Humble Statement
Moderator: Beheerdersteam
Re: Humble Statement
volledig actief zal ie waarschijnlijk wel beter klinken!
ben echt benieuwd hoe ie gaat klinken!
ben echt benieuwd hoe ie gaat klinken!
En anders ik wel.
Jammer dat de laatste filteronderdelen zo'n lange levertijd hebben.
Jammer dat de laatste filteronderdelen zo'n lange levertijd hebben.
Ik hoop binnen 2 weken de resterende onderdelen van het filter binnen te krijgen.
Ik heb al naar de layout en het filterschema gekeken, maar zie er nog niet veel in.
Is er iemand die tegen een vriendelijke vergoeding het filter in elkaar wil zetten?
Ik heb er geen probleem mee om de onderdelen te brengen en natuurlijk weer
op te halen. Het filter mag natuurlijk ook gebracht worden zodat het meteen
aangesloten kan worden de speakers beluisterd kunnen worden.
Misschien zelfs wel gemeten kunnen worden.
Ik heb al naar de layout en het filterschema gekeken, maar zie er nog niet veel in.
Is er iemand die tegen een vriendelijke vergoeding het filter in elkaar wil zetten?
Ik heb er geen probleem mee om de onderdelen te brengen en natuurlijk weer
op te halen. Het filter mag natuurlijk ook gebracht worden zodat het meteen
aangesloten kan worden de speakers beluisterd kunnen worden.
Misschien zelfs wel gemeten kunnen worden.
- MechanicalAnimal
Ik kan je hier helaas niet bij helpen, maar misschien is het een leuk idee om iemand te vinden die over je schouder meekijkt terwijl je, onder zijn/haar begeleiding, zelf je filter in elkaar zet?borkaenjo schreef:Is er iemand die tegen een vriendelijke vergoeding het filter in elkaar wil zetten?
Dan leer je er het meeste van en je zou zelfs in de toekomst makkelijker zelf upgrades kunnen realiseren aan je filter.
just my two cents
Dat is zeker een goed idee, maar ik heb geen idee hoeveel
werk en tijd er in zo'n filter gaat steken.
werk en tijd er in zo'n filter gaat steken.
- scanspeakman
Het filter ziet er ingewikkelder uit dan het is; wat ik zelf altijd doe is het neerleggen als op het plaatje en vervolgens "vouw" je dat in elkaar. Waar je alleen op moet letten is hoe je de spoelen ten opzichte van elkaar neerzet. Zie deze site van Troels:
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Ik zou zeggen; probeer het eerst zelf. Gewoon op een houten plank leggen en aan elkaar knopen met van die testsnoeren met krokodillenbekjes. Als het goed werkt pas difinitief inbouwen.
Scanspeakman
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Ik zou zeggen; probeer het eerst zelf. Gewoon op een houten plank leggen en aan elkaar knopen met van die testsnoeren met krokodillenbekjes. Als het goed werkt pas difinitief inbouwen.
Scanspeakman
- MechanicalAnimal
Goede tip van David,
als je een plankje MDF pakt of zo'n bedbodem-gatenplank kun je mettie-rips....tywrips.....tywraps......tie-wraps de boel even in concept vastsnokken en proefdraaien.
Bij twijfel kun je je plankje vast wel even laten checken door een forummer, of dat nou IRL is of via een paar mooie foto's gepost in je topic of zelfs een filterdedicated topic in het daarvoor bestemde subforum.
als je een plankje MDF pakt of zo'n bedbodem-gatenplank kun je met
Bij twijfel kun je je plankje vast wel even laten checken door een forummer, of dat nou IRL is of via een paar mooie foto's gepost in je topic of zelfs een filterdedicated topic in het daarvoor bestemde subforum.
Ik heb hulp aangeboden gekregen via het HTforum.
Met beide handen grijp ik dat aanbod aan.
De uiteindelijke lak heb ik ook binnen.
Double Coat RAL 8022 Mat.
Spuiter ook al gevonden die het voor een zeer aantrekkelijke prijs doet.
Hij heeft het alleen heel erg druk, en zal het pas eind van dit jaar worden.
Met beide handen grijp ik dat aanbod aan.
De uiteindelijke lak heb ik ook binnen.
Double Coat RAL 8022 Mat.
Spuiter ook al gevonden die het voor een zeer aantrekkelijke prijs doet.
