uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]

Bericht door Henkjan »

goed, het is in de diverse minidsp topics hier en op het minidsp forum al voorbij gekomen, het ding zorgt voor een plop bij het uitschakelen. de makkelijke oplossing is natuurlijk eerst versterker uit, ff wachten, en dan minidsp uit, maar dat is niet praktisch als ook andere huisgenoten de zaak moeten gaan bedienen. of als je zoals ik gewoon lui bent, gecombineert met een "dat kan beter" gevoel...

startpunt: een minidsp die tegelijk met de versterker wordt aan&uit geschakeld. danwel via een geschakelde 230V uitgang van de versterker (zoals bij mij in de woonkamer) danwel omdat ze de zelfde voeding gebruiken (zoals bij MichaelB en straks bij m'n pa)

te ontwerpen: een uitschakelvertraging voor de minidsp. dus dat de minidsp lang genoeg aan blijft als de versterker is uitgezet. iets met een flinke elko voor de 'opslag', maar dan wel met wat extra om bv er voor te zorgen dat deze niet de voeding onderuit trekt bij het aanzetten, en dat deze alleen de minidsp voedt en niet de versterker (iets met een diode ofzo?).

ik had al op circuitsonline gekeken, maar verder dan een relais-dinges kwam ik daar niet. vraag aan de elektronica experts hier om "wat" te helpen.. als het ff kan iets dat makkelijk op een klein gaatjesbord in elkaar kan worden gezet.
Pjotr

Re: uitschakelvertraging te ontwerpen

Bericht door Pjotr »

Dat is het paard achter de wagen spannen. De mini DSP hoort zich niet zo te gedragen. Is iets om over te klagen bij de makers.

Een beter oplossing is om de uitgang met een (reed) relais'je af te schakelen als je hem uit zet en er helemaal geen DC-dreun het aangesloten apparaat ingaat
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
De mini DSP hoort zich niet zo te gedragen.
helemaal mee eens, maar daa hebben we nu ff niets meer aan.... vandaar de zoektocht naar een end-of-pipe oplossing
Pjotr schreef:
Een beter oplossing is om de uitgang met een (reed) relais'je af te schakelen als je hem uit zet en er helemaal geen DC-dreun het aangesloten apparaat ingaat
dus 4 relais (4 uitgangen immers)... zijn die er ook met cinch pluggen :roll: en dan maar hopen dat dat snel genoeg gaat...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gewoon een capje in signaalweg :hide: :lagge:
knuisje

Bericht door knuisje »

Pin 5 van de ADAU1701 is de active low reset input. Hier is waarschijnlijk een reset ic-tje op aangesloten dat de dsp gereset houdt zolang de voedingsspanning onder een bepaald niveau is. Dit signaal zou je kunnen gebruiken om een mute tor aan te sturen. Ik zal eens kijken of ik het reset ic-tje kan ontdekken op de print.

Edit: pin 5 is niet aangesloten. Dus geen externe reset.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
.... iets met een flinke elko voor de 'opslag', maar dan wel met wat extra om bv er voor te zorgen dat deze niet de voeding onderuit trekt bij het aanzetten, en dat deze alleen de minidsp voedt en niet de versterker (iets met een diode ofzo?).
vraag ik nou iets geks ofzo?
sietse

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:
.... iets met een flinke elko voor de 'opslag', maar dan wel met wat extra om bv er voor te zorgen dat deze niet de voeding onderuit trekt bij het aanzetten, en dat deze alleen de minidsp voedt en niet de versterker (iets met een diode ofzo?).
vraag ik nou iets geks ofzo?
je vraagd denk ik niks geks, maar probeer mij ff aan me verstand(wat er nog van over is :) ) te peuteren hoe een minidsp is uitgevoerd. uitgangen, heeft een 230V netspannining en dus een gelijkrichter enzo???? Ik denk dat je er met een meerpolige schakelaar wel uitkomt. Maar ik weet helemaal niks van die minidsp, ipods en pispots enzo.... :oops: ... :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zal wel ff een schets maken
richard

Bericht door richard »

Je kan er een (kortwerkende) UPS tussen zetten.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Er is vast wel iets van 12V ofzo te vinden in die versterker van je.
Als je die via een diode een elco laat voeden in je DSP.. en die elco laat je via een weerstand de basis van een NPN torretje voeden.. Aan de collector van dat torretje doe je een relaisje dat de 230 netschakelaar van je DSP overbrugt..
Je kan je DSP gewoon aan- en uitzetten maar pas als je je versterker uit zet gaat de DSP vanzelf uit na een vertraging, afhankelijk van die elco...

