speaker setje peerless gekocht.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

peerlessralf
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep 2010, 14:57

speaker setje peerless gekocht.

Bericht door peerlessralf »

hallo mijn naam is ralf en heb een setje speakers gekocht om zelf de speakers te bouwen.

IK ben echt een leek op het gebied van speakers bouwen maar werk bij een bouwmarkt met een zeer grote zagerij en kozijnenmakerij dus gereedschap is er aanwezig.

Ik heb een setje speakers gekocht voor weinig maar wel nieuw in doos.
het gaat om het het volgende:

WA-10/8
26 mm tweeter with fabric cone.

* power handling (continuous/programme) = 100/120 W
* frequency range = > 2500 Hz
* resonance frequency fs = 860 Hz
* impedance R = 8 Ohm
* sound pressure level SPL = 93 dB (2,83V; 1m)
* DC resistance Re = 5,5 Ohm
* force factor BL = 3,5 N/A
* voice coil inductance L = 0,1 mH
* effective piston radiating area Sd = 6,2 cm2
* effective mechanical mass incl. air load mms = 0,33 g
* total Q factor Qts = 0,77 (Qms=4,31, Qes=0,94)
* voice coil diameter = 26 mm
* mounting diameter d = 79 mm
* overall diameter d = 100 mm
* mounting depth (not countersunk)


SC-116G
10 cm bass/mid driver with sandwich cone.

* power handling (continuous/programme) = 50/80 W
* frequency range = 60-5000 Hz
* resonance frequency fs = 74 Hz
* impedance R = 8 Ohm
* sound pressure level SPL = 86,7 dB (2,83V; 1m)
* DC resistance Re = 5,6 Ohm
* force factor BL = 5,6 N/A
* voice coil inductance L = 0,9 mH
* effective piston radiating area Sd = 58 cm2
* effective mechanical mass incl. air load mms = 6,2 g
* equivalent volume of compliance Vas = 3,4 l
* total Q factor Qts = 0,43 (Qms=2,4, Qes=0,52)
* voice coil diameter = 26 mm
* mounting diameter d = 93 mm
* overall diameter d = 116 mm
* mounting depth (not countersunk) t = 53,5 mm


CCX-315/8
30 cm bass driver with polypropylene cone.
• power handling (continuous/programme) = 160 / 200 W
• resonance frequency fs = 24 Hz
• impedance R = 8 Ohm
• sound pressure level SPL = 89,3 dB (2,83V; 1m)
• DC resistance Re = 5,5 Ohm
• force factor BL = 11,6 N/A
• voice coil inductance L = 2,8 mH
• effective piston radiating area Sd = 520 cm2
• effective mechanical mass incl. air load 80,2 g
• equivalent volume of compliance Vas = 210 l
• total Q factor Qts = 0,43 (Qms=3,72, Qes=0,49)
• maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 9 mm
• mounting diameter d = 280 mm
• overall diameter d = 315 mm
• mounting depth (not countersunk) t = 112 mm

zo dat is een mond vol Grin

Nou zegt mij dit helemaal niks weet niet eens of het wel een leuk setje is.

ik weet niet hoeveel liter inhoud alles moet hebben,
ik heb alles al liggen alleen weet even niet hoe ik verder moet ben niet zo'n computerman om alles uit te rekenen.

Zouden jullie mij kunnen helpen ?

Mijn bedoeling is om een slank mogelijke kast te bouwen dus de woofer in de zijkant
en het liefst natuurlijk zo makkelijk mogelijk.

zoiets als dit.
Bijlagen
komt hier ook van het forum.
komt hier ook van het forum.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door weidok »

Zo dat is een pittige uitdaging zonder ervaring een 3 weg TL ontwerpen
en ook nog een filter ???

zou zeggen lees eerst eens de informatie over Tl bouwen hier
op het forum maar eens door
begin eens in de biblitheek van dit forum :)

exel tool voor een begin TL ontwerp http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =32&t=5502

Akabak voor het verfijnen van de TL .. ook hier op het forum
in het softwarehoekje en Boxsim voor het filter is daar ook te vinden...

De units die jij hebt gekocht heb ik geen ervaring mee :)
Misschien anderen hier op het forum wel...

Een 10 cm basmiddentoner die een 30 cm woofer moet bijbenen.. hmm
lijkt mij moeilijk..
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door Martijn M »

weidok schreef:
Een 10 cm basmiddentoner die een 30 cm woofer moet bijbenen.. hmm
lijkt mij moeilijk..
Dat lijkt me geen probleem.

