3-weg Peerless XXLS ,TangBand W4-1337, Fountek NeoCD1.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Net bedacht:
De kans is vrij groot dat de tweeters en mids zullen moeten verzwakt worden tegenover de woofers...
Normaal gebeurt dit dmv een simpele spanningsdeler in de vorm van 2 weerstandjes of een regelbare L-pad toe te passen op iedere driver die verzwakt moet worden...
Deze speakers zouden geschikt kunnen gemaakt worden voor bi-amping.
Met andere woorden: een krachtige versterker op de woofers en een minder krachtige op de mids en tweeters.
Mochten we ooit voor deze laatste optie gaan zou het ronduit zonde zijn om zowel de mids als tweeters te gaan verzwakken, waardoor de eindbak die deze aanstuurt onnodig zwaar zou moeten worden om dan vervolgens al dat vermogen weer te gaan weggooien over een spanningsdeler...
Als we nu in plaats van de mids en tweeters apart te verzwakken nu eens zouden kunnen de tweeters óf mids verzwakken zodat die mooi bij elkaar aansluiten, om dan vervolgens een overbrugbare verzwakking te zetten op het geheel, dan zou dit bij de aanvankelijke opstelling (mids+tweeters op dezelfde versterker als de woofers) even goed moeten werken, maar door de algemene verzwakking van mids en tweeters tesamen te kunnen uitschakelen, zouden deze óók directer aangestuurd kunnen worden door een aparte, minder krachtige eindbak in bi-amp opstelling.
Mijn vraag is nu: Kun je zomaar een verzwakkingsnetwerk zetten op één van beide drivers en dan vervolgens nog eens een verzwakkingsnetwerk op het geheel?
De kans is vrij groot dat de tweeters en mids zullen moeten verzwakt worden tegenover de woofers...
Normaal gebeurt dit dmv een simpele spanningsdeler in de vorm van 2 weerstandjes of een regelbare L-pad toe te passen op iedere driver die verzwakt moet worden...
Deze speakers zouden geschikt kunnen gemaakt worden voor bi-amping.
Met andere woorden: een krachtige versterker op de woofers en een minder krachtige op de mids en tweeters.
Mochten we ooit voor deze laatste optie gaan zou het ronduit zonde zijn om zowel de mids als tweeters te gaan verzwakken, waardoor de eindbak die deze aanstuurt onnodig zwaar zou moeten worden om dan vervolgens al dat vermogen weer te gaan weggooien over een spanningsdeler...
Als we nu in plaats van de mids en tweeters apart te verzwakken nu eens zouden kunnen de tweeters óf mids verzwakken zodat die mooi bij elkaar aansluiten, om dan vervolgens een overbrugbare verzwakking te zetten op het geheel, dan zou dit bij de aanvankelijke opstelling (mids+tweeters op dezelfde versterker als de woofers) even goed moeten werken, maar door de algemene verzwakking van mids en tweeters tesamen te kunnen uitschakelen, zouden deze óók directer aangestuurd kunnen worden door een aparte, minder krachtige eindbak in bi-amp opstelling.
Mijn vraag is nu: Kun je zomaar een verzwakkingsnetwerk zetten op één van beide drivers en dan vervolgens nog eens een verzwakkingsnetwerk op het geheel?
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Dit is wat ik in gedachten heb:
De ovaal moet het passief filter van de mid+tweeter gedeelte voorstellen.
We zouden dus de overheersende driver (vermoedelijk de tweeter) juist genoeg verzwakken om deze netjes bij de mid te laten aansluiten, zonder rekening te houden met de gevoeligheid van de woofer.
Bovenstaande schakeling zou dan over het geheel geplaatst worden om de mid en tweeter tesamen te verzwakken zodat dit netjes aansluit bij de woofer in "Verzwakte modus", maar ook eenvoudig kan omgeschakeld worden naar "Directe modus" wanneer er een losse eindversterker gebruikt wordt om de mids+tweeters aan te sturen.
We zouden dus de overheersende driver (vermoedelijk de tweeter) juist genoeg verzwakken om deze netjes bij de mid te laten aansluiten, zonder rekening te houden met de gevoeligheid van de woofer.
Bovenstaande schakeling zou dan over het geheel geplaatst worden om de mid en tweeter tesamen te verzwakken zodat dit netjes aansluit bij de woofer in "Verzwakte modus", maar ook eenvoudig kan omgeschakeld worden naar "Directe modus" wanneer er een losse eindversterker gebruikt wordt om de mids+tweeters aan te sturen.
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Hoi,
En sowieso is een lpad rechtstreeks aan de eindtrap geen mooie oplossing.
Gr Sander
Als je het als 1 geheel ontwerpt wel , maar dan kan je niet daarna de 1ste lpad ineens weer weg laten zonder mogelijk hoorbare verandering van de filterwerking.Mijn vraag is nu: Kun je zomaar een verzwakkingsnetwerk zetten op één van beide drivers en dan vervolgens nog eens een verzwakkingsnetwerk op het geheel?
En sowieso is een lpad rechtstreeks aan de eindtrap geen mooie oplossing.
Gr Sander
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Ik dacht aan volgende "lijn" (vereenvoudigde weergave):
De overbrugbare L-pad zal dus sowieso niet helemaal rechtstreeks aan de eindtrap hangen, maar via een hoogdoorlaat filter dat ofwel eerste orde, ofwel tweede orde zal worden uitgevoerd.
Isabelle
CODE: Selecteer alles
[Hoogdoorlaat (+-300Hz)] --> [overbrugbare L-pad] --> [laagdoorlaat (+-6kHz)] --> [mid]
--> [hoogdoorlaat (+-6kHz)] --> [tweeter-L-pad] --> [tweeter]
Isabelle
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Een in en uit schakelbare lpad zonder de juiste werking van het filter aan te tasten, dat gaat bijna niet.
Alle onderdelen samen zorgen voor het resultaat. Alleen als je de lpad vlak voor de mid zou plaatsen +
een impedantie correctie en er voor zorgt dat ,zowel zonder als met lpad , de impedantie die het filter ziet
gelijk blijft , zou het kunnen. Ik zie de voordelen er eigenlijk niet zo van in.
Gr Sander
Alle onderdelen samen zorgen voor het resultaat. Alleen als je de lpad vlak voor de mid zou plaatsen +
een impedantie correctie en er voor zorgt dat ,zowel zonder als met lpad , de impedantie die het filter ziet
gelijk blijft , zou het kunnen. Ik zie de voordelen er eigenlijk niet zo van in.
Gr Sander
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Het voordeel is dat je de efficiëntie van de mid+tweeter kastjes maximaal kunt houden ("directe modus") als we willen gaan bi-ampen met een relatief lichte eindversterker op de mids+tweeters, maar in "verzwakte modus" kunnen ze dan ook gewoon op dezelfde versterker als de woofers meespelen, zonder te gaan overheersen.
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Hoi
De weerstand van de l-pad zal mede bepalend zijn voor de scheidingsfrequentie en afhankelijk van de plaats in je midfilter ook nog eventuele opslingering dempen.Haal je de l-pad weg , dan klopt je filter gewoon niet meer.
Gr Sander
De weerstand van de l-pad zal mede bepalend zijn voor de scheidingsfrequentie en afhankelijk van de plaats in je midfilter ook nog eventuele opslingering dempen.Haal je de l-pad weg , dan klopt je filter gewoon niet meer.
Gr Sander
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Als er op zowel tweeter als mid een impedantiecorrectienetwerk zit zodat beiden werken als een lineaire constante 8ohm last (is het mogelijk om een 5ohm tweeter naar 8ohm te corrigeren?), deze beiden dan vervolgens elk hun deel van het wisselfilter geef (low-pass op de mid, high-pass op de tweeter), daarvoor dan die L-pad plaats en daarvoor vervolgens de algemene hoogdoorlaat, dan zou het toch niets mogen uitmaken of die L-pad er tussen zit of niet als de weerstanden van deze L-pad zo gekozen zijn dat de impedantie aan de ingang 8ohm blijft?
Isabelle
Isabelle
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
"de algemene hoogdoorlaat " is afhankelijk van de impedantie van al wat er volgt , dus ook de lpad.
En die lpad kan je dus later niet ineens weghalen om te biampen
De uiteindelijke imp van de drivers doet er ook niet toe , dat reken je in een filtersimulatie allemaal mee. Zal je wel de drivers in een gebouwde kast moeten opmeten.
Gr Sander
En die lpad kan je dus later niet ineens weghalen om te biampen
De uiteindelijke imp van de drivers doet er ook niet toe , dat reken je in een filtersimulatie allemaal mee. Zal je wel de drivers in een gebouwde kast moeten opmeten.
Gr Sander
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Wat als ik er nu voor zorg dat de impedantie zonder L-pad hetzelfde blijft als met L-pad?
Even in pure resistieve impedanties rekenen voor dit voorbeeld, maar kan volgens mij ook prima met niet puur-resistieve impedanties...
Als je nu een 8ohm driver hebt en hiervoor een L-pad zet bestaande uit een 4ohm serieweerstand en 8ohm parallelweerstand, dan heb je toch gewoon 8ohm zowel mét als zonder L-pad?
Isabelle
Even in pure resistieve impedanties rekenen voor dit voorbeeld, maar kan volgens mij ook prima met niet puur-resistieve impedanties...
