Het nut van een goede FM tuner

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

RobertD
Contacteer:

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door RobertD »

Pjotr schreef:
@Robert
Wat je daar omschrijft is toch niet meer dan een normale servicebeurt?
Inderdaad, maar de Topic Starter begon dit draadje ook met een bericht over een tuner uit 1978.... daar lijkt me na 32 jaar wel wat winst te behalen.
Vincent Bruinink

Bericht door Vincent Bruinink »

Als ik het pad volg vanaf de FM detector tot aan de uitgang van de tuner dan zitten daar 5 elco`s in.

1 vanaf de uitgang van de FM detector naar de ingang van de stereo decoder (47uF). De uitgang van de FM detector is laagohmig, opamp uitgang (+-25ohm) de ingang van de stereo decoder is hoogohmig (+-50k).

Als ik met de simulator aan het meten ga dan kan ik die 47uF verlagen tot 1uF en dan meet ik een verlies van 0.1dB @ 20Hz, vanaf 70Hz is het signaal recht tot 1MHz.

Ik heb de elko eruit gesoldeerd en af laten koelen. Hij meet 42uF, dat is dus netjes en vervangen is zinloos.

De uitgang van de stereo decoder is laagohmig, opamp uitgang (+-25ohm) de ingang van het 15kHz filter is hoogohmig (3k3+3k3 = 6k6) er bevindt zich een elko van 220uF in serie. Als ik de elko verlaag naar 1uF dan meet ik een verlies van 0.08dB @ 20Hz. Vanaf 42Hz is het signaal recht tot 1MHz. Ik heb de elko eruit gesoldeerd en af laten koelen en hij meet 208uF. Vervangen is zinloos.

De elko`s op de uitgangsbuffer zijn eveneens 220uF. De uitgangsbuffer is laagohmig, uitgang opamp (+-25ohm). De load op de uitgang is onbekend, ligt aan de ingangs impedantie van de versterker, mengpaneel waarop hij aangesloten wordt. Ik weet niet wat de ingangs impedantie van een versterker is maar een oude finlux die ik hier heb staan heeft 4.7k naar ground. Als 4.7k het gemiddelde is dan kan ik die 220uF verlagen naar 1uF en meet dan een verlies van 0.168dB @ 20Hz. Ik heb de elko eruit gesoldeerd en af laten koelen en meet 192uF. Vervangen is dus zinloos.

Ik heb de FM detector van de stereo decoder los gekoppeld zodat ik de tuner in stilte kan beluisteren, ik hoor een brom van +-100Hz. Na het meten van de voedingselko`s blijkt 1 van de 2 2200uF elko`s defect (nog een 100uF, andere meet 2000uF) deze elko heeft ook gelekt. Na het vervangen van de elko`s is de brom verdwenen.

Het vervangen van de elko`s in het signaalpad heeft geen effect op het geluid, althans, niet in dit ontwerp. Het vervangen van de voedings elko`s had dus wel nut, brom verdwenen.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Jo, waar maken we ons druk om.
Bijna al het audio wordt bij radio stations opgeslagen in 256kbps Mpeg2 audio....
Daarna gaat het door een uitzendstraat vol met processing en filtering, waarna het een FM modulator in gaat.
Die ontvanger zal echt geen afbreuk doen aan het audio signaal :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd en volgens mij gaat het ook in Mpeg (wat uiteindelijk ook gewoon MP3 wbt audio is) naar de kabelaars die er FM van maken en het tevens in een digitale stream gooien.

B.t.w. kijkje in de keuken: http://www.radiooudestijl.nl/blog/wp-co ... ronica.pdf
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik heb radio al eeuwen geleden opgegeven. Nou ja, niet overdrijven, een heel eind terug in het vorige millennium. :mrgreen:

In Nederland zijn de FM-stations al tijden digitaal op een te lage samplerate. En de compressie wordt steeds ondraaglijker. Bijvoorbeeld in België en de UK is men veel langer doorgegaan met analoge uitzendingen die echt behoorlijk goede kwaliteit gaven. Tenminste, dat is wat ik vroeger in Hifi-News and Record Review las. Want ik kon Engeland zelf niet ontvangen, Belgie soms. Vooral in Engeland was er een levendige groep liefhebbers van goede radio die ook hele goede tuners hadden, en waarvoor het nog zin had. Maar hoe de situatie nu is?

