ruis uit de buis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
drikus

ruis uit de buis

Bericht door drikus »

Hoi

Hoi Ik heb een vraag over een buizentrap
Ik plaats deze in de versterker sectie omdat ik denk dat hier beter wordt beantwoord dan in de bronnen rubriek. Bovendien is het essentie een vraag over een versterker.
zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=12069

Ik heb dus een SRPP buizentrap om het signaal van de DAC in een CD speler te versterken
Als ik echter de volumeknop van mijn stereo versterker voluit draai (Zonder CD in de speler) Dan hoor ik een hoop ruis en ook wat gezoem (Lijkt een beetje op het geluid van een propellor vliegtuig in de verte) Ook hoor ik een 50Hz brom. Deze stoorsignalen zijn bij normaal luisterniveau niet hoorbaar, maar als ik het vergelijk met bijvoorbeeld het signaal uit mijn computer, bij volle versterking, dan is het ruisniveau aanmerkelijk hoger. Bovendien hoor ik de bromtonen niet.

Is dit iets wat bij een buizentrap hoort of zijn er andere dingen die moet doen?

NB ik heb inmiddels van koper aan alle behalve de bovenkant een kastje gemaakt. Maar dat maakt nauwelijks uit (koper aan aarde)Ook heb ik erop gelet dat er geen groundloops kunnen onstaan.
ray5150

Re: ruis uit de buis

Bericht door ray5150 »

Niet zo heel vreemd gezien de houtje-touwtje bouwwijze.
het klinkt alsof er een oscillatie doorheen zit.
Ik zie dat je meneer Fikus zijn bouwstijl ook hebt overgenomen, da's geen aanrader... :?
Ik denk dat het het verstandigst is als je de hele trap opnieuw opbouwd, maar dan een stuk strakker.
Kijk eerst een op een stuk papier hoe je de lay-out moet samenstellen voor je gaat solderen.
En probeer zo kort mogelijke draad verbindingen te gebruiken, vooral op de (gaatjes)print.
drikus

Re: ruis uit de buis

Bericht door drikus »

Oke

Ik vrees dat opnieuw opbouwen de enige uiteweg is
ik heb per trap de onderdelen wel zo dicht mogelijk op elkaar zitten
draadbruggen heb ik alleen voor voedingslijnen en aarde gebruikt
Ik hoopte dat net als bij veel "gewone" buizenversterkers point to point bedrading aansluiting oke zou zijn

Verder goed om te horen dat een hoog ruisniveau en storingsgevoeligheid niet inherrent aan buizen is.
Plaats reactie