uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Leeuwarden

Re: uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]

Bericht door Leeuwarden »

Maar voordat ik aan dergelijke constructie begin is het inderdaad raadzaam om eerst eens te proberen of ik er last van heb... Alhoewel ik ook wel zoiets heb van " zet er maar tussen want voorkomen is goedkoper als genezen...".
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Pjotr schreef:
Maak nu zelf het schema......

Morgen overhoring :lol:
Peter, wat ben je weer streng :mrgreen:
Geslaagd =D> :D

Je hoeft dus niet een hele HK-DAC super voeding te bouwen. Voor 3 uitgangen heb je dan uiteindelijk 3 relaisjes parallel nodig.
Leeuwarden

Yeah! Nu ben ik volleerd Prof. Dr. Ing. Ir. Elektronicus!

En het mooie is dat ik nog een bult 24V relais heb liggen die voor dit project goed bruikbaar zijn. Trafootje wat hoger voltage en weer wat overtollige onderdelen minder!
knuisje

Bericht door knuisje »

Misschien nog een tip: in de laatste Audio Special staat in het artikel over de Prelude voorversterker ook een antiplop schakeling (figuur 1 linksonder).
Leeuwarden

Net de MiniDSP voor het eerst in gebruik genomen. Alles aangesloten en aangezet. Als laatste de MiniDSP ingeschakeld. En nadat ik alle units weer terug in de kasten had geschroefd vanwege de inschakelplop eens gaan zitten om te luisteren.

Okee. Die inschakelplop is een serieuze aangelegenheid. Voor de bouwers onder ons die hun apparatuur lukraak aan en uitzetten is een beveiliging absolute noodzaak...

Gebruikte setje: De muziek wordt draadloos gestreamed van iMac naar een airport express alwaar een toslink het signaal in een licht gemodde HK dac voert. Van daaruit in een Pass Aleph P1.7 en naar de MiniDSP die vervolgens 4x UCD 400 aandrijft.
Ik heb een twee-weg spieker gebaseerd op een ontwerp van Alcone (Fourier) met een AC8HE woef en een Dynaudio D260 twiet.

De MiniDSp test die ik hier uitvoer is gedaan zonder één en ander te meten. De passieve scheidingsfrequentie is iets van 2400 Hz en daar heb ik dan de MiniDSP ook op ingesteld. Laag met een low shelf iets opgekrikt. Hoog iets zachter gezet.

En dan zitten en even luisteren. En dat is dan wel weer leuk. Ik heb gelijk een stap in de juiste richting gedaan. Er verdwijnt een "waas" over de muziek, de dynamiek neemt toe en de soundstage wordt ook groter. Geinig zo bij een eerste poging.
Leeuwarden

Ben ik trouwens de enige die ook een inschakelplop heeft?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Leeuwarden schreef:
Ben ik trouwens de enige die ook een inschakelplop heeft?
Nee hier is hij ook erg aanwezig. Ik probeer het momenteel op te lossen met een relais over de uitgangen.
Meer over mijn oplossing hier.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik ben niet van de DSP (nog niet tenminste) maar zag dit topic voorbij komen. Wat ik begrijp is dat er behoefte is aan een inschakelvertraging, die wel direct uitschakelt, da's eenvoudig te doen met wat logica, een transistor voor de aansturing van het relais en wat klein grut.

Als je een simple AND (EN) poort neemt en op de ene ingang een RC netwerk aansluit en op de andere ingang de via een diode en kleine condensator (100nF ofzo) gelijkrichte AC spanning van de voeding van de Mini-DSP ben je klaar. Het relais trekt pas aan als beide ingangen hoog zijn, alleen moet er nog even gekeken worden naar het inschakelgedrag. D'r zitten nog drie AND poorten in een 4081, dus daar valt wel een mouw aan te passen. Dit is dus een suggestie, geen uitgewerkte schakeling, ook de weerstanden/condensatoren moeten waarschijnlijk nog juist gekozen worden.
Inschakelvertraging
Inschakelvertraging
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Leeuwarden

Interesse! Maar ik ben bang dat je qua kennis iets te hoog inzet voor me...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Waarom maakt hij er niet gelijk een printje voor?........................... :lol: :mrgreen:
Leeuwarden

Sander, die 4081N is een SMD component als ik het goed gevonden heb. Is daar ook een gewone uitvoering van? Makkelijker voorgaatjes board.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Laat ik ook nog 's wat doen voor de kost :sure: .
Die 4081 is maar een deel van het typenr.Afhangkelijk van waar ie komt staat er CD (vroeger door wijlen RCA ingevoerd) of HEF (europese aanduiding) voor.Er zijn nog variaties op dit thema.
Oorsprongkelijk,en is er nog wel,zit dat in een DIL14 verpakt :D .
Sanders schema is maar een aanzet,het IC heeft bijv. een voeding nodig en niet gebruikte ingangen moeten aan 0 of +.
Dus om een printje roepen is ruimschoots voorbarig :shock: .
Om de verwarring te vergroten ook een voorstel getekend :twisted: .
Zodra de DSP dreigt uit te vallen door te lage voeding laat het relais los,als er spanning is wacht het nog een sec. of 2 om weer aan te trekken.Zo zou zowel de in- als de uit-schakelplop geen kans krijgen.
Dat ik liever kortsluit dan doorverbind is wegens de gevolgen van een slecht kontakt.
Met de kortsluit-manier speelt alles goed alleen de plop wordt weer (min of meer) hoorbaar,terwijl met de doorverbind-manier gaat het geluid sputteren of zachter doorkomen.
Anne
Bijlagen
Traag.JPG
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ah!buis schreef:
Dat ik liever kortsluit dan doorverbind is wegens de gevolgen van een slecht kontakt.
Met de kortsluit-manier speelt alles goed alleen de plop wordt weer (min of meer) hoorbaar,terwijl met de doorverbind-manier gaat het geluid sputteren of zachter doorkomen.
Anne
Als je kortsluit blijft de plop dat heb ik al ondervonden, tenzij je iets van 10 seconden wacht met inschakelen van relais. Maar dit is nu juist iets waarmee ik aan het testen ben. Dus ik zal de resultaten wel posten hier.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ah!buis schreef:
Dus om een printje roepen is ruimschoots voorbarig :shock: .
hannesie schreef:
Waarom maakt hij er niet gelijk een printje voor?........................... :lol: :mrgreen:
Het was maar een grapje, ik lees dan zo een schema om te zien wat ik snap.
En vervolgens snap ik er dus niets van, zeker als er type aanduidingen staan die ik al helemaal niet ken. :oops:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Aha,de vraag om een printje was dus eigenlijk een (verborgen)schreeuw om meer uitleg :lol: .
Anne,
vrijetijds zielknijper [(c) Sassen]
Leeuwarden

