Ik ga me eens wat beter verdiepen in de materie en ondertussen 'shoppen' naar onderdelen
Mijn eerste project: de "Piccolo" PCL86 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste project: de "Piccolo" PCL86 versterker
HoMeR en pcdegoede ontzettend bedankt 
Ik ga me eens wat beter verdiepen in de materie en ondertussen 'shoppen' naar onderdelen
Vanavond eens een begin gemaakt voor de behuizing van de versterker, dit is momenteel even een ruwe indicatie van waar ik uiteindelijk naar toe wil. De bedoeling is om het geheel te maken van glasvezelmatten, mocht het zover zijn dan zal ik er wel een uitgebreider bouwverslag geven 
#1: Beetje ruw opgemeten, maar dit is indeling optie 1
#2: Even passen en een kop koffie als voer voor de hersenen
#3: Plastic er overheen gelegd en de 3 belangrijkste plekken vast geschroefd #4: Vastmaken aan de randen
#5: Overtollig plastic verwijderd
#6: Dit moet een zo'n beetje het model worden voor de kap, hier is het plastic gekrompen dmv een verfbrander en een beetje geduld
Heb de achterkant nog niet open gemaakt van het plastic, maar zal binnenkort eens kijken of ik genoeg ruimte over houdt om de componenten kwijt te kunnen.
Helaas is mij vanavond 1 buisje gesneuvelt, gliptje mij helaas tussen de vingers door. Gelukkig kosten ze de kop niet, maar wel even een baal momentje.
Hier nog even een foto van wat ik met sketchup heb gemaakt, de vloeiende vorm kreeg ik er zo snel niet in maar het idee is er wel
Groeten,
Eduard
#1: Beetje ruw opgemeten, maar dit is indeling optie 1
#2: Even passen en een kop koffie als voer voor de hersenen
#3: Plastic er overheen gelegd en de 3 belangrijkste plekken vast geschroefd #4: Vastmaken aan de randen
#5: Overtollig plastic verwijderd
#6: Dit moet een zo'n beetje het model worden voor de kap, hier is het plastic gekrompen dmv een verfbrander en een beetje geduld
Helaas is mij vanavond 1 buisje gesneuvelt, gliptje mij helaas tussen de vingers door. Gelukkig kosten ze de kop niet, maar wel even een baal momentje.
Hier nog even een foto van wat ik met sketchup heb gemaakt, de vloeiende vorm kreeg ik er zo snel niet in maar het idee is er wel
Groeten,
Eduard
Laatst gewijzigd door EppeRRR op zo 13 feb 2011, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het een compliment waard dat je het klaarspeelt om met een vernieuwend ontwerp te komen!
Je ziet toch altijd hetzelfde weer terugkomen..
Geweldig idee met die vloeiende vormen, als de uitvoering zo goed wordt als het idee heb je straks een prachtversterker!
Geweldig idee met die vloeiende vormen, als de uitvoering zo goed wordt als het idee heb je straks een prachtversterker!
Mooi hoor.
Ziet er heel apart uit.
Blijf dit zeker volgen.
Ziet er heel apart uit.
Blijf dit zeker volgen.
Bedankt allemaal 
Had vanavond niet de moed om mijn nieuwsgierigheid te bedwingen, heb bij deze dus toch maar een begin gemaakt om te kijken of ik het schema een beetje kon snappen en moet zeggen dat ik in 10 minuten toch het uiteindelijke resultaat heb kunnen halen voor me eerste keer solderen
Een kunststof bord die ik ook in het verleden gekocht heb voor 1 gulden (soort van prikbord met 12 van deze vakken)
Hier even een plekje vrij gemaakt voor een vollumeregelaar (uit een donor gehaald) en het voetje voor de pcl86 (lampje was even voor de sier
). Schema is te zien op de achtergrond (electronische schema en op de foto zie je de andere kant van het velletje papier waar de indeling op staat
)
Hier de eerste paar weerstanden eraan gesoldeerd, morgen krijg ik de nodige condensatoren binnen en dan kijken of het geheel te testen is (of het ook werkt).