Misschien ligt het aan mijn leeftijd maar ik vind radio vreselijk irritant door het eeuwige verplicht 'lollige' geouwehoer er tussendoor, de blerend harde reclame die zelfs nog platter gecompressed en opgeschroefd is dan de muziek (je vraagt je werkelijk af hoe dat kan :-& ) en de slechte geluidskwaliteit. Dus buiten de loudness war.

Af en toe luister ik weleens wat radio over de stereo als ik de zenders aan het afstemmen ben op de satellietontvanger. En zelfs daar is het meestal niet te pruimen. De Nederlandse zenders dan. De geluidskwaliteit is best goed, maar de loudness-war blijft natuurlijk.

En dan is er nog mijn oude trouwe Telefunken Concerto als ik op zolder aan het opruimen ben. Zelfs die kan Radio 3 niet meer verteerbaar weergeven. Jammer. Daar heb ik zoveel goede herinneringen aan, en is de wortel mijn high-end hobby.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Idd en volgens mij gaat het ook in Mpeg (wat uiteindelijk ook gewoon MP3 wbt audio is) naar de kabelaars die er FM van maken en het tevens in een digitale stream gooien.

B.t.w. kijkje in de keuken: http://www.radiooudestijl.nl/blog/wp-co ... ronica.pdf
Daar kan ik ook nog wel iets leuks over vertellen: Een tijdje geleden moest ik wat werkzaamhedenn verrichten in het pand waar de studio's van Arrow gevestigd zijn
(een groot herenhuis in het centrum van den haag, ik lag de halve dag in een 300 jaar oude kruipruimte...)
Ik raak (natuurlijk, :) ) in gesprek met een van de technici, want het stond daar afgeladen met 19" racks met soundprocessing,servers en noem maar op....
Tot mijn stomme verbazing staat daar tussen al dat high tech spul een draaitafel!
Waarop de technicus antwoorde: "die hebben we speciaal voor Jules Deelder neergezet, die komt iedere week met een koffer vinyl uit de jaren '50 en '60 binnenlopen om een uitzending mee te maken"...
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 06 okt 2010, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Heerlijk, die Jules :D

Ik vind dit een raar topic, wat is nou de motivatie van de starter? Het ruikt allemaal naar 'luisteren met meters'.
De man van de 'tunermodificatiesite' ken ik een beetje, en hij weet heel goed wat hij doet. Het is niet alleen het audiodeel wat hij doet, ook de voeding van de andere schakelingen. En elco's die na 20 jaar nog even veel meten als hun nieuwwaarde, ik wil wel weten wat voor merk dat is..
Een goede voeding is belangrijk, da's toch wel duidelijk?

Bij mij slaat de radio niet enorm aan. Toen ik als beginnend puber alleen een radiocassetterecorder had heb ik véél radio geluisterd (over de jaren '80 heb ik het nu), maar mijn smaak veranderde en het interesseerde me niet meer.
Nu luister ik wel eens, maar eigenlijk alleen klassiek. En ik verbaas me over de kwaliteit (ja, ik dus wel), ik heb nu een topmodel Onkyo staan.
Kink FM luister ik ook wel eens, maar die vreselijke reclame de hele tijd.. :-&
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:

