De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik lees net dat Tony Gee met zijn Nebular Monitor de schroeven van de Tweeter bijwerkt (afdekken met een stukje kauwgum of iets dergelijks zou ook kunnen tijdelijk), om een wat beter afstraalgedrag te krijgen.

Dit lijkt mij een interessante insteek voor de meting van het hoog :P

Quote van de site van Humble enz.
For such a Wave-Guide to work properly, the contour of the horn must be as smooth as possible. With this Seas tweeter the screws that fix the face-plate to the magnet assembly form small obstacles that create irregularities in the output level around 10kHz. Covering the screws with small pieces of foam-rubber or similar solve this problem. The audible difference when the screws are covered is a fractionally less "nervous" image.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Ik zou eerst eens een vergelijking meting willen zien of dat nu daadwerkelijk wel problematisch is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Dan bedoel ik overigens onder meerdere hoeken. :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Ik zou eerst eens een vergelijking meting willen zien of dat nu daadwerkelijk wel problematisch is.
Ik verwachtte eigenlijk dat je zo nieuwsgierig wordt van het gegeven, dat je dat ook wel wilt zien wat Tony Gee zegt en jij kan meten. :oops: :mrgreen:

Het leek mij een leuke optie als het toch bij de hand hebt, kouwgom natuurlijk :lol:


Edit:
Kijk eens hier, hij geeft ook antwoord op de vraag.
viewtopic.php?f=21&t=12164
Laatst gewijzigd door hannesie op di 05 okt 2010, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door bas focal m180 »

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

hannesie schreef:
b_force schreef:
Ik zou eerst eens een vergelijking meting willen zien of dat nu daadwerkelijk wel problematisch is.
Ik verwachtte eigenlijk dat je zo nieuwsgierig wordt van het gegeven, dat je dat ook wel wilt zien wat Tony Gee zegt en jij kan meten. :oops: :mrgreen:

Het leek mij een leuke optie als het toch bij de hand hebt, kouwgom natuurlijk :lol:


Edit:
Kijk eens hier, hij geeft ook antwoord op de vraag.
viewtopic.php?f=21&t=12164
:lol: :lol: :hide:
Ik moet niet meer berichten posten als ik net de laatste paar dingen aan het afmaken ben op mijn stage geloof ik. :wink:
Ik moet idd gewoon even in mijn eigen metingen kijken en ik kan eventueel met klei (Play-doh) meten.
Toen ik met je speakers aan het klooien was, viel het mij ook op dat de schroefgaten best groot waren.
Toch betwijfel ik de hoorbaarheid.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Leeuwarden »

b_force schreef:
<knip>l met klei (Play-doh) <knip>
Ik heb bewondering voor het feit dat jij Play-doh in huis hebt en dat gewoon durft toe te geven. :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Leeuwarden schreef:
b_force schreef:
<knip>l met klei (Play-doh) <knip>
Ik heb bewondering voor het feit dat jij Play-doh in huis hebt en dat gewoon durft toe te geven. :lol:
Mijn vriendin maakt poppen van klei (maar dan polymeer klei en klei dat in de oven moet).
Ze had Play-doh gekocht om zo nu en dan iets te proberen als proef (die andere klei soorten zijn namelijk best duur).
Helaas is de structuur dermate anders dat het het onbruikbaar is voor zulke dingen.

Ik gebruik het altijd om T/S parameters te meten (added mass) 8)

Het stinkt echter vreselijk zoet :-&
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Ik zit net trouwens naar de impedantie te kijken, maar de kast is niet bepaald lekker getuned.
Zo te zien is de tune frequentie 66Hz. Ook is de piek bij de laagste frequentie flink hoog.
Niet zo vreemd dat hij bonkerig klonk :P

Ik kan nu eventjes niet bij de achterkant.
Weet je toevallig de maten van de BR-porten?


Laat maar, daar hadden we het al over gehad :lol:
Dacht dat je inmiddels al een andere BR-pijp had gebruikt
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Zo, ik ben even flink aan het pielen geweest.
Ik vind die DXT maar een lastig geval. Blijft nog redelijk wat energie hangen rond de 3,5-5kHz.

Volgende resultaat vond ik zelf wel aardig.
Nu proberen of ik het filter nog wat kan versimpelen.
Ook weer geplot van 0-60 graden (in dezelfde kleuren als eerder aangegeven)

Hopelijk deze week nog wat extra metingen doen om te kijken waar nu die dippen vandaan komen.
En om natuurlijk Hans blij te maken met stukje klei :lol:
Bijlagen
new filter 15 graden.png
Directivity new filter.png
netwerk1.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Soms is iemand blij maken zo simpel en makkelijk, dat zouden meer mensen moeten doen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Ik zit net even kritisch te kijken naar het dipje bij 12,5kHz (wat dus door die schroeven zou komen).
Het is sowieso een dip, dus al veel minder hoorbaar.
Daarnaast is hij off-axis nagenoeg weg of veel kleiner.
Ik denk niet dat het iets is om je druk over te maken eerlijk gezegd.

