Toen ik wat bij AE had besteld werd het door hen zelf bezorgd, dat ging heel vlot.
Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik vind het prijsverschil eigenlijk klein
In theorie zijn ze beter, vraag me niet waarom..
Toen ik wat bij AE had besteld werd het door hen zelf bezorgd, dat ging heel vlot.
Toen ik wat bij AE had besteld werd het door hen zelf bezorgd, dat ging heel vlot.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Zoals bekend, wil ik de voeding apart maken. Dat betekend dat ik achter een uitgangsplug moet maken voor 400V en 2x 6.3V
Welke aansluiting kan ik daar het beste voor pakken? Ik dacht aan een Neutrik connector. Een Powercon heeft maar 3 aansluitingen maar een speakon heeft wel tot 8 aansluitingen maar kan die deze voltages/stromen aan? Of moet ik iets heel anders hebben?
Welke aansluiting kan ik daar het beste voor pakken? Ik dacht aan een Neutrik connector. Een Powercon heeft maar 3 aansluitingen maar een speakon heeft wel tot 8 aansluitingen maar kan die deze voltages/stromen aan? Of moet ik iets heel anders hebben?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Voor je gloei zou ik toch wat stevige aansluitingen maken Vinculum (is dat je voor- of achternaam?
), er loopt toch gauw een ampèretje of vier door. Kent of Baco hebben op dat gebied waarschijnlijk wel wat. Misschien heb ik nog wel iets de(r)gelijks uit een sloopzender liggen, zal ik morgen eens even om zoeken. Wat voor specificaties heb jij voor de UGT's doorgegeven?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Alleen een ingangsimpedantie tussen 3k en 5k en een uitgang van 8ohm.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Neutrik speakon pluggen : 25A rms /250V AC. Voor gloei is dit wel genoeg maar voor de HV niet.PA4URK schreef:Voor je gloei zou ik toch wat stevige aansluitingen maken Vinculum (is dat je voor- of achternaam?), er loopt toch gauw een ampèretje of vier door. Kent of Baco hebben op dat gebied waarschijnlijk wel wat. Misschien heb ik nog wel iets de(r)gelijks uit een sloopzender liggen, zal ik morgen eens even om zoeken. Wat voor specificaties heb jij voor de UGT's doorgegeven?
Tip: ga eens naar een radiomarkt, daar vind je zeker een geschikte plug.
Of heel stoer:


Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
kun je de pre gelijk in de stekker monteren(lol)
mvg
audioot
mvg
audioot
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Pff, dat is nog niet zo eenvoudig dus.
Die industriele connectoren komen in ieder geval niet in aanmerking. Dat gaat me te ver.
Ik vraag me af of de 400V B+ in dezelfde stekker mag zitten als de gloeispanningen met hun hoge amperage?
De Tyco pluggen doen me beetje duizelen. Welke heb je nodig en wat kosten ze? Hele vage site en ik vraag me af of je daar als consument uberhaupt wel kan kopen.
Ik zag dat DHTrob ook een aantal externe voedingen heeft gebruikt. Misschien dat hij kan aangeven wat voor connectoren er gebruikt zijn?
Overigens heb ik dit weekend me even uitgeleefd op een plaatje aluminium en heb mijn eerste chassis klaar.
Die industriele connectoren komen in ieder geval niet in aanmerking. Dat gaat me te ver.
Ik vraag me af of de 400V B+ in dezelfde stekker mag zitten als de gloeispanningen met hun hoge amperage?
De Tyco pluggen doen me beetje duizelen. Welke heb je nodig en wat kosten ze? Hele vage site en ik vraag me af of je daar als consument uberhaupt wel kan kopen.
Ik zag dat DHTrob ook een aantal externe voedingen heeft gebruikt. Misschien dat hij kan aangeven wat voor connectoren er gebruikt zijn?
Overigens heb ik dit weekend me even uitgeleefd op een plaatje aluminium en heb mijn eerste chassis klaar.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Net antwoord van AE!
De voedingstrafo word iets groter door de 400-0-400 wikkeling (100*110*125) en zal incl. btw €90,70 gaan kosten.
De voedingstrafo word iets groter door de 400-0-400 wikkeling (100*110*125) en zal incl. btw €90,70 gaan kosten.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Even nog over de buizen zelf. De KT88 buis is van JJ en al binnen. Sterker nog, deze staat al te spelen in e Unison Research van mijn zwager.