Daar kan ik ook nog wel iets leuks over vertellen: Een tijdje geleden moest ik wat werkzaamhedenn verrichten in het pand waar de studio's van Arrow gevestigd zijn
(een groot herenhuis in het centrum van den haag, ik lag de halve dag in een 300 jaar oude kruipruimte...)
Ik raak (natuurlijk, :) ) in gesprek met een van de technici, want het stond daar afgeladen met 19" rack met soundprocessing,servers en noem maar op....
Tot mijn stomme verbazing staat daar tussen al dat high tech spul een draaitafel!
Waarop de technicus antwoorde: "die hebben we speciaal voor Jules Deelder neergezet, die komt iedere week met een koffer vinyl uit de jaren '50 en '60 binnenlopen om een uitzending mee te maken"...
Geweldig verhaal, leuk om zulke dingen mee te maken. Ook een verhaal over Jules, dat bij mij is blijven hangen: aan het eind vh jaar is altijd het programma Top2000 a gogo of iets in die geest op tv, over verhalen achter liedjes in de top2000. Komt J. Deelder daar, met een verhaal dat hij ook in de jaren 60 al volop in de rotterdamse muziekscene zit. Jimi Hendrix, toen nog relatief onbekend trad op in een club in Roterdam. Jules was daar en raakte met hem aan de praat. Hij zou overnachten in 1 of ander shabby hotel, Jules bood 'm in plaats daarvan een slaapplek bij 'm thuis aan wat Jimi ook accepteerde. De volgende morgen heeft hij bij vertrek op een servet een dankwoord geschreven, en dat achtergelaten op de keukentafel omdat Jules zelf nog in diepe rust was. Of zoiets :D Maar dat servet heeft Jules nog steeds dus en liet 'ie zien in het programma, mooi lijstje eromheen.....heeft 's werelds grootste gitarist in je logeerbed gelegen.
Vincent Bruinink

Miniwatt schreef:
Heerlijk, die Jules :D

Ik vind dit een raar topic, wat is nou de motivatie van de starter? Het ruikt allemaal naar 'luisteren met meters'.
De man van de 'tunermodificatiesite' ken ik een beetje, en hij weet heel goed wat hij doet. Het is niet alleen het audiodeel wat hij doet, ook de voeding van de andere schakelingen. En elco's die na 20 jaar nog even veel meten als hun nieuwwaarde, ik wil wel weten wat voor merk dat is..
Een goede voeding is belangrijk, da's toch wel duidelijk?
Waar het hier om gaat is dat het modificeren van een FM tuner of het luisteren naar een FM uitzending helemaal niets met HIFI te maken heeft zoals je bijvoorbeeld van een goede CD of platenspeler gewend bent het. Het komt niet eens in de buurt van het geluidsbeeld wat uit een CD speler komt. Bij het maken van een FM uitzending gelden totaal andere regels die haaks staan op de regels die wij hanteren om het maximale uit onze CD speler, voorvertserker, eindversterker te halen.

Tenzij de elko`s echt verrot zijn waardoor het audio gaat vervormen heeft het nut om ze te vervangen. Als ze nog goed zijn heeft vervangen geen nut. Degene die beweerd dat het plaatsen van betere kwaliteit elko`s zorgt voor een beter geluids beeld valt meteen door de mand. Het geluid was namelijk al vervormd door compressor/limiters, clippers, stereo verbreders, composite clipers, etc,etc waardoor het geluidsbeeld totaal vernaggeld is. Van de plaatsing van de instrumenten klopt niets meer, het hele geluidsbeeld klopt gewoon niet meer. Waarom zou je de dan aandacht willen besteden aan het modificeren van tuners? Dat is de vraag. Het begint allemaal bij een goede bron en die goede bron mist bij een FM uitzending.

En ik heb helemaal niet gezegd dat elko`s van 20 jaar oud nog net zoveel capaciteit hebben als nieuwe, waar zie jij dat in dit toppic staan? Als je kijkt naar mijn meet resultaten kun je zien dat de capaciteit minder is geworden, echter nog geen reden om ze te vervangen. Zelfs bij een 10e van de totaalcapaciteit kun je het verschil nog niet horen.(zie meet resulaten).
Bij het ontwerpen van de uitgangstrap had de ontwerper ipv 47uF ook 4.7uF kunnen gebruiken, meettechnisch en op het gehoor zul je geen verschil zien/horen. Bij het ontwerpen houdt je rekening met het capacteitsverlies van een elko, in dit ontwerp zijn de waarden hoog aangehouden.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Vincent Bruinink schreef:
Tenzij de elko`s echt verrot zijn waardoor het audio gaat vervormen heeft het nut om ze te vervangen. Als ze nog goed zijn heeft vervangen geen nut. Degene die beweerd dat het plaatsen van betere kwaliteit elko`s zorgt voor een beter geluids beeld valt meteen door de mand. Het geluid was namelijk al vervormd door compressor/limiters, clippers, stereo verbreders, composite clipers, etc,etc waardoor het geluidsbeeld totaal vernaggeld is. Van de plaatsing van de instrumenten klopt niets meer, het hele geluidsbeeld klopt gewoon niet meer. Waarom zou je de dan aandacht willen besteden aan het modificeren van tuners? Dat is de vraag. Het begint allemaal bij een goede bron en die goede bron mist bij een FM uitzending.
Ik vind dit toch wel een typisch statement, aangezien ik ook wel een aantal type versterkers (of andere dingen) kan noemen waar exact hetzelfde voor geldt. Daar verbouwt men echter voor tientallen (wat zeg ik?, honderden) euro's aan elco's, condensators, dure weerstanden, spoelen, kabels, opamps en noem het maar op.
Echter nu het ineens over "maar de radio" gaat, is het ineens allemaal niet meer relevant?

