Tweaken filter voor Seas idunn

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Zeker. Maar dan is het zaak niet meteen de kast kleiner te maken, maar in plaats daarvan de pijp korter. Dat geeft zeer zeker meer drive. Als dat niet werkt, is de kast te groot.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Hier een stukje over de dempingsfactor, hier wordt geconcludeerd dat het juist het meest efficient is om een lage Rdc spoel te nemen, immers bij het berekenen van de dempingsfactor is dit de component met de grootste invloed (inwendige weerstand van de versterker, de kabels en de spoel staan aan de ene zijde, aan de andere zijde de luidspreker):

http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/articles/Rg.html

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Dat artikel heeft de aanname dat de impedantie van de driver is gecompenseerd met zuigkringen en zobelnetwerken, zodat hij vrijwel als ohms kan worden beschouwd. In dat geval gaat de situatie lijken op die van aansturing door een actieve versterker en wordt niet de inductie maar de Rdc bepalend.

Dit betekent dat een lage Rdc vooral gunstig is als je een zuigkring voor de woofer zet om de impedantie te corrigeren.

Goed dat je het post, want nu wordt het verhaal compleet.

-edit- vorige antwoord verwijderd, ik was te haastig, excuus
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door Martijn M »

Jeroen, je verwijderde post bevatte ook nog een informatief gedeelte dat nu ontbreekt. Dat was het stukje over opslingering een paar octaven boven de afstemfrequentie - daar waar de impedantie van de driver doorgaans zijn laagste waarde bereikt - t.g.v. de inductie van de spoel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door Walt »

Bedankt voor je antwoord Jeroen, dit is verhelderend. Een spoel met lage Rdc zou dus wel beter kunnen zijn maar slechts in bepaalde situaties.

Is het dan van belang alleen de impedatie piek van de woofer resonantie weg te werken, of moet ook nog het oplopen van de impedantie van de woofer bij hogere frequenties worden aangepakt?

Het wegwerken van de impedantie piek zal neem ik aan ook betekenen dat je energie weghaalt van de woofer, die dan een dip kan krijgen. Dus stel dat je met je 2.2mH spoel een vlakke respons hebt bereikt, dan heeft het geen zin een LCR te plaatsen, dus dan zou een lage Rdc spoel ook weinig brengen?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door Walt »

Ik zit natuurlijk hiernaar te vissen omdat ik benieuwd ben of er in mijn speaker ook nog wat te winnen valt. In mijn 2.5 weg Tannoy systeem filter ik nu een 20cm woofer af met een enkele spoel van 2.2mH.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Jeroen, je verwijderde post bevatte ook nog een informatief gedeelte dat nu ontbreekt. Dat was het stukje over opslingering een paar octaven boven de afstemfrequentie - daar waar de impedantie van de driver doorgaans zijn laagste waarde bereikt - t.g.v. de inductie van de spoel.
Nee, heb ik op de vorige blz al gepost.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Ik zit natuurlijk hiernaar te vissen omdat ik benieuwd ben of er in mijn speaker ook nog wat te winnen valt. In mijn 2.5 weg Tannoy systeem filter ik nu een 20cm woofer af met een enkele spoel van 2.2mH.

Groetjes Walter
Dit helpt altijd om het laag strakker te krijgen. Na correctie van de impedantie in het laag kan je het verder verbeteren door een spoel met lage Rdc. Let wel, dit geeft ook meer laag waardoor de afstemming van de speaker verandert.

Je haalt inderdaad wat energie weg, maar dat is een teveel aan energie namelijk het opslingeren. Je krijgt dus geen dip, in plaats daarvan verwijder je een bult.

Het oplopen van de impedantie voor hogere frequenties moet je niet willen corrigeren in een bestaand ontwerp want als het goed is, is het filter hier al op afgestemd. Je wilt niet dat de filterwerking gaat veranderen. Het heeft verder ook weinig zin, dempingsfactor voor midden en hoog is niet zo relevant.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Okay, dus de spoel slingert het laag op. In t filter voor t laag word ook een cap over de woofer heen geplaatst Wat is de functie hier van?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Martijn M schreef:
Jeroen, je verwijderde post bevatte ook nog een informatief gedeelte dat nu ontbreekt. Dat was het stukje over opslingering een paar octaven boven de afstemfrequentie - daar waar de impedantie van de driver doorgaans zijn laagste waarde bereikt - t.g.v. de inductie van de spoel.
Nee, heb ik op de vorige blz al gepost.
Pardon, dan was ik in de war. Je post was dus helemaal niet informatief :twisted: .
:lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door Walt »

