Dan geeft ie beide componenten weer.
Aan de vorm van de rimpel heb je niets, de grootte ervan wel..
In principe gaat de AC stand ook prima. Krijg je enkel je rimpel.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Nee, vind ik ook het minst interessante. Dit speelt al wel, zijn veel tweak mogelijkheden, zoals de DAC, voeding, klok, uitgangstrap, etc. Lijkt me een leuk project...eens kijken wanneer het start, loopt nog het een en ander meer.ray5150 schreef:Ach die, ja. die ben ik destijds wel tegengekomen toen ik hier op het forum wat graafwerk deed voor mijn CD speler.
Sleutelen aan loopwerken en CD spelers van de grond af opbouwen is niet zo heel populair hier, ik denk dat je de geslaagde pogingen op één hand kunt tellen.
Ik hoop natuurlijk dat je er wat leuks van b(r)ouwt.![]()
Dat gaat alleen maar op als je een true RMS multimeter hebt.xbake schreef:Je kan ook altijd met je multimeter meten op de stand DC+AC.
Dan geeft ie beide componenten weer.
Aan de vorm van de rimpel heb je niets, de grootte ervan wel..
In principe gaat de AC stand ook prima. Krijg je enkel je rimpel.
Ik heb 2 probe's bij de scoop. die kunnen ook tot 600 volt aan.RobertD schreef:Heb je geen probe bij je scope?
Mijn scope mag tot 600V meten met de probe.
Je geeft zelf al antwoord op de vraag. trafo 1 gaat van 230 naar 9 volt. trafo 2 gaat van 9 volt naar 180 volt. (die staat dus "omgedraait")RobertD schreef:Hoe kom je van 12V naar 100V ? Heb je die trafo andersom aangesloten?
Jazeker. De standaard regelaartjes 78xx staan nogal bekend om hun slechte ruis-cijfers.ray5150 schreef:Ik zit nu ook te denken om de 7805 en de 7812 in de voeding voor het loopwerk te vervangen door twee stuks 317.
Zou daar nog wat winst zijn te halen?
mischa72 schreef:Uit het scoopbeeld kun je afleiden dat je ongeveer 2-3mV rimpel hebt op een DC van 160V. Dat lijkt me niet slecht
Heren, kijken jullie wel goed? de groene lijn ligt ongeveer 2,5 div. boven de nulllijn, en hij staat ingesteld op 5 mv/div.xbake schreef:Overigens wat Mischa hierboven zegt. 2 à 3mV rimpel is bijzonder goed !
Zou je normaal gezien maar een fractie van aan de uitgang mogen zien..
Het is mij bekend dat de 317 inderdaad een lager ruisniveau heeft, daarom bracht ik het idee naar voren.xbake schreef:Jazeker. De standaard regelaartjes 78xx staan nogal bekend om hun slechte ruis-cijfers.
Daar heeft de 317 een pak minder last van, dus daar ga je op vooruit gaan.
Nee, ze lijken er uiterlijk wel op.xbake schreef:Welke condensatoren zitten er op je buffertrapje van de cd-speler?
Zijn dat Audio-Note's ?
Hey Ray,ray5150 schreef:IIk heb een fototje geschoten van de scoop die de rimpel aangeeft.
verticaal is 5mV/div en horizontaal is 5 ms/div. ingangspanning is 160 VDC en de scoop staat op AC input
Dat is wel een beetje vreemd ja. Kan ook niet zo snel een verklaring verzinnenray5150 schreef:Wel vreemd dat als ik de probe loskoppel de groene lijn dan wel in het midden van het raster komt te liggen.
Niet nodig.ray5150 schreef:Is het dan nog raadzaam om de aansluitingen van die receiver met een weerstand of zo af te sluiten
Nu je het zegt...ik geloof dat ik maar eens voor een nieuwe bril moet....mischa72 schreef:Je selecteert de ingang met een jumper toch?
Een zeer zinvolle reactie, vooral als eerste.....democles schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er de laatse weken niet zoveel aan gedaan heb. ben natuurlijk ook druk geweest met het werken aan de buizenvoorversterker.mischa72 schreef:Hoe gaat het nog met je project Ray? Zijn er nog vorderingen?
Ze zijn beter naar ruis toe, maar ik vraag me ook af of je het wel gaat horen..ray5150 schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik er de laatse weken niet zoveel aan gedaan heb. ben natuurlijk ook druk geweest met het werken aan de buizenvoorversterker.mischa72 schreef:Hoe gaat het nog met je project Ray? Zijn er nog vorderingen?
Zo heel veel hoeft er niet meer te gebeuren, de DAC unit zit inmiddels op z'n plaats. het is eigenlijk alleen een kwestie van wat bedrading om- en-aanleggen.
en de potmeter moet een ander plekje krijgen, en het frontplaatje op de lade moet nog worden aangepast.
Ik twijfel nog wat ik met die loopwerk voeding zal doen, de 78S12 en 78S05 laten zitten of ombouwen naar twee keer 317 ?
Het is niet zo dat ik tegen de kosten aanhik, die zijn vrijwel nihil....minder dan 10 euro voor de onderdelen.
het is meer dat ik mij afvraag of het echt zin heeft...