Ik citeer overigens jou eventjes omdat je het heel netjes zo verwoord.
Daarmee bedoel ik absoluut niet dat jij hier schuldig aan bent (mijn bericht heeft in die zin ook niks met jou te maken), maar ik smaak wel ongeveer dezelfde mening van deze of gene in dit topic. Die mensen vallen nu dus ook gewoon even keihard door de mand! :wink:

Persoonlijk zou ik zelf dus ook weinig aandacht besteden aan FM.
Sowieso omdat ik er amper naar luister en ook om de redenen die Vincent Bruinink noemt.
Maar goed, dat is dezelfde discussie als over kabels, draaitafels en dure condensatoren praten.
Als iemand zich er blij van voelt en lekker mee wil klooien, be my guest :)
Ik wil best assisteren bij bepaalde moeilijkheden.
Vincent Bruinink

Ik vind dit toch wel een typisch statement, aangezien ik ook wel een aantal type versterkers (of andere dingen) kan noemen waar exact hetzelfde voor geldt. Daar verbouwt men echter voor tientallen (wat zeg ik?, honderden) euro's aan elco's, condensators, dure weerstanden, spoelen, kabels, opamps en noem het maar op.
Echter nu het ineens over "maar de radio" gaat, is het ineens allemaal niet meer relevant?
Het verhaal wordt anders als we als bron een CD speler gebruiken met een CD die goed gemasterd is en waarvan het geluidsbeeld eerlijk is. Als je het hele traject volgt vanaf de uitgang van de D/A converter totaan de uitgang van de CD speler dan zijn daar genoeg elementen die bijdragen aan "afbreuk" van het "mooie" signaal wat uit je D/A converter komt. Door het vervangen van opamps, het verbeteren van filters, vervangen van koolfilm weerstanden door metaalfilm en een schonere voeding zal het geluidsbeeld beter worden, echter zal bij een FM uitzending waarvan de S/N verhouding al slecht is, het geluid gecompressed, geclipped, verbreed, etc,etc zal dit effect door het verbeteren van de schakeling vanaf de stereodecoder niet tot nauwelijks hoorbaar zijn. het enige wat je kunt verbeteren is de S/N verhouding, een mooier geluidsbeeld kun je echt niet verwachten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Allemaal leuk en aardig maar ben je er nu al uit wat je kunt aanpassen om het audio te verbeteren?
Zelf luister ik vaak naar diverse radiostations en gebruik daarvoor een oude analoge Yamaha FM tuner uit uit 1978.

Wat voor nut heeft het om een "duurdere" tuner aan te schaffen met betrekking tot de kwaliteit van het audio? Of anders gezegd, wat kan ik aanpassen om het audio te verbeteren?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het verhaal wordt anders als we als bron een CD speler gebruiken met een CD die goed gemasterd is en waarvan het geluidsbeeld eerlijk is.
Dream on! :wink:

Maar goed, daarnaast kan het natuurlijk ook niet beter worden dan S/N van de opname zelf (en door de gebruikte mics is die sowieso al slecht). Wat ik echter vooral bedoelde, is het feit dat jij bepaalde punten zwaarder woog dan anderen.
Door die punten zwaarder te wegen, heeft het dus geen enkele zin meer om de rest te bekijken. (dat zei je net ook zelf, dus dat ben je met mij eens :) Dat was de essentie in jouw verhaal.

Waarom zou het dan bv WEL zinvol zijn bij bijvoorbeeld een buizenbak, die automatisch al enkele procenten vervormt?
(om maar te zwijgen over andere bij effecten).

