Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja de techniek ken ik wel, werd vroeger idd vaker toegepast (tegenwoordig zie je het niet vaak meer)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

audioot schreef:
dit werd vroeger ook in de ontwerpen van dynaudio vaak toegepast als ik me niet vergis
mvg
audioot
Ja, voor eerste orde akoestisch zoals Dynaudio doet, op een vlakke baffle, geldt hetzelfde.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb t ook wel gezien bij diverse Visaton ontwerpen

(Jeroen: heb je mss een linkje naar wat leesvoer hierover?)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Er is niet zo heel veel te vinden hierover, maar ik neem aan dat je iets wil hebben waarmee je zo'n allpass zou kunnen uitrekenen.

De allpass heeft een bepaalde L en C met een belasting R daarachter. Om hem goed te laten werken moet de wortel van L/C gelijk zijn aan R. In de praktijk is R niet geheel lineair dus het is ook een beetje trial-and-error. Door bewust een kleine mismatch te nemen, kun je de fase 'shapen' en exact over die van de middentoner heen leggen in de simulatie.

Later ontdekte ik een rekentooltje, toen ik zag dat Zaph voor de ZD5 ook 2de orde akoestisch en een allpass had gebruikt. Zie hier http://www.zaphaudio.com/ZD5.html en http://www.zaphaudio.com/ZD5-SEladdernetwork.gif De tool zit ingepakt in SoundEasy, maar misschien dat je hier wat mee kan. Voor een eerste orde allpass is het simpel, zoals ik hierboven aangaf, voor een tweede orde allpass ligt het iets ingewikkelder.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Er is niet zo heel veel te vinden hierover, maar ik neem aan dat je iets wil hebben waarmee je zo'n allpass zou kunnen uitrekenen..
om te beginnen eens wat lezen en (proberen te) begrijpen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is niet zo gemakkelijk te vinden, maar uiteindelijk vond ik een duidelijk verhaal op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Lattice_phase_equaliser
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Door bertor vond ik nieuwe functies van Speakerworkshop. De respons na filtering is om te zetten naar een impulse respons en dat weer naar een waterval. Ziet er leuk uit! Hieronder het resultaat voor de gefilterde middentoner en tweeter
Bijlagen
impuls.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had hem ook al eens ontdekt.
Erg leuke functies allemaal in speaker workshop.

Echter vind ik het lastig om ze goed af te stellen.

Tegenwoordig neem ik ze gewoon mee als ik met ARTA meet.

welke instellingen gebruik jij voor de waterfall in speakerworkshop ?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Door bertor vond ik nieuwe functies van Speakerworkshop. De respons na filtering is om te zetten naar een impulse respons en dat weer naar een waterval. Ziet er leuk uit! Hieronder het resultaat voor de gefilterde middentoner en tweeter
Kijk, dat is nog eens een nette impulsrespons.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

jeroen_d schreef:
Is niet zo gemakkelijk te vinden, maar uiteindelijk vond ik een duidelijk verhaal op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Lattice_phase_equaliser
Yes! Hier was ik al zo lang naar opzoek, ik wist alleen niet hoe zon correctie genoemd werd.
Ik zal het echt nodig hebben in mijn Psallo 2.5 weg, de afstand tussen de akoestische centra's wordt nogal fors met +/- 50mm.
Ontzettend bedankt Jeroen :).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Ik had hem ook al eens ontdekt.
Erg leuke functies allemaal in speaker workshop.

Echter vind ik het lastig om ze goed af te stellen.

Tegenwoordig neem ik ze gewoon mee als ik met ARTA meet.

welke instellingen gebruik jij voor de waterfall in speakerworkshop ?
Ja, dat afstellen was even puzzelen. Ik was niet tevreden met bovenstaande grafiek, ik wist niet goed wat de tijdas was en ik had geen goede referentie.

Hieronder hoe ik het nu voor elkaar heb, elke nieuwe kleur vertegenwoordigt de volgende 0.1msec. Hieraan kun je zien hoe snel het midhoog tot rust komt. Het blijft natuurlijk een beetje fuzzy berekening, liever meet ik straks gewoon het echte systeem na met DLSA Pro. Deze berekeningen met Speakerworkshop geven slechts een indicatie.
Bijlagen
waterval.jpg
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 19 nov 2008, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

:(
zucht...
ik heb mijn soldeerstation al startklaar staan...
maar...
:cry:
Bijlagen
zucht.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heeft die Roland knakker hem dan nou nog steeds niet binnen?

We kunnen natuurlijk ook het overnamepunt verlagen naar 250Hz met een 8.2mH spoel...of je bestelt gewoon bij partsexpress.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

blijkbaar niet...

de versie van p e is een iets andere, c&c heeft de versie met een 14awg draad, de p e versie is 16 awg. die is iets anders. bovendien is het dan nog maar de vraag hoelang het duurt voordat hij in mijn brievenbus terecht komt (en in welke staat).

250 hz is wel erg laag lijkt me... maar zal zeker als optie open blijven.

ik hoop toch dat roland me op korte termijn redelijk gelukkig kan maken. ik heb erover gedacht om ze gewoon te bestellen als ze er zijn en de rest nu, maar dan betaal ik twee keer verzendkosten. vind ik ook weer een tikkie zonde van mijn centen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

partsexpress ?