Collega van me heeft een aantal donor onderdelen liggen die ik mocht gebruiken, zo kan ik hem testen of ik het ook werkend kan krijgen
Groeten,
Eduard
Had vanavond niet de moed om mijn nieuwsgierigheid te bedwingen, heb bij deze dus toch maar een begin gemaakt om te kijken of ik het schema een beetje kon snappen en moet zeggen dat ik in 10 minuten toch het uiteindelijke resultaat heb kunnen halen voor me eerste keer solderen
Een kunststof bord die ik ook in het verleden gekocht heb voor 1 gulden (soort van prikbord met 12 van deze vakken)
Hier even een plekje vrij gemaakt voor een vollumeregelaar (uit een donor gehaald) en het voetje voor de pcl86 (lampje was even voor de sier
Hier de eerste paar weerstanden eraan gesoldeerd, morgen krijg ik de nodige condensatoren binnen en dan kijken of het geheel te testen is (of het ook werkt).
Collega van me heeft een aantal donor onderdelen liggen die ik mocht gebruiken, zo kan ik hem testen of ik het ook werkend kan krijgen
Groeten,
Eduard
Laatst gewijzigd door EppeRRR op zo 13 feb 2011, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Contacteer:
Haal je bij het solderen de buis uit het voetje?
De hitte van de soldeerbout gaat dan niet helemaal de buis in. Dat is beter voor de buis en voor de soldeerverbinding.
De hitte van de soldeerbout gaat dan niet helemaal de buis in. Dat is beter voor de buis en voor de soldeerverbinding.
RobertD schreef:Haal je bij het solderen de buis uit het voetje?
Ja die gaat er wel uit
Vandaag nog even bij Het Goed in Hoogeveen een Buizenradio kunnen scoren, de Blaupunkt Verona (type 2605 als ik het goed gezien heb op internet).
Speelt nog prima, alleen de verstelling van de tuner werkt niet. Wordt me volgende project

Heb even zitten zoeken op internet en na wat 'shoppen' zit ik met deze lijst aan componenten die ik nog nodig ben om de versterker te maken.
Had eerst voor de gein bij Conrad gekeken, maar daar was ik minstens een keer zoveel kwijt als bij Dick Best.
- Bekerelco 47uF 400V ELCH-BEKF43
- 100uF 400V 85gr. ELCH-100400
- MKP 1uF 630Vdc CONM-MKP542
Mijn vraag is nu, zijn dit de juiste condensatoren of moet ik nog ergens anders op letten? Die MKP 1uF 630v is wel te hoog, moet eigenlijk 0,1 hebben maar die is via Dick Best niet te vinden.
Alvast bedankt
Had eerst voor de gein bij Conrad gekeken, maar daar was ik minstens een keer zoveel kwijt als bij Dick Best.
- Bekerelco 47uF 400V ELCH-BEKF43
- 100uF 400V 85gr. ELCH-100400
- MKP 1uF 630Vdc CONM-MKP542
Mijn vraag is nu, zijn dit de juiste condensatoren of moet ik nog ergens anders op letten? Die MKP 1uF 630v is wel te hoog, moet eigenlijk 0,1 hebben maar die is via Dick Best niet te vinden.
Alvast bedankt
Leuk project
Die condensatoren kun je bij onderdelenzaken wel krijgen, zoals EP baas in assen. In emmen zit niks meer, schutstraat/het haagje in hoogeveen zat altijd een onderdelenzaak.
0.1 uF is zeker een koppelcondensator? Ik zou dan minimaal MKC (polycarbonaat) MKS (polystyreen) of MKP (polypropyleen dielecticum) van wima kiezen, en tzt (russische?) papier in olie condensatoren scoren via ebay oid. Papier in olie is echt het beste, en een combo ECL86, een echt leuk klinkend buisje zeker waard.
Die condensatoren kun je bij onderdelenzaken wel krijgen, zoals EP baas in assen. In emmen zit niks meer, schutstraat/het haagje in hoogeveen zat altijd een onderdelenzaak.
0.1 uF is zeker een koppelcondensator? Ik zou dan minimaal MKC (polycarbonaat) MKS (polystyreen) of MKP (polypropyleen dielecticum) van wima kiezen, en tzt (russische?) papier in olie condensatoren scoren via ebay oid. Papier in olie is echt het beste, en een combo ECL86, een echt leuk klinkend buisje zeker waard.
buisje schreef:Leuk project
Heel 'vroeger' zat daar Polytronics als ik me niet vergis, vandaag de dag hebben we nog Homeparts in de Hoofdstraat zitten. Daar heb ik me weerstanden vandaan maar die had geen condensatoren van 350v of 400v op voorraad vandaar dat ik hem wil bestellen via internet.