Peerlessralf,
ik zou als ik jou was beginnen met het simuleren van behuizingen in software zoals winISD. Dat is gratis te downloaden. Vervolgens zou ik op zoek gaan naar iemand die je kan helpen met het filter. Een 3-weg is een pittige klus voor een eerste project. Ben je bereid te investeren in meetapparatuur (voor minder dan €100 kun je een nette meetset samenstellen)?
peerlessralf
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep 2010, 14:57

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door peerlessralf »

heej bedankt voor jullie reactie dat topic had ik al eens doorgelezen maar snap het nog niet helemaal :?:

voor de filter lijkt me niet zo probleem heb wel een goede vriend die goed is dat soort dingen.

maar voor het ontwerp van de kast dat moet gewoon goed denk dat ik ga vragen hier op het forum
of iemand tegen vergoeding dat voor me wil tekenen want met al die getallen en plaatsing van de woofer enz enz
snap ik de ballen nog niet van.

Ben best bereid een beetje te investeren heb er niet echt een budget voor als het maar goed is dan hoef ik maar een keer.

Ik wil graag dat de kast zo smal mogelijk blijft, ik ben ook beetje aan hoogte gebonden 1.20m max
afstand luisterplek is 3.50m

dus als er nog gegadigden zijn die zin hebben een kastje te ontwerpen :D stuur me even mail dan hoor ik wel wat je er voor wil hebben (moet uiteraard wel goede tekening zijn :))

wil ook wel langs komen helpen maar dan moet het niet te ver weg zijn.

groeten ralf
peerlessralf
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep 2010, 14:57

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door peerlessralf »

moet wel zeggen dat je wel veel hulp krijgt hiero??

echt niemand die me even kan helpen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door b_force »

Beste leuke woofertjes van Peerless.
Ik zou er gewoon een klassiek 3-weg systeem mee maken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door jeroen_d »

peerlessralf schreef:
voor de filter lijkt me niet zo probleem heb wel een goede vriend die goed is dat soort dingen.

maar voor het ontwerp van de kast dat moet gewoon goed denk dat ik ga vragen hier op het forum
of iemand tegen vergoeding dat voor me wil tekenen want met al die getallen en plaatsing van de woofer enz enz
snap ik de ballen nog niet van.
Het is niet verstandig om filteren te onderschatten en te denken dat vooral de kast goed moet zijn.

Als je vriend goed is in filteren van luidsprekers dan kan hij je ook helpen met de kast. Mensen die goed zijn in filteren van luidsprekers en er verder niks vanaf weten bestaan niet.

Dus, als je hulp vraagt bij onze ZBA leden, raad ik je aan om hulp bij het gehele project te vragen. Als je bij je huidige aanpak blijft wordt je niet serieus genomen, niemand heeft zin om voor jou een kast te maken die vervolgens verprutst wordt met een slecht filter. We doen het hier niet voor het geld (ook al mag er een vergoeding tegenover staan), maar wel voor een succesvol project.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door sietse »

Ralf, een TL met de woof aan de zijkant is best wel mogelijk. Maar je bent gebonden aan de doorsnede van de line en de lengte van de line. En hoe dat ff moet worden uitgevoerd kost enige fantasie. Lees eerst het onderstaand artikel maar even, lengte line bij Fs 24Hz is dus ruim 3 mtr en die mot je dan ff opvouwen. :D Maar ik denk dat het kan. Hoogte box ca 1,24 mtr. (breedte mdf plaat)
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door jantje-secuur »

Een klein aantal mensen hier heeft het over een TL-speaker vanwege het plaatje. Als de openingspost doorlees heb ik het vermoeden dat de TS helemaal geen TL wilt maken, maar dat hij dit plaatje als voorbeeld voor de speakerconfiguratie (dus de woofer aan de zijkant) heeft getoond.

peerlessralf: welke muziek ben je van plan door deze speakers te gaan luisteren? :)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door weidok »

jantje-secuur schreef:
Een klein aantal mensen hier heeft het over een TL-speaker vanwege het plaatje. Als de openingspost doorlees heb ik het vermoeden dat de TS helemaal geen TL wilt maken, maar dat hij dit plaatje als voorbeeld voor de speakerconfiguratie (dus de woofer aan de zijkant) heeft getoond.

