Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
In se hebben tube rectifiers daar geen last van. Ze moeten geen signaal switchen. de elektronen vloeien of vloeien niet.
De condensatoren zijn in principe niet nodig nu ik er eens verder over nadenk, maar nu vraag ik me af waarom Dick mij dan die tip gegeven heeft.. welke andere reden kan het hebben ?
De condensatoren zijn in principe niet nodig nu ik er eens verder over nadenk, maar nu vraag ik me af waarom Dick mij dan die tip gegeven heeft.. welke andere reden kan het hebben ?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Klopt! (heb even de tijd op 100ms gezet om te kunnen zien wat er precies gebeurd maar deze flucturering zal normaal zijn neem ik aan) Ik wist niet dat ik pas na 10 sec moest weten. Weer wat geleerd.AatV schreef:Heb je gegevens in PSUD gezet en kom tot andere antwoorden.
De eerste seconde is bij uitstek het verkeerde "window" om de uiteindelijke uitgangsspanning (in PSUD=RMS) te bepalen. Het is dus zaak de delaytijd in te stellen. In deze schakeling is een seconde of tien noodzakelijk.
Je ziet dan dat bij een trafospanning van 2 x 400 Volt de uiteindelijke voedingsspanning uitkomt op 437 Volt, in mij optiek te hoog. Bij verlaging naar een trafospanning van 2 x 375 Volt kom je vervolgens uit op iets meer dan 400 Volt, een hele nette waarde!
De spanningsval zie ik inderdaad ook maar mij is even niet duidelijk of ik nu iets moet aanpassen of niet. Moet de 10k verlaagd worden naar 4k7?AatV schreef:Ook in PSUD kan je zien dat de spanning voor de 6N1P buis, dus over C[3] een 80 Volt lager is. Dit klopt heel netjes want de spanningsval over 10 Kohm met 8 mA is 80 Volt. Verlaging tot 4,7 kOhm reduceert de spanningsval tot ca. 38 Volt. In de praktijk zal dit door een lagere stroom nog een fractie minder zijn.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Yes. 
De fluctuatie is de overgebleven rimpelspanning, varierend van 407,49 Volt tot 407,28 Volt. Topwaarde dus ruim 200 mV Volt, RMS waarde circa 70 mV. Niet echt verkeerd maar je kan de rimpelspanning nog wat verkleinen door een hogere waarde van C2, bijvoorbeeld 220 of 330 uF! (de voedingsspanning wordt dan een ietsje hoger, maar veel zal het niet schelen.)
In deze schakeling heb ik een delay van 10 seconden aangegeven, omdat de RC-tijd van 10 kOhm en 47 uF nogal groot was, vandaar. Soms kan het korter.
groeten,
AatV
De fluctuatie is de overgebleven rimpelspanning, varierend van 407,49 Volt tot 407,28 Volt. Topwaarde dus ruim 200 mV Volt, RMS waarde circa 70 mV. Niet echt verkeerd maar je kan de rimpelspanning nog wat verkleinen door een hogere waarde van C2, bijvoorbeeld 220 of 330 uF! (de voedingsspanning wordt dan een ietsje hoger, maar veel zal het niet schelen.)
In deze schakeling heb ik een delay van 10 seconden aangegeven, omdat de RC-tijd van 10 kOhm en 47 uF nogal groot was, vandaar. Soms kan het korter.
groeten,
AatV
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Waarschijnlijk heeft deze tip betrekking op het 'blussen' van impulsen die ontstaan t.g.v. het schakelen van halfgeleiderdioden. De reden dat een thermische diode minder vervuiling veroorzaakt is gelegen in zijn hogere interne weerstand en dus lagere schakelstromen.xbake schreef:... De condensatoren zijn in principe niet nodig nu ik er eens verder over nadenk, maar nu vraag ik me af waarom Dick mij dan die tip gegeven heeft.. welke andere reden kan het hebben ?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Een kleine update. Het eerste chassis is voorzien van een laagje verf. Het is een hamerslag lak van Hammerite in de kleur zwart metallic. In het echt ziet het er heel mooi en profi uit. Ik ben nog bezig met de mockup houten panelen om een totaalbeeld te krijgen hoe het eruit komt te zien.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Dat ziet er mooi uit !!! Heb je het metalen chassis zelf gemaakt, of ergen laten maken?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Deze is met het handje gemaakt. Plaat alu van de bouwmarkt, goed vastklemmen en buigen maar. De hoeken zijn aan de binnenkant versterkt met een stukje alu hoekprofiel en de spleet tussen de 2 helften mooi rond geschuurd en eventuele spleet opgevuld. Uit 1 plaat alu van 1000x30cm kan ik zeker 2 van deze kasten maken en dan hou ik nog wat over voor weet ik veel wat.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
En zo ziet dat er dan ongeveer uit...
