Is een (surround) voorversterker wel nodig?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Is een (surround) voorversterker wel nodig?

Bericht door b_force »

MichaelB schreef:
Zojuist de stoute schoenen aangetrokken en deze gekocht (hifi360 hf-d1b):
AC3-DAC-1.jpg
AC3-DAC-3.jpg
Ook naar aanleiding van de dit topic

Ben benieuwd!
Leuk ding.
Wat kost dat hij?

Zoals ik al in dat topic zei, wellicht interessant, maar voor mij enkel wanneer ik volume NA mijn DSP kan zetten.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Eerst wilde ik bestellen via taobao.com, omdat dat het goedkoopste was (omgerekend iets van 120 euro). Helaas lukte dat niet, omdat ik gewoon NIET uit de vertalingen kwam.

Toen heb ik hem maar via ebay gekocht :oops: bij HLLY. Totaal kwam op 175 euro incl. verzending.

Net gebeld door m'n ouders dat het pakje daar is aangekomen. Na m'n werk ga ik deze ophalen. Vanavond lekker mee pielen en kijken wat het allemaal kan. :D
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hij staat er. Mentaal weer een stukje "die-moet-ik-hebben-aankoop-woede" bevredigd :mrgreen:

Goed, uitgepakt, gelukkig geen beschadigingen, want de doos zag er niet al te best uit. De versterker zelf zat los/vast in een schuimen omhulsel, daaronder 4 (slecht :mrgreen: ) gekopieerde A4'tjes met uitleg over de diverse aansluitingen en de afstandsbediening. Ik hou wel van dat rommelige spul uit China, zolang het maar werkt.
Naast de versterker een zak met 2 x 3 tulpen voor de aansluitingen naar de versterkers, 1 x 80cm optische kabel, 1 x 80cm USB kabel en het 230 snoer met een reisstekker erbij, want het is een vreemd soort 3-polig stekker (platte pinnen staan gedraaid tegenover elkaar). De snoeren voelen allemaal een stapje beter dan een Hema snoer.

De opdruk op de voorzijde is _net niet_. Het is gedrukt alsof men verf wilde besparen :lol:. Wat ik niet verwachte, is dat de voorkant van 5mm dik aluminium gemaakt is. Het zag er op de foto's nogal plastic uit (in het echt ook trouwens :-s ).
De volume knop zit _net niet_ in het midden en schuurt lichtjes over de behuizing (opgelost door de knop iets naar voren te trekken).

De afstandsbediening ziet er ook netjes uit. Simpel, maar netjes. Hier staat maar 1 spelvout op: prevere i.p.v. previous.

De achterzijde ziet er netjes uit, geen spelvouten, alles zit goed vast en in het midden.
Aanzetten: brom uit de behuizing, welke van de trafo komt. Het is een zacht gesnor, niet storend. Geen inschakel plop! \:D/ , uitzetten dito =D>
Open maken maar!

Wat valt aan de binnenzijde op? Dat het allemaal met de hand gesoldeerd is, want het zit nou niet echt recht. Magoet, het lijkt te werken. Verder zit het allemaal behoorlijk netjes ingebouwd. De onderzijde wordt handwarm door de twee chipjes die tegen de bodem geschroeft zitten. Deze worden overigens alleen warm zodra er iets van de DSP gevraagd wordt.

Bij geen volume is er HEEL zachtjes een tikkend geluid te horen uit de speakers. Ongeveer 2x per seconde. Echt zachtjes. Draaien aan de volumeknop hoor je ook zachtjes tikken (hetzelfde als het volume verhogen op de Hypex AS2.100's).