Helaas is het wel zo dat ik niet alle onderdelen heb, we moeten even kijken hoe we dat eventueel gaan oplossen.
Dan kunnen we tenminste ook luisteren hoe het klinkt :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Martijn M »

Bart, die DXT is inderdaad een lastig geval! Voor de speaker van Koss heb ik er een halve middag mee kunnen werken, maar dat was te kort om er optimale resultaten mee te behalen. In dat systeem werd de DXT gekoppeld aan een Peerless HDS164 nomex. Als je de DXT goed wilt gebruiken, moet je hem m.i. combineren met een hele kleine mid. Een 3" of maximaal een 4". Anders krijg je het afstraalgedrag niet zo netjes. Dat probleem rond 2 khz meette ik ook. Het viel zoals Wouter al opmerkt samen met waar je doorgaans diffractie hebt. Als je het daarom on-axis netjes maakt, heb je off-axis te veel energie.

Chris_T heeft een kleinere mid (een Peerless HDS152excl.) en hij heeft flinke facetten op de kast aangebracht. Bij hem is het afstraalgedrag een stuk beter.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Dan is een kast als deze een goede vorm om een beter afstraalgedrag te geven in combinatie met die tweeter?
astera.jpg
astera.jpg (19.34 KiB) 468 keer bekeken
Het is natuurlijk mogelijk een baffle te maken die op de voorzijde kan worden "geplakt", ik heb dat ook gedaan met mijn huidige boxen, maar dan niet zo extreem. :P en dan zeker niet aan de achterzijde. :mrgreen:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Martijn M »

Dat zou zeker tot verbetering leiden. Overigens denk ik, zoals ik al zei, dat je het met een 18 cm woofer nooit optimaal zult krijgen. Je moet dan m.i. echt naar een kleinere mid. Bij een conventionele dometweeter zie je doorgaans een redelijk gelijkmatige toenemende bundeling. De DXT straalt bij 2 khz nog bijna rond, maar gaat daar boven ineens snel meer bundelen om vervolgens een relatief constant afstraalgedrag te laten zien. Om die reden denk ik dat je hem het beste boven 2 khz kunt crossen op een frequentie waar de te koppelen mid een vergelijkbaar afstraalgedrag heeft. Dat is met een 18 cm driver niet mogelijk.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Zie:
Afbeelding

8)

Door facetten toe te passen poets je de (bekende) dip op 3khz weg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

googlevoer:

Amphion argon2
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door JvS »

De ER18DXT lijkt helemaal die problemen niet te hebben die jullie beschrijven:

Afbeelding

Is ook met een (1e orde elektrisch) filter op 2Khz en lijkt echt schitterend te werken. MEt een 18cm woofer (de ER18 dus).

Edit:

Klik er maar even op. Het forum is weer streng...

http://www.audioheuristics.org/projects ... 20axis.PNG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Maar even gecorrigeerd in een optisch 5dB schaal:
5dB schaal.JPG
5dB schaal.JPG (30.3 KiB) 402 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Gebruikte schaal is sowieso anders.
Namelijk 80dB en freq van 200Hz - 20kHz

Maar ook die lijkt energie te behouden bij 2-3kHz
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door JvS »

Maar hij straalt toch helemaal niet rond bij 2Khz? Die response en het afstraalgedrag is toch ontzettend netjes? Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Je moet naar de grafieken kijken.
Bij ideale richtingswerking zou je een constante rechte lijn kunnen trekken.
Zeg maar een soort waaier (ongeveer).

Wat je ziet is dat in principe het niveau wel redelijk volgens dat idee afzwakt, maar dat rond 2-3kHz het niveau minder sterk afzwakt (noem het een bult ofzo).
Dat duidt er dus op dat er op die plek teveel energie behouden blijft.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Martijn M »

Toch ben ik het wel met JvS eens. Bij die speaker van Mark K zie je dat gedrag niet zo. Als ik naar de vorm van zijn kast kijk, snap ik het niet helemaal. Het zal toch wel te maken hebben met het feit dat de hij een slap filter gebruikt, waardoor de bundelende woofer en de weinig bundelende tweeter goed samenspelen bij 2 khz. Op de bewuste zaterdag waar ik het eerder over had heb ik iets dergelijks heel even geprobeerd, maar dat leidde niet zo snel tot succes.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Ik zal snel eens wat metingen onder hoeken gaan doen bij de aangepaste Idunn's van Satefan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik ben benieuwd, heb je ook nog wat klei liggen? :D

Lijkt mij leuk, als je dat kunt aantonen, of horen, tenslotte is dat (met of zonder klei) redelijk snel te verwezenlijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”