USB DAC voor PC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Ik zou graag een DAC bouwen voor het streamen van muziek vanaf de PC, maar ben een leek op dit gebied. Nu ben ik het volgende tegengekomen op het www en vraag mij af of ik hier een DAC mee kan bouwen. graag wat advies of suggesties.

http://www.analogmetric.com/goods.php?id=100
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Ja kan, maar verwacht van de gebruikte chip, de PCM2706, geen al te hoge kwaliteit. Zie verder dit draadje http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=12066 (De PCM2706 is de opvolger van de PCM2702).

Voor gemiddelde redelijke kwaliteit, zoals voor bij je PC, dan kan dat bordje. Wil je hoge kwaliteit dan is dat niet de weg.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

@Pjotr

De kwaliteit van deze USB DAC. Kun je daar iets over zeggen.

http://box-designs.com/main.php?prod=us ... ce&lang=en
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Daarmee zit je gelijk in een heel ander prijssegment. Ik ken die niet zelf maar hij gebruikt dezelfde USB 1.1 interface als dat DIY bordje. Er zal wel een betere DAC chip in zitten denk ik. USB1.1 heeft gewoon kwalitatief een aantal gebreken waardoor dat zijn grenzen heeft. Wil je beter dan kom je op FireWire of USB2 uit.

Is het voor MS-Win of voor een Mac? Voor MS-Win heb ik zelf erg goede ervaring met Musiland wat in dat andere draadje genoemd wordt en wat erg betaalbaar is.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

@Pjotr, het is voor windows vista. De DAC mag best wel wat kosten. Ik wil in ieder geval een goede DAC. Wellicht dat dit dan een goede optie is.

http://cgi.ebay.com/Hi-End-24-192-DAC-D ... 1c15b59950
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door b_force »

Voor dat geld kun je beter een EMU Tracker Pre nemen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Maar hier zit ook een volume en hoofdtelefoon regeling op die ik niet benodigd ben. Ik geef dan toch extra geld uit voor die mogelijkheden die ik niet gebruik. Dat geld kan ik dan toch beter in een DAC steken !!!
Laatst gewijzigd door Zweitse op za 02 okt 2010, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Bart0l0meus »

Ik weet niet exact wat je budget is maar misschien is het de moeite waard om op de nieuwe DAC van Tentlabs te wachten!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Ik vindt de producten van Tentlab nogal aan de dure kan voor het geen ze bieden. Ik denk dat er voor bijna 900 euro nog veel meer moois te koop is. Maar in iedergeval bedankt voor de respons.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door b_force »

Zweitse schreef:
Ik vindt de producten van Tentlab nogal aan de dure kan voor het geen ze bieden. Ik denk dat er voor bijna 900 euro nog veel meer moois te koop is. Maar in iedergeval bedankt voor de respons.
Die reactie snap ik dus totaal niet.

Je vraagt, in principe, om een heel erg goede USB geluidskaart.
Ik raad aan om een Tracker Pre te nemen (veel beter kom je bijna niet tegen, hoewel ik wel voor je wil opzoeken), maar dat lijkt je toch geen goeie keuze (dat kan).
Je zegt dan dat je liever extra geld in de DAC zelf wilt steken (in wat dan precies?) en dan is Tentlab ineens weer aan de dure kant??

Ik snap je niet meer?? :roll:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Je zegt dan dat je liever extra geld in de DAC zelf wilt steken (in wat dan precies?) en dan is Tentlab ineens weer aan de dure kant??
Zweitse geeft aan dat hij de kosten, voor opties die hij toch niet gebruikt, liever terugziet in de kwaliteit van de DAC zelf. Dat is wel wat anders dan een 9x :-& zo dure DAC willen kopen. :D
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Misschien toch even een verduidelijking. Ik ben op zoek naar een goede DAC voor tussen mijn PC en voorversterker. Dus geen DAC met allemaal toeters en bellen die ik toch niet gebruik, het liefst iets van plug and play. Ik zoek dus iets in deze richting.

http://cgi.ebay.com/Hi-End-24-192-DAC-D ... dZViewItem

Verder stel ik andere suggesties natuulijk zeer op prijs, daar ik zelf een leek ben op dit gebied.

Misschien dat er mensen zijn die 2 oktober naar de ZBA dag gaan, en mij iets meer kunnen vertellen over de diverse mogelijkheden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door b_force »

Marp schreef:
b_force schreef:
Je zegt dan dat je liever extra geld in de DAC zelf wilt steken (in wat dan precies?) en dan is Tentlab ineens weer aan de dure kant??
Zweitse geeft aan dat hij de kosten, voor opties die hij toch niet gebruikt, liever terugziet in de kwaliteit van de DAC zelf. Dat is wel wat anders dan een 9x :-& zo dure DAC willen kopen. :D
Waarom zou je meer willen betalen voor een kant en klare DAC, met minder toeters en bellen (je hoeft ze immers niet te gebruiken) die niet daadwerkelijk beter presteert?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

@ B-Force, mijn voorkeur gaat uit naar een DAC die ik zelf moet bouwen. Dat is ook de insteek geweest om op dit forum mijn vragen te stellen. Ik zou graag dan ook tips willen hebben wat ik nodig heb om een goede DAC te bouwen, denk daarbij aan welke dac, oamps, voeding en dergelijke. Ik steek liever mijn geld in een zelfbouw DAC, dan dat ik dat zelfde geld in een kant en klaar product steek. Ik ga er vanuit dat ik met zelfbouw van een DAC meer kwaliteit krijg voor het zelfde geld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Dan zou ik toch gaan voor de route USB --> S/PDIF --> DAC

De USB -- S/PDIF coverter zou ik niet zelf bouwen maar voor een Musiland of M2Tech gaan. En een zelfbouw S/PDIF DAC is te kust en te keur op EBay te krijgen.

