Ik heb eerst maar eens de pijpjes 'as is' geplaatst. Het effectieve volume is door de aflsuiting van t bovenste compartiment middels een schot nu 14 liter en de pijp is naar ontwerp van Seas 50mm (20cm2) en 160mm lang. Na wat luisteren had ik het gevoel dat ik wat laag tekort kwam, met name in volume en diepte. Net of de onderkant van t geluid er af gezaagd is.
Ik heb nu de oude schotten met de 9 gaten erin weer teruggeplaatst waardoor we nu weer over bijna 20 liter volume beschikken. Ik heb wat dempmateriaal direct achter de woofer verwijderd. Ik heb t gevoel dat plaatsing van dempingsmateriaal direct achter de woofer de hoeveelheid laag negatief beinvloed. Als de 200gram aan vulling plaatst (volgens ontwerk) blijft er niet veel laag over. Ik heb nu in t bovenste compartiment achter de tweeter vulling zitten en in de ruimte achter de woofer helemaal niets. Daar dempt nu alleen t loodbituum aan de wandern en de achterzijde.
De boel weer aangesloten en de dieptje in t laag was weer terug en er lijkt wat meer body in t geluid te zitten. Ik kan nu niet echt meer op volume draaien gezien er boven twee kleine aapjes liggen te pitten, morgen weer even verder luisteren. Mischien nog wat experimenteren met een korter reflexpijpje.
Het filter bestaat heeft nu nog twee verschillende typen caps voor t laag en hoog (Clarity cap PX voor laag en ESA voor t hoog). Ik heb van verschillende mensen begrepen dat hier geen verschil in hoog/laag rendement in kan zitten. (hoewel t zuiver gevoelsmatig niet klopt
Ik heb nog wat op t forum zitten lezen over de invloed van de ruimte op t laag. De idunn's staan bij mij tegen een lange muur (6.5 meter en de breedte van de kamer is 6 meter, niet heel erg klein maar ook niet overdreven. Wellicht dat de idunn's de ruimte niet echt kunnen vullen met laag.
Satefan