Tweeter reperatie

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pino

Tweeter reperatie

Bericht door Pino »

Hallo!

Ik ben nieuw hier, mocht ik deze vraag onder de verkeerde sub-forum geplaatst hebben, mijn excuus.

Ik heb hier een set Dynalab SDA 2.8 zuilen staan aangesloten op een Marantz PM80 MKII. Een beetje zonde, die marantz kan veel beter tot z'n recht komen met wat fantsoenlijkere speakers maar omdat ik de reputatie van een student hoog moet houden (a.k.a. geen geld voor betere) zit dat er even niet in.

Probleem is echter dat bij 1 van de zuilen de tweeter niet goed meer functioneert. Hij doet het nog wel gewoon goed in de zin van de tonen en luidheid maar bij een bepaalde toon/frequentie krijg ik een ruis/static/distortie. Bij hele hoge tonen of lage tonen (van de tweeter zelf) klinkt het zoals het hoort, alleen bij een bepaalde klank heb ik dit probleem.

Is dit op te lossen of is dit een teken van het einde van deze tweeter? Al valt het te repareren, is dat geen probleem. Ik kom wel goed uit de voeten met een gereedschap kist en een soldeerbout. (komt die LTS zwakstroom toch nog van pas :) )

Any ideas anyone?
richard

Bericht door richard »

Welkom op het pad van het zelfdoen.

Een tweeter repareren zal niet meevallen, het kan zijn dat de tweeter een keer is overbelast en de spreekspoel (de koperen wikkeling) is losgelaten van de drager. Dit zou je kunnen proberen met wat warmtebestendige lijm vast te zetten. Ook zou er rommel in de luchtspleet van het magneetsysteem kunnen zitten, dat schoonmaken moet ook wel lukken.
Als er een ferrofluïd in de spleet zit (een olieachtige substantie) moet je dat mooi laten zitten.

Ik ga er van uit dat je de tweeters eenvoudig uit elkaar kan halen, maar pas op, de toleranties zijn klein en de boel is fragiel, de operatie kan mislukken. Maar niet geschoten is altijd mis, je kan hem altijd nog weggooien.

Ook nog een kans dat het aan het filter of de versterker ligt, om dat uit te sluiten zou je de tweeters van links en rechts kunnen omwisselen. Verhuist het probleem mee dan ligt het aan de tweeter, anders ligt het probleem elders.
Pino

Bericht door Pino »

Bedankt voor uw reactie.

Een aantal dingen kunnen alvast uitgesloten worden.

Het ligt in ieder geval niet aan de versterker. Ik heb de zuilen omgedraaid en blijft bij de zelfde tweeter problemen geven. Tevens kan het ook geen vuil zijn, de tweeter is volledig behuist in een plastic omhulsel/ombouw.

Word maar eens tijd dat ik hem open ga breken. Het zal wel met wat kracht moeten gebeuren aangezien de behuizing van de tweeter is vastgelijmt.

Ik zal laten weten hoe de zaken verlopen :)
Pino

Bericht door Pino »

Nou, dat is hem niet geworden.

Hier wat pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ruis/static is weg echter heb ik nu het idee dat hij compleet geen klank meer geeft op die bepaalde frequentie. Lijkt wel dat de klanken die ruisde nu helemaal weg zijn. Misschien toch maar de tweeter vervangen. Maar door welke? Enigste wat voor informatie over deze tweeter heb is "19mm Titanium Coated Dome"

Voor de rest helemaal niets. Er staat ook niets vermelt op de tweeter zelf. Iemand een idee met wat ik deze tweeter kan vervangen?

Hier wat meer info over de zuil zelf:

Height : 38"
Width : 10"
Depth : 11"
Model No : SDA 28 Signature Reference
Minimum Power : 15W RMS
Miximum Power : 200W
Frequence Responce : 35-20Khz ( +-3dB)
Impedance : 8 Ohms Nominal
Sensitivity : 91 dB @ 1Watt/1 Meter
Woofers: Two 8"Bi-laminate Treated Paper Cone
Tweeter : 19mm Titanium Coated Dome
Crossover Frequency : 4,000Hz
Crossover Slope : 12dB Per Octave Slope
Black Ebony Finish

Anyone?!
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik zie geen plaatjes :? . Maar de spreekspoel ziet er wel verbrand uit aan de binnenkant.

FIY, ik heb de plaatjes met de hand opgezocht
richard

Bericht door richard »

]eep schreef:
Ik zie geen plaatjes :? . Maar de spreekspoel ziet er wel verbrand uit aan de binnenkant.
Zou dat de ferrofluïd kunnen zijn?

Meet eens de gelijkstroomweerstand over de aansluitingen? In de luchtspleet zo een metaaldeeltje kunnen zitten die de boel laat kraken, met een knopspeld zou je dat misschien kunnen vinden.

Als je ze zou moeten vervangen kun je het beste voor een zelfde type kiezen, of een met een vergelijkbaare klankkleur, rendement en impedantie.
Plaats reactie