Problemen met Sony TA-F3000ES

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Problemen met Sony TA-F3000ES

Bericht door squall »

Ik heb voor een prikke een Sony TA-F3000ES overgenomen. In het begin leek het goed te doen maar na een tijdje problemen geeft hij toch problemen.

Volgens mij gaat de relais (voor de luidspreker uitgang (blauw) ) uit. Dit gebeurt pas na een tijdje spelen, na even wachten (tijden zijn veel verschillend) begin hij weer te spelen. Heb net even de bias aangepast maar dit lijkt nog niet te helpen (deze was 8mV naast aan beide kanten). Iemand enig idee wat het probleem is, of waar ik moet zoeken?

Bijgevoegd zijn, twee pix en de service manual.
Bijlagen
Overview
Overview
Close up
Close up
hfe_sony_ta-f3000es_service.pdf
(1.83 MiB) 760 keer gedownload
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Problemen met Sony TA-F3000ES

Bericht door squall »

niemand een idee?

Vaak, vlak voordat hij uitvalt hoor je de relais een paar keer erg snel aan/uit gaan. Als de versterker een tijdje uit heeft gestaan, duurt het langer voordat hij weer in de fout gaat. Ik heb niet de impressie dat de versterker te heet wordt (iig de koelblokken niet)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Problemen met Sony TA-F3000ES

Bericht door ray5150 »

Het eerste wat in mij op komt is een of meerdere slechte solderingen in het stuurgedeelte van het relais.
Denk dat je dat eerst eens goed moet nalopen. eventueel testen met een busje koudespray en een haarfohn.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Problemen met Sony TA-F3000ES

Bericht door squall »

Ok, moet via de onderkant er bij. De soldering ziet er heel erg netjes uit (zeker vergeleken een sphinx P14 hehehe :wink: ) Dit gedaan, eerst de versterker zonder load aangezet en gekeken of er wat gebeurde. Over de relay (24V) staat gewoon iets van 23,6 a ,8 V. Heb toen eerst ff met koudespay gespoten en gekeken of ik iets zag. Dit leverde niets op.

Ik heb toen de versterker weer aan mn luidsprekers gehangen. De versterker staat op z'n kop, dit om bij de soldeerpunten te komen. Hij heeft gister de hele avond gewoon lekker lopen spelen, geen enkel probleem.

Ik denk dat ik hier twee conclusies uit kan trekken:
A -> De koudespray heeft wat rotzoi opgeruimd.
B -> Omdat de versteker op zn kop staat, heeft de printplaat meer koeling en wordt minder heet, dus geeft minder problemen.

Wat denken jullie?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Problemen met Sony TA-F3000ES

Bericht door mischa72 »

squall schreef:
B -> Omdat de versteker op zn kop staat, heeft de printplaat meer koeling en wordt minder heet, dus geeft minder problemen.
Wat zou betekenen dat (zoals Ray al zei) er ERGENS een los kontakt zit. Door de versterker op zijn rug te leggen, gaan je componenten aan de print "hangen" waardoor de zwaartekracht mogelijk voor kontakt zorgt. Laat hem eens een tijd op de kop spelen en draai hem weer op zijn pootjes. Komt de fout dan naar voren, stook dan je soldeerbout maar warm en loop alle solderingen na, ook die waarvan je denkt dat ze goed zijn.

Lukt het niet, heb je toch een geweldig mooie behuizing om een mooi zelfbouwontwerp in te zetten (nietwaar Ray ???).

Groeten,
Mischa
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Problemen met Sony TA-F3000ES

Bericht door squall »

Heb nog niet heel veel tijd gehad om er naar te kijken, echter zit het wel ergens achter in mn hoofd dat als ik de versterker bewoog dat de relay ging schakelen. Zal het vanavond eens even bekijken.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Problemen met Sony TA-F3000ES

Bericht door squall »

Gister de soldeerverbingen van en rond de relay even na gelopen. Hij draait nu weer helemaal prima! Danku voor de hulp O:)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Problemen met Sony TA-F3000ES

Bericht door mischa72 »

Gefeliciteerd, veel plezier weer ermee.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie