vergelijkingen. Het resultaat hangt namelijk volledig af van de manier waarop het getest is en met name hoe het materiaal gemonteerd is (tegen een oppervlak of vrij in de lucht). Direct vergelijken met anderen kan niet zomaar (indicatief wel, maar niet absolute waardes). Vergelijken met materialen in dezelfde testopstelling kan wel.

Als ik een tip mag geven, kijk eens bij Merford.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door b_force »

@ hannesie

Ik bedoelde eigenlijk deze:
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... kuart.html

Overigens is de OFFECCT - Soundwave Luna wel extreem goed.

(ik heb betrouwbare bronnen, ssst)
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Humble Statement

Bericht door cobaltjeh »

b_force schreef:
@ hannesie

Ik bedoelde eigenlijk deze:
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... kuart.html

Overigens is de OFFECCT - Soundwave Luna wel extreem goed.

(ik heb betrouwbare bronnen, ssst)
Zijn inderdaad allemaal erg mooie panelen, maar 155 euro per stuk en minimale afname van 4 stuks :oops:.
Dat is toch niet echt weggelegd voor iedereen. En komt denk ik pas redelijk in verhouding bij een erg 'dure' geluidsset.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door b_force »

Ben ik zeker met je eens. Het was meer om aan te geven dat er wel middelen zijn, maar dat daar natuurlijk ook een prijskaartje aanhangt.

Wellicht met creatief knutselen kun je toch nog wat anders maken.
Zeker die Akotherm Basic platen zijn niet duur, en best goed (veel beter dan noppenschuim iig)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Humble Statement

Bericht door k.p. »

b_force schreef:
Ben ik zeker met je eens. Het was meer om aan te geven dat er wel middelen zijn, maar dat daar natuurlijk ook een prijskaartje aanhangt.

Wellicht met creatief knutselen kun je toch nog wat anders maken.
Zeker die Akotherm Basic platen zijn niet duur, en best goed (veel beter dan noppenschuim iig)
Weet je ook of dit materiaal gelijkmatig alle frequenties dempt? Ik wil ooit eens wat demping gaan toepassen en dacht zelf aan wat flaswol, maar dit ziet er ook aantrekkelijk uit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door b_force »

Akothem bedoel je?

Op de website zijn een aantal grafieken te downloaden.
Die kloppen er redelijk volgens mij.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Deze week worden de speakers gespoten.
Beetje dom, maar helemaal vergeten dat we binnen ons bedrijf
ook een autospuitcabine hebben. :oops:
Dus voor een paar tientjes ben ik klaar. :D
Donderdag 1ste laag, vrijdag 2de laag, maandag definitief opbouwen. :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

borkaenjo schreef:
Deze week worden de speakers gespoten.
Beetje dom, maar helemaal vergeten dat we binnen ons bedrijf
ook een autospuitcabine hebben. :oops:
Dus voor een paar tientjes ben ik klaar. :D
Donderdag 1ste laag, vrijdag 2de laag, maandag definitief opbouwen. :D
zoiets zou ik niet vergeten! :mrgreen:
ben benieuwd naar het eindresutaat.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Nu de Statements weer zijn afgebouwd ben ik nog eens aan het nadenken
over de interne bekabeling.
Zou de Kimber 4pr een mooie optie zijn voor de interne bekabeling?
Of zijn er andere alternatieven in hetzelfde prijsnivo?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

inakustik ls-205 :wink:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Humble Statement

Bericht door Leeuwarden »

Goedkope shit... :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

Leeuwarden schreef:
Goedkope shit... :rock:
kan dat niet goed zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”