Dat de spoel het laag opslingert is een ongewenst neveneffect. In principe hebben de basiscomponenten de volgende werking:

1) Een spoel laat lage frequenties door en blokkeert hoge frequenties
2) Een condensator laat hoge frequenties door en blokkeert lage frequenties

Door punt 1 en 2 helder te hebben kun je de basis filterwerking begrijpen:

Als je alleen een spoel in serie zet met een woofer dan zorgt die spoel ervoor dat vanaf een bepaalde frequentie de woofer steeds minder output gaat geven. Dit komt doordat de spoel steeds minder doorlaat naarmate de frequentie hoger wordt.

Als je nu ook nog een condensator parallel zet dan versterk je het filter effect want de parallel staande condensator vormt een tweede weg voor de stroom, en voor hoge frequenties wordt die weg open gezet en gaat bijna alles door de condensator en dus weinig naar de woofer.

Een enkele spoel vormt dus een 1e orde filter, voeg dan een parallel condensator toe en je hebt een 2e orde filter gemaakt die steiler afvalt (12dB/okt vs 6db/okt).

Groeten Walter
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Helder! Hoe werkt t met de waarde van de cap? Hoe hoger hoe meer hij 'knijpt'?

grt

Satefan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door wouter »

satefan schreef:
Helder! Hoe werkt t met de waarde van de cap? Hoe hoger hoe meer hij 'knijpt'?
In principe wel, maar ook dit kan weer een opslingering veroorzaken voor de roll off begint.
De knie kan te scherp worden, of de gewenste helling (filterflank) wordt niet bereikt. Dan is een grotere spoel en kleinere cap soms beter dan alleen de cap vergroten.

Linkwitz Riley filters hebben een wat scherpere knie en rechte flank, Bessel filters zijn wat 'ronder' en hebben een andere overlap/somcurve en (fase) optelling. Dat zie je ook bij een Butterworth, die is ook weer anders:

Afbeelding

Afbeelding


De drive die je zoekt is waarschijnlijk wat de L18 met alu conus wel hadden, toen we vergeleken?! Tony Gee had het er al over bij de driver selectie dat deze alu's een mooie drive hebben. Hoe je daarop selecteert weet ik niet.... :-s
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Zouden we dus eigenlijk jouw ALU conusjes in mijn kasten moeten schroeven ;-). Ander verschil is denk ik dat bij de L18 baspoort aan de achterkant zit?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door wouter »

Dat aanbod ligt er nog steeds :wink:

Ik zie veel potentie in de H1224 (alu) met de DXT als 2-weg. Zou daar graag eens werk van maken...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door hannesie »

Frappant dat je het gevoel blijft houden dat het laag geen punch heeft.

Ik meen toch te moeten stellen dat het niet zozeer de driver probleem is als wel een afstemming of vermogens (controle)probleem bij de versterker, waar word het mee aangestuurd?

Ik heb het hier zolang op een oude Quad 405 II hangen, en dat geeft toch een aardige push :mrgreen: voor de leeftijd van dat ding.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Goed punt! Ik heb de basreflexpijpjes ingekort naar 12 cm en dat scheelt toch best. Echter als je de L18 monitoren hoort dan moet je toegeven dat deze echt veel meer drive in t laag heeft. Nu denk ik dat voor mijn smaak muziek het laag goed is hoor. Het is niet zo dat ik ontevreden ben. Bij wijze van experiment zou ik wel eens de L18 woofers proberen, gewoon om eens 1 op 1 te vergelijken.

Ik stuur de idun's aan met een Denon PMA1500 en heb een tijdje de NAD van wouter er aan gehad. Ik weet zo 1-2-3 niet welk type dit is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door hannesie »

Denon PMA 1500
* Geïntegreerde stereo versterker
* Vermogen: 2 x 70 W (8?, 20 Hz - 20 kHz, THV 0,07%)
* Max. vermogen: 2 x 140 W (4?, 20 Hz - 20 kHz, THV 0,7%)
* Nieuwe generatie UHC-MOS-FET Transistoren
* Single Push-Pull Circuit
* 100 kHz bandbreedte voor DVD-Audio en SA-CD
* LC (Leakage Cancelling) Dubbele Transformator
* Source direct schakeling
* Toon en balans regeling
* Record Selector
* Power Amp Direct Input
* 6 analoge ingangen (incl. phono)
* 2 analoge uitgangen (tape out) en Pre-amplifier uitgangen
* PHONO-Input MC/MM
* Bi-Wiring luidspreker aansluitingen
* Wordt geleverd met een afstand bediening :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

