Ik heb wat ideetjes om het ultime bassguitar cabinet te bouwen.
Er zijn tegenwoordig veel bassisten die een "studio" sound willen hebben, dit zijn meestal de jazz, funk en solo bassisten.
Hier onder de criteria die belangrijk voor deze doelgroep zijn:
-compact
-groot bereik, dus ook hoge tonen weergeven
-lage vervorming
-klank zoals in de studio, dus zo min mogelijk eigen klankkleur
De basscabinets die er op de markt verschijnen zijn vaak volgens een zelfde concept opgebouwd. Neem eens een 2x10" of een 4x10" cabinet dan zie je dat de woofers allemaal tot ca. 3 of 3.5khz doorlopen(dus geen filter) en dat daarna een kleine hoorntweeter het werk overneemt. De meeste bassisten klagen dus over een "gat" in het midden gebied, het lijkt alsof je apart luistert naar een woofer en een tweeter en niet naar één luidspreker, duh, vindt je het gek met zo'n ontwerp. En natuurlijk gaat het membraan van die woofertjes ook nog eens opbreken tussen de 2 en 3 khz, bagger dus.
Het 2x10" cabinet dat ik nu ga ontwerpen heeft daarom een grotere tweeter, zo'n PA mid/hoog driver dus. Deze koppel ik niet aan de gebruikelijke hoorns maar aan de 8" dayton waveguide (waarmee ik dus ook in mijn Philips project flink heb geexperimenteerd). Deze waveguide klinkt niet als een hoorn, dus, ideaal geschikt voor een "studio" sound.
De driver die ik in gedachte heb is de Eminence PSD2002, deze is makkelijk vanaf zo'n 1,5khz inzetbaar, prima dus.
http://eminence.com/proaudio_drivers_de ... nk=PSD2002
De woofers zijn de Oberton 10B200, geweldige woofers met een glasfiber membraan en een zeer lage vervorming in het laag. Zelfs zonder behuizing en flinke uitslagen hoor je nagenoeg geen vervorming als je met de basgitaar hier over speelt, dit is de eerste 10" woofer die dat zo klaar speelt, solide constructie en grote xmax. Deze woofer produceert daarom net zo veel laag als 2 "normale" 10"inch PA woofers vandaar dat ik dus een 2x10" cabinet maak, is ook iets compacter
http://www.oberton.com/Cone/10b200data.htm