Kees
Bijlagen
bypassswitch.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Lijkt me een goed idee Kees.
knuisje

Bericht door knuisje »

Een andere mogelijkheid is zoals in dit schema met een relais dat de uitgangen naar massa schakelt als de spanning wegvalt. Voor 4 uitgangen heb je dus 2 relais nodig.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

OK, ff wat geschetst over hoe e.e.a. nu zit (gaat zitten):
overzicht schema voedingen.png
het bovenste schema is hoe het moet gaan werken bij m'n pa: z'n huidige HK is pre-amp en voor t laag, de MiniDSP en de amp voor t hoog (zo'n Sure ding) worden gevoed vanaf een Meanwell 24V voeding die z'n 230V krijgt vanuit de HK (geschakelde uitgang) (dit is iirc vergelijkbaar met wat MichaelB heeft voor z'n TV)

de onderste situatie is zoals het nu bij mij in de woonkamer zit: m'n Marantz is pre-amp en amp voor t hoog, de MiniDSP heeft een eigen PS die gevoed wordt vanaf de geschakelde 230V uitgang van de Marantz, voor de sub is er de Thomessen sub-amp die zelf aan&uit gaat met t audio signaal

relais in t signaal ben ik wat terughoudend mee, al was het maar dat fatsoenlijke niet goedkoop zullen zijn. ik hoop nog steeds op een redelijke low-tech oplossing aan de DC voeding kant van t geheel.

nog wat nadere info: de plop komt echt door het uitschakelen van de minidsp, hij klinkt namelijk ook als ik de DC van de minidsp er af haal terwijl de rest aan blijft.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

knuisje schreef:
Een andere mogelijkheid.
Als dat snel genoeg is.... door de elco'tjes en de DC-voeding blijft het relais al zolang aangetrokken dat de plof eerder is..
Een relais rechtstreeks van de trafo voeden is sneller maar -kan- een brom introduceren. Gelijkrichten kan nog, maar afvlakken slechts heel minimaal (10 uf ofzo)

Kees
Pjotr

Re: uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]

Bericht door Pjotr »

Ik had in verleden eens zo'n inschakelvertraging met een relais van een paar euro gepost die je zo op de primaire van de voedingstrafo kunt aansluiten, een inschakel delay heeft, maar die bij uitschakelen direct afvalt. In dit soort situaties is een vertraging totdat de op-amps stabiliseren bij inschakelen ook wel handig. In dat geval schakelt het relais dan niet de B+ maar de uitgangen van de DAC's.
Delay-2.gif
R1 verkleinen naar 220K en C1 naar 22uF voor een vertraging van 2 seconden bij inschakelen.

Linkje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 364#p17364
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 21 sep 2010, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Die MiniDSP zit in een kastje waar je niks bij in kunt bouwen??
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die ziet er zo uit:
minidsp_small.jpg
minidsp_small.jpg (62.64 KiB) 1259 keer bekeken
dus daar ga ik niets aan veranderen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoeft ook niet, je kunt de relais er gewoon achter hangen. Het zal voor jou denk ik lastiger worden om zoiets in elkaar te solderen op een stukje gaatjesprint.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Peter, als je jouw schema gebruikt, moet je hem dan bij een drie-weg drie keer bouwen of kan je er drie relais tussen zetten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee hoef je niet 3x te bouwen Je kunt gewoon drie kleine 2-polige relaisjes parallel zetten daar waar er nu eentje zit. B.v. van die relaisjes die in de Relaixed zitten.

Stond trouwens een foutje in mijn vorige post, heb ik even gecorrigeerd. De vertragingstijd bij inschakelen is ongeveer 0,5 x R1 x C1. Met 22 uF en 220 K kom je op ongeveer 2 seconden.
Leeuwarden

En had je daar toevallig ook een print-lay-outje van?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
En had je daar toevallig ook een print-lay-outje van?
Eh nee Jan, was gewoon op gaatjes board in elkaar gezet. Overigens als je geen vertraging bij inschakelen nodig hebt kan het wel simpeler.
Leeuwarden

Die vraag kan Henkjan misschien beantwoorden?

Overigens nog een vraag aan Henkjan: is die plop zo stevig dat je
moet vrezen voor aangesloten tweeters of kan je de plop als schoonheidsfoutje betitelen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik vind 'm erg hard, ik zal straks eens proberen of t te filmen is. voor tweeters zou ik vrezen... het gekke is dat niet iedereen er last van schijnt te hebben.
Leeuwarden

Das gek...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”