Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Moderator: Beheerdersteam
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hallo,
Ik weet dus geen bal af van HiFi, maar het lijkt mij wel leuk om eens zelf een paar boxen te maken. Een vloerstaand model liefst 2 of 3 weg (puur om dat mij het meest mooist lijkt). Aangezien het mijn eerste poging is wil ik maar max 200 euro uitgeven kwestie van het risico een beetje te beperken als het een totale f***-up wordt.
Ik luister het liefts naar POP-Rock van het hardere type maar soms ook wat klassiek. Ik heb hier nog honderden CD's liggen maar die komen nooit meer uit het doosje alles is MP3 hier.
Muziek beluister ik nu op een iMac, dus als jullie mij wat tips kunnen geven hoe ik die muziek naar mijn prachtige boxen kan krijgen graag. Welke versterker kan ik daar tussen zetten en hoe connecteer ik mijn IMac met die versterker?
Samuel
Je ziet veel vragen
Ik weet dus geen bal af van HiFi, maar het lijkt mij wel leuk om eens zelf een paar boxen te maken. Een vloerstaand model liefst 2 of 3 weg (puur om dat mij het meest mooist lijkt). Aangezien het mijn eerste poging is wil ik maar max 200 euro uitgeven kwestie van het risico een beetje te beperken als het een totale f***-up wordt.
Ik luister het liefts naar POP-Rock van het hardere type maar soms ook wat klassiek. Ik heb hier nog honderden CD's liggen maar die komen nooit meer uit het doosje alles is MP3 hier.
Muziek beluister ik nu op een iMac, dus als jullie mij wat tips kunnen geven hoe ik die muziek naar mijn prachtige boxen kan krijgen graag. Welke versterker kan ik daar tussen zetten en hoe connecteer ik mijn IMac met die versterker?
Samuel
Je ziet veel vragen
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
blader eens door de showcase heen,dan kom je vast wel iets fraai`s tegen 
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Ik heb hem nog nooit gehoord, maar de lbv van Edo schijnt een leuke te zijn voor weinig. Er zijn inmiddels ook al wat variaties op gemaakt.
zoekresultaten
zoekresultaten
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Voor een paar tientjes haal je een versterker van marktplaats, dan ben je daar in ieder geval niet veel aan kwijt.
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Mijn versie van edo's lbv met Css units. Maar je komt wel boven de €200 denk maar aan €300 maximaal.Arno schreef:Ik heb hem nog nooit gehoord, maar de lbv van Edo schijnt een leuke te zijn voor weinig. Er zijn inmiddels ook al wat variaties op gemaakt.
zoekresultaten
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11676
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Kijk anders eens op de site van Rumoh. Daar staan een aantal fullrange speakertjes die binnen je budget vallen.
http://www.rumoh.nl/index.php?item=cybu ... 74&lang=NL
http://www.rumoh.nl/index.php?item=cybu ... 74&lang=NL
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Ik zou de versie van Raymond maken met de Seas tweeter
Die is een heel stuk beter dan de HiVi tweeter.
Hobby Hifi heeft een versie met een Vifa tweeter.
Die is een heel stuk beter dan de HiVi tweeter.
Hobby Hifi heeft een versie met een Vifa tweeter.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Die speaker valt door de gekozen filtercomponenten (1,5Mh spoel, MKP's) wel wat buiten budget. Je kunt daar wel op besparen door ferrietkernspoeltjes te gebruiken en de MKP voor de woofer te vervangen door een cheape elco.
Ik zou idd wel voor de versie met seas tweeter kiezen. Die is echt prima.
Ik zou idd wel voor de versie met seas tweeter kiezen. Die is echt prima.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
de lbv van edo, heb m zelf ook en klinkt als een klok
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Wat is er mis met ferrietkern spoelen?
Ik zou sowieso in zo'n speaker (budget-kwaliteit verhouding) überhaupt geen dure spullen zetten.
Dus gewoon ferrietkern spoelen, en eventueel enkel MKP voor de tweeter.
Daarnaast draadgewonden weerstanden ivm MOX.
Het moet dan voor rond 200 euro prima lukken
Ik zou sowieso in zo'n speaker (budget-kwaliteit verhouding) überhaupt geen dure spullen zetten.
Dus gewoon ferrietkern spoelen, en eventueel enkel MKP voor de tweeter.
Daarnaast draadgewonden weerstanden ivm MOX.
Het moet dan voor rond 200 euro prima lukken
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Wie zegt dat er wat mis is met ferrietkern spoelen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Ik weet niet, het is daarom ook een vraag?JvS schreef:Wie zegt dat er wat mis is met ferrietkern spoelen?
(meer een retorische overigens)
Een HQ40 kernspoel is iets van 4,60
Ik kom als totaal op ongeveer 170 euro (drivers, filters, demping, BR-pijp etc) excl hout.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hey
Die kast van EDO lijkt inderdaad leuk en doenbaar.
Iets concreter.
1 Die filter waar kan ik daar wat meer uitleg over vinden, een beetje solderen kan ik wel schakkelingen lezen ook maar printplaten maken en zo helemaal geen kaas van gegeten.
2 waar bestellen jullie de componenten, Ik ben belg dus liefts geen portkosten omdat het van nederland komt.
3 Ik zie ook dat ik een bovenfrees nodig zal hebben dat heb ik dus niet. Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen
4 die basreflexpijp kleef je die in de kast ? En ik vind de kast heel mooi dehalve dat voetje om ze zwevend te maken zijn er andere estetische oplossingen?
Samuel
Samuel
Die kast van EDO lijkt inderdaad leuk en doenbaar.
Iets concreter.
1 Die filter waar kan ik daar wat meer uitleg over vinden, een beetje solderen kan ik wel schakkelingen lezen ook maar printplaten maken en zo helemaal geen kaas van gegeten.
