De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

hannesie schreef:
Ik ben benieuwd, heb je ook nog wat klei liggen? :D

Lijkt mij leuk, als je dat kunt aantonen, of horen, tenslotte is dat (met of zonder klei) redelijk snel te verwezenlijken.
Ja, meer dan genoeg, dat had ik toch al verteld?
Gaat je tweeter wel naar zuurstok ruiken :lol: :-&
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

wouter schreef:
Ik zal snel eens wat metingen onder hoeken gaan doen bij de aangepaste Idunn's van Satefan.
Ik bedoelde Wouter :lol:
Van jou wist ik al wel dat je graag met klei speelt. :mrgreen:

Als Wouter nu ook gaat meten en/of luisteren, is dat wel een leuk idee.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Chris_T »

Vreemd, ik heb nagenoeg geen last van het 'teveel' aan energie rond de 2kHz (meetbereik = 300-20000Hz).
De HDS152+H1499 2-weg waar ik mee bezig ben heeft momenteel een 3e orde filter waarbij het kantelpunt rond 2.8kHz ligt.
Gesimuleerd met de hoekmetingen die ik gedaan heb krijg ik dan dit plaatje:
HDS152+H1499 afstraalgedrag 3e orde filter.png
De hoekmetingen lopen (ongeveer) van 0-90 graden in stappen van 15 graden (bereik 300-20000Hz).
Respectievelijk geel - goudbruin - rood - paars - blauw - donkerblauw en zwart.
Buiten 30 graden moet de respons met een beetje zout genomen worden (metingen zijn niet nauwkeurig).

@Bart
Zover ik kan zien lijkt het erop dat je bij het filterontwerp de 15 graden respons hebt genomen.
Misschien dat je toch teveel hebt gecompenseerd voor de defracties die in dat gebied optreden?
Onder 15 graden was bij mij namelijk een (bijna) volledige defractiewerking zichtbaar in dat gebied.
Na het aanbrengen van de facetten is dat vrijwel verdwenen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Chris_T schreef:
Zover ik kan zien lijkt het erop dat je bij het filterontwerp de 15 graden respons hebt genomen.
Misschien dat je toch teveel hebt gecompenseerd voor de defracties die in dat gebied optreden?
Onder 15 graden was bij mij namelijk een (bijna) volledige defractiewerking zichtbaar in dat gebied.
Na het aanbrengen van de facetten is dat vrijwel verdwenen.
Wellicht, moet nog even verder tweaken.
Blijft altijd compromis natuurlijk.

Mijn metingen lopen nu iig keurig netjes betrouwbaar tot 90 graden als het moet :D 8)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

hannesie schreef:
wouter schreef:
Ik zal snel eens wat metingen onder hoeken gaan doen bij de aangepaste Idunn's van Satefan.
Ik bedoelde Wouter :lol:
Van jou wist ik al wel dat je graag met klei speelt. :mrgreen:

Als Wouter nu ook gaat meten en/of luisteren, is dat wel een leuk idee.
Wouter heeft ook klei :D Al zou ik denk ik eerder ander materiaal pakken...
gekregen van mijn stagiaire nadat veelvuldig de therapeutische opmerking voorbij gekomen was: "wil je erover kleien?" :lol:

Ik heb alleen geen Idunn's dus dat zal wellicht over 2 weken pas gaan gebeuren, in mijn herfstvakantie - mits Satefan tijd heeft.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

wouter schreef:
Wouter heeft ook klei :D Al zou ik denk ik eerder ander materiaal pakken...
gekregen van mijn stagiaire nadat veelvuldig de therapeutische opmerking voorbij gekomen was: "wil je erover kleien?" :lol:
Is het dan ook mogelijk om therapeutisch te meten. :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Als ik nou de 101 arta nog eens opnieuw ga doen kan ik meten in het sportcomplex. Meten tot 100 Hz moet dan wel lukken, aangezien de eerste reflectie wel een poosje onderweg is in een gymzaal van 11x20x5 meter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

wouter schreef:
Als ik nou de 101 arta nog eens opnieuw ga doen kan ik meten in het sportcomplex. Meten tot 100 Hz moet dan wel lukken, aangezien de eerste reflectie wel een poosje onderweg is in een gymzaal van 11x20x5 meter
De 101 ontgaat mij, maar je moet dan meten op een hoogte van 2.5 meter :?: om reflectie te voorkomen, lijkt mij best wel spannend.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

101 (beginners) cursus.

meten op minimaal 2 meter hoogte is sowieso wel prettig, anders gooit de vloerreflectie roet in het eten. Ik gooi er dan wat turnmatjes onder, kan nooit kwaad.

Bij metingen aan de chorda TL bleek dat je ook in de gymzaal beter kunt werken met een tijdsvenster en dat heeft ATB PC pro niet...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Om het nieuwe filter te bouwen even naar Speaker&Co geweest. Hoera !!!
Dat is nu wel vlak bij.