Hij heeft het alleen heel erg druk, en zal het pas eind van dit jaar worden.
Na lange weken wachten op de laatste onderdelen van het filter,
zijn deze eindelijk binnen.
Morgen meteen vrij genomen zodat ik ze kan ophalen.
Daarna meteen door na een collega forummer die ze in elkaar
soldeert.
Als het allemaal meezit morgen, komt er morgen eindelijk
muziek uit de speakers.

zijn deze eindelijk binnen.
Morgen meteen vrij genomen zodat ik ze kan ophalen.
Daarna meteen door na een collega forummer die ze in elkaar
soldeert.
Als het allemaal meezit morgen, komt er morgen eindelijk
muziek uit de speakers.
- MechanicalAnimal
-
sander0105
Voor demping heb je tegenwoordig ook een aantal leuke oplossing die ook nog een beetje prettig voor het oog zijn.borkaenjo schreef:Eerst maar ff afwachten. Ik heb een gigantische
stoffen bank in de woonkamer. ik hoop dat die
wat wegneemt.
Heb je verder enig idee wat een beetje vloertegel
tegenwoordig per m2 kost. Je denkt toch niet dat
ik dan mijn vrouw zo gek krijg om een mega vloerkleed
neer te leggen.
Ik hoor het ze al zeggen:
En wie mag dat dan elke dag stofzuigen???
En is toch zonde van de tegels.
Ik weet niet of gipsplaten iets aan demping doen?
Het gehele plafond is gipsplaat met steenwol eronder.
Het demp iig het geluid naar boven waar onze jongen slaapt.
Bijvoorbeeld :
http://www.kvadratclouds.com/
- scanspeakman
Ik ben zeer benieuwd naar de foto's. Hopelijk wordt het net zo'n kunstwerkje als de rest van je speakers.
Scanspeakman
Scanspeakman
Demping en isolatie is niet hetzelfde.
Als je kamer teveel galm heeft (lange nagalmtijd) of echo's kun je dat verhelpen met materialen die de reflecties dempen. De demping van een ruimte met materiaal druk je uit in m² open raam. Geluid dat er op valt verdwijnt voor x% als door een open raam. Dit is frequentie-afhankelijk. Zware materialen (boekenkast, betimmering) dempen zware tonen, lichte materialen (stoffering) dempen hoge tonen. Maar je voelt hem al aan: een open raam houdt geen geluid tegen.
Om geluid te isoleren moet je massa aanbrengen of de constructie ontkoppelen. Extra plafond of zwevende vloer (dus niet doorschroeven!). En: alle gaten dichten. Door de logaritmische schaal heeft een klein oppervlak met weinig isolatie (een lek) een sterke invloed (sleutelgat in een deur, 2 stopcontacten rug aan rug in een muur).
Sterker nog: als je een ruimte beter gaat dempen heb je meer kans op geluidsoverlast. In de ruimte waar de bron staat zal de totale geluidsdruk afnemen doordat de galm minder daaraan bijdraagt. De geluidsdruk die op de wand of vloer valt blijft echter gelijk. Doordat het geluid minder hard is (maar beter te verstaan is) heb je de neiging om het geluid harder te zetten dan voorheen, waardoor de geluidsdruk op het plafond groter wordt. En je overlast dus toeneemt.
Ik vind de speakers indrukwekkend. Ik snap best dat je niet durft te vertellen dat de centjes voor een mooi vloerkleedje op zijn hoor.
Zonder gein: ik vind het echt zonde om je mooie geluid te laten verpesten door de sterke 1e reflecties van de vloer. Terwijl het in verhouding helemaal niet veel hoeft te kosten om je akoestiek te verbeteren. Ik heb bij een show een megadure set (>€100k), meerdere trouwens, volledig de mist in horen gaan door de beroerde akoestiek zodat het niet beter klonk dan een set van €10.000 die wel goed stond.
Bovendien is het psychisch beter voor een mens (en dolfijnen) om niet in een galmend aquarium te wonen.
Als je kamer teveel galm heeft (lange nagalmtijd) of echo's kun je dat verhelpen met materialen die de reflecties dempen. De demping van een ruimte met materiaal druk je uit in m² open raam. Geluid dat er op valt verdwijnt voor x% als door een open raam. Dit is frequentie-afhankelijk. Zware materialen (boekenkast, betimmering) dempen zware tonen, lichte materialen (stoffering) dempen hoge tonen. Maar je voelt hem al aan: een open raam houdt geen geluid tegen.
