subwoofer bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

k.p.

Re: subwoofer bouwen

Bericht door k.p. »

Met wat inzet en wat hulp van hier krijg je winISD vast onder de knie. Het is nodig om een nieuwe driver (luidspreker) aan te maken. Alle rare getallen die je moet invullen staan in de specsheet.

Hoever hij van de vloer moet staan weet ik zo niet. Misschien is het mogelijk om dit te testen?
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Klang und Ton 05/2006 gebruikt een kast van 30L, afgestemd op 35,9Hz. Maar zelf simuleren is natuurlijk veel leuker. :D
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

zelf heb ik sonosub software gebruikt bij het ontwerpen van mijn sub.
het gaat hier wel om een tube model maar deze zijn met de woofer downfire ontworpen.
in de software zit een hulpprogramma om te kijken of je woofer geschikt is voor downfire en hoeveel ruimte hij moet hebben.
http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm
misschien kan je er wat mee.
markbakk

Bericht door markbakk »

Is niet zo heel eenvoudig te zeggen. Die downfiresubs werken allemaal met het principe dat een bepaalde luchtmassa tussen conus en vloer deel gaat uitmaken van het systeem en dus van invloed is op de weergave (resonantiefrequentie en Q-factor). Als je niet uitgebreid wil rekenen is trial en error de enige methode. Begin eens met een centimeter of 8 à 10.
aran

Bericht door aran »

Hoi,

Het timmerwerk zit er bijna op alleen de speaker er in maken en de versterker.
Deze moet ik nog wel aanschaffen.

Ben er nog niet helemaal uit, maar denk dat het de Mivoc AWM 104 en de DS 1.2, UcD Class-D Subwooferamp 120 Watt van speaker en co, want in een review van de eerdere voorgestelde versterker van conrad lees ik dat deze last heeft van een brommende trafo.
Of heeft er iemand nog een betere optie. of is de Mivoc AWM 104 en de DS 1.2, UcD Class-D Subwooferamp 120 Watt samen goed te doen.

Eerst een nieuwe boden er in gemaakt.
Binnen zijde 8 mm dik mbf gelijmt met bruislijm, omdat de binnenkant nog al ongelijk was.
Naden daarna afgekit met elastich blijvende kit, om de boel luchtdicht te krijgen.
Speaker komt in 18 mm mbf, met om de buiten rand van de speaker 8 mm mbf, om het zelfde effect te krijgen alsof het ingevreest is
dit stond ook beschreven op dit forum, en dat vond ik een goed idee.

Gr Ron
Bijlagen
DSC01364.JPG
DSC01365.JPG
k.p.

Bericht door k.p. »

Dat ziet er goed uit. Wil je voor een gesloten of een bassreflex behuizing gaan? Zelf heb ik geen last van een brommende trafo bij het 150W type.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”