Peter is weer open met de zaak in Dordrecht, is voor mij nu een makkie.
Geen parkeerproblemen en door de stad Rotterdam met vertraging.

De zaak is nog niet helemaal klaar, maar wat het belangrijkste voor Peter is hij is weer aan het draaien. En ik kan weer Pinnen :mrgreen: , zal mijn zus leuk vinden. :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Hans is vanavond langs geweest met de componenten. Eventjes met oude filter geluisterd en daarna direct nieuwe filter in elkaar gezet.
Vervolgens hebben we nog even kort geluisterd (hij moest natuurlijk weer terug naar Dordrecht). Nu zit ik zelf nog even te luisteren.
Met het nieuwe filter lijkt het sowieso veel meer een geheel.

Toch valt het mij op dat ze ergens nog een hoog randje hebben zitten.
Met een bepaalde cd van Loreena McKennitt goed hoorbaar.

Aangezien ik toch een DCX2496 heb staan, heb ik net eens gekeken waar het probleem lijkt te zitten.
Ik kom nu tot de conclusie tot het dus de piek is bij 14kHz. Als ik deze met een notch (redelijk hoge Q) een paar dB demp lijkt het effect weg te zijn.

Wat me opvalt is dat het lijkt dat ik met deze speakers meer last hebt van kamer akoestiek (nagalm etc), tov mijn KEFB110/Peerless monitor. Het geluidbeeld is sowieso veel losser.
Als dat zo is (kan het me ook inbeelden natuurlijk :P), lijkt het er misschien op dat die B110's veel bundelen (althans dat is wat me op dit moment even te binnen schiet).
Binnenkort maar eens richtingsgevoeligheid van die units bekijken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Walt »

Hallo Hannesie,

Begrijp ik het goed dat Peter nog steeds in de zaak staat? Hij was niet langer meer de eigenaar toch?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik kon gisteren het topic niet zo snel terug vinden waarin het vertrek werd aangekondigd.

Maar Peter was er wel :mrgreen:

Ik heb nu het topic gevonden :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Walt »

Hallo Hannesie,

Op de site staat dat je met bus 7 in de buurt van de nieuwe zaak kunt komen, echter met 9292ov.nl wordt die optie niet gegeven. Weet jij of die bus 7 vanaf het station vertrekt en inderdaad tot op loopafstand van de zaak komt?

Ik zou graag binnenkort eens langsgaan om de nieuwe lokatie te zien, maar ben wel van het OV afhankelijk..

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

(Off topic) Ik heb op het andere topic een kaart van Dordrecht met bus lijnen gezet, daar staat inderdaad op hoe bus 7 rijd. :mrgreen:

http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... echt_1.pdf(On topic)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Het is nog even stil maar het komt eraan, tenminste dat vermoed ik zomaar :mrgreen:

Kunnen we eens naar een definitieve uitwerking van het geheel gaan kijken.
Dat word wel tijd, mijn zus heeft nu een paar zeer exclusieve PVC pijpen :oops: :oops: om naar te luisteren.

Ik zal daar binnenkort wel eens een fotootje van posten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Nu dan maar een definitieve tekening van de kasten gemaakt.

De baffle is dan 22 mm met de 19 mm, tezamen 41 mm dik, met de baspoort aan de onderzijde.
idunn ++b.jpg
Nu maar eens zien of we dat voor elkaar krijgen.

Het totale volume is dan 14,8 liter inclusief de baspoort, excl. de ruimte die ontstaat door de dikkere baffle.

De geadviseerde facetten komen er dan niet al te dik op, maar ik neem aan dat het voldoende zal zijn om de frequenties rondom de 3000 Hz ruimte te geven.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Leeuwarden »

Hans, kan je ook een vooraanzicht van de baffle laten zien?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Is dit mooi genoeg?? Jan

Ik zie net dat de diameters op geen enkele manier reëel zijn, maar dat krijg je met plikken en knappen :mrgreen:
idunn ++b1.jpg
dus maar gwijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Leeuwarden »

Goedgekeurd Hans! Ik heb het wel eens gezien dat men de zijkanten naast de woofer niet symmetrisch houdt. persoonlijk vindt ik dat niet zo mooi.
Jij doet het goed. :mrgreen:
Bijlagen
idunn%20%2B%2Bc.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb het frontje met SketchUp er maar even voor gezet.
idunn ++d.jpg
Geeft een wat beter totaal beeld
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Leeuwarden »

Douze points!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Douze points!
merci beaucoup :mrgreen: :mrgreen: , als we toch in het frans gaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Om het beeld wat duidelijker te krijgen :D
idunn ++d onder.jpg
en aan de achterkant de Speakon aansluiting.
idunn ++d achter.jpg
Geheel in stijl, Haut Parleur Seas, :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Nu dan maar een voet getekend met een uitsparing voor de BR poort.

Eens zien of een broer van mij daar iets mee kan, het blijft dan in de familie.
2a.jpg
Het zal toch wel met zand gevuld kunnen worden denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”