Maar die 1uF 630v condensator die ik heb gepost is niet bruikbaar hiervoor? Die condensator komt tussen pootje 8 en 9.
Ik weet dat er in het schema 0,1uF staat getekend, maar kon niet de juiste waarde vinden op de site van Dick Best.
alvast bedankt
Ja kan wel (is dus een koppel C) maar dan wordt je laagkantelpunt enorm laag, als je dan veel platen draait kun je teveel rumble of laag onder de 20 Hz uit je ampj krijgen, en dat vindt dit kleine versterkertje niet erg leuk. De kern vd uitgangstrafo moet dan veel groter zijn als die is, en (zinloos) laag kost voor dit ampje veel vermogen.
EP Baas in Assen heeft weinig op buizengebied.
Ik moest ook 2 weken wachten op mijn spullen.
Zelfs vermogen weerstanden en Condensatoren en Elco's moesten besteld worden.
Ik moest ook 2 weken wachten op mijn spullen.
Zelfs vermogen weerstanden en Condensatoren en Elco's moesten besteld worden.
Klopt maar in noord nederland 1 van de laatste onderdelen leveranciers.
Elco's kun je ook wel bestellen bij AE europe. http://www.ae-europe.nl/
En verder nog wat leveranciers op een rijtje: http://home.zonnet.nl/pgpeet/gitaar/zel ... adres.html
(Waar heb ik die amerikaanse buisvoeten toch weer besteld...
)
Goede en niet al te dure koppel C kun je ook bestellen/halen bij de groef audio in grunn. Aanrader.
http://www.degroefaudio.nl/index.php?vNr=10
Oh ja vergeet de opgehemelde Black Gate N(x) condensatoren, stock philips in als kathode ontkoppeling is echt veel beter.
Elco's kun je ook wel bestellen bij AE europe. http://www.ae-europe.nl/
En verder nog wat leveranciers op een rijtje: http://home.zonnet.nl/pgpeet/gitaar/zel ... adres.html
(Waar heb ik die amerikaanse buisvoeten toch weer besteld...
Goede en niet al te dure koppel C kun je ook bestellen/halen bij de groef audio in grunn. Aanrader.
http://www.degroefaudio.nl/index.php?vNr=10
Oh ja vergeet de opgehemelde Black Gate N(x) condensatoren, stock philips in als kathode ontkoppeling is echt veel beter.
Ok dan, super bedankt voor de info 
Ik zal eens gaan rondneuzen op die sites
Ik zal eens gaan rondneuzen op die sites
En hier ook.
http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php
Deze man zit in zwartsluis.
Ben er al een keer geweest.
Mijn buizen en de meeste onderdelen heb ik daar weggehaald.
Goeie service.
http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php
Deze man zit in zwartsluis.
Ben er al een keer geweest.
Mijn buizen en de meeste onderdelen heb ik daar weggehaald.
Goeie service.
Bij dit bedrijf heb ik mijn Hammond uitgangstrafo's gekocht.TubeHead schreef:
Vandaag het versterkerschema afgemaakt en getest of het werkt, alleen had ik dus nog niet de juiste voedingsprint klaar dus kon ik hem niet goed testen 
Bij het aanzetten dus de (kennelijk) 50hz brom door de speaker, en het lampje was in een paar seconden al zeer fel aan het branden.
De brom is niet zo verwonderlijk ivm voeding (hoop niet dat het aan de eindtrafo ligt die voor een el84 bedoeld is), maar dat de pcl86 in een seconde of 6/7 al redelijk fel begint te branden maakt me wat ongerust.
Had een lagere spanning voor de heaters (7v) en een wat hogere spanning rechtstreeks op de versterker (250v).
Heb trouwens als koppelcondensator een 1uF condensator gebruikt en geen 0,1uF, kan ook hier het probleem zitten?
Ik weet dat het koffiedik kijken is zonder foto en/of verder info, maar kan iemand uit deze 'problemen' iets herkennen wat ik vermoedelijk fout gedaan heb?
Vertrouwde het dus niet echt om hem langdurig te testen, dus ben nu opzoek naar een goede (niet al te dure) eindtrafo voor de pcl86. Iemand tips of suggesties en waar ik op moet zoeken? Ik kom er namelijk niet helemaal uit
.
alvast bedankt
Bij het aanzetten dus de (kennelijk) 50hz brom door de speaker, en het lampje was in een paar seconden al zeer fel aan het branden.