Ik wilde overigens alleen even een tekst selecteren die nogal typisch vond mbt "tweaken" van apparatuur etc.
Men verwijt dat het onzin is bij FM, maar vergeet dat het in veel andere gevallen even onzinnig is (of dat wil men niet geloven). Het heeft dus weinig zin om DAAR over te blijven discussiëren.

Ik sluit me aan bij de vraag van Peter.
Waar denk je zelf dingen te kunnen verbeteren?
Vincent Bruinink

Allemaal leuk en aardig maar ben je er nu al uit wat je kunt aanpassen om het audio te verbeteren?
Jazeker maar dat was ik al. Waar het mij om ging waren de beweegredenen van mensen die tuners modificeren omdat het in mijn ogen "zinloos" is. Met die mensen wil ik graag de discussie aangaan maar dat wist je waarschijnlijk al omdat ik dat al eerder in dit topic aangegeven heb.
Vincent Bruinink

b_force schreef:
Ik wilde overigens alleen even een tekst selecteren die nogal typisch vond mbt "tweaken" van apparatuur etc.
Men verwijt dat het onzin is bij FM, maar vergeet dat het in veel andere gevallen even onzinnig is (of dat wil men niet geloven). Het heeft dus weinig zin om DAAR over te blijven discussiëren.
Dat ben ik met je eens. Freaks die mij willen overtuigen dat een CD demagnetiseur (een apparaatje dat je CD heel snel doet spinnen), een CD die allemaal vreemde kraakjes en piepjes je versterker doet demagnetiseren, zogenaamde damstenen op je luidspreker die staande golven in je luisterruimte wegneemt, speciale isolatie om je speaker kabel, peper dure condensatoren in je voor en eindversterker beter is voor het geluid en dat het geluid daar openen van wordt moegen wat mij betreft naar het land der fabeltjes.

Maar het is vaak het in iets willen geloven. Als je dat maar lang genoeg doet heb je die ervaring misschien wel.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

b_force schreef:
Dat ben ik met je eens. Freaks die mij willen overtuigen dat een CD demagnetiseur (een apparaatje dat je CD heel snel doet spinnen), een CD die allemaal vreemde kraakjes en piepjes je versterker doet demagnetiseren, zogenaamde damstenen op je luidspreker die staande golven in je luisterruimte wegneemt, speciale isolatie om je speaker kabel, peper dure condensatoren in je voor en eindversterker beter is voor het geluid en dat het geluid daar openen van wordt moegen wat mij betreft naar het land der fabeltjes.
Of hippe low-esr eclo's te pas en te onpas, dure weerstanden (wat zouden die in hemelsnaam nog meer moeten doen?), onzinnig lage S/N verhouding, vervorming, engelen wol etc? :wink: Waarom zouden dat geen fabels zijn?

Maar zoals ik al zei, ik verwijt jou absoluut niks. Het ging om reacties van sommigen.
Vincent Bruinink

b_force schreef:
Of hippe low-esr eclo's te pas en te onpas, dure weerstanden (wat zouden die in hemelsnaam nog meer moeten doen?), onzinnig lage S/N verhouding, vervorming, engelen wol etc? :wink: Waarom zouden dat geen fabels zijn?
Die mogen idd ook aan het lijstje toegevoegd worden.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Overigens was ik, net als Peter, ook een beetje in de war.
Of je nu daadwerkelijk wilde weten wat er beter kon, of dat het dus een vraag was om een discussie te starten :wink:
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Jazeker maar dat was ik al. Waar het mij om ging waren de beweegredenen van mensen die tuners modificeren omdat het in mijn ogen "zinloos" is. Met die mensen wil ik graag de discussie aangaan maar dat wist je waarschijnlijk al omdat ik dat al eerder in dit topic aangegeven heb.
Zoals al aangegeven kun je je die vraag stellen voor iedere geluidsbron. Als je zoveel tegen fm hebt, waarom dan niet tegen LP? Een steentje over een gemoduleerde groef trekken waardoor je een piepklein signaaltje krijgt wat enorm versterkt en nog gecorrigeerd moet worden? Klopt het geluidsbeeld daarvan wel? Compressie e.d. vindt ook plaats bij het masteren.
Als het geen zin heeft om een duurdere tuner te kopen kun je ook gaan roepen dat alle cd-spelers hetzelfde klinken, om die dooddoener maar eens te gebruiken.
De 'discussie' komt niet echt op gang, draait steeds hetzelfde kringetje :roll:
Het heeft wellicht ook te maken met hoe je je tegenover degenen die wel van fm kunnen genieten opstelt. Dat ze 'door de mand vallen' e.d. Je noemt ze nog net geen gekke Henkie.
Ieder geniet op zijn manier van muziek, laat ze in hun waarde, jouw waarheid is niet beter dan een andere, 100% objektief kun je je toch niet opstellen.
Vincent Bruinink