Om geluid te isoleren moet je massa aanbrengen of de constructie ontkoppelen. Extra plafond of zwevende vloer (dus niet doorschroeven!). En: alle gaten dichten. Door de logaritmische schaal heeft een klein oppervlak met weinig isolatie (een lek) een sterke invloed (sleutelgat in een deur, 2 stopcontacten rug aan rug in een muur).
Sterker nog: als je een ruimte beter gaat dempen heb je meer kans op geluidsoverlast. In de ruimte waar de bron staat zal de totale geluidsdruk afnemen doordat de galm minder daaraan bijdraagt. De geluidsdruk die op de wand of vloer valt blijft echter gelijk. Doordat het geluid minder hard is (maar beter te verstaan is) heb je de neiging om het geluid harder te zetten dan voorheen, waardoor de geluidsdruk op het plafond groter wordt. En je overlast dus toeneemt.
Ik vind de speakers indrukwekkend. Ik snap best dat je niet durft te vertellen dat de centjes voor een mooi vloerkleedje op zijn hoor.
Zonder gein: ik vind het echt zonde om je mooie geluid te laten verpesten door de sterke 1e reflecties van de vloer. Terwijl het in verhouding helemaal niet veel hoeft te kosten om je akoestiek te verbeteren. Ik heb bij een show een megadure set (>€100k), meerdere trouwens, volledig de mist in horen gaan door de beroerde akoestiek zodat het niet beter klonk dan een set van €10.000 die wel goed stond.
Bovendien is het psychisch beter voor een mens (en dolfijnen) om niet in een galmend aquarium te wonen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou ]eep, wat je hier vertelt klopt dus niet helemaal.
Eigenlijk zijn demping en isolatie gewoon slordige woorden, maar zijn zijn wel wezenlijk gewoon hetzelfde. (lees: er wordt hetzelfde mee bedoelt).
Maar vooral het verhaal van dat geluidsoverlast slechter zou worden klopt niet.
In letterlijke zin is isolatie niks anders dan de ruimte waar geluid vandaan komt, afschermen zodat men buiten die ruimte geen last meer heeft van dat geluid.
Demping is eigenlijk veel algemener. Maar het is eigenlijk een verschijnsel/maat, waar bv een massa-veer tot stilstand wordt gebracht.
Echter spreekt men toch vaak bij geluidsabsorptie over de hoeveelheid "demping" van geluid.
Heel theoretisch gezien kun je namelijk de absorptie van geluid (omzetting dus naar warmte in een bepaald materiaal, zoals wol) ook beschrijven als een massa-veer-demper systeem.
Eigenlijk zijn demping en isolatie gewoon slordige woorden, maar zijn zijn wel wezenlijk gewoon hetzelfde. (lees: er wordt hetzelfde mee bedoelt).
In letterlijke zin is isolatie niks anders dan de ruimte waar geluid vandaan komt, afschermen zodat men buiten die ruimte geen last meer heeft van dat geluid.
Demping is eigenlijk veel algemener. Maar het is eigenlijk een verschijnsel/maat, waar bv een massa-veer tot stilstand wordt gebracht.
Echter spreekt men toch vaak bij geluidsabsorptie over de hoeveelheid "demping" van geluid.
Heel theoretisch gezien kun je namelijk de absorptie van geluid (omzetting dus naar warmte in een bepaald materiaal, zoals wol) ook beschrijven als een massa-veer-demper systeem.
Ik sla het bovenstaande verhaal even over en kom daar later op terug.
Het was gisteren een erg lange dag.
Om 06.30 uur van huis weg gegaan en ik was pas om 21.10 uur thuis.
Het was wel een leuke en interessante dag.
Ik heb erg veel respect voor de persoon die het filter in elkaar heeft gezet.
Dat heeft hem toch 10 uur gekost waar hij niks voor wilde hebben.
Hoe bedankt je zo iemand???
Met een diepe buiging en natuurlijk een uitnodiging om te komen luisteren,
kijken en een heerlijk zelfgemaakte soep met stokbrood (niet ik, maar mijn
vrouw maakt die).
Gelukkig heeft hij ook verstand van akoustiek en kan me daar beslist nog
tips in meegeven.
