buizen en hun klank
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
buizen en hun klank
Ik heb een Philips CD630 een NOS modificatie en het opamp circuit vervangen door een buizentrap volgens:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/MIK ... zator.html (zelfde buizen)
Ik voed de buizen met een gestabiliseerde voeding:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
De gloeispanning komt van een 7805 met twee diodes
Het klinkt oke, maar mijn Myryad T10 en Pioneer PD-S601 hebben wat meer body.
Ik ben dus niet zo lyrisch als de heer Fikus op zijn site
(Hoewel ik het geweldig vind dat hij al zijn kennis deelt)
Nu dring zich de volgende vraag aan mij op: zou het geluid met andere buizen veel beter/voller klinken?
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/MIK ... zator.html (zelfde buizen)
Ik voed de buizen met een gestabiliseerde voeding:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
De gloeispanning komt van een 7805 met twee diodes
Het klinkt oke, maar mijn Myryad T10 en Pioneer PD-S601 hebben wat meer body.
Ik ben dus niet zo lyrisch als de heer Fikus op zijn site
(Hoewel ik het geweldig vind dat hij al zijn kennis deelt)
Nu dring zich de volgende vraag aan mij op: zou het geluid met andere buizen veel beter/voller klinken?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: buizen en hun klank
De "klank" uit buizen heeft met name met de instelling te maken.
Hoewel eigenlijk in audio de effecten zeer klein zijn.
Hoewel eigenlijk in audio de effecten zeer klein zijn.
Dank voor het snelle antwoord!
Je zegt met name
Wat zijn de andere factoren?
Of zijn die voor audio ook verwaarloosbaar klein?
Kan ik uit het antwoord opmaken dat de keuze van het type buis er niet zo heel veel toe doet?
Je zegt met name
Wat zijn de andere factoren?
Of zijn die voor audio ook verwaarloosbaar klein?
Kan ik uit het antwoord opmaken dat de keuze van het type buis er niet zo heel veel toe doet?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mijn mening is dat het type er niet zoveel toe doet.
Ik weet ook dat ik nu hard moet wegduiken, omdat andere mensen daar heeeeeel anders over denken

Ik weet ook dat ik nu hard moet wegduiken, omdat andere mensen daar heeeeeel anders over denken
Heb je SRPP schakeling gebouwd?
wellicht toch nog even bufferen met een opamp of zo.
er zijn wel degelijk klank verschillen tussen buizen, varierend van neutraal tot donkerbruin.
wellicht toch nog even bufferen met een opamp of zo.
er zijn wel degelijk klank verschillen tussen buizen, varierend van neutraal tot donkerbruin.
- RobertD
- Contacteer:
Heb je de Mikrolampizator gebouwd? Of toch de "gewone" 6N1P ?
En heb je daarbij de SRPP variant of de single-ended variant gebouwd?
Naar mijn smaak heeft wel elke buis een eigen klank, het kan zelfs per merk verschillen. Een 12AY7 van Raytheon klinkt heel anders dan een 6072 van General Electric, terwijl deze buizen exact dezelfde specs hebben.
Enne..... waar zijn de foto's???
En heb je daarbij de SRPP variant of de single-ended variant gebouwd?
Naar mijn smaak heeft wel elke buis een eigen klank, het kan zelfs per merk verschillen. Een 12AY7 van Raytheon klinkt heel anders dan een 6072 van General Electric, terwijl deze buizen exact dezelfde specs hebben.
Enne..... waar zijn de foto's???
Ik heb de SRPP variant met de kleine buisjes (H16b)
Het bufferen van de buizentrap ondergraaft een beetje het idee van de modificatie nl NOS-modificatie en met een enkele buizen versterker trap het signaal aan de versterker aanbieden. Dus als het even kan kijk ik liever of het niet mogelijk is om de configuratie enigszins aan te passen om het wat meer body te geven
Het bufferen van de buizentrap ondergraaft een beetje het idee van de modificatie nl NOS-modificatie en met een enkele buizen versterker trap het signaal aan de versterker aanbieden. Dus als het even kan kijk ik liever of het niet mogelijk is om de configuratie enigszins aan te passen om het wat meer body te geven
Laatst gewijzigd door drikus op wo 22 sep 2010, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier een foto van de NOS modificatie en het overbruggen van de SMD condensatoren
Ik heb de opamps en de weerstanden en condenstatoren van het filter na de DAC zo veel mogelijk verwijderd.
Dat leverde een hele verbetering op. Op zich verbaasde dat mij een beetje, omdat ik de koperbaan van de printplaat vlak achter de uitgang van de DAC had doorgesneden, zodat alleen de buizentrap het uitgangssignaal van de DAC krijgt aangeboden. Ik heb het nog nagemeten en of de baan wel echt door is.
Het bloedarmoedige is ervan af. Wel pik ik storing op die ik hoor als ik de versterker hard zet en er geen CD wordt afgespeeld. (ik weet niet of dat er eerder ook al was, toen was ik te veel bezig met het wat ijle geluid ) Deze storing bestaat uit een paar op het gehoor herkenbare onderdelen
- een 50HZ brom
- een metalig tikkerig geluid (soort vliegtuig)
- een geluid dat een beetje lijkt op het roffelen op een glazen potje, dit geluid varieert in hoogte, maar is wel bijna de gehele tijd aanwezig
De signaal kabels die ik gebruik zijn coax kabels die alleen aan de printkant mat de massa zijn verbonden.
(met uitzondering van het kabeltje tussen de weerstanden die van de stroom uit de DAC een spanning voor de versterker "maken".
Ik heb overigens de LM317 die de gloeistroom levert van de print afgehaald en op een groter koelprofiel elders in de speler gezet. Het werd nl erg heet.
Dat leverde een hele verbetering op. Op zich verbaasde dat mij een beetje, omdat ik de koperbaan van de printplaat vlak achter de uitgang van de DAC had doorgesneden, zodat alleen de buizentrap het uitgangssignaal van de DAC krijgt aangeboden. Ik heb het nog nagemeten en of de baan wel echt door is.
Het bloedarmoedige is ervan af. Wel pik ik storing op die ik hoor als ik de versterker hard zet en er geen CD wordt afgespeeld. (ik weet niet of dat er eerder ook al was, toen was ik te veel bezig met het wat ijle geluid ) Deze storing bestaat uit een paar op het gehoor herkenbare onderdelen
- een 50HZ brom
- een metalig tikkerig geluid (soort vliegtuig)
- een geluid dat een beetje lijkt op het roffelen op een glazen potje, dit geluid varieert in hoogte, maar is wel bijna de gehele tijd aanwezig
De signaal kabels die ik gebruik zijn coax kabels die alleen aan de printkant mat de massa zijn verbonden.
(met uitzondering van het kabeltje tussen de weerstanden die van de stroom uit de DAC een spanning voor de versterker "maken".
Ik heb overigens de LM317 die de gloeistroom levert van de print afgehaald en op een groter koelprofiel elders in de speler gezet. Het werd nl erg heet.
Lijkt me heel gezond, het lijkt alsof er ergens een schroefje bij hem los zitdrikus schreef:Ik ben dus niet zo lyrisch als de heer Fikus op zijn site
Het is leuk voor hem dat ie zo enthousiast is, maar van mensen die me zeer deskundig lijken hoor ik ook mindere dingen over hem, kort gezegd dat ie maar wat zit aan te rommelen en er geen bal van klopt. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, al heeft ie me wel erg geïnspireerd