2 waar bestellen jullie de componenten, Ik ben belg dus liefts geen portkosten omdat het van nederland komt.
3 Ik zie ook dat ik een bovenfrees nodig zal hebben dat heb ik dus niet. Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen
4 die basreflexpijp kleef je die in de kast ? En ik vind de kast heel mooi dehalve dat voetje om ze zwevend te maken zijn er andere estetische oplossingen?
Samuel
Samuel
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
samuelb1002 schreef:1 Die filter waar kan ik daar wat meer uitleg over vinden, een beetje solderen kan ik wel schakkelingen lezen ook maar printplaten maken en zo helemaal geen kaas van gegeten.
Printen kan/wil ik wel voor je maken. 2 stuks geetst voor zeg maar...15 euro inkl. porto?
Ik zal straks het schema even opzoeken.
http://www.europe-audio.nl/intro.asp? deze zit in Hellevoetsluis, als je een auto hebt is het wel te rijden uit Vlaanderen, kost alleen net zoveel brandstof als portokosten. bel ze anders even.samuelb1002 schreef:2 waar bestellen jullie de componenten, Ik ben belg dus liefts geen portkosten omdat het van nederland komt.
of vraag eens aan Vlaamse forum genoten waar zij hun spullen kopen.
Een bovenfrees is niet absoluut noodzakelijk, wel handig. hou de aanbiedingen bij de lokale bouwmarkten in de gaten. vaak zijn er aanbiedingen voor 25 euro.samuelb1002 schreef:3 Ik zie ook dat ik een bovenfrees nodig zal hebben dat heb ik dus niet. Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen
Omdat de br. pijp onderop zit moet je de kast wel iets omhoog brengen. ik heb dat gedaan met spikes.samuelb1002 schreef:4 die basreflexpijp kleef je die in de kast ? En ik vind de kast heel mooi dehalve dat voetje om ze zwevend te maken zijn er andere estetische oplossingen?
Je zou de pijp eventueel ook aan de achterkant kunnen zetten? maar dat weet ik niet zeker...
Aan de br. pijp zit een flens waarmee je hem in het gat kunt vastlijmen.
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Ferm heeft goedkope bovenfreesjes, prima voor een starter (kijkshop)
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Kijkshop zit bij mijn weten niet in Belgie...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Filter kun je toch ook gewoon op een houten plankje bouwen?
EuropeAudio verstuurd overigens ook gewoon.
EuropeAudio verstuurd overigens ook gewoon.
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
op een plankje...jij schrijft nog met ganzeveer en perkament?... ondertussen zijn we in 2010 aanbeland....
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Ben ik met je eens, ik gebruik zelf ook liever printplaten.ray5150 schreef:op een plankje...jij schrijft nog met ganzeveer en perkament?... ondertussen zijn we in 2010 aanbeland....
Maar het hangt er een beetje vanaf.
Soms is een plankje praktischer.
Het gaat er iig om dat het gewoon een optie is.
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Als je condensatoren gebruikt zoals in de Humble statement, die zo groot als een colablikje zijn. dan is een plankje of houten constructie inderdaad praktischer.
Echter, de waarde's voor het filter van de LBV zijn dusdanig laag dat ze makkelijk op een eurokaart passen.
Echter, de waarde's voor het filter van de LBV zijn dusdanig laag dat ze makkelijk op een eurokaart passen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Of als het juist heel klein moet.ray5150 schreef:Als je condensatoren gebruikt zoals in de Humble statement, die zo groot als een colablikje zijn. dan is een plankje of houten constructie inderdaad praktischer.
Echter, de waarde's voor het filter van de LBV zijn dusdanig laag dat ze makkelijk op een eurokaart passen.
Maar goed, het ging mij er meer om dat het geen belemmering hoeft te zijn om deze speaker te kunnen maken.
Een bovenfrees hoeft in feite ook niet als je heel nauwkeurig gaten kunt zagen.
Dan pak je namelijk gewoon een stuk dunner MDF die je vervolgens op je front lijmt.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hey
Bedankt voor alle tips.
Ik ga eerst aan mijn kist gebinnen en dan de electronica bestellen. Eerst eens zien of die kasten al geen 6 maandelijks project wordt, zitten hier met wat kleuters in huis die veel van onze tijd opslorpen.
Samuel
Bedankt voor alle tips.
Ik ga eerst aan mijn kist gebinnen en dan de electronica bestellen. Eerst eens zien of die kasten al geen 6 maandelijks project wordt, zitten hier met wat kleuters in huis die veel van onze tijd opslorpen.
Samuel
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Sterk plexiglas of zoiets? Of zou dat teveel trillen?samuelb1002 schreef:Hey
4 die basreflexpijp kleef je die in de kast ? En ik vind de kast heel mooi dehalve dat voetje om ze zwevend te maken zijn er andere estetische oplossingen?
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Mij lijkt dat je die onderste plaat + die 4 alu buisjes gewoon kunt vervangen door spikes met een beetje een redelijke hoogte (en eventueel een stenen/marmeren/granieten plaat, of zou dat voor vervelende reflecties zorgen??).DragoSz schreef:Sterk plexiglas of zoiets? Of zou dat teveel trillen?samuelb1002 schreef:Hey
4 die basreflexpijp kleef je die in de kast ? En ik vind de kast heel mooi dehalve dat voetje om ze zwevend te maken zijn er andere estetische oplossingen?
Ik ben er zelf ook niet zo heel dol op omdat je op de manier van die 4 buisjes toch een slechtere ontkoppeling hebt als met spikes, lijkt mij. En om nou onder die mdf plaat met 4 buisjes nog spikes + ondergrond te zetten is ook niet bepaald mooi..