Hieronder de foto van de filters:
Wat ben ik blij dat ik de filterkasten zo groot heb gemaakt.
Ik heb alle ruimte nodig.
Het was gisteren een erg lange dag.
Om 06.30 uur van huis weg gegaan en ik was pas om 21.10 uur thuis.
Het was wel een leuke en interessante dag.
Ik heb erg veel respect voor de persoon die het filter in elkaar heeft gezet.
Dat heeft hem toch 10 uur gekost waar hij niks voor wilde hebben.
Hoe bedankt je zo iemand???
Met een diepe buiging en natuurlijk een uitnodiging om te komen luisteren,
kijken en een heerlijk zelfgemaakte soep met stokbrood (niet ik, maar mijn
vrouw maakt die).
Gelukkig heeft hij ook verstand van akoustiek en kan me daar beslist nog
tips in meegeven.
Hieronder de foto van de filters:
Wat ben ik blij dat ik de filterkasten zo groot heb gemaakt.
Ik heb alle ruimte nodig.
- MechanicalAnimal
sodeju!, dat is nog 's een filter
vlgns mij heb ik nog nooit eerder zo'n groot filter gezien
maar goed idd dat je die kast voldoende groot hebt gemaakt, je moet er niet aan denken dat je dat intern hebt willen wgstoppen in de HS'en
Ziet er wederom fantastisch uit allemaal!
vlgns mij heb ik nog nooit eerder zo'n groot filter gezien
maar goed idd dat je die kast voldoende groot hebt gemaakt, je moet er niet aan denken dat je dat intern hebt willen wgstoppen in de HS'en
Ziet er wederom fantastisch uit allemaal!
-
sander0105
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Zie ik een elco op het filter? (dat blauwe ding). Dat moet toch bi-polair zijn anders werkt het niet!
Ik heb gewoon jouw lijst (filter) doorgegeven aan DIYParadiso,Geenius schreef:Zie ik een elco op het filter? (dat blauwe ding). Dat moet toch bi-polair zijn anders werkt het niet!
dus ik ga er even vanuit dat het bi-polair is.
Dat check ik straks even.
Als ik er niet uit kom, maak ik ff een foto van de "elco" en zet hem hier ff.
...het zal toch niet waar zijn...
Ik stap even over het filter heen. *struikel*
Met isolatie bedoel ik dus demping van trillingen door vaste stoffen (oftewel door een constructie van 1 ruimte naar de andere) en met demping alleen demping van trillingen in lucht door het reflecterende oppervlak (oftewel gereflecteerd geluid oftewel galm).
En dan is er nog contactgeluid. Dat is alleen door vaste stof (en vloeistof) (oftewel van de luidsprekers door de vloer naar de wanden). Metalen en zouten (steenachtige stoffen zoals beton) dempen (in de zin zoals jij dat gebruikt) overigens heel weinig. Wanden isoleren (mijn def) vooral goed tegen luchtgeluid vanwege het verschil in massa. Als lucht beton in trilling moet gaan brengen via elastische botsing dan speelt de massa mee (v=m×a) en dan staat 1,2 kg/m³ aan te botsen tegen 2300 kg/m³. Dan blijft van de a weinig over en heeft de demping van het beton relatief veel werking. Ga je echter het beton direct in trilling brengen dan is de massaverhouding 1:1 ipv. 1:2000 en duurt het dus veel langer (log 2000) voordat de trilling volledig gedempt is. Dus dit draagt het sterkst bij aan geluidsoverlast.
En ik heb wel degelijk gelijk over het mogelijk toenemen van de geluidsoverlast.
Geluid-dempende materialen absorberen meestal meer hoge tonen. Een wand ook maar deze zet op veel lagere frequentie in doordat de resonantiefrequentie van een muur nu eenmaal veel lager ligt dan van de vezels van meubelstoffen ed.. Gereflecteerd geluid voegt een aantal dB toe aan het directe geluid. Door het verschil in demping van de inrichting voor hoge en lage tonen komt er dus vooral lagere frequenties bij. Als dit minder wordt (dus vooral de hoge tonen) heb je de neiging om het geluid harder te willen zetten. Dus het totale geluid met meer aandeel in de lage tonen door de galm worden harder maar vooral ook het contactgeluid (lineair). En dus meer overlast.