Als je nu een 8ohm driver hebt en hiervoor een L-pad zet bestaande uit een 4ohm serieweerstand en 8ohm parallelweerstand, dan heb je toch gewoon 8ohm zowel mét als zonder L-pad?
Isabelle
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Als je er ook een impedantie correctie bij doet wel.De l-pad moet dan wel direct aan de driver komen.Als je nu een 8ohm driver hebt en hiervoor een L-pad zet bestaande uit een 4ohm serieweerstand en 8ohm parallelweerstand, dan heb je toch gewoon 8ohm zowel mét als zonder L-pad?
Soms is het wel zo dat een filter beter uitpakt met een oplopende impedantie van de driver.
Je zou gewoon 's aan het bouwen,meten en simuleren moeten beginnen , dan zie je wat er gebeurd
Gr Sander
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Die L-pad kàn niet direct aan een driver gekoppeld worden, deze moet namelijk zowel de tweeter als de mid gaan verzwakken...
Moest de onverzwakte mid nu toevallig even efficient uitdraaien als de woofer, zou deze L-pad niet nodig zijn, maar dan mogen we bi-ampen ook vergeten wegens compleet nutteloos...
Isabelle
Moest de onverzwakte mid nu toevallig even efficient uitdraaien als de woofer, zou deze L-pad niet nodig zijn, maar dan mogen we bi-ampen ook vergeten wegens compleet nutteloos...
Isabelle
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Hier een voorbeeldje , onderste curve een l-pad tussen een hoog en laagdoorlaat filter in , boven = zonder lpad
De verzwakking van de lpad is sterker in het laag dan het hoog , vanwege de demping van de lpad op het opslingeren.
Het eerste 12db filter geeft wat teveel opslingering , door de waarden te wijzigen of er 6db van te maken kan je dat
verminderen of vermijden.
het kan , maar het is stukken lastiger want je moet ook nog tegelijk de filter overgang goed zien te krijgen.
Gr Sander
De verzwakking van de lpad is sterker in het laag dan het hoog , vanwege de demping van de lpad op het opslingeren.
Het eerste 12db filter geeft wat teveel opslingering , door de waarden te wijzigen of er 6db van te maken kan je dat
verminderen of vermijden.
het kan , maar het is stukken lastiger want je moet ook nog tegelijk de filter overgang goed zien te krijgen.
Gr Sander
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek
Even een crosslinkje leggen. Dit is het betreffende topic op DIY-audio. Er staat alleen niet echt veel andere info in. En Isabelle maar typen 
Ik was namelijk op zoek naar info over de betreffende tweeter Neo CD1.0 toen ik het tegenkwam. Ik heb inmiddels nog een paar tweeters (HiVI RT1L, B&G Neo3.0, Focal TX90Tdx) om uit te kiezen maar twijfel nog over de beste/handigste/makkelijkste. Ik ga ws toch hoog crossen.
Ik moet die dingen over filteren even heel langzaam lezen om het goed door te laten dringen. Mijn onervarenheid ws.
Ik was namelijk op zoek naar info over de betreffende tweeter Neo CD1.0 toen ik het tegenkwam. Ik heb inmiddels nog een paar tweeters (HiVI RT1L, B&G Neo3.0, Focal TX90Tdx) om uit te kiezen maar twijfel nog over de beste/handigste/makkelijkste. Ik ga ws toch hoog crossen.
Ik moet die dingen over filteren even heel langzaam lezen om het goed door te laten dringen. Mijn onervarenheid ws.
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Ik ben ondertussen terug online na 2 maand geen internet te hebben.
We hebben nog een beetje werk te doen aan ons huisje. We hebben het gekocht als instapklaar en éigenlijk is dat ook wel zo, maar er zijn toch een paar dingetjes die ons niet helemaal zinnen, en die hebben uiteraard voorrang.
Dit project zal dus nog niet voor direct zijn...
Isabelle
We hebben nog een beetje werk te doen aan ons huisje. We hebben het gekocht als instapklaar en éigenlijk is dat ook wel zo, maar er zijn toch een paar dingetjes die ons niet helemaal zinnen, en die hebben uiteraard voorrang.
Dit project zal dus nog niet voor direct zijn...
Isabelle
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Nog even updaten:
Het origineel ontwerp is ondertussen afgekeurd:
- De HiVi woofers komen hoogst waarschijnlijk in Xenia's wagen
- De PR's gaan de deur uit, we hebben toch niet de mogelijkheid om de luidsprekers aan beide kanten vrij genoeg te zetten om drivers op de zijkant toe te kunnen passen
- Een zuil van minstens 34cm breed over de volledige hoogte zal echt wel veel te lomp ogen en is wel héél erg recht-toe-recht-aan...