De gebruikte DSP chip is de Cirrus cs493263-cl.
EDIT: oh ja, het verbruik zit op ongeveer 13-14Watt. Het standby verbruik zit op ongeveer...........tromgeroffel......... 13-14Watt :-s :?:

Morgen sluit ik hem aan op de mediacenter. Nu heb ik deze alleen getest via de optisch uitgang van de PC en analoge tulpjes en dat werkt naar behoren.
IMG_1529.jpg
IMG_1530.jpg
IMG_1532.jpg
De eerste indrukken zijn positief. Het ziet er netjes uit en werkt vooralsnog naar behoren!
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik zag dat een Hifi360 HF-D1B ook wordt verkocht als Mocha HF-D1B. Leuk om daarom even het binnenwerk te vergelijken met een Mocha JY-M2 (dat is de versie zonder USB). Een HF-D1B ziet er veel gelikter uit (inderdaad zonder vreemde spellingsfout) en heeft meer bedieningselementen op het toestel zelf, maar qua opbouw zijn de overeenkomsten duidelijk.

Edit: bijgevoegde foto is geen JY-M2 maar een HF-D1B.
Bijlagen
Mocha JY-M2_AC3-DAC-3.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

MichaelB schreef:
De afstandsbediening ziet er ook netjes uit. Simpel, maar netjes. Hier staat maar 1 spelvout op: prevere i.p.v. previous.
:lagge: :lagge: :lol: :lol:

Ik kwam echt niet meer bij...

Wat voor DAC's zitten er in?

(en waarom zit er 2 keer vol+ en twee keer vol- op? :P)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Geen idee waarom er 2x vol+/- op zit :mrgreen: Was me nog niet opgevallen.

Ik heb hem gisteravond pas laat uitgepakt en maar even mee gespeeld. Vanavond (als ik wat meer tijd heb) zal ik kijken wat voor DAC's er in zitten, als dat te zien is tenminste.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

MichaelB schreef:

(en waarom zit er 2 keer vol+ en twee keer vol- op? :P)
Ze hadden gewoon een knop over, of the weinig inspiratie :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Antwoord over de volume knoppen: er zijn idd. 2 knoppen voor zachter en idem voor harder :lol: Blijkbaar hadden ze knoppen over...

Een paar dingen die me zijn opgevallen:

- Het is niet mogelijk een kantelfrequentie in te stellen voor de center en surrounds. Ik heb ook geen idee of deze al ingesteld staan, maar ik ga er van uit dat ze gewoon op 'large' staan. Dat kan wel eens een probleem zijn als je speakers niet tegen lage frequenties kunnen en/of deze in het geheel niet kunnen weergeven (zelfs een gevaar voor opblazen van speakers). Hmmm.
- Het subkanaal (eigenlijk LFE) kan alleen zachter gezet worden en niet uit. Dat is geen probleem, maar wel maf.

- De pre-amp schakelaar aan de achterzijde. Waarom kan je deze überhaupt op off zetten? Het ding IS een voorversterker. Ik neem aan dat de voorversterker, met de schakelaar in de 'off' stand eigenlijk een voorverzwakker is :mrgreen: Ik heb deze eens op off gezet en het verbaasd me best wel hoe hard de muziek kan (ondraaglijk) zonder extra versterking.

- Het is niet te zien wat voor signaal er opgepikt wordt: AC-3, DTS, DTS-EX, Stereo. Er gaat alleen een Dolby tekentje branden.
Dit hoeft niet uit te maken, maar soms kan het handig zijn om te weten welke track er gespeeld wordt.

- Display kan niet uit en blijft vrolijk een grafische equalizer tonen met wel 9! voorkeuzes, behalve uit...

Ik moet er nog even mee door hobbyen om te weten of dit is wat ik wil. Het voelt ineens wel HEEL spartaans. Zelfs mijn vriendin zei nu INEENS: "maar dat ding is veel te klein!" "dat staat voor geen meter!" :? :-s
Toen iets even niet lukte zei ze ook meteen: "okee, jammer... Zet die oude maar weer terug" :mrgreen:

Man, soms is ze wel eens om te zoenen! Heel vaak zelfs :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kom ik toevallig vandaag deze tegen:
http://www.thuneau.com/allocator.htm

Kun je gewoon s/pdif gebruiken en je surround versterker weer uit de kast trekken :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

even tussendoor de amp aan een meting onderworpen:
analoog links - rechts.png
Dit is links en rechts met analoog in. Ik moet nog even kijken hoe ik een optisch signaal naar de amp kan sturen om de rest van de kanalen te meten.
Ik vind het nog een heel behoorlijk verloop!