Mooi dat degene van het filter komt luisteren. Die kan ter plekke waarschijnlijk beter uitleggen en voordoen dan al het getyp hier.
Excuseer mijn botheid, met alle respect, maar je zit te mierenneuken op TH niveau. En je zit me te verbeteren op mijn vakgebied waar ik voor geleerd heb. Niet handig en niet prettig. Je begrijpt toch wel dat ik met demping specifiek galm bedoel he? Ik gebruik spreektaal om iemand iets uit te leggen want als ik het met m'n boek op schoot ga uitleggen dan begrijpt niemand het meer behalve jij en ik. En daar heeft niemand wat aan omdat vaktaal niet communicatief is voor een relatieve leek.b_force schreef:Nou ]eep, wat je hier vertelt klopt dus niet helemaal.
Demping is eigenlijk ...
Heel theoretisch ...
Met isolatie bedoel ik dus demping van trillingen door vaste stoffen (oftewel door een constructie van 1 ruimte naar de andere) en met demping alleen demping van trillingen in lucht door het reflecterende oppervlak (oftewel gereflecteerd geluid oftewel galm).
En dan is er nog contactgeluid. Dat is alleen door vaste stof (en vloeistof) (oftewel van de luidsprekers door de vloer naar de wanden). Metalen en zouten (steenachtige stoffen zoals beton) dempen (in de zin zoals jij dat gebruikt) overigens heel weinig. Wanden isoleren (mijn def) vooral goed tegen luchtgeluid vanwege het verschil in massa. Als lucht beton in trilling moet gaan brengen via elastische botsing dan speelt de massa mee (v=m×a) en dan staat 1,2 kg/m³ aan te botsen tegen 2300 kg/m³. Dan blijft van de a weinig over en heeft de demping van het beton relatief veel werking. Ga je echter het beton direct in trilling brengen dan is de massaverhouding 1:1 ipv. 1:2000 en duurt het dus veel langer (log 2000) voordat de trilling volledig gedempt is. Dus dit draagt het sterkst bij aan geluidsoverlast.
En ik heb wel degelijk gelijk over het mogelijk toenemen van de geluidsoverlast.
Geluid-dempende materialen absorberen meestal meer hoge tonen. Een wand ook maar deze zet op veel lagere frequentie in doordat de resonantiefrequentie van een muur nu eenmaal veel lager ligt dan van de vezels van meubelstoffen ed.. Gereflecteerd geluid voegt een aantal dB toe aan het directe geluid. Door het verschil in demping van de inrichting voor hoge en lage tonen komt er dus vooral lagere frequenties bij. Als dit minder wordt (dus vooral de hoge tonen) heb je de neiging om het geluid harder te willen zetten. Dus het totale geluid met meer aandeel in de lage tonen door de galm worden harder maar vooral ook het contactgeluid (lineair). En dus meer overlast.
Mooi dat degene van het filter komt luisteren. Die kan ter plekke waarschijnlijk beter uitleggen en voordoen dan al het getyp hier.
Laatst gewijzigd door ]eep op do 14 okt 2010, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Tony, Op jouw site staat een aanduiding voor een condensator waar het bij alle andere 2 zwarte blokjes zijn en bij die
C5 is het juist een wit en een zwart blokje.
Ik denk dat dat het probleem heeft veroorzaakt.!!!
C5 is het juist een wit en een zwart blokje.
Ik denk dat dat het probleem heeft veroorzaakt.!!!
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 15 okt 2010, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Zie ik nu ook, het tekenprogrammaatje voor die schema's kan blijkbaar geen bi-poliare aan. Maar goed, ik dacht dat iedereen wist dat een elco met een + en een - kant niet in een luidsprekerfilter thuis hoort waar wisselstroom doorheen loopt, of dat er op z'n minst een belletje moet gaan rinkelen. Zeker als het in de onderdelenlijst netjes staat omschreven
Ik heb het blokje inmiddels ingekleurd.
Ik hoop dan ook dat de waarde van R2 is afgestemd op de Rdc van spoel L2 en dat de Rdc van spoel L3 daadwerkelijk rond de 0,07 ohm is en niet bijvoorbeeld 0,45 ohm.
Ik hoop dan ook dat de waarde van R2 is afgestemd op de Rdc van spoel L2 en dat de Rdc van spoel L3 daadwerkelijk rond de 0,07 ohm is en niet bijvoorbeeld 0,45 ohm.