peerlessralf: welke muziek ben je van plan door deze speakers te gaan luisteren? :)

ok woofer in de zijwand als subwoofer
gesloten systeem woofer min in 50 liter kast
lijkt mij voldoende dan :)
peerlessralf
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep 2010, 14:57

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door peerlessralf »

oke bedankt voor de reactie's

bij deze vraag ik dan hulp voor het hele project

Ik wil graag wel club en house willen luisteren en natuurlijk gewoon top 40 muziek
ik wil er gewoon een goed spelende set van maken en wil daarbij graag hulp daarom ben ik hier.
(heb helaas niet de gave dat ik alles weet)

ik ben ook gewoon van plan dit gewoon af te maken zit niet in me om iets niet af te maken!!

goed oke wat kan ik het beste doen dan? op een pdf heb ik gevonden dat de woofer gesloten het beste doet tussen 50 en 80 liter?

dus 50 kan dan idd goed zijn maar voor de middentone en tweeter kan ik niks vinden of zijn de nummers veranderd in de loop der tijd?
peerlessralf
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep 2010, 14:57

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door peerlessralf »

ps als ik het artikel van sietse lees valt het idd nog mee alleen de 1/4 x cf/s zegt mij helemaal niks

maar zo'n kast kan ik wel maken denk ik ?

heb jij ook zoiets sietse?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door jantje-secuur »

De tweeter heeft al een eigen kastje in zich; deze hoeft geen apart kastje te krijgen.

De middentoner daarentegen heeft wel een eigen kastje nodig. Omdat je de middentoner hoogstwaarschijnlijk hoger affiltert dan waar de kast echt qua volume interactie krijgt met de driver hoef je hier niet zo heel erg op te letten. Zorg wel dat dit kastje een minimale diepte heeft van bijvoorbeeld 10 cm zodat je de golven hierin genoeg kunt dempen. Voor deze toepassing vind ik Twaron heel geschikt.

De woofer lijkt zich in een 80 liter kast wel redelijk mooi te gedragen maar aangezien jij een slanke zuil wilt maken zou ik niet groter gaan dan 50 liter, maar de hele kast wel vol leggen met dempingsmateriaal zoals BAF. Hierdoor maak je de kast voor de driver gezien groter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door jeroen_d »

Woofer aan de zijkant is niet handig in combinatie met zo'n kleine middentoner. Als je een woofer aan de zijkant plaatst dan moet je hem ook echt de laagste frequenties laten doen. Liefst niet veel hoger dan 100Hz. Dat betekent dat het kleine middentonertje van 10cm al vanaf die frequentie moet gaan werken. Niet handig.

Het beste is om hier een traditionele drie-weg van te maken. Alle drivers aan de voorkant. 50 liter is het minimum volume voor deze woofer, met een kast van ruim 100liter geef je hem de ruimte die hij eigenlijk wilt. Het is echt een woofer voor een traditionele gesloten grote kast. Geeft dan heel mooi laag dat heel diep gaat.

Als je dat niet wilt, overweeg een 20cm woofer in een basreflex behuizing. Dan kun je een redelijk slanke zuil maken, zoiets als de scanspeak vertigo maar dan met goedkope drivers.

Afbeelding
peerlessralf
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep 2010, 14:57

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door peerlessralf »

oke als ik het dus goed begrijp moet ik dus gewoon alle drivers gewoon voorop houden

het best is dus alles gesloten voor de woofer ongev. 100 liter
middentone iets van 3 liter ruimte erachter voor de tweeter kan er zo gesloten in?

is het ook handig om ruimte te houden in de kast voor het filter of kan deze er zo in?

ps ook gesloten kan de woofer niet op de zijkant?om hem zo slank mogelijk te maken met eventueel andere middentone?
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door NielsLu »

peerlessralf schreef:
oke als ik het dus goed begrijp moet ik dus gewoon alle drivers gewoon voorop houden

het best is dus alles gesloten voor de woofer ongev. 100 liter
middentone iets van 3 liter ruimte erachter voor de tweeter kan er zo gesloten in?

is het ook handig om ruimte te houden in de kast voor het filter of kan deze er zo in?

ps ook gesloten kan de woofer niet op de zijkant?om hem zo slank mogelijk te maken met eventueel andere middentone?
Dat zou kunnen, maar dan moet je toch al gauw gaan denken aan een 17 cm woofer ipv de 10 cm. Echter om de inhoud van tussen de 70 en 100 liter te krijgen wordt de kast dan wel behoorlijk diep. Vergeet dan ook niet dat een 17 cm woofer weer een grotere eigen ruimte nodig heeft.
peerlessralf
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 sep 2010, 14:57