Het is een mockup met MDF ipv echt hout (en niet helemaal zuiver gezaagd) en het aluplaatje is nog even van papier.
Het gaat om het idee. De overlap van het alu plaatje is overigens intentioneel.
Het is een mockup met MDF ipv echt hout (en niet helemaal zuiver gezaagd) en het aluplaatje is nog even van papier.
Het gaat om het idee. De overlap van het alu plaatje is overigens intentioneel.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ziet er gelikt uit Vinculum, ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden! Hier zit nu ook schot in de zaak. Het aluminium achterfrontje (wat een naam, een achterfrontje
), heb ik voor de verandering eens besteld bij Schaeffer in Duitsland, maar, eerlijk is eerlijk, Kees van Techgraphics doet het minstens zo goed. Maar je moet alles een keer proberen nietwaar? De kast lag al klaar evenals de aluminium chassisplaat van 3 mm. Verder de buizen maar nog niet een trafoset. Wel heb ik vorige week een bod gedaan op een paar Lundahl LL1663 PP UGT's. Voor een zeer schappelijke prijs heb ik het duo overgenomen, je weet maar nooit waar ze goed voor zijn. Heb jij al een besluit over je trafo's genomen Vinculum?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ja ik ga voor de AE trafo's. Goede kwaliteit met een vergelijkbare prijs als de rest. En geen gezeur met buitenlands handelen, invoerrechten etc. Ook laat ik alles gelijk ingieten.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Goeie keuze.Vinculum schreef:Ja ik ga voor de AE trafo's. Goede kwaliteit met een vergelijkbare prijs als de rest. En geen gezeur met buitenlands handelen, invoerrechten etc. Ook laat ik alles gelijk ingieten.
Ze zijn niet altijd even snel met antwoorden (wss door het vele werk), maar ze leveren wél goede producten (prijs/kwaliteit) én een erg goede service.
Ik had zo ooit nog eens een trafokap waar na een tijdje één van de opgelaste bouten loskwam.. Hebben ze gelijk kosteloos een nieuw gestuurd.
Mooi werk ook met de behuizing. Zoiets doe ik je niet na !
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Al een tijdje volg ik dit draadje, en wil nu ook even de complimenten overbrengen. De behuizing ziet er goed uit, zeker niet alle daags, en is origineel. Je pakt het goed aan in elk geval, ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat!
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik twijfel nog met die Fransman Vinculum, die heeft een hele mooie voedingstrafo. AE heb ik trouwens wel hoog staan, maar ze vragen zoveel informatie en er is een levertijd van zes tot acht weken. Verder, hier een foto van mijn achterpaneeltje (dat is een duidelijkere benaming
) bestukt met RCA en LS chassisdelen die ik op de site van Dick Best tegenkwam. Morgen besteld, gister geleverd, supersnel gewoon en van een zeer solide constructie! Aan het op een rommelmarkt gekochte Eurochassisdeel zit een filter gebouwd en de zekeringhouder komt uit een heel oude scheepszender
.
In de behuizing moet de uitsparing voor het achterpaneeltje nog even uitgezaagd worden. Maar dat mag (lees: moet
) neeflief meubelmaker maar opknappen.
Edit: Ik zag te laat dat Dick Best ook buisvoeten heeft anders had ik die meteen mee besteld
In de behuizing moet de uitsparing voor het achterpaneeltje nog even uitgezaagd worden. Maar dat mag (lees: moet
Edit: Ik zag te laat dat Dick Best ook buisvoeten heeft anders had ik die meteen mee besteld
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
altijd mooi werk van Schaeffer, maareuh, ik wist niet dat de netspanning in Nederland 10V hoger lag dan in België ? 
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik houdt rekening met de toekomst XBake, voor je het weet wordt er weer tien volt extra groene stroom uit het stopkontakt gegoten 
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Misschien nog een idee voor de houten constructie op de metalen behuizing:
Marktplaats.nl
Er zijn wel meer te vinden, ook wel andere houtsoorten en afmetingen.
Het achterpaneel ziet er erg profi uit! Mag ik vragen wat je er voor kwijt was?
Marktplaats.nl
Er zijn wel meer te vinden, ook wel andere houtsoorten en afmetingen.
Het achterpaneel ziet er erg profi uit! Mag ik vragen wat je er voor kwijt was?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Inclusef verzenden ongeveer €42,00 Fokko, Schaeffer heeft een tekenprogramma dat gratis te downloaden is en waarmee allerlei vormen zijn te maken. In dat programma zit meteen ook een bestelmodus. Zoek maar eens op Schaeffer of Frontpanel Designer.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Mijn voorversteker in zebrano-hout :Fokko schreef:Misschien nog een idee voor de houten constructie op de metalen behuizing:
Marktplaats.nl
Er zijn wel meer te vinden, ook wel andere houtsoorten en afmetingen.
