Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door rizm »

Ik heb hier een stel luidsprekers staan die ik graag opnieuw zou fineren. Dit zou mijn eerste fineerklus worden, dus een beetje advies lijkt me geen slecht plan. De luidsprekerkasten hebben op een aantal hoeken beschadigingen. Is dit een probleem als ik strak wil fineren? Zal ik deze beschadigingen bij moeten werken? Is het uberhaupt mogelijk dit soort beschadigingen goed bij te werken?

Daarnaast is de baffle een dikke cm verzonken. Is het lastig om dit soort smalle randjes te fineren?
Bijlagen
hoekjes.jpg
Laatst gewijzigd door rizm op ma 18 okt 2010, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers

Bericht door Henkjan »

die hoek moet je op een of andere manier zien te repareren...

die smalle randjes zouden goed moeten lukken met ofwel de witte ljm & strijkbout methode (zie verhaal van Edo in de bibliotheek) ofwel met contactlijm
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers

Bericht door rizm »

Zou ik de hoekjes met kneedbaar hout kunnen repareren? Wordt dat stevig genoeg samen met het fineer dat er overheen komt?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers

Bericht door Arno »

Ik zou die beschadiging nog iets verder in boren met een 4 mm boortje, en er dan een klodder 2 componenten polyesterplamuur tegenaan kwakken, goed uit laten harden en dan met een schuurklos die hoek weer in model schuren. Dat 4 mm gaatje is dan om een goeie hechting te krijgen. Anders is de kans groot dat de plamuur er tijdens het schuren al af valt.

En als je met witte houtlijm wilt gaan fineren, moet je wel alle lakresten van het huidige fineer verwijderen. Als je met contactlijm wilt gaan werken zou ik ze trouwens ook eerst kaal maken. Als het oplosmiddel in de contactlijm de oude laklaag te erg aanvreet, heb je kans op blazen in je nieuwe fineer.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers

Bericht door rizm »

Bedankt voor de tips. Is polyesterplamuur bij de bouwmarkt te krijgen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers

Bericht door Arno »

Alabastine heeft polyesterplamuur in het assortiment, dus bij de gemiddelde bouwmarkt zullen ze dat wel hebben.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers

Bericht door rizm »

Inmiddels zijn de hoekjes bijgewerkt en is een eerste poging tot fineren ondernomen. Dit was alleen lastiger dan verwacht. Eigenlijk zo lastig dat ik ben gaan twijfelen of mij dit gaat lukken. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Ten eerste heb ik geen goede ruimte, met in ieder geval een grote tafel, om te werken. Het is erg behelpen. Ten tweede heb ik stroken fineer. Ik moet daarom twee stroken naast elkaar leggen. Maar aangezien de stroken die ik heb van 13,5cm breed naar 16,5cm breed lopen en ook nog eens niet perfect recht zijn, kan ik het niet strak genoeg tegen elkaar aan leggen. Er komt een enorme kier. Eerst netjes recht afsnijden is te lastig omdat ik hier geen goed materiaal en ruimte voor heb.

Wat nu? Ander fineer kopen is voor mij geen optie. Dit gaat me te veel kosten en ik wil eigenlijk helemaal niet nog meer geld in dit project steken. Ik krijg het er namelijk toch niet meer uit. Momenteel weet ik het eigenlijk niet meer. Aan de ene kant vind ik het zonde om het project te staken aan de andere kant zie ik geen oplossing dit project zonder extra kosten af te ronden.

Is er toevallig een ervaren fineerder in de omgeving Groningen die mij zou willen helpen? Ik kan het spul zo in mijn auto laden. Uiteraard staat er dan een vergoeding tegenover.


Deuk:
Afbeelding

Weg deuk:
Afbeelding

Hersteld hoekje:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door SARK »

Wat heb je nu gebruikt om de hoeken te herstellen :?:
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door rizm »

SARK schreef:
Wat heb je nu gebruikt om de hoeken te herstellen :?:
Polyester plamuur.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers

Bericht door Henkjan »

rizm schreef:
......Ten tweede heb ik stroken fineer. Ik moet daarom twee stroken naast elkaar leggen. Maar aangezien de stroken die ik heb van 13,5cm breed naar 16,5cm breed lopen en ook nog eens niet perfect recht zijn, kan ik het niet strak genoeg tegen elkaar aan leggen....
of je snijdt ze eerst goed recht en legt ze dan goed tegen elkaar; of je hoeft het ook niet van te voren te snijden: als je het met de strijkbout methode aanpakt (eerst op kast en fineer houtlijm aanbrengen met de kwast, laten drogen, dan met de strijkbout vast zetten) zie voor beide methoden de fineerles van de AF. die met de strijkbout heb ik zojuist op een rond werkstuk toegepast, zie dit topic

btw: kan je ajb de foto's uploaden en niet op imagehek laten? zenks.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers

Bericht door rizm »

Henkjan schreef:
rizm schreef:
......Ten tweede heb ik stroken fineer. Ik moet daarom twee stroken naast elkaar leggen. Maar aangezien de stroken die ik heb van 13,5cm breed naar 16,5cm breed lopen en ook nog eens niet perfect recht zijn, kan ik het niet strak genoeg tegen elkaar aan leggen....
of je snijdt ze eerst goed recht en legt ze dan goed tegen elkaar; of je hoeft het ook niet van te voren te snijden: als je het met de strijkbout methode aanpakt (eerst op kast en fineer houtlijm aanbrengen met de kwast, laten drogen, dan met de strijkbout vast zetten) zie voor beide methoden de fineerles van de AF. die met de strijkbout heb ik zojuist op een rond werkstuk toegepast, zie dit topic

btw: kan je ajb de foto's uploaden en niet op imagehek laten? zenks.
Het lastige is dat mij eigenlijk de ruimte en fatsoenlijk materiaal ontbreekt om netjes recht te snijden. Ik heb dit geprobeerd en pakte niet goed uit.
Ik heb het inderdaad met de houtlijm methode geprobeerd en als het een groot stuk fineer was geweest dan was het vermoedelijk wel gelukt. Van te voren rechtsnijden is toch nodig omdat de kier ander te groot wordt tussen de twee stukken. Denk aan meer dan een halve mm.

Ik zal de foto's later even uploaden. Moet ze dan eerst verkleinen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door Henkjan »

hoe groot zijn die kasten dan wel niet? op een gewoon buro of eettafel heb je toch plek zat? en qua gereedschap is een metalen lineaal en een scherp mes voldoende hoor.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door rizm »

Henkjan schreef:
hoe groot zijn die kasten dan wel niet? op een gewoon buro of eettafel heb je toch plek zat? en qua gereedschap is een metalen lineaal en een scherp mes voldoende hoor.
Niet zo groot. Bij mij ontbreekt het alleen aan een bureau en/of eettafel.:lol: Nou heb ik op de grond een plank gelegd om op te snijden. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de boel netjes op zijn plek te houden. In de zin van dat ik geen strakkere kant kan snijden dan er nu al aan zit. Ben bang dat dit zonder een werktafel en lijmklemmen niet goed zal lukken.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door rizm »

De plannen zijn inmiddels gewijzigd. Ik heb een aanbod van forumlid hrscharft gekregen om samen met hem in zijn werkplaats de kasten te fineren, maar heb alleen besloten om de luidsprekers in de huidige staat te verkopen. Het is mij de moeite niet meer waard aangezien ik de luidsprekers niet zelf zou houden. De luidsprekers zijn inmiddels al verkocht.

Bedankt voor de tips! Ik hoop dat ik eventuele adviezen de volgende keer ook in praktijk kan brengen. :)
ben heylen
Berichten: 8
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 9:49

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door ben heylen »

Dat is echt zeer proper hersteld. :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door SARK »

ben heylen schreef:
Dat is echt zeer proper hersteld. :D
Ik mis even de foto's van de herstelde kasten, of weet jij meer Ben :-s
ben heylen
Berichten: 8
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 9:49

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door ben heylen »

SARK schreef:
ben heylen schreef:
Dat is echt zeer proper hersteld. :D
Ik mis even de foto's van de herstelde kasten, of weet jij meer Ben :-s

Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door SARK »

Dat is een foto van de voorbereiding :wink: Onder het herstel versta ik het fineren van de kasten :mrgreen:
ben heylen
Berichten: 8
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 9:49

Re: Opnieuw fineren van oude luidsprekers [hulp gevraagd]

Bericht door ben heylen »

SARK schreef:
Dat is een foto van de voorbereiding :wink: Onder het herstel versta ik het fineren van de kasten :mrgreen:
:oops:
Plaats reactie