@miniwat,

Als je weet wat er allemaal met het geluid gebeurd alvorens het de ether ingestuurd wordt begrijp je mijn verhaal. Dus verdiep je eerst maar eens in die materie, praten we dan verder.
"Compressie e.d. vindt ook plaats bij het masteren."
Ja maar niet in de mate waarin dat bij een FM processor gebeurd. Omdat de Broadcasterd zich tegenwoordig aan het zogenaamde stokkemasker moeten houden is het een EXTREME vorm van compressen en clippen. Daarbij komt nog dat alles boven 15kHz afgekapt wordt.
Als het geen zin heeft om een duurdere tuner te kopen kun je ook gaan roepen dat alle cd-spelers hetzelfde klinken, om die dooddoener maar eens te gebruiken.
Als je liefhebber bent van muziek en je hebt een dure installatie in huis staan dan ben je idd gekke Henkie als je in een dure tuner gaat investeren. Helemaal als je beweerd dat je tuner "audiofiel" klinkt. Kan niet. Geen enkele tuner hoe duur ook zal ook maar in de buurt komen bij de klank van de goedkoopste CD speler. FM processing is niet gemaakt om het aangeboden signaal zo intact mogelijk te houden, het wordt op alle fronten gecompressed, geclipped en verbreed om een zo hard mogelijk signaal te produceren. Dat is waar het tegenwoordig om gaat bij FM.

Ik zeg niet dat alle tuners hetzelfde klinken maar de bron is al slecht dus waarom zou je dan in zo`n tuner investeren. Misschien voor het uiterlijk?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

@miniwat,

Als je weet wat er allemaal met het geluid gebeurd alvorens het de ether ingestuurd wordt begrijp je mijn verhaal. Dus verdiep je eerst maar eens in die materie, praten we dan verder.
Ik heb je verhaal wel gelezen hoor. Fijn dat je me zo respectvol toespreekt.
"Compressie e.d. vindt ook plaats bij het masteren."
Ja maar niet in de mate waarin dat bij een FM processor gebeurd. Omdat de Broadcasterd zich tegenwoordig aan het zogenaamde stokkemasker moeten houden is het een EXTREME vorm van compressen en clippen. Daarbij komt nog dat alles boven 15kHz afgekapt wordt.
Mee eens. Toch vind ik het geluid van bepaalde klassieke zenders behoorlijk goed, het kan dus ook met redelijke mate gebruikt worden.
Als je liefhebber bent van muziek en je hebt een dure installatie in huis staan dan ben je idd gekke Henkie als je in een dure tuner gaat investeren. Helemaal als je beweerd dat je tuner "audiofiel" klinkt. Kan niet. Geen enkele tuner hoe duur ook zal ook maar in de buurt komen bij de klank van de goedkoopste CD speler. FM processing is niet gemaakt om het aangeboden signaal zo intact mogelijk te houden, het wordt op alle fronten gecompressed, geclipped en verbreed om een zo hard mogelijk signaal te produceren. Dat is waar het tegenwoordig om gaat bij FM.

Ik zeg niet dat alle tuners hetzelfde klinken maar de bron is al slecht dus waarom zou je dan in zo`n tuner investeren. Misschien voor het uiterlijk?
Voor de goede ontvangst O:) Radio 4 is hier met een gewone tuner niet ruisvrij te ontvangen. Daar is een cassettedeck zonder Dolby niks bij. Nòg een argument voor je ;)
En 2 antenne ingangen. Als het echt niet te pruimen is, dan maar via de kabel. En omdat ie afstandbediening heeft. En omdat ik er toen ik 14 van was van droomde er een te hebben.
Maar goed, ik vind het wel weer mooi geweest. Als ik radio luister is het meestal als achtergrondmuziek of om nieuwe dingen te leren kennen. Ik stel geen hoge eisen aan radio, dat zit blijkbaar al ingeprogrammeerd. Vandaar ook mijn verbazing dat het tòch 'zo goed' kan klinken ;)
Ik kan het ook niet echt vergelijken omdat ik andere muziek van lp/cd beluister.
Ik herinner me dat ik één keer Tool op de radio hoorde. In dat nummer wordt de muziek steeds zachter om dan ineens keihard weer in te zetten. Daar was niks meer van te horen, allemaal even hard. Toen was ik wel :evil: :evil: :evil:
Vincent Bruinink