Als ik Sander zijn schema goed begrijp is AC de signaalgever en vcc de voeding van IC en relais. Klopt dat?
Leeuwarden

knuisje schreef:
Misschien nog een tip: in de laatste Audio Special staat in het artikel over de Prelude voorversterker ook een antiplop schakeling (figuur 1 linksonder).

Nu ik er eindelijk mee bezig ben zag ik deze post even over het hoofd. Artikel er even bij gepakt en dat is inderdaad een heel simpel schakelingetje. Ik neem aan dat deze schakeling bij aanzetten vertraagd en bij uitschakelen gelijk afvalt. Welk component bepaald hier de inschakelvertraging?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
knuisje schreef:
Nu ik er eindelijk mee bezig ben zag ik deze post even over het hoofd. Artikel er even bij gepakt en dat is inderdaad een heel simpel schakelingetje. Ik neem aan dat deze schakeling bij aanzetten vertraagd en bij uitschakelen gelijk afvalt. Welk component bepaald hier de inschakelvertraging?
Nee, da's puur een inschakelvertraging die bij de gratie van hoe snel de voeding leegloopt, of de elco in de RC, het relais laat afvallen, zeker dus niet meteen.

Met vriendelijke groet,

knuisje

Bericht door knuisje »

Dat is vreemd. In het artikel staat: "... die uiteraard zorgen dat geen nare bijgeluiden te horen zijn tijdens het aan- en/of uitschakelen van de voorversterker."
Leeuwarden

Dapper op zoek naar iets wat ik begrijp en na kan bouwen (Dat is een hint Sander :sure: ) Wat vinden jullie hiervan:

http://www.extremecircuits.net/2010/06/ ... delay.html
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Dat is vreemd. In het artikel staat: "... die uiteraard zorgen dat geen nare bijgeluiden te horen zijn tijdens het aan- en/of uitschakelen van de voorversterker."
Wie heeft het artikel geschreven? En de schakeling ontworpen? Juist ... Wat daar staat klopt ook, maar hij schakelt niet meteen uit, d'r zit een paar ms aan delay aan vast, da's inherent aan de eenvoud van de schakeling.

De insteek was hier dat er meteen, dus zonder enige delay, moest worden uitgeschakeld, dan moet er iets anders ontworpen worden dat meteen uitschakelt, zo lees ik e.e.a. tenminste, maar misschien dat ik het te sec bekijk?

Met vriendelijke groet,

Leeuwarden

De inschakel-plop duurt even, de uitschakel-plop ervaar ik als direct zonder vertragen na afkoppelen van de voeding.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, onderstaand de inschakelvertraging van de Prelude voorversterker uit de Elektor Audio Special 5. Bouw deze eens op, en sluit de contacten van de relais zo aan dat de uitgangen van de Mini-DSP worden kortgesloten (liefst met 100R in serie, dus niet koud aan GND knopen). Dit is een zeer minimalistische schakeling waarbij de afvaltijd enkele ms bedraagt, waarschijnlijk is dat voldoende, maar misschien niet, dus zal iemand even dit moeten verfiëren. Zo ja, dan ontwerp ik wel even een printje en dan schakelen we Ray in voor de serieproductie ervan :D
Inschakelvertraging Prelude voorversterker
Inschakelvertraging Prelude voorversterker
AC3, AC4 ~12V wisselspanning uit de trafo, K1 en K2 zijn twee miniatuur 12V printrelais. T13 ligt met z'n emitter aan GND, basis aan R30 en de collector aan de relais. Alle elco's zijn 25V werkspanning, weerstanden 1/4W kool- of metaalfilm. LD1 is een LED naar keuze (rood, groen, geel, blauw, etc.).

Met vriendelijke groet,

Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Onze zuivelliefhebber schreef,
"Dapper op zoek naar iets wat ik begrijp en na kan bouwen",
is een kwestie van kiezen zou ik zeggen.Kort studeren en lang zoeken of lang studeren en kort zoeken :lol: .
Wat die schakeling van extreme-en nog wat betreft,geeft een inschakelvertraging van zo'n 2..3 sec.maar of het uitschakelen snel genoeg gaat om een plop te voorkomen :?: :?: .
Anne

Zie net het schema van Sander,komt ongeveer op hetzelfde neer als dat extreme-geval.De moeilijkheid is C25,te groot dan schakelt ie niet vlug genoeg uit,te klein dan gaan de relais brommen.
Leeuwarden

Is een printtrafootje van 0,95VA voldoende?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”