Het achterpaneel ziet er erg profi uit! Mag ik vragen wat je er voor kwijt was?

- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Dank voor de tip maar mijn oom is houtleverancier dus ik heb al bij hem aangeklopt voor een paar mooie stukjes hout... 
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Het ziet er zeer professioneel uit maar vind ik het redelijk duur.PA4URK schreef:Inclusef verzenden ongeveer €42,00 Fokko, Schaeffer heeft een tekenprogramma dat gratis te downloaden is en waarmee allerlei vormen zijn te maken. In dat programma zit meteen ook een bestelmodus. Zoek maar eens op Schaeffer of Frontpanel Designer.
Weinig alternatieven natuurlijk voor de zelfbouwer (al heb ik wel al een idee voor mijn volgende fontplaat/achterpaneel)
Jim
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Miljaardenondedju, dat is een mooie!
Van een stukje hout met een mooie nerf is best wel wat te maken, de oude houten vloer van m'n zus is ook een prima alternatief, prachtig!
Wat Schaeffer betreft: inderdaad is het niet goedkoop Jim, maar dan heb je wel wat. Maar eerlijk is eerlijk, Kees van Techgrapix heeft voor m'n PP versterker zowel de achterpaneeltjes als het front gemaakt en dat was zeker niet duur en net zo professioneel.
Van een stukje hout met een mooie nerf is best wel wat te maken, de oude houten vloer van m'n zus is ook een prima alternatief, prachtig!
Wat Schaeffer betreft: inderdaad is het niet goedkoop Jim, maar dan heb je wel wat. Maar eerlijk is eerlijk, Kees van Techgrapix heeft voor m'n PP versterker zowel de achterpaneeltjes als het front gemaakt en dat was zeker niet duur en net zo professioneel.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Een kleine update: Maandag heb ik definitief gekozen voor de trafo's van AE en deze zijn inmiddels besteld. Ik wilde niet langer wachten op antwoorden van zowel de Pool als de Fransoos. Levertijd AE: vier tot zes weken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Mag ik vragen wat je hebt besteld en wat het nu kost?
Moet je trouwens betalen vooraf of bij levering?
Moet je trouwens betalen vooraf of bij levering?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Hoi Vinculum,
De UGT's tussen de 3.5 k en 5.5 k voor luidsprekers van 8 ohm.
De voedingstrafo: de hoogspanning 375-0-375 bij 350 mA, de 5 volt spanning voor de gelijkrichtbuis bij 4 Ampère en twee wikkelingen voor 6.3 volt / 4 ampère gloei die ook in serie te zetten zijn zodat ik 12.6 volt gloei krijg voor de TT22 buizen. Volgens AE een fikse trafo die €128,- gaat kosten, de beide UGT's komen op €104,- de twee. De kappen komen er dan nog bij à €22,50. Inderdaad een hele uitgave
, maar het moet maar voor een keer
Betalen is pas nodig wanneer de trafo's klaar zijn dus kan ik nog even sparen...
De UGT's tussen de 3.5 k en 5.5 k voor luidsprekers van 8 ohm.
De voedingstrafo: de hoogspanning 375-0-375 bij 350 mA, de 5 volt spanning voor de gelijkrichtbuis bij 4 Ampère en twee wikkelingen voor 6.3 volt / 4 ampère gloei die ook in serie te zetten zijn zodat ik 12.6 volt gloei krijg voor de TT22 buizen. Volgens AE een fikse trafo die €128,- gaat kosten, de beide UGT's komen op €104,- de twee. De kappen komen er dan nog bij à €22,50. Inderdaad een hele uitgave
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik zit nog steeds een beetje in mijn maag wat nu wijsheid is omtrent de voedingskabels/connectoren tussen de voeding en de versterker.
Voor de hoogspanning heb ik iets nodig wat 400V 200mA minimaal aan kan en voor de gloei is het 6,3V 4A. En dan nog een aarde kabel waarschijnlijk. Op het chassis heb ik eigenlijk maar plek voor iets wat max 4 cm hoog is en tussen de 4 & 6 cm breed. Ook het liefst beide spanningen in 1 connector. Iemand nog een idee? Ohja en ook nog het liefst bij een makkelijke leverancier.
Voor de hoogspanning heb ik iets nodig wat 400V 200mA minimaal aan kan en voor de gloei is het 6,3V 4A. En dan nog een aarde kabel waarschijnlijk. Op het chassis heb ik eigenlijk maar plek voor iets wat max 4 cm hoog is en tussen de 4 & 6 cm breed. Ook het liefst beide spanningen in 1 connector. Iemand nog een idee? Ohja en ook nog het liefst bij een makkelijke leverancier.
