Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Staat letterlijk een paar posts terug:

De miniDSP zal het signaal splitten in hoog en laag (actief filteren dus). Het chassis hiervoor is nagenoeg klaar.
* De laagoutput van de miniDSP gaat naar een GainClone eindversterker. Deze heeft een compleet chassis. Het enige wat nog gedaan moet worden is het notenhout in de lijnzaadolie zetten (zie de foto's hoe dit chassis eruit ziet).
* De hoogweergave (vanaf zo'n 250hz) zal door de KT88 versterkt worden.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door xander79 »

xbake schreef:
Door een scheidingsfilter (= minidsp).
zo stuur je hoge/middentonen naar de ene versterker (KT88) en de lage tonen naar de andere (gainclone)
De KT88 versterker hang je dan aan je satellieten (breedbanders in dit geval), en de andere hang je aan de woofers
Thanks voor de uitleg! Dus als ik het goed begrijp gaat de geluidsbron in de minidsp, de minidsp filtert het signaal aan de hand van het aantal hz. En zo weer verder gestuurd?
Barry2001 schreef:
Staat letterlijk een paar posts terug:

De miniDSP zal het signaal splitten in hoog en laag (actief filteren dus). Het chassis hiervoor is nagenoeg klaar.
* De laagoutput van de miniDSP gaat naar een GainClone eindversterker. Deze heeft een compleet chassis. Het enige wat nog gedaan moet worden is het notenhout in de lijnzaadolie zetten (zie de foto's hoe dit chassis eruit ziet).
* De hoogweergave (vanaf zo'n 250hz) zal door de KT88 versterkt worden.
Heb het niet gezien :? .....ik moet de volgende keer beter concentreren bij het lezen!!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Staat letterlijk een paar posts terug:

De miniDSP zal het signaal splitten in hoog en laag (actief filteren dus). Het chassis hiervoor is nagenoeg klaar.
* De laagoutput van de miniDSP gaat naar een GainClone eindversterker. Deze heeft een compleet chassis. Het enige wat nog gedaan moet worden is het notenhout in de lijnzaadolie zetten (zie de foto's hoe dit chassis eruit ziet).
* De hoogweergave (vanaf zo'n 250hz) zal door de KT88 versterkt worden

Heb het niet gezien :? .....ik moet de volgende keer beter concentreren bij het lezen!!!
oh, zo bedoel ik het niet, kan gebeuren. Je hebt antwoord nu, daz het voornaamste :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Kleine tegenslag: De leverancier van de 6N1P buisjes en russische PIO koppelcaps kan ze toch niet leveren. Ik ben nu dus op zoek naar de buizen. De caps zullen dan denk ik gewoon ClarityCap SA worden. Helaas niet meer bij Caps&Coils maar Rumoh heeft ze ook vast wel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

6n1p buizen?
die haal je toch gewoon hier vandaan?
http://tubes-store.com/advanced_search_ ... eField.y=9

Kost bijna niks. heeft ook papier in olie
Voor die 220nf mag je best ook hoger nemen.
Een 100nf op die plek kan ook nog prima (-3dB van 3Hz)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door knuisje »

Ik heb nog 2 ongebruikte 6N1P-EV NOS buisjes liggen, die kun je wel van mij overnemen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Goede tip van tubes-store.com! Deze kende ik nog niet.
Voor de 0.22uF is er maar 1 type, de k75-24 0.22uf ±10% 630V PIO
De 0.1uF geeft 3 soorten aan:
K40Y-9 0.1uF ±10% 630V PIO capacitor
K42Y-2 0.1uF ±10% 630V PIO capacitor
k75-24 0.1uf ±10% 630V PIO capacitor

Ik zie geen verschil. Kan iemand mij dat uitleggen? Wat is het voordeel/nadeel om niet 0.22uF maar 0,1uF te gebruiken?