We hebben de L18's op de Denon gehad toen we concludeerden dat de L18 meer drive levert...mijn simpele analyse zegt dan dat t niet zozeer door de Denon komt...
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door JvS »

Je luistert niet naar een driver, maar naar een geheel van driver, kast, basreflexpoort, filter, baffle... Verschil tussen twee speakers die units gebruiken die van hetzelfde merk, uit dezelfde klasse met vergelijkbare respons, lijkt me niet veroorzaakt door die woofer en al helemaal niet door de versterker, maar veel voor de hand liggender komt dat door het ontwerp.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Niet helemaal. Door andere Thiele/small parameters kun je vaak niet hetzelfde laag krijgen, wat je ook doet met tuning en kast.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Daarom lijkt t me aardig om de L18 eens te proberen.

Vanavond stond weer in t teken van 'een dag niet gesoldeerd is een dag niet geleefd'.

In de filteraanpassing die ik met Wouter heb gedaan hebben we de weerstanden van de lpad (klopt dit?) vervangen om het hoog wat te temmen:



1,0 Ohm --> 1,5 Ohm
10 Ohm --> 5,6 Ohm

Na het vervangen van de ESA caps door de SA viel me op dat t hoog n stuk vlakker klonk en ik weer met de treble zat te spelen. Vanavond heb ik dus de zojuist beschreven wijziging ongedaan gemaakt en terug naar 1,0 ohm and 10 ohm. Dit werd toch weer iets teveel hoog dus ik heb de combi 1,5 ohm en 10 ohm ook eens getest. Dit klinkt eigenlijk heel aangenaam. Wellicht is dit meettechnisch helemaal niet verantwoord maar ik ga hier eens een paar dagen naar luisteren.

grtn

Satefan
Bijlagen
idunn_filter.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door wouter »

satefan schreef:
(...) om het hoog wat te temmen:

1,0 Ohm --> 1,5 Ohm
10 Ohm --> 5,6 Ohm

Vanavond heb ik dus de zojuist beschreven wijziging ongedaan gemaakt en terug naar 1,0 ohm and 10 ohm. Dit werd toch weer iets teveel hoog dus ik heb de combi 1,5 ohm en 10 ohm ook eens getest.
Voor zover ik me herinner was de 1,5Ohm nodig om met het nieuwe filter een vlakke respons te geven, geen oplopend hoog. De 5,6 Ohm was om het hoog in het rendement goed te krijgen. De samenwerking was dus vlak modelleren, en rendement aanpassen.

1,5 Ohm om 10 Ohm zou kunnen betekenen dat het hoog luider is (rendements aanpassing) maar dat het hoog niet is gaan op- /aflopen.

Valt natuurlijk allemaal te meten, maar experimenteren op het gehoor is ook belangrijk. Dat zegt meer over hoe het klinkt in de kamer, en wat bij deze tweeter een mooie afstemming is. Vlak is niet altijd gehoormatig vlak bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Ik heb geen idee hoe eea energie-technisch werkt, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het laag nu meer mee doet.

Wat ik nu roep is 100% gevoelsmatig en niet gebaseerd op enige fundamentele kennis van electrotechniek etc. Ik had steeds de indruk dat de meeste energie door de tweeter werd geabsobeerd en daardoor de woofert niet voldoende 'sap' kreeg. Kan dit komen door het verschil in impedantie (twtr = 6 ohm, woofer = 8)? Door met de weerstand te spelen die in de signaalweg voor de tweeter staat lijkt dit nu veel beter te gaan.

Ik ga van de week nog even verder rommelen, gewoon omdat het kan ;-)

grt

Satefan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Het heeft heel veel te maken met verhoudingen in het spectrum. Het kan gewoon zijn dat deze nu beter kloppen, dat op de een of andere manier de hoge tonen, of bepaalde delen daarvan, beter in balans zijn met het laag en dat daardoor het laag beter klinkt.

Het heeft niets te maken met impedantie an sich, tenzij je met een buizenbak speelt die een hoge uitgangsimpedantie heeft. En dat is niet zo toch?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”