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door peerlessralf »

oke dus dus gewoon wat ik zei met deze drivers alles voorop en gewoon zelf een slank lijkend front maken?

en moet de woofer dan bovenin de kast of onderin de kast heb gelezen dat je hem nooit in het midden mag zetten?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door sietse »

peerlessralf schreef:
ps als ik het artikel van sietse lees valt het idd nog mee alleen de 1/4 x cf/s zegt mij helemaal niks

maar zo'n kast kan ik wel maken denk ik ?

heb jij ook zoiets sietse?
Het is 1/4 x C/fs. De uitleg staat er bij. Lijkt me wel duidelijk. Overigens, als je zo'n TL zou bouwen wordt het een vrij grote kast. :!:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door jeroen_d »

peerlessralf schreef:
oke dus dus gewoon wat ik zei met deze drivers alles voorop en gewoon zelf een slank lijkend front maken?

en moet de woofer dan bovenin de kast of onderin de kast heb gelezen dat je hem nooit in het midden mag zetten?
Je mag hem best in het midden zetten, maar je moet dan wel de baffle goed ondersteunen door bracing.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door sietse »

Ik zou ff vasthouden aan dat plaatje uit je openings post. Er zijn ook andere TL uitvoeringen waar ikke niet zo goed in ben, maar ML-TL of zo? Zou best wel es een oplossing kunnen zijn voor wat je eigenlijk zou willen. Niet te breed qua kast.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door jeroen_d »

Sietse waaruit leid je af dat de TS een TL wil? Hij postte dat plaatje vooral als aanduiding van de positie van de woofer. We hebben al aangegeven dat hij een grotere middentoner nodig zou hebben, laag in frequentie gecrossed, om het goed te laten werken met woofer aan de zijkant.

DAAROM gaat hij nu toch de woofer aan de voorkant zetten, het simpel houden omdat hij niet veel ervaring heeft en daarvoor een grote gesloten kast gebruiken.

Als het toch een TL moet worden, met woofer aan de voorkant, dan heeft hij een gedetailleerd ontwerp van de kast nodig. In dat geval vraagt hij van jou een goede tekening, niet een advies om het plaatje te volgen dat hij zelf heeft gepost.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door sietse »

Tja Jeroen, er kwam TL voorbij en dan stel ik altijd me winterslaap ff uit. :D
Maar zijn plaatje is een TL alleen kan ik van dat type geen advies geven, maar hoe langer ik dat zie, hoe beter mijn gevoel er over wordt. Twee en halfweg filter en dan hopen dat, van de basmid, de spec's qua frequentie bereik waar zijn. Dat die unit wat klein is t.o.v. de bas zit ik niet zo mee. Maar de keuze is aan Ralf.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door jeroen_d »

:D

Voor jou bestaat er inderdaad niets anders dan TL en 2 1/2 weg filter. :mrgreen:
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door MrCaBLeGuY »

peerlessralf schreef:
moet wel zeggen dat je wel veel hulp krijgt hiero??
echt niemand die me even kan helpen?
Herken de naïviteit van mezelf van een tijd terug maar 'even helpen' gaat niet echt op (en dan is 'niet echt' een understatement). Om zonder relevante ervaring met speakerbouw te beginnen bij een custom 3-weg systeem (laat staan in TL vorm) is soort van mission impossible. Uiteraard kan het wel maar niet met het gewenste resultaat.

Even terugkomend op even, als je een groot expert op dit forum een 3 weg laat bouwen in een TL met kast & filterontwerp kijk je naar een project van een paar weken. Waarvan enkele dagen aan meten & simuleren en nog dagen met fijn afstemmen etc.

Ik zou zeggen neem de adviezen hier ter harte, mijn advies zou overigens zijn verkoop de drivers en begin met een bestaand zelfbouw project van bijvoorbeeld Tony Gee (http://www.humblehomemadehifi.com/). Hij heeft veel ontwerpen die je als particulier allemaal vrij mag gebruiken als je hem mailt krijg je de bouwtekeningen er nog bij.

Of kijk eens op http://www.juoiga.nl van het forumlid HenkJan, hier staan ook mooie ontwerpen op. Ik heb de Hans gemaakt en wil niet anders meer ;) Succes met je project in ieder geval.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: speaker setje peerless gekocht.

Bericht door MrCaBLeGuY »

En al plannen gemaakt ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”