Philips 489, nostalgie
Moderator: Beheerdersteam
Philips 489, nostalgie
Is iemand bekend met de Philips Type 489 speakers? Volgens mij uit de jaren 70, goude jaren van Philips?
http://www.mfbfreaks.nl/folders/1979/1/index6.html
Kan deze bemachtigen, ruilen tegen een aantal cd's en dvd's. Ik vraag me af of iemand weet hoe dit klinkt, of dit een beetje kwaliteit is.
http://www.mfbfreaks.nl/folders/1979/1/index6.html
Kan deze bemachtigen, ruilen tegen een aantal cd's en dvd's. Ik vraag me af of iemand weet hoe dit klinkt, of dit een beetje kwaliteit is.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Philips 489, nostalgie
Ken niet het specifieke type, maar wel een aantal andere uit de folder (mijn opa had die voor dat hij naar IBF over ging) en als ze in goede staat zijn (niet ge-reconed hoeven te worden) is het altijd de moeite waard als je het mij vraagt.
Re: Philips 489, nostalgie
Ze zijn in zeer goede staat, de rubber randen kennelijk ook nog.
Neem aan dat dit toch wel een upgrade is qua muzikaliteit over het hele bereik in vergelijking met me Sony dav-f200 setje? Bijvoorbeeld met een leuke luxman/nad versterker.
Neem aan dat dit toch wel een upgrade is qua muzikaliteit over het hele bereik in vergelijking met me Sony dav-f200 setje? Bijvoorbeeld met een leuke luxman/nad versterker.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Philips 489, nostalgie
Als ze echt in goede staat zijn is dat zeker een vooruitgang op die Sony satjes met losse sub. Doe er inderdaad een leuke stereo amp bij (oude denon, luxman, marantz etc).
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Philips 489, nostalgie
Thanks voor de linkjes, die heb ik echter allemaal al gemaild. Budget voor versterker is 50 euro. Heb momenteel al geld problemen dus zodoende..
Als iemand wat over heeft hoor ik het graag.
Als iemand wat over heeft hoor ik het graag.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Philips 489, nostalgie
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=12070
Arno is aan het uitdelen, ik zou ze direct ophalen
Arno is aan het uitdelen, ik zou ze direct ophalen
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Philips 489, nostalgie
Probeer of je een van deze voor 20 euro op kan halen, loop je nooit een buil aan:
http://link.marktplaats.nl/356543448
http://link.marktplaats.nl/365067152
http://link.marktplaats.nl/356543448
http://link.marktplaats.nl/365067152
Re: Philips 489, nostalgie
Zoals ik al schreef, die 489 heb ik denk ik 15 jaar gehad, waarna ze plaats moesten maken voor de zelfbouwhobby 
Het geluid is "warm", maar blijft strak.
Het geluid is "warm", maar blijft strak.
Re: Philips 489, nostalgie
Precies mijn smaak dus. Gaan ze ook een beetje laag? Volgens de specs ligt het -3db punt op 38 hz, maar ik heb mijn twijfels daarover?
Re: Philips 489, nostalgie
Ik heb ze nooit gemeten, maar ik zeg niet "nee, dat is niet mogelijk". Ze kwamen echt wel laag.
Wel zijn de middentoner en vooral de tweeter bijzonder gevoelig, daar zou ik wel op letten als je een gebruikte koopt.
En, bij die van mij liet de lijm van de panelen los op een gegeven moment.
Wel zijn de middentoner en vooral de tweeter bijzonder gevoelig, daar zou ik wel op letten als je een gebruikte koopt.
En, bij die van mij liet de lijm van de panelen los op een gegeven moment.
Re: Philips 489, nostalgie
Wat bedoel je met bijzonder gevoelig? Dat je ze snel kapot speelt?
Groet!
Groet!
Re: Philips 489, nostalgie
Nou ze staan thuis, over het geluid ben ik tevreden. Alleen is 1 van de 2 middentoners kapot.
Zucht...
Zucht...