De 5u4G en de 6N1P's zijn besteld bij SiberianShop maar deze laat al weken niets meer van zich horen en er word ook niet gereageerd op mails. Nu zag ik dat Jukebox-Revival de 5U4GB van JJ levert en dat leek me wel een goed combo. Als de KT88's, de 5U4GB en de elco's allemaal van JJ zijn, zou ik dan de 6N1P's kunnen vervangen door bijv. de ECC802 (eveneens JJ)? Deze buis zit bijv. ook in de eergenoemde Unison van mijn zwager en klinkt als een erg mooi audiofiel exemplaar. Is dit verstandig?
Ik wil eigenlijk de bestelling bij SiberianShop annuleren en bij JR gaan shoppen. Die laatste weet ik in ieder geval dat ze goed en snel leveren.
De 5u4G en de 6N1P's zijn besteld bij SiberianShop maar deze laat al weken niets meer van zich horen en er word ook niet gereageerd op mails. Nu zag ik dat Jukebox-Revival de 5U4GB van JJ levert en dat leek me wel een goed combo. Als de KT88's, de 5U4GB en de elco's allemaal van JJ zijn, zou ik dan de 6N1P's kunnen vervangen door bijv. de ECC802 (eveneens JJ)? Deze buis zit bijv. ook in de eergenoemde Unison van mijn zwager en klinkt als een erg mooi audiofiel exemplaar. Is dit verstandig?
Ik wil eigenlijk de bestelling bij SiberianShop annuleren en bij JR gaan shoppen. Die laatste weet ik in ieder geval dat ze goed en snel leveren.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
De ECC802 is de betere variant van de ECC82.
Ik heb hem wel eens ingezet (ook van JJ) en was er toch erg over te spreken, ondanks z'n lichte prijs.
Op ebay kan je ook wel eens kijken, daar vind je vaak ook wat je zoekt ..
De Tyco connectoren zijn te koop bij Farnell en RS Components.
Ik heb hem wel eens ingezet (ook van JJ) en was er toch erg over te spreken, ondanks z'n lichte prijs.
Op ebay kan je ook wel eens kijken, daar vind je vaak ook wat je zoekt ..
De Tyco connectoren zijn te koop bij Farnell en RS Components.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik kan deze dus zonder aanpassingen inzetten?
Zit er nog verschil in of ik 1 buis gebruik of 2 (1 per kanaal)?
Zit er nog verschil in of ik 1 buis gebruik of 2 (1 per kanaal)?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
je kan ze niet zomaar 1-op-1 inwisselen volgens mij.
Als de buis andere specs heeft, zal het één en ander moeten aangepast worden.
Als de buis andere specs heeft, zal het één en ander moeten aangepast worden.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Een 6N1P kun je toch niet zomaar verwisselen voor een ECC82?? De pinout is al anders.Vinculum schreef:Ik kan deze dus zonder aanpassingen inzetten?
Zit er nog verschil in of ik 1 buis gebruik of 2 (1 per kanaal)?
Ik ga dat schema ws ook bouwen (om mee te beginnen..) en heb een 6922/E88CC in huis, die zouden wèl uitwisselbaar zijn. En de 6922 verbruikt veel minder gloei..
Het zal op zich wel kunnen hoor, maar dan zul je moeten gaan rekenen welke anode- en kathodeweerstand nodig zijn.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Waarom geen mooie ECC88/E88CC/E188CC of een 6922? Die eerste gebruikt Menno vd Veen ook in z'n Amplimo versterkers. Ik ga me maar eens bezinnen wat mijn volgende stappen op trafogebied zijn: de Pool valt af, uit Frankrijk hoor ik niets, zouden dit allemaal taalkundige problemen zijn? Behuizing, chassisplaat, buizen en andere hardware loopt wel goed, 'k zal vanavond even wat fotootjes plaatsen.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
De andere Poolse firma (Skleplampy) heeft voor mijn bestelling binnen een paar dagen gereageerd. Ik heb mijn mail in het duits opgesteld. Jan Wuesten idem dito. Die laatste kan je zeker ook in het Engels benaderen.
mvg, Paul
mvg, Paul
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
De ECC88 kan de spanning niet aan die in het schema uit dit topic wordt gebruikt. Die 400V is sowieso al een beetje aan de hoge kant.
Wel heeft de ECC88 dezelfde pinout als de 6N1P.
De ECC802 heeft andere aansluitingen voor de gloeispanning, dan de 6N1P. Qua parameters lijkt deze wel wat meer op de 6N1P.
Wel heeft de ECC88 dezelfde pinout als de 6N1P.
De ECC802 heeft andere aansluitingen voor de gloeispanning, dan de 6N1P. Qua parameters lijkt deze wel wat meer op de 6N1P.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Volgens mij was het toch nog niet zo dom om de ECC802 voor te stellen als ik het zo hoor. 
