Video splitten
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Video splitten
Beste mensen, het volgende: door een wat complexe constructie met een media player in de woonkamer die zowel op tv als op een beamer moet kunnen spelen moet ik of een uitgang splitten, of iets converteren.
De mediaplayer heeft HDMI uit, waar ik niks mee doe omdat mijn tv en beamer dit niet hebben. Dan heeft de mediaplayer gewoon composiet video uit, en component, dus Y/Pb/Pr.
De composiet video uitgang gaat naar de tv. De beamer heeft een composiet video ingang, en een S-video ingang. Nu kan ik 2 dingen doen, of de component uitgang van de media player converteren naar s-video, dit zal aktief moeten gebeuren. Eenvoudiger is het denk ik om het composiet video te splitten. Kan ik dit eenvoudig passief doen met weerstanden zonder al teveel kwaliteit verlies? composiet video is een 75Ohm signaal, met een maximale bandbreedte van 5MHz als ik me dat goed herinner van vroeger. En zoja, weet iemand hoe ik dit moet doen?
Als het teveel kwaliteit verlies oplevert zal ik het misschien toch toch met een omzetter van component naar s-video moeten gaan werken, als dit bestaat, maar de voorkeur heeft composiet splitsen. De aansluiting is tulp, dus een standaard tv splitter zal niet gaan.
De mediaplayer heeft HDMI uit, waar ik niks mee doe omdat mijn tv en beamer dit niet hebben. Dan heeft de mediaplayer gewoon composiet video uit, en component, dus Y/Pb/Pr.
De composiet video uitgang gaat naar de tv. De beamer heeft een composiet video ingang, en een S-video ingang. Nu kan ik 2 dingen doen, of de component uitgang van de media player converteren naar s-video, dit zal aktief moeten gebeuren. Eenvoudiger is het denk ik om het composiet video te splitten. Kan ik dit eenvoudig passief doen met weerstanden zonder al teveel kwaliteit verlies? composiet video is een 75Ohm signaal, met een maximale bandbreedte van 5MHz als ik me dat goed herinner van vroeger. En zoja, weet iemand hoe ik dit moet doen?
Als het teveel kwaliteit verlies oplevert zal ik het misschien toch toch met een omzetter van component naar s-video moeten gaan werken, als dit bestaat, maar de voorkeur heeft composiet splitsen. De aansluiting is tulp, dus een standaard tv splitter zal niet gaan.
Re: Video splitten
Eh, zit er geen SCART op je player en TV? Zou ik dat voor die verbinding gebruiken naar de TV en composiet voor de beamer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee, dat was inderdaad het eenvoudigst geweest, de player heeft geen scart, alleen de 3 genoemde uitgangen. Om te proberen heb ik gewoon eens de video gesplit, 1:1, maar wat ik al verwachtte zie je direkt: reflecties. Dat kun je niet zomaar ongestraft doen. Inmiddels heb ik een oude tv splitter gevonden en daar even 3 x tulp aan gesoldeerd om het te proberen, de reflecties ben ik in elk geval kwijt. Ik ga nu even wat verschillende contents bekijken met en zonder splitter om te zien of dit kwaliteitsverlies oplevert.Pjotr schreef:Eh, zit er geen SCART op je player en TV? Zou ik dat voor die verbinding gebruiken naar de TV en composiet voor de beamer.
Geen SCART? Dat is wel heel nieuw
Om composiet en S-video te splitsen heb je idd een actieve splitter nodig met een buffertje er in anders krijg je afsluitproblemen en signaal verlies zoals je gemerkt hebt.
Als op zo'n splitter BNC aansluitingen op zitten zijn daar verloopstekkers voor te krijgen naar tulp.
Om composiet en S-video te splitsen heb je idd een actieve splitter nodig met een buffertje er in anders krijg je afsluitproblemen en signaal verlies zoals je gemerkt hebt.
Als op zo'n splitter BNC aansluitingen op zitten zijn daar verloopstekkers voor te krijgen naar tulp.
Het hangt er vanaf welke S-video je beamer heeft. 4pins/7pins/9pins.
Op de 7 en 9pins zit er zeker een component video signaal bij welke je dan kan gebruiken van je beamer
Mediaplayer -> TV [composite]
Mediaplayer -> beamer [Component -> S-video converter]
Op de 7 en 9pins zit er zeker een component video signaal bij welke je dan kan gebruiken van je beamer
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Goeiedag, daar kan ik volgens mij alle mogelijke formaten wel mee aan elkaar knopenHenkjan schreef:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nou, welkom in 2010Pjotr schreef:Geen SCART? Dat is wel heel nieuw![]()
De media player heeft 2 HDMI uitgangen, het is trouwens deze http://www.playonhd.com/nl/#info geworden, en dan de mini, zonder HD. Ze zitten inmiddels onder de 100 euri's, heb er 2 gekocht ook 1 voor op de slaapkamer. Heb hiervoor gekozen omdat 'ie geen fan heeft, zoals een popcorn hour of een xtreamer, en had al in reviews gelezen dat 'ie echt alle formaten afspeelt zonder problemen (xtreamer kan moeite hebben met de Fps van HD content als Blu Ray).
Heb vanmiddag vergeleken op groot scherm, met en zonder splitter. Het is keurig afgesloten met 75Ohm, en de paar dB die in de splitter blijft hangen, ik zie het verschil vooralsnog niet. Reflecties zijn weg, en ik zou het misschien in sneeuw in kleurvlakken verwachten te zien, maar ik zie het niet dus.
Voorlopige oplossing is prima zo, totdat de HDMI ook hier z'n entree heeft gedaan. Dank voor het meedenken!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee helaas dus Bert, ding is 8 jaar oud, het is de 4 pins variant.xbake schreef:Het hangt er vanaf welke S-video je beamer heeft. 4pins/7pins/9pins.