Miniwatt schreef:

Ik heb je verhaal wel gelezen hoor. Fijn dat je me zo respectvol toespreekt.
Ik bedoel het niet verkeerd hoor, omdat het al eerder in dit toppic aangegeven was vond ik het niet nuttig om nogmaals te vermelden.
Miniwatt schreef:

Mee eens. Toch vind ik het geluid van bepaalde klassieke zenders behoorlijk goed, het kan dus ook met redelijke mate gebruikt worden.
Mee eens. Het probleem is vaak dat zo`n processor ingegereld wordt om met alle soorten muziek strak te kunnen klinken. Als zo`n apparaat uitsluitend voor klassiek begruikt wordt kunnen veel parameters getemperd worden.
Miniwatt schreef:

Voor de goede ontvangst O:) Radio 4 is hier met een gewone tuner niet ruisvrij te ontvangen. Daar is een cassettedeck zonder Dolby niks bij. Nòg een argument voor je ;)
En 2 antenne ingangen. Als het echt niet te pruimen is, dan maar via de kabel. En omdat ie afstandbediening heeft. En omdat ik er toen ik 14 van was van droomde er een te hebben.
Maar goed, ik vind het wel weer mooi geweest. Als ik radio luister is het meestal als achtergrondmuziek of om nieuwe dingen te leren kennen. Ik stel geen hoge eisen aan radio, dat zit blijkbaar al ingeprogrammeerd. Vandaar ook mijn verbazing dat het tòch 'zo goed' kan klinken ;)
Ik kan het ook niet echt vergelijken omdat ik andere muziek van lp/cd beluister.
Ik herinner me dat ik één keer Tool op de radio hoorde. In dat nummer wordt de muziek steeds zachter om dan ineens keihard weer in te zetten. Daar was niks meer van te horen, allemaal even hard. Toen was ik wel :evil: :evil: :evil:
In mijn woonkamer gebruik ik geen tuner maar luister ik via internet radio. s`ochtends en s`avonds heb ik Radio 3 erop staan, puur voor het nieuws en de actualiteiten. Op mijn hobby zolder heb ik 5 tuners staan. 2 analoge en 3 digitale die ik voor het testen van mijn stereo en RDS encoders gebruik. Af en toe zit ik naar een piraat of radio Veronica te luisteren. De laatst aangeschafte tuner is de 6001 van Marantz die ik gekocht heb vanwege de kritische RDS decoder die erin zit. Daar test ik mijn zelf ontwikkelde RDS encoder op. Als hij op die tuner werkt, werkt hij in principe op alle tuners. Op die tuner heb ik tevens een MPX uitgang gemaakt die ik op mijn spectrum analyzer aangesloten heb om het MPX signaal van een station te kunnen monitoren.
Martin66

Bericht door Martin66 »

Pfoe, met enige vebazing dit topic zitten lezen... :shock:

Was alleen maar op zoek naar een FM buiten buitenantenne om zelf te maken, vind je dit. Jammer :(
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dan kun je beter hier kijken: klik.

Overigens blijf ik het een vreemde discussie vinden, de TS doet zich eerst voor als een leek met een simpele vraag, en blijkt vervolgens een technicus die anderen de les gaat lezen. :roll:
Komt op mij over als "uit de tent willen lokken"..
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
en blijkt vervolgens een technicus die anderen de les gaat lezen. :roll:
Komt op mij over als "uit de tent willen lokken"..
Tja, dat is helaas een onhebbelijke eigenschap van veel techneuten, het zijn net mensen :mrgreen: Duidt meestal op veel frustraties... :o
Plaats reactie