Oh ja, met de pre-amp UIT is het laag verloop wat mooier, dan gaat deze bij 30Hz naar -1dB en op 20Hz -2dB, de rest is identiek.

EDIT :oops: :oops: even vergeten dat m'n MobilePre ook een afwijking heeft... Een loopback geeft daar een afwijking die identiek is aan de afwijking van de versterker. M.a.w. als daar rekening meer gehouden wordt, dan is de versterker KAARSRECHT...

Ahum, stomme fout van me :-#
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Dus technisch gezien is dit een goed als een Marantz SR8500 van 375. Dit zal in praktijk vast anders zijn :-s
MichaelB

Bericht door MichaelB »

DragoSz schreef:
Dus technisch gezien is dit een goed als een Marantz SR8500 van 375. Dit zal in praktijk vast anders zijn :-s
Er spelen ook nog andere zaken mee zoals kanaalscheiding, vervorming en signaalruisverhouding, maar puur op de frequentiecurve heb je gelijk ja. Helaas kan ik met mijn meetprogramma die andere zaken niet meten.

In de surround stand is het een totaal ander verhaal:
Groen = LV - Geel = RV - Paars = Center.png
Surround - Groen = Links - Blauw = Rechts.png
Sub.png
Let niet op de niveaus, want dat is niet gekalibreerd. De resultaten zijn vreemd. Heel vreemd. Het lijkt er dus op dat alle kanalen een filter hebben < 100Hz, wat aangevuld zou moeten worden door de sub, maar dat lukt niet echt... :-s :roll:

Ik weet eerlijk gezegd niet of deze testen goed gegaan zijn, want het lukte niet om een stabiel DTS test signaal naar de amp te krijgen. Hierdoor heb ik eenvoudigweg een PCM signaal naar alle kanalen gestuurd. Ik heb geen flauw idee of de amp hier dan bijvoorbeeld een Prologic II filter overheen gooit. Vanavond zal ik kijken of ik ergens een DTS test DVD vandaan kan halen. Nu heb ik ook wel DTS test tracks gebruikt, maar dat zijn WAV's afgespeeld via VLC. Het kan zijn dat daar iets fout gaat.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Het is een zooitje rond de 200Hz.
MichaelB schreef:
DragoSz schreef:
Er spelen ook nog andere zaken mee zoals kanaalscheiding, vervorming en signaalruisverhouding, maar puur op de frequentiecurve heb je gelijk ja. Helaas kan ik met mijn meetprogramma die andere zaken niet meten.
Ik was sarcastisch O:)
Er speelt inderdaad meer mee. tussen 1 toon en 10 zit met zo'n ding natuurlijk een groot verschil in vergelijking met een Marantz.

Het is raar dat hij de subwoofer niet boost. Je zou juist denken dat ze die hoger doen zodat je minder van de rest hoort :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

DragoSz schreef:

Ik was sarcastisch O:)
Er speelt inderdaad meer mee. tussen 1 toon en 10 zit met zo'n ding natuurlijk een groot verschil in vergelijking met een Marantz.
AH! :lol:
DragoSz schreef:
Het is raar dat hij de subwoofer niet boost. Je zou juist denken dat ze die hoger doen zodat je minder van de rest hoort :lol:
Daarom denk ik dat de manier van testen niet klopt, want ik kan me NIET voorstellen dat het er bij een DTS signaal zo uitziet. Afzonderlijk zijn de kanalen namelijk netjes. Nog even verder zoeken naar een goeie test DVD :lol:
Plaats reactie