De Musiland heb je voor tussen de 50 en 60 eu thuisbezorgd en is kwalitatief vergelijkbaar met de 2x zo dure M2Tech. Je kunt uiteraard het printje van de Musiland er uit halen en inbouwen bij je DAC. Voordeel van de M2Tech is is dat deze ook op een Mac werkt en dat doet de Musiland niet, die werkt alleen met Windows (maar dat doet ie dan ook probleemloos (zowel met kernel streaming, directx als ASIO).

Op Diyaudio.com is daar veel over geschreven en daar zijn ook lieden die een I2S interface op de Musiland geknutseld hebben om direct een DAC chip aan te hangen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Hoe moet ik dat zien Pjort, USB --> S/PDIF --> DAC. Wat is precies S/PDIF.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Waarom zou je meer willen betalen voor een kant en klare DAC, met minder toeters en bellen (je hoeft ze immers niet te gebruiken) die niet daadwerkelijk beter presteert?
Die vraag moet je aan Zweitse stellen. Ik geef slechts aan dat het niet zo vreemd is dat hij zo'n Tentlabs DAC duur vindt. :)

Overigens valt niets te zeggen over de kwaliteit van een even dure DAC zonder overbodige opties. De produktiekosten zullen nauwelijks dalen door weglaten van enkele opties. Sterker nog, eenvoudiger wordt vaak genoeg gepresenteerd als exclusiever (ontwerp is dan zgn. gericht op de serieuze muziekliefhebber), wat geloofwaardiger wordt met een bijbehorende audiofiele prijs. :D Beter is het om op feiten af te gaan die iets over de kwaliteit zeggen. Ongebruikte features krijg je er veelal voor weinig bij, en hoef je inderdaad niet te gebruiken.

--
Moest ik opnieuw kiezen, én zou ik Windows gebruiken, dan nam ik de door Pjotr genoemde Musiland converter met een HK-DAC. De DAC kan ook een andere zijn, maar deze presteert dusdanig dat ik daar minder verbetering verwacht te behalen dan met een goede S/PDIF-converter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Ha Zweitse,

S/PDIF = Sony/Philips Digital Interface Format. Dat is dus wat op de meeste digitale spullen zit zoals CD spelers als digitale uitgang. Kan met een "digitaal" kabeltje zijn met cinch plugjes of optisch en dat is dan beter bekend als "Toslink". Is min of meer standaard om een externe DAC aan te sluiten. Op veel PCI geluidskaartjes zit het ook standaard, op laptops zie je het zelden helaas.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

@Pjort, ik zat al even op wiki om het op te zoeken. Probleem is dat ik werk met een laptop, vandaar. Ik zoek dus iets van USB naar DAC, en middels RCA naar mijn versterker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Jah dat begrijp ik Zwetse. Alle kwaliteits-DAC's werken met S/PDIF in. Je hebt dus iets nodig wat de USB van je laptop omzet in een S/PDIF signaal wat dan je DAC lust. Dat doet zo'n Musiland of M2Tech doosje. Dat zet je dan tussen de laptop en de DAC. Zo heb ik het ook zitten en dat werkt perfect.

Linkje: MUSILAND Monitor 01 USD

En anders is dit misschien wat: Musiland Monitor 02 US ? Is weliswaar geen zelfbouw meer dan.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

@Pjort. bedankt voor de info. Als ik kijk naar de Musiland is dit ongeveer het zelfde als de USB DAC van Pro-ject, en denk ik ook aan deze http://www.analogmetric.com/goods.php?id=100. Ik hoop dat er nog wat meer reacties komen, en zal anders 2 oktober op de ZBA dag eens wat mensen vragen om advies. In ieder geval bedankt voor de feedback.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Waar je ook aan kunt denken :)

http://www.firestone-audio.eu/shop/prod ... /bravo.php

Is USB > SP/DIF 24/96 en vervolgens

http://www.firestone-audio.eu/shop/prod ... itfire.php

met eventueel

http://www.firestone-audio.eu/shop/prod ... 220vac.php

Ik heb die Bravo al eens aan mijn Linux Netbookje gehad, die zag hem meteen :lol: :lol:
Dus geen beperking van OS' en als Win, Mac, ze worden allemaal ondersteund zonder drivers, dit door de Tenor Chip.

Als je ze uit de doosjes haalt en inbouwt heb je een aardig schoon signaal denk ik. (Schijnzelfbouw :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Ja deze had ik ook al gezien. Maar is dit dan niet een betere optie.

http://cgi.ebay.com/Hi-End-24-192-DAC-D ... 2517006103
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Waar je ook aan kunt denken :)

http://www.firestone-audio.eu/shop/prod ... /bravo.php

Is USB > SP/DIF 24/96 en vervolgens:mrgreen: )
Doet toch precies hetzelfde als de Musiland? En is voor het drievoudige bedrag echt niet beter. Bovendien gaat de Musiland tot 24 bit - 192 kHz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Zweitse schreef:
Ja deze had ik ook al gezien. Maar is dit dan niet een betere optie.

http://cgi.ebay.com/Hi-End-24-192-DAC-D ... 2517006103
Nee is geen betere optie omdat daar diezelfde goedkope PCM2902 USB chip gebruikt wordt die beduidend minder presteert dan de Musiland.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 21 sep 2010, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie