Bariet als vervanger van zand en dergelijke.
Moderator: Beheerdersteam
Bariet als vervanger van zand en dergelijke.
Na het nodige gelezen te hebben over materialen ter verzwaring/ demping bij speakers, recentelijk nog over straalgrid, zou ik graag jullie mening willen horen over bariet.
Op dit moment gebruik ik dit materiaal in de vorm van 2 zak a 25 kg, deze liggen iedere onder een Kef Concerto in de orginele papieren zak.
Het is zeer fijn gemalen, in de openlucht waait het gewoon weg, en heeft een dichtheid van 4,2 tot 4,5.
Als het zich verdicht heeft is het zeer vormvast.
Bariet wordt ondermeer in de autoindustrie gebruikt voor het verzwaren van de vloermatten voor een hogere demping.
De ervaring die ik er mee heb is goed, echter ik heb geen vergelijk, daarom gaarne jullie visie/ ervaring.
Rudi
Op dit moment gebruik ik dit materiaal in de vorm van 2 zak a 25 kg, deze liggen iedere onder een Kef Concerto in de orginele papieren zak.
Het is zeer fijn gemalen, in de openlucht waait het gewoon weg, en heeft een dichtheid van 4,2 tot 4,5.
Als het zich verdicht heeft is het zeer vormvast.
Bariet wordt ondermeer in de autoindustrie gebruikt voor het verzwaren van de vloermatten voor een hogere demping.
De ervaring die ik er mee heb is goed, echter ik heb geen vergelijk, daarom gaarne jullie visie/ ervaring.
Rudi
Re: Bariet als vervanger van zand en dergelijke.
Dacht het ook als wit pigment in verf gebruikt wordt.
Een vrij onschuldig goedje dus waarom niet?
Een vrij onschuldig goedje dus waarom niet?
even gegoogled, blijkt bariet een andere benaming voor Bariumsulfaat te zijn. Of dit nu dempende eigenschappen heeft, is mij niet bekend.
Dat wordt inderdaad wel als vulstof in verven gebruikt. Het wit in een verf wordt overigens meestal door het pigment Titaniumoxide verkregen.
Groeten,
Wido
Dat wordt inderdaad wel als vulstof in verven gebruikt. Het wit in een verf wordt overigens meestal door het pigment Titaniumoxide verkregen.
Groeten,
Wido
Volgens wiki wordt bariet ook gebruikt in zwaar beton. Magnetiet wordt ook wel voor dit doel gebruikt.
Ik denk dat de dempende werking vooral op de massa is gebaseerd. De soortelijke massa van bariet is 4,5 kg/dm3, als fijn granulaat zal dat zo'n 2,6 - 2,8 kg/dm3 zijn, bijna het dubbele van fijn zand.
Ik denk dat de dempende werking vooral op de massa is gebaseerd. De soortelijke massa van bariet is 4,5 kg/dm3, als fijn granulaat zal dat zo'n 2,6 - 2,8 kg/dm3 zijn, bijna het dubbele van fijn zand.
Vanuit m'n werk transporteer ik het materiaal nogal eens, ondermeer naar olie en gasboringen, waar het gebruikt wordt voor het verzwaren van de spoeling (hoe dieper er geboordt wordt, hoe zwaarder de spoeling), maar ook naar een bedrijf dat het in voorgevormde vloermatten verwerkt voor ondermeer de duitse autoindustrie ter verhoging van de dempende werking.
@ richard: de bariet is tot een fijn poeder gemalen en zeker geen granulaat, want dan krijg ik het hoogstwaarschijnlijk niet meer uit m'n oplegger, daarom heeft het ook een soortelijke massa dan wel dichtheid van 4,2 kg/dm3.
Verder is de kleur verre van wit, het heeft meer weg van gemalen klei.
@ richard: de bariet is tot een fijn poeder gemalen en zeker geen granulaat, want dan krijg ik het hoogstwaarschijnlijk niet meer uit m'n oplegger, daarom heeft het ook een soortelijke massa dan wel dichtheid van 4,2 kg/dm3.