Re: Philips 489, nostalgie
Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar waarschijnlijk is een van de aansluitdraden van de spreekspoel naar de spreekspoeldrager kapot. De oudere domes mid-domes van philips hadden hier nog meer last van, maar deze zijn bijna hetzelfde van constructie.Sjaudio schreef:Alleen is 1 van de 2 middentoners kapot.![]()
Even een multimeter over de aansluitterminals van de losgekoppelde middentoner, en je weet of de spreekspoel een open verbinding is. Als dat het geval is, kun je de dome met spreekspoeldrager en al van de magneet wippen. Vervolgens kun je de onderbreking van de draad op het oog waarschijnlijk al wel vinden – zal wel dicht bij de aansluiting naar de drager zitten – en daarop de draad iets verder terug trekken en weer aan de aansluitterminal solderen. Mijn ervaring is dat daar meestal wel voldoende ruimte voor is.
Groeten,
Martin
Re: Philips 489, nostalgie
Nou, ik heb wel enig verstand van luidsprekers, maar echt niet hoe deze intern zijn opgebouwd. Daar blijf ik eerlijk gezegd liever af. Heb ook wat foto's geschoten van de speakers, vind iedereen leuk denk ik. De mid's lijken nog behoorlijk high-end eigenlijk. Alleen wat te doen met de mid's? Zo te dien zijn ze ook niet erg makkelijk open te maken.Nijn schreef:Ik weet niet hoe handig je zelf bentSjaudio schreef:Alleen is 1 van de 2 middentoners kapot.![]()








Re: Philips 489, nostalgie
Inderdaad leuk, echter jammer dat er 1 mid-dome kapot is.teacher schreef:Jeugdsentiment! Leuk!
Re: Philips 489, nostalgie
Reparatie gaat waarschijnlijk langs deze lijnen. Ik weet niet precies hoe je de voorplaat van de dome afkrijgt, maar als je even het typenummer van de middentoner (staat op de achterkant) doorgeeft kan ik wel even voor je kijken of ik dat kan vinden.Sjaudio schreef:Inderdaad leuk, echter jammer dat er 1 mid-dome kapot is.teacher schreef:Jeugdsentiment! Leuk!Ik heb ze nu beiden spelen in stereo, dan valt het niet zozeer op omdat het totaalplaatje het goed maakt, maar als je ze los gaat vergelijken mis je echt wat warmte bij degene waar de mid van kapot is.
Wat betreft reparatie, ik kan me voorstellen dat je een beetje huiverig bent om ze te fixen, aan de andere kant werkt de middentoner nu ook niet dus het kan alleen maar beter worden
Re: Philips 489, nostalgie
Kijk eens, nu snap ik het al beter. Ik ga zo snel mogelijk kijken of ik de front plaat eraf krijg. Wat minder is is dat ik geen soldeer apparaat heb. Eigenlijk best wel schaamteloos om dat te zeggen @ een zelfbouw forum.
Re: Philips 489, nostalgie
Maakt niks meer uit, gaan voor een goedkoop prijsje na de volgende eigenaar. Ik heb er geen tijd meer voor, en eigenlijk ook geen zin. Heb gelukkig weer goed werk gevonden en me wat meer gericht op een leukere set. Komt binnenkort hier online te staan met een bijpassende philips stereo versterker uit de Marantz tijd.
Re: Philips 489, nostalgie
Voor diegene die ze nog wel bezitten.
Er is enige hoop en verbetering voor deze verder uitstekende luidsprekerbox,
vervang alle draden in de luidsprekerbox met minstens 0,75mm² en plaats aan de achterzijde van de luidsprekerbox twee flinke schroefaansluitingen voor dikke luidsprekerkabels. Vergeet niet het oude gaatje even dicht te maken. Ik kan u vertellen uit eigen ervaring er gaat een wereld voor u open strakkere bas weergave en meer detail in het midden en hoog.
Er is enige hoop en verbetering voor deze verder uitstekende luidsprekerbox,
vervang alle draden in de luidsprekerbox met minstens 0,75mm² en plaats aan de achterzijde van de luidsprekerbox twee flinke schroefaansluitingen voor dikke luidsprekerkabels. Vergeet niet het oude gaatje even dicht te maken. Ik kan u vertellen uit eigen ervaring er gaat een wereld voor u open strakkere bas weergave en meer detail in het midden en hoog.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips 489, nostalgie
Een dikkere aansluitkabel (al dan niet via aparte schroefaansluitingen) is zeker niet verkeerd, maar die paar korte stukjes van het filter binnenin naar de drivers? Dat maakt m.i. niet hoorbaar uit. Er zijn trouwens nog wel wat meer upgrade-mogelijkheden zoals extra bracing van de nogal slappe kast, meer en beter dempingsmateriaal en betere onderdelen in het filter.