Wat betreft de pinout zijn ze volgens mij wel hetzelfde hoor, zie bijgevoegde dataheets.
Wat wel anders is, is dat het gloeivermogen van ECC802 de helft is dan dat van de 6N1P. Gloeispanning is voor beide pin 4&5 volgens mij.
Nogmaals even de laatste versie van het schema:
Wat betreft de pinout zijn ze volgens mij wel hetzelfde hoor, zie bijgevoegde dataheets.
Wat wel anders is, is dat het gloeivermogen van ECC802 de helft is dan dat van de 6N1P. Gloeispanning is voor beide pin 4&5 volgens mij.
Nogmaals even de laatste versie van het schema:
- Bijlagen
-
- 6n1p Datasheet.pdf
- (37.7 KiB) 66 keer gedownload
-
- ECC802S.pdf
- (125.26 KiB) 52 keer gedownload
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Let even goed op de gloei aansluitingen!
De ECC802 kun je tussen 4 en 5 gloeien met 12,6V. Je kunt ook 4 en 5 doorverbinden en dan gloeien met 6,3V op pen 9 aan de ene kant en 4/5 aan de andere kant.
De 6N1P heeft alleen pen 4 en 5 voor de gloei op 6,3 V. Pen 9 is een scherm dat de twee buishelften scheidt. Meestal leg je dat aan massa.
De ECC802 kun je tussen 4 en 5 gloeien met 12,6V. Je kunt ook 4 en 5 doorverbinden en dan gloeien met 6,3V op pen 9 aan de ene kant en 4/5 aan de andere kant.
De 6N1P heeft alleen pen 4 en 5 voor de gloei op 6,3 V. Pen 9 is een scherm dat de twee buishelften scheidt. Meestal leg je dat aan massa.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Duidelijk! Bedankt voor de info, dit zal ik doen dan. Leuk hoe zo'n schema langzaam veranderd tot iets nieuws. Maakt het nog iets uit of ik gloei met 6,3 of 12,6 aangezien ik nu de trafo kan laten wikkelen zoals ik wil. Mijn gevoel zegt dat het makkelijker is om het met 6,3V te doen. Ik denk dat ik dan toch ipv 2 maar 1 buisje gebruik voor de voortrap maar dan wel de ECC802.RobertD schreef:De ECC802 kun je tussen 4 en 5 gloeien met 12,6V. Je kunt ook 4 en 5 doorverbinden en dan gloeien met 6,3V op pen 9 aan de ene kant en 4/5 aan de andere kant.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Toen ging ik eens rekenen en nu snap ik het niet meer.RobertD schreef:De ECC88 kan de spanning niet aan die in het schema uit dit topic wordt gebruikt. Die 400V is sowieso al een beetje aan de hoge kant.
Over de kathodeweerstand van de 6N1P (1K) valt 4 volt, dus loopt er 4 mA.
Dan zou er over de 100K anodeweerstand 400 V vallen?!
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Heb m'n bakjes, doosjes, laatjes, kastjes en verborgen hoekjes uitgekamd maar jammer genoeg niks gevonden. De scheepszenders van het Deense Sailor (waar de TT22's ook uitkomen) hebben mooie vrouwelijke en mannelijke stekkers van het merk Hirschman. Niet zo groot en geschikt om verschillende spanningen te verbinden.Misschien heb ik nog wel iets de(r)gelijks uit een sloopzender liggen, zal ik morgen eens even om zoeken.
Een schemerlampenhandel Paul?De andere Poolse firma (Skleplampy) heeft voor mijn bestelling binnen een paar dagen gereageerd.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Met de ecc802/ecc82 ga je misschien wel wat versterking te kort komen
(6N1P : µ=33 <-> ECC802 : µ=20)
Maar je gebruikt misschien een voorversterker?
(6N1P : µ=33 <-> ECC802 : µ=20)
Maar je gebruikt misschien een voorversterker?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Dan zou je dus meer vervorming in de stuurtrap krijgen.. Het is juist beter dat de driver een reserve heeft en de eindtrap voornamelijk de vervorming bepaalt.kupfer_m schreef:Met de ecc802/ecc82 ga je misschien wel wat versterking te kort komen
(6N1P : µ=33 <-> ECC802 : µ=20)
Maar je gebruikt misschien een voorversterker?
Ik zie hier http://lib.store.yahoo.net/lib/thetubes ... CC802S.pdf trouwens een opgegeven mu van 17.
Ik weet er nog lang niet genoeg van, maar een KT88 heeft toch wel een aardige driver nodig.