@Knuisje: Dank je voor het aanbod! Klinkt heel interesant maar bij eerder genoemde shop kosten een setje 3 euro. Denk dat het onzinnig is om jou daar dan mee te belasten en scheelt me 1 keer verzendkosten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Vinculum schreef:
Ik zie geen verschil. Kan iemand mij dat uitleggen? Wat is het voordeel/nadeel om niet 0.22uF maar 0,1uF te gebruiken?
Die noem ik net... :roll:

-3dB frequentie punt kun je uitrekenen met:

f = 1/ (2*Pi*R*C)

R=470k

voor 220nF kom je dus uit op 1,5Hz en 100nf dus op 3Hz.
(dat laatste kun je zelfs zien zonder te rekenen :wink: )
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

ok sorry maar ik snap het niet goed. Een -3dB punt ken ik van luidsprekers maar wat betekend dit in een versterker. Ben nog erg n00b hoor... :oops: In een versterker zou deze juist zo laag mogelijk moeten liggen maar dat strookt dan niet helemaal met jouw suggestie. En wat betekend dit qua klank?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door knuisje »

Zie dit linkje. In jouw geval wordt er dus een highpass filter gecreëerd door C2 en R4. Dit betekent dat de laagste tonen niet doorgelaten worden richting de eindbuizen. Met het linkje of de formule van Bart kun je berekenen waar het -3dB punt ligt.
Hoewel het voor jouw misschien wat minder speelt is omdat je de buizenversterker toch niet voor het laag inzet.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ok duidelijk. Maar is dit echt relevant vraag ik me af. We hebben het hier over 3Hz en lager wat natuurlijk extreem ver buiten het gehoor (zelfs gevoel) ligt.

Dan kom ik terug op mijn eerste vraag: Welke van die 3 genoemde caps is beter? Is er uberhaupt verschil? Voor de prijs bestel ik ze wel allemaal maar het is goed om te weten wat elke type doet. Ze hebben ook deze:
FT-3 0.1uF 600V teflon capacitor (ook in .22).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

F*ck it. Heb net gewoon alles besteld... :lol:
Voor die prijzen kun je niet moeilijk doen, toch?

CODE: Selecteer alles

2 x	6N1P-EV / 6DJ8 / ECC88 / 6922 tube (own box)	EUR3.00
2 x	5C3S / 5U4G tube	EUR9.75
2 x	K40Y-9 0.1uF ±10% 630V PIO capacitor	EUR3.75
2 x	K42Y-2 0.1uF ±10% 630V PIO capacitor	EUR1.50
2 x	k75-24 0.1uf ±10% 630V PIO capacitor	EUR2.25
2 x	k75-24 0.22uf ±10% 630V PIO capacitor	EUR2.25
2 x	FT-3 0.1uF 600V teflon capacitor	EUR6.45
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Het is sowieso niet echt relevant.
De meeste output transformatoren halen niet vaal lager dan 20Hz.
Dus zelf voor een full-rage systeem was het niet erg geweest.


Overigens is 3Hz prima te voelen.
Ik geloof dat je ruggenwervels daar gevoelig voor zijn. (zal het even na moeten vragen).
Maar goed, dat even ter zijde natuurlijk :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

b_force schreef:
Overigens is 3Hz prima te voelen.
Ik geloof dat je ruggenwervels daar gevoelig voor zijn. (zal het even na moeten vragen).
Maar goed, dat even ter zijde natuurlijk :lol:
Haha ja dat geloof ik ook wel maar niet met een 6,5" woofertje... Tenzij je die 3x per seconde tegen mijn rug aangooit!

Maar we dwalen af... ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Zo, even een kleine sneak preview. Het 4de chassis is in aanbouw. Ditmaal de versterker zelf. Chassis is gevouwen en de gaten voor de buisvoeten zijn gemaakt. Voor de vorm even de vowten vastgemaakt en de buizen geplaatst. Hopelijk lukt het me om deze week de overig chassis werkzaamheden klaar te krijgen. Leuk is dit zeg!
Bijlagen
23102010137.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door MichaelB »

Ik heb 1 van deze kastje thuis bij Vinculum gezien en hij is werkelijk een meester in het maken van iets HEEL moois, van heel weinig, MET heel weinig! En JA dat is zo Ardon! :lol:

Zelf komt 'ie niet verder dan: "het is wel aardig gelukt"... =D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

MichaelB schreef:
Ik heb 1 van deze kastje thuis bij Vinculum gezien en hij is werkelijk een meester in het maken van iets HEEL moois, van heel weinig, MET heel weinig! En JA dat is zo Ardon! :lol:

Zelf komt 'ie niet verder dan: "het is wel aardig gelukt"... =D>
Dat kun je wel zeggen :mrgreen:

Vraagje over het buigen van aluminium, wat ik op de foto zie. Heb je hier een tip voor, om dit zo te krijgen? ik bedoel, bij een vorige werkgever had men een protoshop met een buigbank die ik kon gebruiken, daar wilde het uiteraard ook goed mee. Of heb je een buigbank gebruikt?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Nou nou wat een complimenten zeg. Word er helemaal verlegen van... En het is nog niet eens af! Of gehoord zelfs...

Maar snel terug naar de vragen. Het chassis is gewoon een plaat alu van de bouwmarkt. Deze af tekenen en klemmen in de workmate. Dan ombuigen op de rand. Vervolgens even aankloppen met de hamer om de hoek mooi recht te maken (wel even een slaghoutje ertussen om butsen te voorkomen). Als alle kanten gevouwen zijn dan een hoekprofieltje in de hoeken lijmen voor stevigheid en zodat de hoeken niet meer bewegen. Et voila. Gaten maken, spuiten en inbouwen die electronica. Ik kan 2 chassis's uit 1 plaat van nog geen 11 euro halen. Spuitbus hamerslag is 14 euro en ook meer dan genoeg voor 2 chassis's. De kosten zijn het niet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Okee, en hoe heb je de aluplaat op maat gemaakt, gezaagd?

En die hamerslag, breng je dat zo op aluminium aan, zonder primer?

Gewoon even benieuwd ..
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Barry2001 schreef:
Okee, en hoe heb je de aluplaat op maat gemaakt, gezaagd?
Yup, gewoon uit de losse hand met de decoupeerzaag. Nu scheelt het dat ik eigenlijk heel aardig recht kan zagen uit de losse hand. Nu is het voor mijn kastjes niet eens zo spannend want de gezaagde kanten zijn naar binnen omgeslagen of zitten op de hoek. Op de hoek is het ook niet spannend want het is a) maar 4 cm dus knappe jongen als je dat heel erg scheef kan zagen en b) de hoek word toch afgerond met een vijl en schuurpapier dus minieme foutjes schuur je automatisch weg.
Barry2001 schreef:
En die hamerslag, breng je dat zo op aluminium aan, zonder primer?
Wederom correct. Even lichtjes opschuren voor betere hechting en spuiten maar. Ik krijg ze mooi dekkend in 2 lagen. De hamerite is ook gelijk een aflak met een mooie glans. De verf is behoorlijk dik en ook nog hamerslag waardoor je kleine oneffenheden, krasjes etc. niet meer ziet. Natuurlijk geldt altijd, voorzichtig aan want alu is heel zacht en krast snel. Diepe krassen zul je toch moeten opvullen voor je gaat spuiten.
Extra voordeel voor deze specifieke kasten is dat eigenlijk alleen de zijkanten in het zicht zitten.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Ik kwam op deze site (http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... amp-8.html) een opmerking tegen over het schema van de SE KT88, er schijnt een fout in te zitten:
Be careful with that schematic, it has an error. The output from the 6N1P tube should be taken from the plate, not the screen as shown. Alex already knows about this.
:?

Trouwens, het valt me op dat het project van Vinculum en dat van mij ondanks dat we vanuit het zelfde schema gaan bouwen, ver uit elkaar liggen. Daarom plaats ik mijn eigen bevindingen maar verder op 'Om straks de donkere dagen weer door te komen...'. Dat wordt dus iets meer switchen van de ene naar de andere kant, maar is denk ik zelf de handigste manier om de zaak goed gescheiden te houden. Ik vind trouwens dat je met heel eenvoudige spullen iets heel moois neerzet Vinculum: complimenten! :o
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Kan er iemand 2 dingen bevestigen/ontkennen voor me?
Klopt bovenstaande? Moet de output van de 6N1P inderdaad van de plaat en niet van het scherm afkomen?

En ik heb mooie buisvoeten gekocht maar ik vraag me iets af. De voorversterkerbuizen zitten strak in de buizen en er zin geen beweging in. De KT88's zitten wel goed in de contacten maar deze contacten zitten wat losser in de voet waardoor de buis "los" zit (zie bijgevoegd filmpje). Is dit niet erg of moet ik uitzien naar andere voeten?
Bijlagen
Losse buisvoeten.zip
(519.03 KiB) 57 keer gedownload
100_1165.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TheoK »

Lijkt mij niet goed.
Zou toch maar naar andere gaan kijken.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

zitten de buispennen los in de contacten of zitten de contacten los in de porceleinen houder? In het laatste geval is het probleem alleen mechanisch, maar niet electrisch. Wanneer alle contacten zijn vastgesoldeerd kon het probleem wel eens verholpen zijn. Al kan ik me voorstellen dat je hier geen goed gevoel bij hebt...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Het is het laatste. De buis zelf zit heel strak in de contacten. Alleen de contacten zitten losser in de voet.
Plaats reactie