Simpele audio versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
PaFo

Simpele audio versterker

Bericht door PaFo »

Hoi

Ik ben een redelijke beginner al zeg ik het zelf,
en ik zit al een tijdje te denken om een simpele audio versterker te maken (vanaf een standaart jacket gewoon naar 1 of 2 speakertjes versterken,)
en de beschikbare spanning is 12 volt (Accu)

en ik wil het echt basic houden, en ik heb het er met mijn natuurkunde leraar heel veel over gehad, maar zelfs hij weet niet hoe het moet (al had ik zo iets volgens mij simpels verwacht dat hij dat wist)

tot zo ver ben ik gekomen met de leraar:

Jacket1(2 draadjes uit jacket) -> Weerstand? ->Transistor basis
Transistor emmitor -> Speakers -> Jacket2 (t andere draadje =P )

12 volt -> Weerstand? -> Transistor collector

Als dit nog te begrijpen is..

of weet iemand hoe ik het wel moet doen?

Om het even duidelijk te maken, Ik wil een simpele versterker maken voor 2 speakertjes *uit pc speaker setje*
en ik wil het in me scooter

ja ik weet het, ik ben een audio babaar mischien, ik ben niet zo buisversterker en gouden contacten,
(btw, er gaat geen hardcore shit ofzo uit die speakers komen hoor!)

Ik hoop dat iemand me kan helpen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat het Velleman kitje k2637 wel wat voor jou is.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Die is toch mono?

Ok, de TS geeft aan dat het om 1 of 2 speakertjes gaat, dus mono kan voldoende zijn, ik vraag me alleen af of je er met "PC speakertjes" en 2,5W op een scooter iets aan hebt.

Misschien is wat extra info handig:
Snor of brom scooter? (Met een helm hoor je minder :wink: ).
Niet bang of gebrek aan spullen om zelf een printplaat te etsen? of evt. een eurokaart te gebruiken?
Max. kosten?
Wanneer wil je 'm gebruiken?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

KILLorBE schreef:
Die is toch mono?
Een stereo versterker is toch twee mono-versterkers? :wink: Gezien de zeer simpele opzet van wat de TS wil, ga ik ervan uit dat er niet veel vermogen nodig is.

Maar goed, het zou inderdaad handig zijn als TS nog iets beter duidelijk maakt wat nu precies de bedoeling is.
sevenup

Bericht door sevenup »

ray5150

Bericht door ray5150 »

PaFo

Bericht door PaFo »

Het is voor op een scooter ja,
en het is alleen voor stil staand, en er is niet veel speelruimte en crediet is ook laag ^^
ik heb wel redelijk wat soldeer ervaring als in, solderen kan ik goed, (PSP modding ben ik goed in ^^ (die onderdele zijn klein)
maar ik heb geen ervaring met versterking,

is het niet te doen met transistoren?

die schakeling op circuits online had ik ook al gevonden ja, maar ik ken die onderdelen die er op zitten niet :P ik wil kijke of het heel basic kan voor ik andere dinge doe, en als dat echt niet anders kan doe ik die,
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De versterker die je in je start-bericht beschrijft is wel heeeeel simpel.. Een emittervolger namelijk.. Veel versterking zul je daar niet van krijgen, alleen maar stroomversterking.. De spanningsversterking van zo'n schakeling is namelijk bijna 1,0..
Voor een beetje versterker zul je dus zowel spanning- als stroomversterking moeten hebben..
Maar er zijn voldoende leuke IC's op de markt om een heel eenvoudig versterkertje te maken dat prima werkt op 12V..
Maak je constructie echter wel zo dat het niet na twee kilometer al kapot getrild is.. Ingieten is misschien zelfs een optie.. reparatie daarna niet meer..

Kees
PaFo

Bericht door PaFo »

audiomanics schreef:
De versterker die je in je start-bericht beschrijft is wel heeeeel simpel.. Een emittervolger namelijk.. Veel versterking zul je daar niet van krijgen, alleen maar stroomversterking.. De spanningsversterking van zo'n schakeling is namelijk bijna 1,0..
Voor een beetje versterker zul je dus zowel spanning- als stroomversterking moeten hebben..
Maar er zijn voldoende leuke IC's op de markt om een heel eenvoudig versterkertje te maken dat prima werkt op 12V..
Maak je constructie echter wel zo dat het niet na twee kilometer al kapot getrild is.. Ingieten is misschien zelfs een optie.. reparatie daarna niet meer..

Kees
Ok, dus dan is het meer aan te raden om die van circuit's online te maken
en daar kan ik gewoon 12 V accu zo op aan sluiten en de speakers e.d.?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Citaat uit het artikel van Circuit-online : "Voed de schakeling met 12 tot 15 V" . veel duidelijker en simpeler dan dit zal het niet worden.

dit is de stereo versie van dit ic. is ook nog 10 cent goedkoper.

hier staat de mono versterker als bouwpakket.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Let op met TDA'tjes: printopbouw is kritisch, anders gaan ze oscilleren (daar staan ze om bekend).

Vaak werken de versterkertjes in computerboxen ook wel op 12V (in de setjes die ik heb gehad zat altijd een TDA).
Plaats reactie