Beëindigd! Arcturus Blue buizen pre

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

AatV

Re: langlopend! Arcturus Blue buizen pre

Bericht door AatV »

@Allen,

Een heleboel topics worden na een enthousiast begin en allerlei tussentijdse wederwaardigheden noooit echt beëindigd, maar om dit topic goed af te sluiten nog een overzicht van de voorversterker en de voeding in mijn installatie. Ik heb een paar foto’s gemaakt om het een en ander te laten zien.
Het is een mooi gezicht met - bij ons althans - een hoge WAF factor.
midden x.jpg
links x.jpg
rechts x.jpg
Echter..... na het nemen van de plaatjes heb ik de Arcturus Blue vv. weer snel op non-actief gesteld.
Het stoorniveau binnen het versterkergedeelte is veel te hoog om een goed geluid te produceren. De voeding is wel OK.
Ik ben dan ook van plan voor het versterkergedeelte een nieuwe behuizing te maken, die van binnen een stuk ruimer is, waarin ik de onderdelen meer (en vooral een betere) plaats kan geven.
Nog een aantal zaken die ik ga wijzigen bij een volgende uitvoering van deze schakeling (want die bevalt wel!) :
  • Geen loodvrij soldeer meer gebruiken, want voor dat je het weet zit je alles aan elkaar te plakken.
    Geen zilverdraad meer gebruiken. Ik vind het nogal snel breken en ik vrees dat mijn oren niet audiophiel genoeg zijn om het verschil te kunnen horen.
    Om de ingangen te schakelen geen minirelais gebruiken. Ik kan het verkeerd hebben, maar ik heb het idee dat zonder rigoureuze tegenmaatregelen (wat deze ook mogen zijn) er snel storing en overspraak geïntroduceerd wordt.
    De diverse schakelingen zoveel mogelijk modulair opbouwen. Testen en plaatsen werkt dan een stuk gemakkelijker.
    Waar mogelijk gebruik maken van goede aansluitklemmen (bijv. Wago), werkt een stuk beter dan aansluitingen solderen en dan plaatsen.
Is deze versterker een teleurstelling? Ja en nee. Ja, omdat ik na zoveel gedoe geen goed werkende voorversterker heb. Nee, omdat de schakeling op zich mooi werkt. Nee, omdat ik ontzettend veel praktische zaken geleerd heb. Nee, omdat ik diverse zaken met het forum heb kunnen delen en nee (kijk uit, nu wordt het filosofisch), omdat af en toe de weg naar een doel toe belangrijker is dan het doel zelf…

Voor de toekomst? Eerst voor de verandering een kleine Push Pull buizenversterker bouwen voor de studeerkamer/rommelhok met 1 st. ELL80- en 1 st. ECC81 buis per kanaal. In het te openen topic zal ik zoveel mogelijk de ontwerpvoorwaarden en uitwerkingen aangeven. Vervolgens de Arcturus Blue-schakeling met behulp van de opgedane kennis in een andere incarnatie weer opbouwen. (Te zijner tijd te volgen als Arcturus blue Revisited).

Groet,
AatV
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Jammer en leuk....

Jammer dat de versterker in die mooie (schitterende!!) behuizing niet werkt.
Leuk dat je gewoon doorgaat en ons weer van nieuw leesvoer gaat voorzien.

Zo'n ELL80 in pushpull is lekker compact. Ben benieuwd naar het resultaat. Ik wil nog eens een ELL80 SE bouwen, met een paar piepkleine UGT'tjes die ik nog heb zwerven. Kan met één ECC83 en één ELL80 een stereo versterker worden.
Alleen tijd hè, tijd is een noodzakelijk ingrediënt om te kunnen hobby-en.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Best wel zonde, want het is een prachtige behuizing....stukje vakwerk.
Maar als het niet goed werkt moet je er inderdaad eroverheen kunnen zetten en de bijl erin durven zetten...dat kan pijn doen, ja.

PS1: Die eindversterkers, staan die ook hier op het forum? wat is het voor ontwerp? ik neem aan dat dat ook zelfbouw is?

PS2: Waarom Johan Remkes als avatar?..... :lol: :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

AatV schreef:
Waar mogelijk gebruik maken van goede aansluitklemmen (bijv. Wago), werkt een stuk beter dan aansluitingen solderen en dan plaatsen.
Je weet waar je die kunt "bestellen" he? :wink: :-$

Groeten,
Mischa
AatV

Bericht door AatV »

@ray5150
PS1
De eindversterkers zijn hele oude beestjes nml. de SA-20, een ontwerp van het destijds roemruchte blad Audio & Techniek. Ze geven echter geen krimp bij de laagohmige belasting van mijn Newtronics Temperance luidsprekers.
PS2
Zeker niet, hij heeft toch geen sigaret in z'n mond? Het is het portret van de Belangrijkste Nederlander (ja, met hoofdletters) in buizentechniek, namelijk Bernard Tellegen, de uitvinder van de Pentode in 1926 en later een van de grondleggers van de Gyratortheorie.

@Mischa
Ik weet het precies :mrgreen:

groeten,
AatV
Plaats reactie