De brom is niet zo verwonderlijk ivm voeding (hoop niet dat het aan de eindtrafo ligt die voor een el84 bedoeld is), maar dat de pcl86 in een seconde of 6/7 al redelijk fel begint te branden maakt me wat ongerust.
Had een lagere spanning voor de heaters (7v) en een wat hogere spanning rechtstreeks op de versterker (250v).
Heb trouwens als koppelcondensator een 1uF condensator gebruikt en geen 0,1uF, kan ook hier het probleem zitten?
Ik weet dat het koffiedik kijken is zonder foto en/of verder info, maar kan iemand uit deze 'problemen' iets herkennen wat ik vermoedelijk fout gedaan heb?
Vertrouwde het dus niet echt om hem langdurig te testen, dus ben nu opzoek naar een goede (niet al te dure) eindtrafo voor de pcl86. Iemand tips of suggesties en waar ik op moet zoeken? Ik kom er namelijk niet helemaal uit
alvast bedankt
Was weer wat aan het rondneuzen op het net en hier op de site, en kwam daarbij dit topic tegen van url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=8744]disco[/url]
Even een quote mbt het verhaal uitgangstrafo:
Alleen zat ik nu dus te kijken op de datasheet van de PCL86, maar hoe weet ik nu hoeveel ik nu moet hebben? In het lijstje van Walton Audio uit de link van mijn eerste post staat dat er een Novarria 5k SE trafo wordt gebruikt, maar ik kan dus in het schema niets weervinden waaruit ik deze info kan halen.
Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt
Even een quote mbt het verhaal uitgangstrafo:
Formule is te begrijpen, 25*25 = 625 op 1ohm en dat maal 8 = 5000 ohm.disco schreef:Onderstaand beschrijf ik een aantal single ended uitgangen. Zoals wellicht bekend is de
wikkelverhouding een eigenschap die vastligt in de UGT. Wanneer je een 8 ohm luidspreker
aansluit, transformeert de UGT deze impedantie naar een belasting voor de eindbuis. Om
een hoog rendement uit een versterker te halen terwijl de vervorming acceptabel blijft
dient de eindbuis met een optimale impedantie te worden belast.
Hoe kun je nu te weten komen of een UGT geschikt is om jouw luidspreker aan te sturen
in een bepaald versterkerontwerp?
Allereerst moet de UGT geschikt zijn voor het vermogen dat wordt geleverd door de eindbuis.
De kleinste UGT's zijn bestemd voor 3 watt, de middelmaat voor 5 watt en de flinkere voor 10
watt. Een nieuwe EL84 levert in Single Ended schakeling maximaal 5,7W zodat een UGT uit de
'5 watt klasse' of uit de '10 watt klasse' in aanmerking komt.
Hoe bepaal je of een UGT over de juiste impedantieaanpassing beschikt?
Hiervoor bestaat een eenvoudige truuk met een voedingstrafo van 20 volt en een multimeter.
Stel vast welke wikkeling de primair betreft. Deze bezit een gelijkspanningsweerstand veelal
tussen 100 en 1000 ohm. De secundair heeft een zeer lage Rdc van veelal minder dan 1 ohm.
Ook komen zogenaamde Feedbackwikkelingen voor maar deze laten we buiten beschouwing.
Sluit de 20 volt wisselspanning aan op de primaire wikkeling en lees de spanning af die nu op
de luidsprekeruitgang verschijnt. Als het goed is bedraagt deze een waarde tussen 0,20 en
1,50 volt. Stel dat je 0,80 volt meet, dan is de wikkelverhouding 20,00/0,80 = 25.
Het kwadraat van de wikkelverhouding vermenigvuldig je met de impedantie van je luidspreker
om de belastingsimpedantie voor je eindbuis te bepalen. In dit voorbeeld bedraagt de wikkel-
verhouding 1:25 en de impedantieaanpassing 625:1. Een 8 ohm luidspreker geeft dus een
belasting met een impedantie van 5K ohm.
Alleen zat ik nu dus te kijken op de datasheet van de PCL86, maar hoe weet ik nu hoeveel ik nu moet hebben? In het lijstje van Walton Audio uit de link van mijn eerste post staat dat er een Novarria 5k SE trafo wordt gebruikt, maar ik kan dus in het schema niets weervinden waaruit ik deze info kan halen.
Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt
Ga er maar vanuit dat elke uitgangstrafo die gemaakt is voor een EL84 ook uitstekend geschikt is voor een ECL86 of PCL86. Dus 5.2K voor single ended klasse A, en 7k voor klasse AB. In pushpull (twee eindbuizen per kanaal in tegenfase) alles tussen de 8 en de 10k van anode naar anode. De uitgangstrafo uit die Blauwpunkt Verona zou het prima doen in je PCL86 versterker. Nou moet je die natuurlijk niet gaan slopen, maar wanneer je twee identieke sloopchassis van EL84 buizenradio's te pakken krijgt ben je al een heel eind (ook voor de voedingstrafo). Duitse radio's hebben vaak wat forsere uitgangen dan van bijvoorbeeld Philips en dat merk je weer in de lage tonen.
mvg, Paul
mvg, Paul
Super, bedankt
Jouw antwoord bevestigt wat ik vanmiddag heb gemeten 
Ben vanmiddag eens wezen meten en kwam na berekenen op 32 (plus iets achter de komma) wikkelingen in die trafo, aangezien de speaker in de verona 5 Ohm was kwam ik op ruim 5k Ohm (5150 Ohm wanneer de getallen afgerond zijn) dus dat zou betekenen dat ik het allemaal begin te snappen
Nu nog even de juiste componenten voor de voeding en dan kan ik hem uitvoerig testen op muziek
Ben vanmiddag eens wezen meten en kwam na berekenen op 32 (plus iets achter de komma) wikkelingen in die trafo, aangezien de speaker in de verona 5 Ohm was kwam ik op ruim 5k Ohm (5150 Ohm wanneer de getallen afgerond zijn) dus dat zou betekenen dat ik het allemaal begin te snappen
Nu nog even de juiste componenten voor de voeding en dan kan ik hem uitvoerig testen op muziek
Ben dit weekend nog weer bezig geweest en ik kom er echt niet meer uit, krijg alleen maar een lichte brom uit maar geen muziek helaas 
Lichte brom is door de niet gestabiliseerde voeding (rechtstreeks op de trafo) van 250v, maar verder weet ik het ook niet meer
De 0,1 uF is een 1uF geworden, maar weet niet of dat het probleem kan zijn.
Dit is wat ik meet op de pootjes van de pcl86:
2 - 0v ipv 0,8v
3 - 0v ipv 271v
6 - 0v ipv 271v
7 - 0v ipv 8,4v
8 - 5,25v ipv 0,009v
9 - 225v ipv 156v
hier een overzicht van het 'werk', heb al talloze dingen geprobeerd en gelezen maar ik weet niet wat ik over het hoofd zie
250v gaat via de gelijkrichter en 12v voor de gloei op 4 en 5.
Ik weet dat het een zooitje is om te zien, maar heb alles alweer zovaak uit elkaar gehaald en opnieuw gesoldeerd omdat ik van mening was dat ik iets fout gesoldeerd had maar ook dat durf ik nu bijna uit te sluiten dat de verbindingen niet juist zijn. Nameten van de weerstanden gaf ook steeds de juiste waardes aan (uitgezonderd de condensatoren, die kan ik niet meten).
Kan iemand mij aan de hand van de bovenstaande informatie en de 3tal foto's verstellen wat ik misschien fout heb gedaan?
Alvast bedankt.
Groeten,
Eduard
Lichte brom is door de niet gestabiliseerde voeding (rechtstreeks op de trafo) van 250v, maar verder weet ik het ook niet meer
Dit is wat ik meet op de pootjes van de pcl86:
2 - 0v ipv 0,8v
3 - 0v ipv 271v
6 - 0v ipv 271v
7 - 0v ipv 8,4v
8 - 5,25v ipv 0,009v
9 - 225v ipv 156v
hier een overzicht van het 'werk', heb al talloze dingen geprobeerd en gelezen maar ik weet niet wat ik over het hoofd zie
Ik weet dat het een zooitje is om te zien, maar heb alles alweer zovaak uit elkaar gehaald en opnieuw gesoldeerd omdat ik van mening was dat ik iets fout gesoldeerd had maar ook dat durf ik nu bijna uit te sluiten dat de verbindingen niet juist zijn. Nameten van de weerstanden gaf ook steeds de juiste waardes aan (uitgezonderd de condensatoren, die kan ik niet meten).