We hebben ook nog bmm, speaker en co en speaker land hoor :P

Echter hebben die geen clarity etc maar intertechnik doet het naar mijn idee net zo goed.

@ Jeroen.

Ok ik zal eens verder prutsen, laatst een meting gedaan met een B&W Matrix 805.
Kan ik daarvan de CSD vergelijken met die van speakerworkshop.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, de I-kern I 150-6,8-160 van Intertechnik had ik al aanbevolen, is wel anderhalf keer zo duur als de Ersa Super Q.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

het heeft even geduurt, maar mijn bestelling is geplaatst. ik hoop maandag of dinsdag een doos vol met caps and coils binnen te krijgen.

roland had overigens een goede reden voor de vertraging, het lag geheel buiten zijn macht.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

kadootjes!!!

kreeg vanmorgen een flinke doos met een halve boom aan houtschaafsel, en er zaten ook nog wat andere dingen in. alles uitgepakt, geteld en gecontroleerd (behalve de weerstandjes, dat zijn er gewoon een hele hoop). daarna gaan puzzelen, ook gekeken naar het welbekende spoelenplaatje en wat aanwijzingen van jeroen.

dit is het voorlopige resultaat. mocht iemand suggesties hebben die de werking van mijn filtertje verbeteren: laat ze horen!
Bijlagen
IMG_5028.jpg
IMG_5027.jpg
IMG_5025.jpg
IMG_5024.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

mocht iemand suggesties hebben die de werking van mijn filtertje verbeteren
Eeeuuhh, hum, die halve boom aan schaafsel er op leggen na montage? Natuurlijk product als dempings materiaal,,,,?... :twisted:... #-o ...](*,)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

anonamemouse schreef:
dit is het voorlopige resultaat. mocht iemand suggesties hebben die de werking van mijn filtertje verbeteren: laat ze horen!
Ik heb wat in gedachten zitten schuiven met de spoelen, maar het is een beetje lood om oud ijzer. Het lijkt me prima zo.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

stoom afblazen...

Bericht door anonamemouse »

maar weer eens een update hier...

ik heb het de afgelopen maand een poosje heel erg druk gehad met werk en met ziek zijn en met een nieuwe vriendin, en het hele project is een beetje naar de achtergrond geschoven. helaas ging mijn motivatie mee, waardoor de laatste loodjes het zwaarst wogen, en nog steeds wegen. ik moet mezelf er echt toe zetten om er wat aan te doen.
mijn kamer staat vol gereedschap en zooi en dat begint me vierkant mijn strot uit te komen...

daar komt nog eens bij dat solderen niet aan mij besteed is, ik had gewoon naar mezelf moeten luisteren en de filters door een van de mede forummers moeten laten maken, dan was het gewoon in een keer goed en netjes geweest. nu heb ik een hoop duur spul op een plankje zitten en vraag me af of alles wel goed zit, of ik niet ergens wat vergeten ben, of alles echt wel gaat werken, of ik niet het verkeerde soldeer heb gebruikt, waarom het niet blijft zitten zoals ik het wil, enzovoorts...

vanavond had ik eindelijk een filter een soort van af, ik soldeer de draden van de units in de kast eraan, ik zet mijn versterker aan om te kijken of het signaal er echt doorheen komt en op de juiste manier, en mijn eindtrap doet helemaal niets... ook het ledje gaat niet aan, dus ik denk dat het zekeringetje eruit geknalt is om de een of andere reden.

kan het zijn omdat ik hem aanzette terwijl er geen luidsprekers aan hingen? lijkt me dat dat niets uit moet maken...

ik denk er hard over om de hele zooi gewoon maar weer een maandje aan de kant te schuiven en me er verder niet aan te irriteren...
fuck wat baal ik van die kutversterker.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

moet ik je filters voor je in elkaar bakken?
in ruil voor een luistersessie? :wink:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

dre schreef:
moet ik je filters voor je in elkaar bakken?
in ruil voor een luistersessie? :wink:
Offtopic: Dre! Wat heb ik jou lange tijd niet gezien! (ook op HTForum niet)

@ Anonamemouse: Damn dat soort dingen zijn erg vervelend. Zelf heb ik bij een transistorversterker nooit gehad dat die dingen overlijden als je hem niet belast. Van buizenversterkers weet ik wel dat ze er minder blij mee zijn.

Heb je nergens een kortsluitinkje zitten in je filter?
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op di 13 jan 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

kan kloppen:eerst geen internet,daarna geen pc :roll: :roll:
en een groot gedeelte luiheid maken de aanwezigheid een stuk minder.
wel zijn de speakers bijna klaar 8)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

dre schreef:
moet ik je filters voor je in elkaar bakken?
in ruil voor een luistersessie? :wink:
als je er in elk geval een keer naar zou willen kijken zou dat echt mega geweldig zijn!!!

luisteren zonder amp wordt een beetje lastig, moet ik dus ook naar laten kijken. :cry:

zie de fotos voor het huidige resultaat. ik ben er zelf niet bepaald van onder de indruk, en al helemaal niet tevreden over.
Bijlagen
IMG_5056.jpg
IMG_5055.jpg
IMG_5054.jpg
IMG_5053.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”