De doelstellingen bij het aangepaste ontwerp:
- Slank ogend op en een stuk beneden oog-hoogte
- Gebruik maken van de Peerless subwoofers, TangBand breedbanders en Fountek ribbon-tweeters, maar zonder filling-woofer
- Om niet te veel rendement te verliezen, zou een 3,5-weg systeem MTMW interessanter zijn dan een TMW met baffle-step-correctie
Dit levert volgende basistekening op: Omdat we nu eenmaal op de planeet Aarde zwaartekracht hebben, moet er natuurlijk wel nog iets tussen de subkast en topkast zitten om de boel op zijn plaats te houden. Verder mag de leemte er tussen ook wel wat opgevuld worden, zonder dat het te zwaar en bombastisch wordt en is een los compartiment voor de filtering ook wel leuk.
Hiermee rekening houdende heb ik volgende tekeningetjes gemaakt:
Het origineel ontwerp is ondertussen afgekeurd:
- De HiVi woofers komen hoogst waarschijnlijk in Xenia's wagen
- De PR's gaan de deur uit, we hebben toch niet de mogelijkheid om de luidsprekers aan beide kanten vrij genoeg te zetten om drivers op de zijkant toe te kunnen passen
- Een zuil van minstens 34cm breed over de volledige hoogte zal echt wel veel te lomp ogen en is wel héél erg recht-toe-recht-aan...
De doelstellingen bij het aangepaste ontwerp:
- Slank ogend op en een stuk beneden oog-hoogte
- Gebruik maken van de Peerless subwoofers, TangBand breedbanders en Fountek ribbon-tweeters, maar zonder filling-woofer
- Om niet te veel rendement te verliezen, zou een 3,5-weg systeem MTMW interessanter zijn dan een TMW met baffle-step-correctie
Dit levert volgende basistekening op: Omdat we nu eenmaal op de planeet Aarde zwaartekracht hebben, moet er natuurlijk wel nog iets tussen de subkast en topkast zitten om de boel op zijn plaats te houden. Verder mag de leemte er tussen ook wel wat opgevuld worden, zonder dat het te zwaar en bombastisch wordt en is een los compartiment voor de filtering ook wel leuk.
Hiermee rekening houdende heb ik volgende tekeningetjes gemaakt:
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Ik vind beide ontwerpen eigenlijk wel mooi, een boemetje er in zou kunnen voor de WAF. 
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Of een mooi beeldje ofzo... Zat ik zelf ook aan te denken, maar Isabelle vindt het onwerp met het filter er tussen zwevend mooier... Dat wordt een spelletje vrouwencatchsietse schreef:Leuk bloemetje er tussen??
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Eerder een beeldje inderdaad: combinatie van Xenia's moeder die keramiek-kunstenares is, en het feit dat planten verzorgen ons niet echt kan boeien
Ik ben inderdaad eerder te vinden voor het tweede ontwerp, maar nog meer voor wat we er ondertussen samen van hebben gemaakt: Een beetje meer contrast, een beetje invulling op het frontpaneel van de filterkast en de filterkast iets hoger geplaatst.
Op die manier ziet het er wat meer in balans uit imo.
Isabelle
Ik ben inderdaad eerder te vinden voor het tweede ontwerp, maar nog meer voor wat we er ondertussen samen van hebben gemaakt: Een beetje meer contrast, een beetje invulling op het frontpaneel van de filterkast en de filterkast iets hoger geplaatst.
Op die manier ziet het er wat meer in balans uit imo.
Isabelle
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Dat hoger plaatsen van de filter kast, maakt het wel net een stuk mooier!
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Aangezien ik van speakers bouwen zelf niet veel verstand heb, het mij vooral om het uiteindelijke resultaat en de klank draait: Mijn verdienste is mijn ogen gebruiken, want meer kan ik niet bijdragen....
En tjah... Ik ben zo een typisch geval: WAF-factor speelt een grote rol
En tjah... Ik ben zo een typisch geval: WAF-factor speelt een grote rol
Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount
Het visueel ideeën-team (Xenia's ogen) in samenwerking met het design-team (mijn über-1337 paint-skillz) is hier met nog een update...
We hebben het ontwerp dus nog even wat verder doorontwikkeld en een paar kleine wijzigingen aangebracht:
(Hou in gedachte dat dit een puur voor-aanzicht is, de middelste tussen-steunen in de tekening zullen aan de achterzijde van de speakers zitten!)
We hebben het ontwerp dus nog even wat verder doorontwikkeld en een paar kleine wijzigingen aangebracht:
(Hou in gedachte dat dit een puur voor-aanzicht is, de middelste tussen-steunen in de tekening zullen aan de achterzijde van de speakers zitten!)