Kan iemand mij aan de hand van de bovenstaande informatie en de 3tal foto's verstellen wat ik misschien fout heb gedaan?
Alvast bedankt.
Groeten,
Eduard
Laatst gewijzigd door EppeRRR op zo 13 feb 2011, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Brrr, ik begrijp dat je staat te popelen om een muzieknoot uit je schakeling te krijgen, maar wellicht moet je toch even terug naar de tekentafel.
Zonder schema valt het niet mee om hier iets zinnigs over te zeggen, maar ik zie twee aspecten van je schakeling die volgens mij écht anders moeten: de voeding en de koppelcondensator. Zoals ik het zie bestaat de voeding uit alleen een gelijkrichter. Dat werkt niet. Je moet minstens 1 afvlakcondensator opnemen en het liefst meer. Een 10 watt weerstand die de laadstroom beperkt en de spanning wat naar beneden bijstelt is ook niet gek. Bedenk dat de muziek een wisselstroom vormt en dat je voor de versterking een zuivere gelijkstroom moet moduleren (dat doet de buis). Als de gelijkstroom is 'vervuild' met een brom word je met deze schakeling niet gelukkig, ook niet voor testdoeleinden.
Voor de koppelcondensator is 1uf veel te veel, al vraag ik mij af of dat het signaal ook tegenhoudt.
Samenvatting: ik zou beginnen met het maken van een nette voeding. Opbouw: gelijkrichter - afvlakelco - serieweerstand 250 ohm weer een elco, 25k weerstand en nog een elco. spanning voor de penthode tap je af na de tweede elco, voor de triode na de derde. Sloop voor mijn part een oude PC voeding of een TV open voor de onderdelen. Dat maakt voor het testen niet zoveel uit.
Hoor je daarna nog niets kan je gaan experimenteren met verschillende koppelcondensatoren. Dat heeft bij mij ook wel eens het verschil gemaakt in een testopstelling
mvg, Paul
p.s. niet met twee handen in deze schakeling gaan vroeten, ook niet wanneer de stroom er net af is. Het is verstandig om een 'bleederweerstand' op te nemen in de voeding om te voorkomen dat er lang spanning op de elco's blijft staan. Zie hiervoor het sticky topic van Disco in deze rubriek over de bouw van een SE EL84 versterker.
Zonder schema valt het niet mee om hier iets zinnigs over te zeggen, maar ik zie twee aspecten van je schakeling die volgens mij écht anders moeten: de voeding en de koppelcondensator. Zoals ik het zie bestaat de voeding uit alleen een gelijkrichter. Dat werkt niet. Je moet minstens 1 afvlakcondensator opnemen en het liefst meer. Een 10 watt weerstand die de laadstroom beperkt en de spanning wat naar beneden bijstelt is ook niet gek. Bedenk dat de muziek een wisselstroom vormt en dat je voor de versterking een zuivere gelijkstroom moet moduleren (dat doet de buis). Als de gelijkstroom is 'vervuild' met een brom word je met deze schakeling niet gelukkig, ook niet voor testdoeleinden.
Voor de koppelcondensator is 1uf veel te veel, al vraag ik mij af of dat het signaal ook tegenhoudt.
Samenvatting: ik zou beginnen met het maken van een nette voeding. Opbouw: gelijkrichter - afvlakelco - serieweerstand 250 ohm weer een elco, 25k weerstand en nog een elco. spanning voor de penthode tap je af na de tweede elco, voor de triode na de derde. Sloop voor mijn part een oude PC voeding of een TV open voor de onderdelen. Dat maakt voor het testen niet zoveel uit.
Hoor je daarna nog niets kan je gaan experimenteren met verschillende koppelcondensatoren. Dat heeft bij mij ook wel eens het verschil gemaakt in een testopstelling
mvg, Paul
p.s. niet met twee handen in deze schakeling gaan vroeten, ook niet wanneer de stroom er net af is. Het is verstandig om een 'bleederweerstand' op te nemen in de voeding om te voorkomen dat er lang spanning op de elco's blijft staan. Zie hiervoor het sticky topic van Disco in deze rubriek over de bouw van een SE EL84 versterker.