Verder is de kleur verre van wit, het heeft meer weg van gemalen klei.
Hoe belangrijk is het om de box op zo'n manier te dempen. Alle beetjes helpen natuurlijk het lijkt me een tweak die niet meer opleverd dan een hernia.
Ik heb dat een keer geprobeerd. Het enige verschil was het gewicht van de boxen. Troep er weer uit gehaald en over de tuin verspreid. Had het toch nog enig nut. 
Voor een TL heeft het ook niet veel nut Sietse, drukveranderingen daarin zijn niet erg hoog. Maar voor sandwich panelen voor een sub of een midkast kan het zeker nut hebben als je daarvan de paneel resonanties zoveel mogelijk wilt dempen.
Volgens wiki is de dichtheid van bariumsulfaat of bariet 4,5 kg/m3, dat is doorgaans het materiaal zonder holle ruimte. Als dat tot poeder wordt gemalen zal dan altijd lichter zijn omdat in poeder zo'n 30% tot 40% holle ruimte zit.All4fun schreef:@ richard: de bariet is tot een fijn poeder gemalen en zeker geen granulaat, want dan krijg ik het hoogstwaarschijnlijk niet meer uit m'n oplegger
Hoe fijner de gradatie hoe lager het soortelijk gewicht. Dus hoe fijner het poeder is gemalen hoe meer lucht er tussen zit. Massief steen weegt 2500 tot 2700 kg/m3, grind weegt 1650 kg/m3, droog zand is zo'n 1600 kg/m3, en fijn zand zo'n 1550 kg/m3. Hoe fijner de gradatie hoe lager het soortelijk gewicht. Je kan een mengsel maken waarbij je de holle ruimte van het grind opvult met zand, en de holle ruimte in het zand weer opvult met zeer fijn zand (silt en kleifractie). Bij het maken van beton doe je dat om een optimale dichtheid (= sterkte) te krijgen. Ongewapend beton weegt zo'n 2400 kg/m3.
Maar het kan best zijn dat het barietpoeder wat jij vervoert zwaarder is, je zou het laadgewicht kunnen delen door het laadvolume om het soortelijk gewicht van het poeder te bepalen.
Navraag gedaan, de soortelijke massa is minimaal 4,2 kg/dm3, dit is een eis die voor boringen gesteldt wordt.richard schreef:Volgens wiki is de dichtheid van bariumsulfaat of bariet 4,5 kg/m3, dat is doorgaans het materiaal zonder holle ruimte. Als dat tot poeder wordt gemalen zal dan altijd lichter zijn omdat in poeder zo'n 30% tot 40% holle ruimte zit.All4fun schreef:@ richard: de bariet is tot een fijn poeder gemalen en zeker geen granulaat, want dan krijg ik het hoogstwaarschijnlijk niet meer uit m'n oplegger
Hoe fijner de gradatie hoe lager het soortelijk gewicht. Dus hoe fijner het poeder is gemalen hoe meer lucht er tussen zit. Massief steen weegt 2500 tot 2700 kg/m3, grind weegt 1650 kg/m3, droog zand is zo'n 1600 kg/m3, en fijn zand zo'n 1550 kg/m3. Hoe fijner de gradatie hoe lager het soortelijk gewicht. Je kan een mengsel maken waarbij je de holle ruimte van het grind opvult met zand, en de holle ruimte in het zand weer opvult met zeer fijn zand (silt en kleifractie). Bij het maken van beton doe je dat om een optimale dichtheid (= sterkte) te krijgen. Ongewapend beton weegt zo'n 2400 kg/m3.
Maar het kan best zijn dat het barietpoeder wat jij vervoert zwaarder is, je zou het laadgewicht kunnen delen door het laadvolume om het soortelijk gewicht van het poeder te bepalen.
En naar ik meen werken daar die knakkers ook mee die de spoelingen aanmaken.
Ook voor het stabieler maken van hoge smalle speakers kan het z'n nut hebben, een ruimte van 2-3 liter in de voet kan op die manier een kilo of 10 herbergen wat het geheel al aanzienlijk stabieler maakt.