Zitten in pc voedingen, oude tv's en/of monitoren degelijk 'zware' condensatoren (van o.a. 350v of hoger) om een goede voeding te bouwen? Dan ga ik morgen eens kijken langs het goed voor onderdelen, ze hebben er ook een flink aantal magnetrons staat maar daar zit niets nuttigs in voor de recycle?
Ik heb nog wel een 0,1uF condensator liggen uit de Blaupunkt Verona (was al geknoeit met de radio, dus dan maar voor onderdelen), alleen is deze condensator 125v en ben ik bang dat deze het gaat begeven bij belasting. Knallende condenstor is niet echt waar ik op zit te wachten.
Ook heb ik nog een flink aantal condensatoren van 350v tot 400v op de print zitten van de Blaupunkt, alleen is het wel veel van 0,022uF/o,047uF enz (=lage waardes). Misschien handig om een lijstje samen te stellen wat ik allemaal heb liggen?
En zit er 'Fysiek' nog verschil in een elco/condensator/koppelcondensator? En is er ook nog een test hoe ik kan weten of ze nog werkzaam zijn?
Alvast bedankt voor alle info, zal me eens storten op het voedingsprintje
En zal idd niet met 2 handen aan de print zitten.
Groeten,
Eduard
Ik heb nog wel een 0,1uF condensator liggen uit de Blaupunkt Verona (was al geknoeit met de radio, dus dan maar voor onderdelen), alleen is deze condensator 125v en ben ik bang dat deze het gaat begeven bij belasting. Knallende condenstor is niet echt waar ik op zit te wachten.
Ook heb ik nog een flink aantal condensatoren van 350v tot 400v op de print zitten van de Blaupunkt, alleen is het wel veel van 0,022uF/o,047uF enz (=lage waardes). Misschien handig om een lijstje samen te stellen wat ik allemaal heb liggen?
En zit er 'Fysiek' nog verschil in een elco/condensator/koppelcondensator? En is er ook nog een test hoe ik kan weten of ze nog werkzaam zijn?
Alvast bedankt voor alle info, zal me eens storten op het voedingsprintje
Groeten,
Eduard
Vorige week de boel eens gedesoldeerd en pakte ik een nieuw voetje (aangezien ik van de 3 steeds maar 1 had gebruikt)...
...kom ik erachter dat er nummers onderop de buisvoetjes staan
Een schrale troost is dat ze op het 1e buisvoetje nagenoeg niet te lezen waren maar op het 2e (en 3e) Noval voetje overduidelijk wel
Pootje 1 had ik dus aangezien voor 9, 2 voor 8 enz enz enz. Oorzaak is denk ik te wijten aan het feit dat ik vol enthousiasme het voetje al op het het 'printje' geschroefd.
Nu heb ik alles opnieuw gesoldeerd en nu kakt na een paar seconden de spanning in op pootje 9 (330 Ohm weerstand), ik denk dat door 'alle' kortsluiting dat ik óf de buisjes om zeep geholpen heb (allemaal gloeien ze nog voor als de heater wordt aangesloten).
Het vervelende is dat ik wel de juiste waardes meet wanneer deze gedesoldeerd zijn, maar weet dus na het voorval van spanningsdip niet welke onderdelen nog goed zijn en welke niet (heb namelijk nog niet echt een voorraad weerstanden en condensatoren
).
Iemand een (goede) tip om condensatoren door te meten? Dacht zelf aan een 9v batterij o.i.d. en dan een multimeter ertussen om te zien of er ook een stroom doorheen gaat?
Alvast bedankt
Groeten,
Eduard
...kom ik erachter dat er nummers onderop de buisvoetjes staan
Nu heb ik alles opnieuw gesoldeerd en nu kakt na een paar seconden de spanning in op pootje 9 (330 Ohm weerstand), ik denk dat door 'alle' kortsluiting dat ik óf de buisjes om zeep geholpen heb (allemaal gloeien ze nog voor als de heater wordt aangesloten).
Het vervelende is dat ik wel de juiste waardes meet wanneer deze gedesoldeerd zijn, maar weet dus na het voorval van spanningsdip niet welke onderdelen nog goed zijn en welke niet (heb namelijk nog niet echt een voorraad weerstanden en condensatoren
Iemand een (goede) tip om condensatoren door te meten? Dacht zelf aan een 9v batterij o.i.d. en dan een multimeter ertussen om te zien of er ook een stroom doorheen gaat?
Alvast bedankt
Groeten,
Eduard